پایگاه خبری اختبار- وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفتوگویی تلویزیونی در شبکه افق، روشهای ثبت اعتراض به عدم دریافت یارانه و دهکبندی شهروندان را اعلام کرد.
به گزارش اختبار، حجت عبدالملکی در این برنامه در پاسخ به اینکه شماری از مردم معتقدند حقشان تضییع و به ناحق از فهرست یارانه بگیران حذف شدهاند عنوان کرد: ۹۰ درصد باید یارانه جدید را دریافت میکردند که به حسابهایشان واریزشده است. دو گروه حذف شدهاند و ممکن است اعتراض داشته باشند؛ گروه اول کسانی هستند که یارانه ۴۵ هزارتومانی دریافت نمیکردند و در بانک اطلاعات وزارت رفاه نبودند. از سال ۹۳ بانک اطلاعاتی سازمان هدفمندی بسته و اجازه ثبتنام افراد جدید داده نشده بود. خانوادهی جدیدی تشکیل و فرزندانی متولد شدند که مشمول یارانه نبودند. اینها باید به سامانه سازمان هدفمندی مراجعه و ثبتنام کنند. البته وبسایت سازمان هدفمندی هنوز کارش را برای ثبتنام جدید شروع نکرده و در حال راهاندازی است که طی چند روز آینده کارش را شروع میکند.
وی افزود: کسانی که یارانه نمیگرفتند یا ساختار خانوادهشان تغییر کرده مثلاً ازدواجکردهاند باید به سامانه اعلامی مراجعه کنند که فعلاً چند روزی باید صبر داشته باشند تا اعلام شود.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه گروه دوم کسانی هستند که تا فروردینماه یارانه ۴۵ هزارتومانی را دریافت میکردند، اما یارانه به حسابشان واریز نشده و بهعنوان دهک دهم شناسایی شدهاند گفت: این افراد میتوانند اعتراض خود را از سه طریق ثبت کنند؛ نخست سامانه وزارت رفاه به نشانی hemayat.mcls.gov.ir است. راه دوم تماس از طریق ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ است که یک تلفن گویاست که پس از ارائه اطلاعات دهک شما را اعلام و امکان ثبت درخواست را فراهم میکند. چه از طریق سایت و چه تلفن گویا اگر درخواست خود را ثبت کنند در فرایند بررسی قرار میگیرند و اگر احیاناً اشتباهی شده باشد یارانهشان برقرار میشود.
عبدالملکی افزود: شماره تلفن ۶۳۶۹ نیز مرکز تماس ما برای پاسخگویی به سؤالات است که میتوانند توضیح شفاهی از اپراتورها دریافت کنند. خاطر هموطنان آسوده باشد؛ اعتراضشان تک به تک بررسی خواهد شد و اگر اشتباهی شده باشد این حق برایشان محفوظ است و یارانهشان در صورت ذیحق بودن حتماً پرداخت میشود.
وی درباره زمان استعلام و دریافت نتیجه اعتراض اظهار کرد: فرایند کمی زمانبر است، بانکهای اطلاعاتی وسیعی باید چک شوند. احتمالاً مجدداً از طریق پیامک خواسته میشود مراجعه و اطلاعاتشان را ویرایش کنند و یک رفت و برگشتی دارد که چند روزی طول میکشد. مردم صبوری کنند. تصور نکنند که فراموش شدهاند، بلکه درخواستشان تک به تک رسیدگی میشود.