دادنامه شماره ۲۳۹۷ هیئت عمومی دیوان عدالت اداری
دادنامه شماره ۲۳۹۷ مورخ ۱۳۹۸/۸/۱۴ هیئت عمومی دیوان عدالت اداری
بند ۳ مصوبه ستاد کل نیروهای مسلح موضوع: «احتساب سه چهارم مدت خدمت وظیفه به عنوان خدمت داوطلبانه صرفاً در سطح نیروهای مسلح قابلیت اجرا دارد و قابل تسری به سایر دستگاههای اجرایی نیست
شماره دادنامه: 2397 تاریخ دادنامه: 14؍۸؍۱۳۹۸ شماره پرونده: ۹۷؍۳۴۶۸
مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی: آقای احمد تسلیمی فر
موضوع شکایت و خواسته: ابطال نامه شماره ۳۷۷۵۹۸-۲۰؍۷؍۱۳۹۷ رئیس امور مدیریت مشاغل و نظام های پرداخت سازمان اداری و استخدامی کشور
گردش کار: شاکی به موجب دادخواستی ابطال نامه شماره ۳۷۷۵۹۸-۲۰؍۷؍۱۳۹۷ رئیس امور مدیریت مشاغل و نظام های پرداخت سازمان اداری و استخدامی کشور را خواستار شده و در جهت تبیین خواسته اعلام کرده است که:
"احتراماً به موجب ماده ۳ آیین نامه اجرایی نحوه تعیین فوقالعاده ایثارگری، نشانها و خدمات اداری در مناطق جنگزده و بند ۲ ماده ۶۸ قانون لایحه خدمات کشوری موضوع ابلاغیه شماره ۲۰۶؍۴۰؍۱۱؍ط-۲۱؍۱۰؍۱۳۸۸ ستاد کل نیروهای مسلح، سه چهارم خدمات کارکنان وظیفه که توسط ارتش جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، کمیته انقلاب اسلامی و… به جبهه و مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس اعزام شده اند خدمت داوطلبانه محسوب می گردد که مدارک تقدیمی از فرماندهی ناحیه مقاومت بسیج نیشابور به شماره نامه ۸۲۷؍۵۲۷؍زم-۴؍۲؍۱۳۹۷ نامه فرماندهی سپاه امام رضا (ع) به شماره ۱۹۲۱؍۴۰؍۵۲۷؍زم-۵؍۲؍۱۳۹۷ حکایت از سابقه خدمت داوطلبانه بیش از ۲۵ ماه و پانزده روز اینجانب در جبهه می باشد. نظر به اینکه ابلاغیه شماره ۲۰۶؍۴۰؍۱۱؍ط- ۲۱؍۱۰؍۱۳۸۸ توسط ستاد کل نیروهای مسلح موضوع سه چهارم خدمت کارکنان وظیفه و… به تصویب رسیده است. حال آن که آقای شاهنظری رئیس امور مدیریت مشاغل و نظام های پرداخت سازمان امور اداری و استخدامی کشور طی نامه شماره ۳۷۷۵۹۸-۲۰؍۷؍۱۳۹۷ اعلام نموده است «امتیازات ایثارگری مربوط به خدمت داوطلبان در جبهه، موضوع احتساب سه چهارم خدمت وظیفه کارکنان در جبهه، از تاریخ دستورالعمل شماره ۴۵؍۱۴؍۲۰۱؍م؍۴؍ن-۱۴؍۵؍۱۳۹۱ ستاد کل نیروهای مسلح مجاز است» این در حالیست که مکاتبات برخی از دستگاههای اجرایی از جمله بخشنامه شماره ۷۱۰؍۵۹-۲؍۱۱؍۱۳۹۱ معاونت توسعه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش، نامه شماره ۴۲۸۲۴؍۱۶؍۸۰-۱۷؍۱۱؍۱۳۹۱ مشاور استاندار و مسئول هماهنگی امور ایثارگران استانداری گیلان و نامه شماره ۳۹۳۳؍۲۰۹؍د-۸؍۱۲؍۱۳۹۱ مشاور معاونت توسعه و مدیرکل منابع انسانی و پشتیبانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، صریحاً تاریخ اجرای دستورالعمل ستاد کل نیروهای مسلح موضوع سه چهارم خدمت وظیفه را از ۱؍۱۰؍۱۳۸۸ اعلام کردهاند. لذا با عنایت به مراتب فوق از آن مقام تقاضای ابطال نامه شماره ۳۷۷۵۹۸-۲۰؍۷؍۱۳۹۷ رئیس امور مدیریت مشاغل و نظامهای پرداخت سازمان امور اداری و استخدامی کشور و الزام سازمان طرف شکایت به صدور احکام فوقالعاده ایثارگری اینجانب از تاریخ ۱؍۱۰؍۱۳۸۸ مورد استدعاست."
متن مقرره مورد اعتراض به شرح زیر است:
"جناب آقای صفوتی امین
مدیرکل محترم توسعه منابع انسانی- وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
با سلام و احترام
بازگشت به نامه شماره ۱۲۸۲۱۰-۳؍۷؍۱۳۹۷ اعلام میدارد: بهرهمندی رزمندگان گرامی (اعم از شاغل و بازنشسته) از امتیازات ایثارگری مربوط به خدمت داوطلبانه در جبهه، موضوع احتساب سه چهارم خدمت وظیفه کارکنان در جبهه، از تاریخ صدور دستورالعمل شماره ۴۵؍۱۴؍۲۰۱؍م؍۴؍ن-۱۴؍۵؍۱۳۹۱ ستاد کل نیروهای مسلح مجاز میباشد و قبل از این تاریخ موضوعیت ندارد.- رئیس امور مدیریت مشاغل و نظامهای پرداخت"
در پاسخ به شکایت مذکور، رئیس امور حقوقی و قوانین سازمان اداری و استخدامی کشور به موجب لایحه شماره ۷۰۹۰۲۱-۱۹؍۱۲؍۱۳۹۷ توضیح داده است که:
"مدیر محترم دفتر هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
موضوع: شکایت آقای احمد تسلیمی فر
با سلام و احترام
بازگشت به شماره پرونده ۹۷۰۹۹۸۰۹۰۵۸۰۲۰۶۹-۲۹؍۱۱؍۱۳۹۷ به استحضار میرساند: با توجه به هماهنگی به عمل آمده با امور مدیریت مشاغل و نظامهای پرداخت این سازمان این نتیجه حاصل شد که نامه شماره ۳۷۷۵۹۸-۲۰؍۷؍۱۳۹۷ امور مدیریت مشاغل و نظام های پرداخت، با موضوع بهرهمندی رزمندگان از امتیازات ایثارگری مربوط به خدمت داوطلبانه در جبهه، در رابطه با احتساب سه چهارم خدمت کارکنان در جبهه با استناد به دستورالعمل شماره ۴۵؍۱۴؍۲۰۱؍م؍۴؍ن-۱۴؍۵؍۱۳۹۱ ستاد کل نیروهای مسلح که مقرر میدارد: «به موجب ماده ۳ آییننامه اجرایی تعیین فوقالعاده ایثارگری نشانها و خدمات اداری در مناطق جنگزده (موضوع بند ۲ ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶)، سه چهارم مدت خدمت کارکنان وظیفه جزء خدمت داوطلبانه محسوب میشود» تنظیم شده است. اضافه مینماید ابلاغیه صادره از سوی ستاد کل نیروهای مسلح به شماره ۱۱؍۴۰؍۲۰۶؍ط-۲۱؍۱۰؍۱۳۸۸ که مورد استناد نامبرده قرار گرفته است، به منظور استقرار نظام پرداخت در نیروهای مسلح مبتنی بر فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری تهیه شده است و تسری آن به کارکنان وظیفه سایر دستگاه ها توجیه قانونی ندارد. علاوه بر مراتب فوق موارد زیر را نیز اعلام می دارد:
استناد شاکی در این زمینه برخی از مکاتبات دستگاه ها می باشد که این مکاتبات نمی تواند ملاک عمل باشد.
شاکی دلایلی مبنی بر مغایرت نامه مورد تقاضا برای ابطال با قانون یا شرع و یا تجاوز از اختیارات و … ارائه ننموده و اعتراض می نماید به این امر که چرا به جای اینکه به مکاتبات دستگاهها استناد شود به دستورالعمل شماره ۴۵؍۱۴؍۲۰۱؍م؍۴؍ن-۱۴؍۵؍۱۳۹۱ ستاد کل نیروهای مسلح استناد شده که البته این گونه اعتراض امر بدیعی است.
خواسته اصلی شاکی در واقع اصلاح تاریخ اجرای حکم کارگزینی صادره در مورد خود میباشد که رسیدگی به این امر به عهده شعب دیوان می باشد نه هیأت عمومی. با توجه به مطالب فوق تقاضای رد شکایت شاکی را دارد."
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ ۱۴؍۸؍۱۳۹۸ با حضور رئیس و معاونین دیوان عدالت اداری و رؤسا و مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رأی مبادرت کرده است.
رأی هیأت عمومی
مقرره مورد شکایت نه از جهتی که شاکی بیان داشته است بلکه به دلایل زیر ابطال میشود.
اولاً: در ماده ۱۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری، نیروهای مسلح از شمول قانون مذکور مستثنی شدهاند و در خصوص نیروهای نظامی و انتظامی مطابق نظر مقام معظم رهبری عمل میشود. در این ارتباط ستاد کل نیروهای مسلح طی گردش کار شماره ۷۴۶۵۶-۲۰؍۱۰؍۱۳۸۸ از محضر مقام معظم رهبری درخواست کرده است تا فصول دهم و سیزدهم قانون مدیریت خدمات کشوری با لحاظ ویژگی های خاص نیروهای مسلح به نیروهای مسلح تسری یابد که مورد موافقت معظمله واقع شده و متعاقب آن آییننامههای مربوط به اجرای این فصول شامل ۱۳ آیین نامه از جمله آییننامه اجرایی نحوه تعیین فوقالعاده ایثارگری، نشانها و خدمات اداری در مناطق جنگزده (موضوع بند ۲ ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری) توسط ستاد کل نیروهای مسلح تهیه و طی گردشکار شماره ۷۴۶۵۶-۲۰؍۸؍۱۳۸۸ با تایید مقام معظم رهبری جهت اجرا در نیروهای مسلح ابلاغ شده است. بنا به مراتب فوق، آییننامههایی که در راستای گردشکار فوق تهیه شده است صرفاً در نیروهای مسلح قابلیت اجرا دارد و قابل تسری به سایر دستگاههای اجرایی نمیباشد.
ثانیاً: بر اساس قانون خدمت نظام وظیفه عمومی مصوب سال ۱۳۶۳ و اصلاحات بعدی آن خدمت کارکنان وظیفه جنبه تکلیفی داشته و داوطلبانه محسوب نمیشود و بند ۲ ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری، پرداخت فوقالعاده ایثارگری را برای ایثارگرانی مقرر داشته که خدمت داوطلبانه در جبهه داشته باشند، بنابراین رزمندگان وظیفه را در برنمیگیرد.
ثالثاً: بند ۳ آیین نامه اجرایی نحوه تعیین فوقالعاده ایثارگری، نشانها و خدمات اداری در مناطق جنگ زده (موضوع بند ۲ ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری) ستاد کل نیروهای مسلح که در آن مقرر شده: «سه چهارم مدت خدمت کارکنان پایور و وظیفه که توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، کمیته، شهربانی و ژاندارمری (نیروی انتظامی)، وزارت سپاه و وزارت دفاع و جهاد سازندگی سابق به جبهه و مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس اعزام شدهاند، خدمت داوطلبانه تلقی میگردد.» به جهت اخذ تأییدیه خاص از فرماندهی معظم کل قوا صرفاً در سطح نیروهای مسلح قابلیت اجرا دارد و قابل تسری به سایر دستگاههای اجرایی نیست. مضافاً اینکه براساس سند راهبردی خدماترسانی به رزمندگان که به پیشنهاد مشترک ستاد کل نیروهای مسلح، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، بنیاد شهید و امور ایثارگران و سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و به استناد بند (ی) ماده (۴۴) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران -مصـوب ۱۳۸۹- و تبصره بند (و) ماده (۱) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران طی شماره ۵۰۶۳۹؍ت۴۹۱۸۵-۲۳؍۴؍۱۳۹۴ به تصویب هیات وزیران رسیده است، در بند ۹؍۲ آن مقرر شده: «رزمندگان در این سند از نظر شغلی و وضعیت استخدامی و نحوه حضور در مناطق جنگی و عملیاتی و امنیتی (موظف یا داوطلبانه) به چهار گروه تقسیم میگردند: ب- گروه دوم) کارکنان وظیفه نیروهای مسلح «موظفی» و صرفاً در تبصره ۲ این بند مقرر داشته: «در خصوص آن دسته از کارکنان نیروهای مسلح (اعم از کادر) که بر اساس اختیار خود و داوطلبانه در مأموریت جنگی شرکت میکنند از امتیازات داوطلبین برخوردار خواهند شد.» بنابر این مقرره مورد شکایت از این جهت که احتساب سه چهارم خدمت وظیفه کارکنان در جبهه را به طور مطلق داوطلبانه مقرر کرده است، صرف نظر از زمان اجرای آن، به علت مغایرت با موازین قانونی یاد شده با استناد به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال میشود.
محمدکاظم بهرامی- رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
عزیزانی که آشنا به قوانین حقوقی هستند میشه لطفا بفرمایند که با توجه سابقه و نحوه کارکرد دیوان عدالت ،این رای چقدر طول میکشه اجرا بشه؟منظور این هس که برای ما که امسال آزمون داریم وضعیت مثل سابق خواهد بود یا خیر و دستگاه هایی مثل سازمان سنجش و … اجرا خواهند کرد یا نه این رای رو
من پیگیری کردم .این رای اولا اجرایی نشده دوما هم بشه به ازمون وکالت۹۸ ربطی نداره .دوستان نگران نباش
سردار کمالی رییس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیروهای مسلح درباره این سهمیه سه چهارم گفتن که کلیه دستگاههایی که ملزم به ارایه تسهیلات به رزمندگان و خانواده های انها هستند باید از این پیروی کنند پس چطور دیوان عدالت اداری مخالفت کرده؟
لطفا از ستاد کل نیروهای مسلح پیگیری بفرمایید
این رای هیچ ربطی به داوطلبین آزاد ندارن همان سهمیه قبلی هست.. فقط تعداد سهمیه دارها به شدت میاد پایین و دیگه معنی رقابت در سهمیه وجود نخواهد داشت .. البته این رای به این راحتی هم اجرایی نخواهد شد چون که خیلی ها متضرر میشوند و اعتراض های خیلی زیادی رخ خواهد داد
حتی متضرر میشن سهمیه آزادها،تعداد آزاد ها میره بالا و ازونور افراد با نمره پایینتری تو سهمیه قبول میشن
سلام.لطفا جواب کامل و روشن بدید به خدا استرس داریم
الان سه چهارم ها پریدش؟
دیگه از امسال کسی نمیتونه با آزمون سه چهارم شرکت کنه؟
نه مشکلی نیست
دوستان از زمان صدور رای یعنی ۱۴ برج ۸ سال ۹۸…
قبل از اون چون ما غیر از مصوبه نیرو های مسلح تفسیری هم از این مدت ۳ چهارم نداشتیم تمام ارگان ها سه چهارم رو داطولبانه محسوب میکردن که به قوت خودش باقی میمونه و در انتهای رای هم دقیقا اشاره شده : صرف نظر از زمان اجزا…
به عبارتی اگر میخواست کلا ابطال شه مینوشت از زمان اجرا نه اینه بنویسه صرف نظر از زمان اجرا.
به عبارتی از ۱۴ آّان ماه ۹۸ که این رای صادر شده اگر شخصی توی آزمونی اعم از استخدامی و دانشگاه و … شرکت کنه دیگه این امتیاز شاملش نمیشه.
طبیعتا ازمون وکالت هم اذر برگزار شده و اگر کسی اینطوری قبول شه کان لم یکن هست.
سلام.خانم زنده دل لطفا جواب بدید خواهشا مرسی.
الان یعنی سه چهارم رو برداشتن کلا؟
دیگه از سال بعد نمیشه این سهمیه رو اعمالش کرد؟
سلام رای به تازگی صادر شده و هنوز از جزییات اجراش اطلاعی ندارم. قاعدتاً از این بهبعد بر پایه سه چهارم خدمت وظیفه گواهی داوطلبی صادر نمیشه ولی اینکه کانونها درباره داوطلبان آزمون امسال چه شیوهای داشته باشند باید پیگیری کرد.
این رای در خصوص پرداخت فوق العاده به کارکنان دولت و نیروهای مسلحه که ربطی به سهمیه آزمون وکالت نداره . لطفا مراتب رو کامل مطالعه کنید و نظر بدین.
بر خلاف بسیاری از آرای دیوان عدالت که از زمان تصویب و اجرای رای, اون رای رو باطل میکرد در انتهای این رای اومده : صرف نظر از زمان اجرا…
یعنی تا قبل از صدور این رای اگر کسی تونسته امتیازی بگیره اعم از دانشگاه یا ازمون استخدامی یا… بر قوت خودش باقیه اما از زمان صدور رای دیگه این امتیاز برداشته شده.
حسین جان اطلاع دارین کسانی که برا وکالت امسال که ۴ روز پیش برگزار شد سهمیه گرفتن و سهمیه اونها تایید شد ، تو اعلام نتایج هم سهمیه دار حساب میشن یا نه ؟
سلام دوستان ، لطفا راهنمایی کنین ، من هم امسال از سهمیه سه چهارم استفاده کردم و کد ۱۲ رقمی ایثارگری گرفتم و وکالت شرکت کردم ، الان با ابطال مصوبه ، سهمیه من هم ابطال شده یا اثر این قانون هم نسبت به آیندا ست و آزمون های ادوار بعد رو شامل میشه ؟؟؟؟
باطل میشه.
مگر که اعتراض بزارن روی رای و به گونه ای تغییرش بدن که شامل افرادی که برج ۷ وکالت ثبت نام کردن و خبر نداشتن نشه…
اتفاقا رای با دقت زیادی صادر شده. طوری که حقی از افرادی که قبلا از این امتیاز استفاده کردن ضایع نشه.
و به عبارتی از زمان صدور این رای باید دفترچه های ثبت نام و … اصلاح بشن.
سلام دوستان ، من هم شامل سهمیه داوطلبانه بودن سه چهارم حضور سربازان وظیفه تو منطقه جنگی بودم ، کد ۱۲ رقمی هم گرفتم سهمیه هم تایید شد ، الان با ابطال این مصوبه ، سهمیه ایثارگری من تو وکالت امسال باطل شد یا اثر قانون نسبت به آینده ست و شامل وکالت ۹۸ نمیشه ؟؟؟؟ لطفا دوستان جواب بدین
داش گلم تو جدا حقوق خواندی اصلا موضوع این حکم درباره امتیازات حقوق کارمندی هست نه امتیازات ازمون های استخدامی که این اضافه حقوق فقط شامل نظامی ها م
در خصوص رای هیئت عمومی در خصوص آزمون سردفتری هم توضیح بدیند این رای را از کجا منتشر گردید در سایت دیوان عدالت که نبود حالا نتیجه اش چی میشه؟یعنی آزمون باطل تلقی میشه یا نه و……
مطابق این رای دیگه از سال۹۶ به بعد هرکی اینجوری بوده با ید عزل بشه .این چه چرت وپرتی بود دیگه….
خیر , انتهای رای رو بخونید ننوشته از زمان اجرا… نوشته صرف نظر از زمان اجرا…
سلام یعنی در ازمون وکالت امسال کسانی که فرزند رزمنده با ۱۲ماه خدمت داوطلبانه در جبهه بودن و ایثارگر محسوب میشدند دیگه سهمیه ندارند یا از سال بعد اجرا میشه؟
با این حساب تعداد اشخاص سهمیه دار در آزمون وکالت کاهش پیدا میکنه اما سهمیه شون همچنان ۳۰ درصد از ظرفیت هست؟
بله
یکی این رای رو تفسیر کنه
الان من امسال ۹۸ برای آزمون کانون وکلا از سه چهارم استفاده کردم و کد ۱۲ رقمی رو زدم و قرار شد بعد از قبولی از ارتش نامه بیارم
با این حساب قبولی و پذیرش سهمیه بنده کن لم یکن تلقی میشه؟
ربطی ن این حکم واس اضافه حقوق هست نه امتیاز ازمون استخدامی من تعجب میکنم چطور اکثریت نظر دادن بطلان امتیازات ازمون