سامانه سپتام چیست ؟

پایگاه خبری اختبار- سامانه سپتام (سامانه پایش تصویری اماکن عمومی) برای نظارت بر دوربین های حفاظتی واحدهای صنفی با همکاری درگاه ملی مجوزهای کشور و پلیس اماکن عمومی ایجاد شده است.

سامانه سپتام (سامانه پایش تصویری اماکن عمومی) چیست ؟

مهدی امیدوار سخنگو و عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران درباره سامانه سپتام گفت: طبق آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های نظارتی پلیس نظارت بر اماکن عمومی، سامانه «سپتام» (سامانه پایش تصویری اماکن عمومی) ایجاد شده است. این سامانه به عنوان یک نهاد ناظر بر کیفیت سیستم‌های حفاظتی (دوربین) واحدهای صنفی است که با همکاری درگاه ملی مجوزهای کشور و پلیس اماکن ایجاد شده است.

به گفته او  ۳۹ رسته و حدود ۲۸۰ رسته همگن از جمله طلافروشان و رستوران‌ها از این پس از طریق درگاه ملی مجوزها (سامانه‌ای که جهت دریافت پروانه کسب تعریف شده است) به سامانه پلیس اماکن لینک داده می‌شوند و با مراجعه به سامانه سپتام از مشخصات فنی دوربین ویژه آن رسته مطلع می‌شوند. در ادامه، این واحدهای صنفی می‌توانند از هرجایی که خواستند دوربین مذکور را تهیه کنند.

او ادامه داد: مشخصات فنی ابزارهای سیستم‌های حفاظتی تولیدی و وارداتی بدون اشاره به برند خاصی تعیین شده است و بازرسان سامانه سپتام، بر نحوه اجرای این فرایند طبق استاندارها نظارت خواهند داشت. با نصب دوربین‌های مذکور، در صورت بروز اتفاق یا جرم در محل واحدهای صنفی و اماکن عمومی، پلیس اماکن می‌تواند اطلاعات ضبط شده را بررسی و موضوع را پیگیری کند.

وی افزود: طی جلسات اتاق اصناف ایران و پلیس اماکن در تلاشیم تا شرایطی ایجاد شود تا همان طور که اغلب کارشناسان واحدهای صنفی فروشنده سیستم‌های حفاظتی در کل کشور در زمان فروش، کارشناسی رایگانی برای مردم انجام می‌دهند، کارشناسی تاییدیه‌های سیستم‌های حفاظتی واحدهای صنفی که در طرح سپتام اجرا می‌شود نیز، هزینه مالی زیادی برای واحدهای صنفی نداشته باشد.

ثبت نام در سامانه سپتام

متصدیان اصناف برای ثبت نام در سامانه باید این مراحل را طی کنند:

۱- آمادگی اخذ تاییدیه

تاییدیه دوربین‌های نظارتی محل شما نیازمند بازرسی است. برای اطلاع از الزامات، نوع فعالیت خود را جستجو و انتخاب نمایید.

۲- ثبت نام در سپتام

ابتدا باید ثبت‌نام خود را در سامانه سپتام، از طریق ثبت شماره موبایل متعلق به خود نهایی کرده و پیامک رمزعبور دریافت کنید.

۳- تکمیل مشخصات فردی

مشخصات فردی شما از قبیل کد ملی ، شهر محل سکونت، تلفن تماس و دیگر اطلاعات الزامی مربوط به خود را وارد کرده و تکمیل نمایید.
سپتام

۴- ایجاد و ثبت محل

پس از تکمیل و تایید مشخصات فردی، می‌توانید در پنل کاربری خود یک محل جدید اضافه کرده و مشخصات مربوط به آن را ثبت کنید.

۵- ثبت درخواست بازدید

هر وقت که مطمئن شدید در محل خود الزامات ارائه شده مربوط به آن را رعایت کرده‌اید، درخواست بازدید خود را ثبت کنید.

۶- پرداخت هزینه بازدید

قبل از بازدید، متناسب با نوع فعالیت و مشخصات محل شما، هزینه کارشناسی آن محاسبه و از طریق درگاه آنلاین دریافت می‌گردد.

۷- انتظار جهت هماهنگی

کارشناسان مربوطه طی تماس تلفنی، زمان بازدید را با شما هماهنگ خواهند کرد. لطفاً تا تماس کارشناس مربوطه منتظر بمانید.

۸- تایید زمان بازدید

زمانی را که کارشناس طی تماس تلفنی هماهنگ کرده، از طریق پیامک به اطلاع شما رسیده و باید آن را در بخش اعلانات سایت تایید کنید.

۹- انجام بازدید

در زمان بازدید از محل، باید فردی که دانش کار با تجهیزات مداربسته شما را دارد (شما یا نماینده‌تان) طی مدت زمان کارشناسی، حضور داشته باشد.

۱۰- بررسی سپتام

سامانه از طریق بررسی آزمایشگاه تخصصی، نسبت به تعیین وضعیت محل شما اقدام نموده و نتیجه را از طریق سایت سپتام به شما اعلام خواهد کرد.

۱۱- اعتراض به نتیجه

اگر به نتیجه اعلامی کارشناسی اعتراض داشته باشید، می‌توانید درخواست خود را با ذکر دلایل در سپتام ثبت نمایید تا به قید فوریت بررسی شود.

۱۲- صدور تاییدیه

در صورتی که الزامات مربوط به محل فعالیت خود را رعایت نموده باشید، برای شما گواهی مربوطه صادر شده و در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

پاسخ به برخی پرسش ها درباره سامانه دوربین های نظارتی اصناف

چگونه دوربین‌های مداربسته خود را توسط سپتام تایید کنم؟

گرفتن گواهی دوربین شما یک فرآیند ساده است. به سادگی از طریق وبسایت saptam.ir ثبت نام انجام دهید، اطلاعات خود را وارد نموده و یک محل جدید تعریف کنید. برای محل جدید درخواست تاییدیه صادر کرده و پس از آن منتظر بمانید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

چرا داشتن دوربین‌های نظارتی تایید شده توسط سپتام مهم است؟

داشتن تاییدیه از طرف سپتام تضمین می‌کند که دوربین‌های نظارتی شما با استانداردهای آزمایشگاهی از نظر کیفیت و امنیت مطابقت دارند. تاییدیه سپتام، این اطمینان را فراهم می کند که سیستم‌های امنیتی شما معیارهای لازم را دارد.

چگونه می‌توانم اطمینان حاصل کنم که دوربین‌های مورد تایید را نصب کرده باشم؟

با مراجعه به سایت egovahi.ir می توانید دوربین‌هایی که مورد تایید آزمایشگاه‌های استاندارد در ایران هستند را بررسی کرده و از بین آن‌ها مناسب‌ترین تجهیزات را برای کسب و کار یا محل خود تهیه نمایید.

هر چند وقت یک بار باید مجوز دوربین مدار بسته خود را با سپتام تمدید کنم؟

دفعات تمدید مجوز بستگی به نوع گواهینامه و مقررات محلی دارد. شما می‌توانید با بررسی اسناد و مقالات در بخش مقالات این سایت اطمینان حاصل نمایید که سیستم نظارتی شما با آخرین استانداردهای امنیتی مطابق و به روز باشد.

پرداخت هزینه کارشناسی یا تجهیزات از چه روشی میسر است؟

هزینه‌های بازدید ، کارشناسی و خدمات بطور مشخص در سامانه ثبت می‌شود و پرداخت آنها نیز فقط از طریق درگاه آنلاین داخل سامانه مقدور است. لذا هر گونه پرداخت خارج از سیستم یا در خواست وجه خارج از مقادیر ثبت شده در سامانه و انتقال به حساب پذیرفته نخواهد بود و ممکن است سبب بروز مشکلات دیگر شود.

هزینه ثبت نام و خدمات سامانه سپتام دوربین های نظارتی برای اصناف

در سامانه سپتام اصناف بر اساس اینتا کد به ۴ سطح تقسیم شده اند که برای هر سطح الزاماتی در نظر گرفته شده است.

سامانه سپتام
سامانه سپتام

بر اساس اطلاعات اعلام شده در سال ۱۴۰۳ از سوی موسسه خدمات مدیریت و فن آوری رشد قلم چی که مالک و مدیر سامانه سپتام است، هزینه خدمات استفاده از سرویس ابری برای اصناف سالانه بین ۲۴ تا ۴۸ میلیون تومان است که به آن ۱۰ درصد بابت مالیات بر ارزش افزوده نیز اضافه خواهد شد.

این هزینه شامل ارائه تجهیزات امانی و نصب رایگان آن ها هم می شود ولی هزینه بازدید و کارشناسی جداگانه محاسبه و اخذ خواهد شد.

تعرفۀ یک بسته (یک دوربین) مبتنی بر سرویس ابری بر اساس سطوح امنیتی اصناف مختلف به این شرح است:

سطح دوم: ۲۴ میلیون تومان سالانه

سطح سوم: ۱۸ میلیون تومان ۶ ماهه

سطح چهارم: ۲۱ میلیون تومان ۶ ماهه

چه کسانی باید در سامانه سپتام ثبت نام کنند ؟

به نظر می رسد همه متقاضیان دریافت پروانه و جواز کسب مجبور به ثبت نام و استفاده از خدمات این سامانه هستند.

با توجه به ذکر اتصال این سامانه به درگاه ملی مجوزها و اداره اماکن عمومی فراجا، احتمالا متقاضیان دریافت جواز کسب، ابتدا باید هزینه های مربوط به خدمات سامانه سپتام را بپردازند و پس از تایید این سامانه پاسخ استعلامات مربوط به پلیس اماکن عمومی برای دریافت پروانه کسب آنان صادر خواهد شد.

 

نمایش بیشتر
دوره DBA-MBA حقوقی مدرک دانشگاه تهران موسسه دکتر بهنیایی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا