نماد سایت پایگاه خبری اختبار

رییس کانون سردفتران ازدواج و طلاق: تعرفه‌ها کم است و امور به سختی می‌گذرد/ اکثر همکاران به فکر استعفا هستند

رییس کانون سردفتران ازدواج و طلاق: تعرفه‌ها کم است و امور به سختی می‌گذرد/ اکثر همکاران به فکر استعفا هستند

رییس کانون سردفتران ازدواج و طلاق: تعرفه‌ها کم است و امور به سختی می‌گذرد/ اکثر همکاران به فکر استعفا هستند

پایگاه خبری اختبار- رییس کانون سردفتران ازدواج و طلاق با گلایه از مبلغ تعرفه‌های این دفاتر گفت: اکثر سردفتران به دلیل نداشتن درآمد استعفا دادند و یا در حال استعفا هستند.

به گزارش اختبار به نقل از ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین سیدابوالقاسم حسینی ابهری درباره ساز و کارهای دفاتر ازدواج و طلاق گفت: در گذشته دفاتر ازدواج و طلاق از هم جدا بودند یعنی یک دفترخانه ازدواج و یک دفترخانه طلاق داشتیم ولی پس از تصویب نظامنامه دفاتر ازدواج و طلاق،  هر کسی که به عنوان سردفتر انتخاب شود، می تواند دفاتر ازدواج و طلاق را با هم داشته باشد.

وی گفت: اکنون دیگر دفاتر سنتی ازدواج و طلاق جمع شده است و ثبت وقایع ازدواج و طلاق الکترونیکی شده است. ما  اسامی هر کسی که برای ازدواج و طلاق به دفاتر مراجعه می کند،  را وارد سامانه می کنیم و  در نهایت سند تک برگ برای او صادر می شود.

حسینی ابهری درباره مشکلات ثبت الکترونیکی ازدواج و طلاق گفت: ثبت الکترونیکی ازدواج و طلاق بسیار خوب است و از بروز بسیاری از تخلفات جلوگیری می کند. دفاتر سنتی  ازدواج و طلاق تخلفات زیادی داشت ولی اکنون دیگر ثبت وقایع ازدواج و طلاق الکترونیکی شده و  اثر انگشت افراد ثبت می شود و مشخص می شود که خود شخص آمده و سند تنظیم  و نهایی می شود و بعد پرینت را می گیریم ودر  نهایت سند صادر می شود.

حسینی ابهری درباره اینکه چرا در برخی از استان‌ها برای کاهش طلاق، طلاق را ثبت نمی کنند و به شهرهای دیگر واگذار می کنند؟ گفت: ثبت وقایع طلاق و ازدواج برای دفاتر سهمیه‌ای شده است و تعداد خاص و سهمیه ای برای دفاتر در نظر گرفته می شود و اگر سهمیه دفترخانه ای پر شود، اشخاصی که به آن دفتر مراجعه می کنند باید به دفاتر دیگر هدایت شوند یعنی دفاتری که مراجعاتشان کم بوده و آمارشان به حد نصاب نرسیده است.

وی با بیان اینکه اکنون طلاق فراوان و ازدواج کم است، گفت: متاسفانه از هر ۵ ازدواج ۲ مورد منجر به طلاق می شود البته اخیرا طلاق هم کم شده است. تهران  و خراسان دارای بیشترین طلاق و  یزد کمترین طلاق را دارد. البته آمار دقیق درباره ثبت وقایع ازدواج و طلاق را  باید از ثبت احوال بگیرید و ما آماری در این زمینه نداریم.

حسینی ابهری با گلایه از درآمد کم دفاتر ازدواج و طلاق گفت: دفاتر اسناد، حقوق بازنشستگی و بیمه  و مزایای دیگر دارند و حق خرید و فروش دفاتر را دارند ولی دفاتر ازدواج وطلاق تا زمانی که می توانند کار می کنند و زمانی که سردفتری فوت کرد یا از کار افتاده شد، سازمان ثبت دفاتر را می گیرد. من ۳۵ سال است که سردفتر هستم ولی هنوز بیمه ندارم و تعرفه هایمان بسیار اندک  است. دفاتر ازدواج و  طلاق مثل دفاتر اسناد نیست  و هیچ گونه درآمدی ندارند. ما اکنون تعرفه هایمان کم است و هنوز سازمان ثبت برای ما هیچ کاری انجام نداده وناچارا متوسل به قوه قضاییه شدیم و از آقای اژه ای  خواستیم که دستورات لازم را برای افزایش تعرفه ها بدهند.

وی در پایان گفت: فرضا تعرفه ثبت ازدواج ۸۵۰ هزار تومان است و ثبت واقعه طلاق یک میلیون و  صدور اجراییه ۳۰۰ هزار تومان و… که  بسیار کم است و امور  دفترخانه ها با این هزینه‌ها به سختی می گذرد و اکثر سردفتران به دلیل نداشتن درآمد استعفا دادند و یا در حال استعفا هستند.  فکر می کنم  که در آینده نه چندان دور،  دفاتر ازدواج جمع شود و تحویل سازمان ثبت احوال شود  و دفاتر ازدواج و طلاق در آینده نخواهیم داشت چرا که اکثر دفاتر ازدواج و طلاق از عدم ثبت ازدواج نالان هستند. طلاق وجود دارد ولی طلاق صرفا کفایت نمی کند و امور دفترخانه به سختی می چرخد. من شخصا کارمندی ندارم و اگر کارمند هم داشته باشم باید ماهانه ۱۰ میلیون به او حقوق بدهم و او را بیمه کنم؛ در صورتی که خودم امورم  را به سختی انجام می دهم.

خروج از نسخه موبایل