دادنامه شماره ۲۳۹۷ هیئت عمومی دیوان عدالت اداری
دادنامه شماره ۲۳۹۷ مورخ ۱۳۹۸/۸/۱۴ هیئت عمومی دیوان عدالت اداری
بند ۳ مصوبه ستاد کل نیروهای مسلح موضوع: «احتساب سه چهارم مدت خدمت وظیفه به عنوان خدمت داوطلبانه صرفاً در سطح نیروهای مسلح قابلیت اجرا دارد و قابل تسری به سایر دستگاههای اجرایی نیست
شماره دادنامه: 2397 تاریخ دادنامه: 14؍۸؍۱۳۹۸ شماره پرونده: ۹۷؍۳۴۶۸
مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی: آقای احمد تسلیمی فر
موضوع شکایت و خواسته: ابطال نامه شماره ۳۷۷۵۹۸-۲۰؍۷؍۱۳۹۷ رئیس امور مدیریت مشاغل و نظام های پرداخت سازمان اداری و استخدامی کشور
گردش کار: شاکی به موجب دادخواستی ابطال نامه شماره ۳۷۷۵۹۸-۲۰؍۷؍۱۳۹۷ رئیس امور مدیریت مشاغل و نظام های پرداخت سازمان اداری و استخدامی کشور را خواستار شده و در جهت تبیین خواسته اعلام کرده است که:
"احتراماً به موجب ماده ۳ آیین نامه اجرایی نحوه تعیین فوقالعاده ایثارگری، نشانها و خدمات اداری در مناطق جنگزده و بند ۲ ماده ۶۸ قانون لایحه خدمات کشوری موضوع ابلاغیه شماره ۲۰۶؍۴۰؍۱۱؍ط-۲۱؍۱۰؍۱۳۸۸ ستاد کل نیروهای مسلح، سه چهارم خدمات کارکنان وظیفه که توسط ارتش جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، کمیته انقلاب اسلامی و… به جبهه و مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس اعزام شده اند خدمت داوطلبانه محسوب می گردد که مدارک تقدیمی از فرماندهی ناحیه مقاومت بسیج نیشابور به شماره نامه ۸۲۷؍۵۲۷؍زم-۴؍۲؍۱۳۹۷ نامه فرماندهی سپاه امام رضا (ع) به شماره ۱۹۲۱؍۴۰؍۵۲۷؍زم-۵؍۲؍۱۳۹۷ حکایت از سابقه خدمت داوطلبانه بیش از ۲۵ ماه و پانزده روز اینجانب در جبهه می باشد. نظر به اینکه ابلاغیه شماره ۲۰۶؍۴۰؍۱۱؍ط- ۲۱؍۱۰؍۱۳۸۸ توسط ستاد کل نیروهای مسلح موضوع سه چهارم خدمت کارکنان وظیفه و… به تصویب رسیده است. حال آن که آقای شاهنظری رئیس امور مدیریت مشاغل و نظام های پرداخت سازمان امور اداری و استخدامی کشور طی نامه شماره ۳۷۷۵۹۸-۲۰؍۷؍۱۳۹۷ اعلام نموده است «امتیازات ایثارگری مربوط به خدمت داوطلبان در جبهه، موضوع احتساب سه چهارم خدمت وظیفه کارکنان در جبهه، از تاریخ دستورالعمل شماره ۴۵؍۱۴؍۲۰۱؍م؍۴؍ن-۱۴؍۵؍۱۳۹۱ ستاد کل نیروهای مسلح مجاز است» این در حالیست که مکاتبات برخی از دستگاههای اجرایی از جمله بخشنامه شماره ۷۱۰؍۵۹-۲؍۱۱؍۱۳۹۱ معاونت توسعه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش، نامه شماره ۴۲۸۲۴؍۱۶؍۸۰-۱۷؍۱۱؍۱۳۹۱ مشاور استاندار و مسئول هماهنگی امور ایثارگران استانداری گیلان و نامه شماره ۳۹۳۳؍۲۰۹؍د-۸؍۱۲؍۱۳۹۱ مشاور معاونت توسعه و مدیرکل منابع انسانی و پشتیبانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، صریحاً تاریخ اجرای دستورالعمل ستاد کل نیروهای مسلح موضوع سه چهارم خدمت وظیفه را از ۱؍۱۰؍۱۳۸۸ اعلام کردهاند. لذا با عنایت به مراتب فوق از آن مقام تقاضای ابطال نامه شماره ۳۷۷۵۹۸-۲۰؍۷؍۱۳۹۷ رئیس امور مدیریت مشاغل و نظامهای پرداخت سازمان امور اداری و استخدامی کشور و الزام سازمان طرف شکایت به صدور احکام فوقالعاده ایثارگری اینجانب از تاریخ ۱؍۱۰؍۱۳۸۸ مورد استدعاست."
متن مقرره مورد اعتراض به شرح زیر است:
"جناب آقای صفوتی امین
مدیرکل محترم توسعه منابع انسانی- وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
با سلام و احترام
بازگشت به نامه شماره ۱۲۸۲۱۰-۳؍۷؍۱۳۹۷ اعلام میدارد: بهرهمندی رزمندگان گرامی (اعم از شاغل و بازنشسته) از امتیازات ایثارگری مربوط به خدمت داوطلبانه در جبهه، موضوع احتساب سه چهارم خدمت وظیفه کارکنان در جبهه، از تاریخ صدور دستورالعمل شماره ۴۵؍۱۴؍۲۰۱؍م؍۴؍ن-۱۴؍۵؍۱۳۹۱ ستاد کل نیروهای مسلح مجاز میباشد و قبل از این تاریخ موضوعیت ندارد.- رئیس امور مدیریت مشاغل و نظامهای پرداخت"
در پاسخ به شکایت مذکور، رئیس امور حقوقی و قوانین سازمان اداری و استخدامی کشور به موجب لایحه شماره ۷۰۹۰۲۱-۱۹؍۱۲؍۱۳۹۷ توضیح داده است که:
"مدیر محترم دفتر هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
موضوع: شکایت آقای احمد تسلیمی فر
با سلام و احترام
بازگشت به شماره پرونده ۹۷۰۹۹۸۰۹۰۵۸۰۲۰۶۹-۲۹؍۱۱؍۱۳۹۷ به استحضار میرساند: با توجه به هماهنگی به عمل آمده با امور مدیریت مشاغل و نظامهای پرداخت این سازمان این نتیجه حاصل شد که نامه شماره ۳۷۷۵۹۸-۲۰؍۷؍۱۳۹۷ امور مدیریت مشاغل و نظام های پرداخت، با موضوع بهرهمندی رزمندگان از امتیازات ایثارگری مربوط به خدمت داوطلبانه در جبهه، در رابطه با احتساب سه چهارم خدمت کارکنان در جبهه با استناد به دستورالعمل شماره ۴۵؍۱۴؍۲۰۱؍م؍۴؍ن-۱۴؍۵؍۱۳۹۱ ستاد کل نیروهای مسلح که مقرر میدارد: «به موجب ماده ۳ آییننامه اجرایی تعیین فوقالعاده ایثارگری نشانها و خدمات اداری در مناطق جنگزده (موضوع بند ۲ ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶)، سه چهارم مدت خدمت کارکنان وظیفه جزء خدمت داوطلبانه محسوب میشود» تنظیم شده است. اضافه مینماید ابلاغیه صادره از سوی ستاد کل نیروهای مسلح به شماره ۱۱؍۴۰؍۲۰۶؍ط-۲۱؍۱۰؍۱۳۸۸ که مورد استناد نامبرده قرار گرفته است، به منظور استقرار نظام پرداخت در نیروهای مسلح مبتنی بر فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری تهیه شده است و تسری آن به کارکنان وظیفه سایر دستگاه ها توجیه قانونی ندارد. علاوه بر مراتب فوق موارد زیر را نیز اعلام می دارد:
استناد شاکی در این زمینه برخی از مکاتبات دستگاه ها می باشد که این مکاتبات نمی تواند ملاک عمل باشد.
شاکی دلایلی مبنی بر مغایرت نامه مورد تقاضا برای ابطال با قانون یا شرع و یا تجاوز از اختیارات و … ارائه ننموده و اعتراض می نماید به این امر که چرا به جای اینکه به مکاتبات دستگاهها استناد شود به دستورالعمل شماره ۴۵؍۱۴؍۲۰۱؍م؍۴؍ن-۱۴؍۵؍۱۳۹۱ ستاد کل نیروهای مسلح استناد شده که البته این گونه اعتراض امر بدیعی است.
خواسته اصلی شاکی در واقع اصلاح تاریخ اجرای حکم کارگزینی صادره در مورد خود میباشد که رسیدگی به این امر به عهده شعب دیوان می باشد نه هیأت عمومی. با توجه به مطالب فوق تقاضای رد شکایت شاکی را دارد."
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ ۱۴؍۸؍۱۳۹۸ با حضور رئیس و معاونین دیوان عدالت اداری و رؤسا و مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رأی مبادرت کرده است.
رأی هیأت عمومی
مقرره مورد شکایت نه از جهتی که شاکی بیان داشته است بلکه به دلایل زیر ابطال میشود.
اولاً: در ماده ۱۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری، نیروهای مسلح از شمول قانون مذکور مستثنی شدهاند و در خصوص نیروهای نظامی و انتظامی مطابق نظر مقام معظم رهبری عمل میشود. در این ارتباط ستاد کل نیروهای مسلح طی گردش کار شماره ۷۴۶۵۶-۲۰؍۱۰؍۱۳۸۸ از محضر مقام معظم رهبری درخواست کرده است تا فصول دهم و سیزدهم قانون مدیریت خدمات کشوری با لحاظ ویژگی های خاص نیروهای مسلح به نیروهای مسلح تسری یابد که مورد موافقت معظمله واقع شده و متعاقب آن آییننامههای مربوط به اجرای این فصول شامل ۱۳ آیین نامه از جمله آییننامه اجرایی نحوه تعیین فوقالعاده ایثارگری، نشانها و خدمات اداری در مناطق جنگزده (موضوع بند ۲ ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری) توسط ستاد کل نیروهای مسلح تهیه و طی گردشکار شماره ۷۴۶۵۶-۲۰؍۸؍۱۳۸۸ با تایید مقام معظم رهبری جهت اجرا در نیروهای مسلح ابلاغ شده است. بنا به مراتب فوق، آییننامههایی که در راستای گردشکار فوق تهیه شده است صرفاً در نیروهای مسلح قابلیت اجرا دارد و قابل تسری به سایر دستگاههای اجرایی نمیباشد.
ثانیاً: بر اساس قانون خدمت نظام وظیفه عمومی مصوب سال ۱۳۶۳ و اصلاحات بعدی آن خدمت کارکنان وظیفه جنبه تکلیفی داشته و داوطلبانه محسوب نمیشود و بند ۲ ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری، پرداخت فوقالعاده ایثارگری را برای ایثارگرانی مقرر داشته که خدمت داوطلبانه در جبهه داشته باشند، بنابراین رزمندگان وظیفه را در برنمیگیرد.
ثالثاً: بند ۳ آیین نامه اجرایی نحوه تعیین فوقالعاده ایثارگری، نشانها و خدمات اداری در مناطق جنگ زده (موضوع بند ۲ ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری) ستاد کل نیروهای مسلح که در آن مقرر شده: «سه چهارم مدت خدمت کارکنان پایور و وظیفه که توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، کمیته، شهربانی و ژاندارمری (نیروی انتظامی)، وزارت سپاه و وزارت دفاع و جهاد سازندگی سابق به جبهه و مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس اعزام شدهاند، خدمت داوطلبانه تلقی میگردد.» به جهت اخذ تأییدیه خاص از فرماندهی معظم کل قوا صرفاً در سطح نیروهای مسلح قابلیت اجرا دارد و قابل تسری به سایر دستگاههای اجرایی نیست. مضافاً اینکه براساس سند راهبردی خدماترسانی به رزمندگان که به پیشنهاد مشترک ستاد کل نیروهای مسلح، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، بنیاد شهید و امور ایثارگران و سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و به استناد بند (ی) ماده (۴۴) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران -مصـوب ۱۳۸۹- و تبصره بند (و) ماده (۱) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران طی شماره ۵۰۶۳۹؍ت۴۹۱۸۵-۲۳؍۴؍۱۳۹۴ به تصویب هیات وزیران رسیده است، در بند ۹؍۲ آن مقرر شده: «رزمندگان در این سند از نظر شغلی و وضعیت استخدامی و نحوه حضور در مناطق جنگی و عملیاتی و امنیتی (موظف یا داوطلبانه) به چهار گروه تقسیم میگردند: ب- گروه دوم) کارکنان وظیفه نیروهای مسلح «موظفی» و صرفاً در تبصره ۲ این بند مقرر داشته: «در خصوص آن دسته از کارکنان نیروهای مسلح (اعم از کادر) که بر اساس اختیار خود و داوطلبانه در مأموریت جنگی شرکت میکنند از امتیازات داوطلبین برخوردار خواهند شد.» بنابر این مقرره مورد شکایت از این جهت که احتساب سه چهارم خدمت وظیفه کارکنان در جبهه را به طور مطلق داوطلبانه مقرر کرده است، صرف نظر از زمان اجرای آن، به علت مغایرت با موازین قانونی یاد شده با استناد به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال میشود.
محمدکاظم بهرامی- رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
سلام خانم زنده دل خسته نباشید لطفا جواب بدید من پدرم سرباز نیروهای مسلح بود غیرداوطلبانه اما ۳/۴ شاملم میشد و روی کارت شرکت در وکالت اسم سهمیه زده شده بود حالا الان این مصوبه که ابطال شد عطف به ما سبق میشه ،؟
سلام در تلاش هستم در این مورد با مسئولان کانونها صحبت داشته باشم تا الان موفق نشدم.
امیدوارم کانون وکلا مازاد سهمیه را به داوطلبینی بدهد که بدون سهمیه روزها با ساعت های طولانی مطالعه و زحمت بسیار کشیدن
انشاالله دوست گرامی.
چرا با سرنوشت ما بازی میکنید بخدا از وقتی این خبرو شتیدم سردرد گرفتم و خوابم نمیبره … یه کاری کتید …. جطوری میشه اعتراض کرد کحا بریم برای اعتراض بعد قرنی یه امتیازس دادن گفتن بچه های سرباز وظیفه زمان حنگهایسهمیه میگیرن حتنا باید برای مدرم اتفاقی می افتاد تا سهمیه بدن به اندازه خودش زمان جنگ کلی زحمت کشیده ….
خانم زنده دل ممنون میشیم بابت رای پیگیری کنید بند اول گفته ۳.۴ شامل نیروهای مسلح میشه که داوطلبانه شرکت کردن! یعنی سال دیگه نمیتونیم شرکت کنیم
سلام چشم پیگیری میکنم حتما منتها چون رای به تازگی صادر شده ممکنه هنوز رویکرد مشخصی در این رابطه در کانونها نباشه
سهمیه ایکه تو وکالت زدیم چی میشه؟
یعنی چی اخه؟؟ بابا بس کنید دیگه.. با زندگی ما بازی نکنید.. آدم فکر میکنه ت سیاهچاله افتاده… یعنی اصلا فکر نکردن با این کار هزاران نفر کار و زندگی شون نابود میشه..
سلام.یعنی چی بشه این چه مسخره بازی جدیدیه دیگه
برای چی باید ابطال کنن که چی بشه فقط همین کارشون ناقص بودش که درست کردن
کجا باید اعتراض کنیم خانم زنده دل کجا؟
این رای شامل امسال هم میشه یا نه؟
دوستانی که بااحتساب سهمیه چهارم مدت خدمت در این ازمون شرکت کردین نگران نباشید قطعااین مصوبه ازمون ادوار آتی رو در برمیگیره چرا که باتوجه به اینکه هرکس در سهمیه ثبتنامی خودش رقابت میکنه و اگر به هر دلیلی سهمیه ایثارگریش مورد پذیرش واقع نشود امکان احتساب رتبه ان شخص در سهمیه ازاد هم وجود نداره پس اگر بخواهیم بگوییم این رای قابل تسری به آزمون سال جاری هم هست پس باید همه ی افرادی که بااین سهمیه ثبتنام کردند که شاید بتوان گفت تعداد انها به بیش از هزار نفر در کشور میرسد باید به طور کلی از ازمون کنار گذاشته بشوند!!! و با توجه به اینکه معیار دوستانی که بااین سهمیه ثبتنام کرده اند دایره شمول سهمیه در زمان ثبتنام بوده یعنی حدودا یک ماه قبل از صدور این رای پس اعمال ان در ازمون سال جاری مثال بارز و اشکار تضییع حقوق مکتسبه است و پر واضح است که تسری قانون نسبت به ماقبل تصویب در چنین موردی ممنوع میباشد
دوستان اگه قرار بر ابطال این سهمیه سه چهارم از تاریخ ۱۴ آبان و از روز صدور رای بود ، پس چرا کارت ورود به جلسه ما ، سهمیه سه چهارممون تایید شده بود و سهمیه ما تو کارت ورود به جلسه قید شده بود ؟!!!
اگه بنا بر اجرای رای از ۱۴ آبان بود ستاد کل نیروهای مسلح سهمیه سه چهارم رو باطل میکرد و سهمیه در کارت ورود به جلسه قید نمیشد
سلام.سردار کمالی گفته که از طریق ستاد کل وارد میشیم و نمیزاریم این رو اجرا کنن و این که متوقف کنن مگه الکیه که کنسل کنن خوب میدونید چه قدر ایثار گر داریم و چه قدر آزاده مگه الکیه.
نگران نباشید درست میشه سردار کمالی گفته
سلام. امکان خودداری از اجرای رای دیوان وجود نداره. صرفا با شرایطی که در قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری آمده میشه به رای اعتراض کرد که شخصا فکر نمیکنم تغییری ایجاد بشه.
این رای هم به آزادگان و سایر ایثارگران ارتباطی نداره. درباره کسانیه که خدمتشون وظیفه بوده نه داوطلبی.
یعنی سهمیه ۵ درصدی خانواده رزمنده داوطلبی ابطال نشده ؟
سلام در آزمون وکالت سهمیه ۵ درصدی و ۲۵ درصدی نیست و همه مشمول همون ۳۰ درصد هستن
کسانی که پدرشون ۱۲ ماه خدمت داوطلبی داشتن همچنان طبق قانون از سهمیه برخوردار میشن.
خانم زنده دل این رای سهمیه همه نظامیانی رو که هشت سال جنگیدن رو هم لغو کرده فقط شامل سربازان نیست چون نظامیان هم شغلشون بوده جنگیدنشون داوطلبانه محسوب نمیشه پس قطعا دیوان عدالت اداری خودش باید یه راهی پیدا کنه واسه حل این مشکل
سلام.وقت بخیر خانم زنده دل عزیز خواهش میکنم خواهش میکنم یه پیگیری بکنید ببینیم این قضیه به کجا خواهد رسید و از مقامات ذی صلاح اطلاعاتی به ما بدهید ما که امیدمون به خدا بعد شما هستش پس لطف کنید خبر بدید به ما منتظریم که ببینیم چی شدش
سلام چشم حتما
پ چرا خوف ک باورای درباره اضافه حقوق کارمنداست ربطی به امتیاز استخدامی ن که
بحث مهمی که هست مطابق ماده ۸۷ برنامه ششم تمام رزمندگان اعم از کادر و وظیفه و … که توی جبهه بودن اگه ۶ ماه جبهه داشته باشن جانباز ۵ درصد محسوب میشن… یعنی عملا این رای چیز خاصی نیست که بخواد نگران کننده باشه…
مگر که تبصره ماده ۸۷ برنامه ششم باطل شه اگر نه این رای چیزی نیست… چون جبهه داوطلبانه همون حکم جانباز زیر ۲۵ درصد رو داره و … چیز نگران کننده ای نیست مگر در صورت ابطال تبصره ماده ۸۷ برنامه ششم توسعه
سلام
برای آزمون وکالت سهمیه برای فرزندان جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر لحاظ شده است.
در ضمن این خبر رو هم بخونید و اصلا نگران نباشید دوستان به عبارتی اگه جبهه نشد شما ۵ درصد جانبازی رو الزاما دارید و بازم مشمول سهمیه اید. نگران نباشید
:https://www.isna.ir/news/98032210129/%D8%AA%D9%88%D8%B6%DB%8C%D8%AD%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%AF-%D8%B4%D9%87%DB%8C%D8%AF-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%AB%D8%A8%D8%AA-%D9%BE%D9%86%D8%AC-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF-%D8%AC%D8%A7%D9%86%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%DB%B6%DB%B0%DB%B0-%D8%B1%D8%B2%D9%85%D9%86%D8%AF%D9%87
سلام. مساله خیلی ساده هست. تو رای گفته بند ۳ مصوبه باید مضیق تفسیر بشه و غیر از نیروهای مسلح ارگان های دیگه رو شامل نمیشه. اون بحث زمان اجرا هم ربطی به ابطال مصوبه نداره و برمیگرده به شکایت شاکی که در خواست کرده بود مزایا در تاریخ ۸۸ براش لحاظ بشه نه سال ۹۱.
قبل از هر توضیح : دوستان به هیچ وجه نگران نباشید چرا که : تمام افرادی که ۶ ماه جبهه دارن در نیرو های مسلح جانباز ۵ درصد محسوب میشن پس اصلا نگران نباشید. متن قانون برنامه ششم رو بخونید. اصلا نگران نباشید اگه جبهه بره جانبازی ۵ درصد وجود داره پس از اون بابت مشکلی نیست خیالتون راحت. تبصره ماده ۸۷ برنامه ششم. پس تا اینجا نگران نباشید.
اما در رابطه با این رای :
در زمینه سهمیه امسال نمیشه توضیح دقیقی داد در آگهی وکالت دقیقا این موضوع ذکر شده که :
تبصره ۴: آن دسته از پرسنل کادر ثابت، پیمانی، و وظیفه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران که از تاریخ ۵۹/۰۶/۳۱ تا ۶۷/۰۶/۳۱ حداقل ۶ ماه پیوسته یا متناوب در خطوط مقدم حضور داشتهاند و فرزندان این رزمندگان که پدریا مادرشان حداقل ۱۲ ماه سابقه حضور در جبهه را به صورت داوطلبانه دارد میتوانند با تایید بالاترین مقام هر یک از نیروهای مسلح (ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران، ستاد کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی انتظامی،….
اگه دقیق بخونید نوشته وظیفه و کادر و … وقتی مینویسه وظیفه با تایید ستاد ارتش و … یعنی ارتش هم اگه تایید کنه فلان سرباز وظیفه اینقدر داوطلبانه داشته قبوله… یا سپاه یا …
این رای ۱۸ برج ۸ صادر شده…
توی متن رای دقیقا نشون داده شده که عطف به ما سبق نمیشه این رای… یعنی اگر کسی سال ۹۶ رفته دانشگاه … رفته کانون وکلا… رفته هر جا … اون به قوت خودش باقی هست کما اینکه ورودی های ۹۶ اختبارشون رو هم دادن یا ورودی های ارشد ۹۶ فارغ التحصیل شدن و …
آخر رای نوشته صرف نظر از زمان اجرا(( بر خلاف ۹۰ درصد ارای دیوان که عطف به ما سبق میشه و از زمان تصویب مصوبه را باطل میکنه)) و در رای ننوشته از زمان تصویب یا اجرا… این دقیقا نشون میده تا یه روز قبل از رای هم اگر کسی چیزی گرفته مشکلی نداره منتها بعدش مشکل ساز هست…
از طرفی اگهی استخدامی و وکالت و … قبل از صدور این رای منتشر شده و خیلیا با این حساب رفتن و ثبت نام کردن و به هر حال خودشون رو محق میدونستن دیگه…
بهترین کار این هست که حتی در صورتی که بخوان این رای رو اجرایی کنن که بعید هم هست به این راحتیا بتونن و مسلما تجدید نظر خواهی از رای صورت میگیره و …
اما بهترین کار این هست که تاریخ موخر جهت اجرا شدن رای بدن مثلا از ابتدای سال ۹۹ … چون اگه از زمان صدور رای اجرایی شه برای خیلیا که بی خبر بودن و براشون حقی ایجاد شده بوده مثل اگهی وکالت و استخدامی و… مشکل بسیار جدی ایجاد میکنه.
الان در حال حاضر میشه پذیرفت که برای دکتری و ارشد این رای موثر باشه و قابلیت اجراییش رو از دست بده چون دکتری در حال ثبت نامه و ارشد هم هنوز ثبت نام شروع نشده.
منتها برای وکالتی که مهر اگهیش منتشر شده… یا استخدامی که حدود شهریور اگهیش منتشر شد و … اما هنوز جوابش نیومده و … اینا مشکل سازه و باید تدبیری اندیشیده بشه.
البته به نظر من از این رای تجدید نظر خواهی صورت میگیره مسلما… چون عملا و عملا متن ماده ۸۹ برنامه پنجم رو ملغی الاثر میکنه و شرایط ایثار گران عملا به قبل بازگشت پیدا میکنه… باید دید چی میشه.. تنها چیزی که مسلمه اینه که این رای در حال حاضر برای ازمون ارشد و دکتری موجه هست اما برای وکالت و استخدامی که برگزار شده و بعد از اعلام رای قابلیت ویرایشی هم وجود نداشته خیر.
دوستان من امروز با کانون وکلا مرکز، سازمان سنجش تماس گرفتم متاسفانه همگی ابراز بی اطلاعی کردن و کانون وکلا به سازمان سنجش محول کردن و فرمودن اگه سازمان سنجش تایید کنه مورد قبول ما هست در غیر این صورت خیر و سازمان سنجش نیز گفتن ما استعلام گرفتیم ارتش تایید کرده حالا اگه خبر جدیدی بیاد واسه ما کار نداره همه را پاک میکنم سهمیه اشون و از سیستم