رییس مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه :
سامانه "ابلاغ" راه اندازی خواهد شد
با راه اندازی سامانه ابلاغ الکترونیک تا ابتدای سال ۱۳۹۵ ابلاغ کاغذی ممنوع خواهد شد
به گزارش ایسنا حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه با حضور در بیست و یکمین نمایشگاه الکامپ در جمع خبرنگاران گفت: سیستم ابلاغ قضایی در آینده نزدیک راه اندازی خواهد شد. یکی از مشکلاتی که در دادگستری وجود دارد موضوع ابلاغ است که از گذشته جزء مشکلات اساسی قوه قضاییه بوده است .
وی ادامه داد: بسیاری از موارد ابلاغ ها امکان داشت به دلایل مختلف به دست ابلاغ شونده نرسد و هزینه های ابلاغ برای قوه قضاییه بسیار سنگین بود. در بسیاری از مواقع آدرس ها به صورت دقیق نبود به همین دلیل ما برای ابلاغ با مشکل مواجه می شویم.
وی تصریح کرد: با تصویب آیین دادرسی الکترونیکی از مواد ۶۴۹ تا ۶۶۴ موادی با عنوان آیین دادرسی الکترونیکی به تصویب رسید که در ماده ۶۵۵ قرار شد کلیه اسناد و مدارکی که در مراحل مختلف رسیدگی مورد استفاده قرار می گیرد اگر به صورت الکترونیکی باشد دارای اعتبار خواهد شد. ما از این ماده و مواد ۱۷۵ و ۱۷۶ آیین دادرسی کیفری که استفاده ازسامانه الکترونیکی برای اموری از جمله ابلاغ تجویز کرده بودند استفاده کرده و آیین نامه ابلاغ قضایی تدوین کردیم.
شهریاری گفت: این آیین نامه تدوین و در حال طی کردن مراحل است و امیدواریم با توجه به اینکه حدود ۱۴/۵ میلیون پرونده غیر یکتا در سال ۹۳ به قوه قضاییه وارد شده بتوانیم روند هزینه ها را کاهش دهیم. در هر پرونده حداقل ۴ ابلاغ انجام میشد و اگر برای هر ابلاغ دو هزار تومان هزینه پستی و ۸۰۰ تومان هزینه پرسنلی و خدماتی محاسبه کنیم با ابلاغ الکترونیک سالانه ۱۶۲ میلیارد تومان در حوزه ابلاغ در قوه قضاییه صرفه جویی انجام میشود. همچنین بر اساس آمار حدود ۴۰ درصد ابلاغ ها به دست صاحبانشان نرسیده بود . ابلاغ الکترونیک فرصت استثنایی برای قوه قضاییه محسوب میشود تا گام های اساسی را در این زمینه بردارد.
وی ادامه داد: ضمن اینکه با ابلاغ الکترونیک دیگر در بسیاری از موارد نیازی به حضور نیروی انتظامی نداریم.
وی ادامه داد: سامانه ای به نام ابلاغ طراحی خواهد شد که کلیه ابلاغ ها از سوی سامانه سمت و یا cms به صورت اتوماتیک به سامانه ابلاغ ارسال میشود که مردم به آن دسترسی دارند و میتوانند با مراجعه به آن ابلاغ خود را دریافت کنند. در ابتدا افراد با یک نام کاربری و رمز عبور به این سیستم ورود پیدا میکنند البته برای دریافت رمز عبور باید یک بار به دادسرا و یا دادگاه مراجعه کرده و حتی بدون مراجعه به دستگاه قضایی میتوانند با ورود به سامانه سنا ثبت نام احراز هویت خود را انجام دهند.
شهریاری گفت: برای اینکه طرفین پرونده متوجه ابلاغها شوند از طریق تلفن همراه پیامی کوتاهی برای آنها ارسال میشود ضمن اینکه قانون آیین دادرسی کیفری همه دستگاه ها را موظف کرده تا اطلاعات لازم را در اختیار ما قرار دهند. البته باید بگویم که این آیین نامه تدوین شده و تا پایان سال به تدوین می رسد.
وی گفت: امیدواریم در سال آینده شاهد اجرای عملیاتی سامانه ابلاغ الکترونیک در قوه قضاییه باشیم که طبق آن تمام ابلاغ های حضوری حذف و ابلاغ کاغذی تا ابتدای سال ۹۵ ممنوع میشود سامانه سنا تا اولین سال ۹۵ نیز راه اندازی میشود که در این زمینه با سازمان ثبت احوال همکاری های مقدماتی صورت گرفته است.
وی گفت: ضابطان قضایی موظف شدند مکاتبات خود در رابطه با پرونده از طریق سامانه الکترونیکی انجام دهند که در همین راستا ناجا باید سیستم های خود را مجهز کند. در حال حاضر بین کلانتری یوسف آباد و مجتمع قضایی خارک این موضوع به صورت پایلوت در آمده است.
رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه خاطر نشان کرد: حال این سوال پیش می آید که اگر مخاطب ابلاغ فاقد تلفن همراه باشد ابلاغ الکترونیک چگونه انجام می پذیرد باید بگویم در اینجا دستگاه قضایی موظف است پست الکترونیک ملی قضایی طراحی کند و پیامهای خود را از این طریق به مخاطب برساند و اگر مخاطبی مجهول المکان بود نیز از طریق آگهی در روزنامه اقدامات صورت می گیرد.