سوالات درس اصول استنباط و متون فقه آزمون وکالت سال ۱۴۰۳ اسکودا (غیر رسمی)

سوالات درس اصول استنباط و متون فقه آزمون وکالت سال ۱۴۰۳ اسکودا (غیر رسمی)

تذکر: این متن بر اساس نسخه های غیر رسمی منتشر شده از دفتر سوالات آزمون وکالت تنظیم شده است و قابل استناد و تایید نیست، نسخه رسمی سوالات در روزهای آینده از سوی سازمان سنجش منتشر و در پایگاه خبری اختبار اطلاع رسانی و بازنشر خواهد شد.

۶۱- کدام مورد از عبارت زیر استفاده میشود؟

«لا یترتب اثر على الحلف بغیر الله تعالى و ان رضى الخصمان الحلف بغیره کما انه لا اثر لضم غیر اسم الله تعالی به».

 (۱) پر سوگند به غیر از اسم خداوند با رضایت اصحاب دعوی اثر منرتب است.

(۲) اگر همراه با اسم خداوند به غیر از او سوگند یاد شود بر چنین سوگندی اثری مترتب نیست.

(۳) پر سوگند به غیر از اسم خداوند مطلقاً اثری مترتب نیست

(۴) اصحاب دعوی میتوانند به چای اسم خداوند به قرآن سوگند بخورند.

۶۲- در عبارت زیر «تسامح» و «استفاضه» به ترتیب به کدام معنی است؟ التسامع و الاستفاضه أن افادا العلم یجوز الشهاده بهما»

(۱) شیاع – تواتر

(۲) تواتر – مرحله ای از شهرت

(۳) مرحله ای از شهرت – شیاع

(۴) شباع – مرحله ای از شهرت

۶۳- از عبارت زیر گدام مورد برداشت میشود؟

«هل تقبل شهاده الأجیر لمن أجره؟ قولان: اقربهما المنع و لو تحمل حال الإجاره و اداها بعدها تقبل».

(۱) ادای شهادت از سوی اجبر بعد از اجاره مطلقاً قبول میشود.

(۲) شهادت اجیر به نفع مستأجر مطلقاً قبول نمی شود.

 (۳) اگر تحمل شهادت اجیر در وقت اجاره و ادای آن بعد از اچاره باشد قبول میشود.

 (۴) چنانچه تحمل شهادت اجیر و ادای آن در حال اجاره باشد قبول میشود. ۶۴- کدام برداشت از عبارت زیر صحیح است؟

«حکم الحاکم تبع للشهاده فان کانت محققه نفذ الحکم ظاهراً و واقعاً و الا نفذ ظاهراً لا واقعاً»

 (۱) حکم حاکم بر اساس شهادت ظاهراً نافذ است نه واقعاً

(۲) حکم حاکم بر اساس شهادت میتواند واقعاً و ظاهراً یا فقط ظاهراً نافذ باشد. (۳) حکم حاکم بر اساس شهادت واقعاً و ظاهراً نافذ است.

 (۴) حکم حاکم بر اساس شهادت واقعاً نافذ است نه ظاهراً

۶۵- کدام برداشت از عبارت زیر صحیح است؟

«لو قطع المدعى علیه دعوى المدعى بدعوى لم یسمعها حتى یجیب عن دعوى صاحبه و تنتهى الحکومه الا مع رضا المدعى الأول بالتقدیم»

(۱) حاکم میتواند با رضایت مدعی همزمان دعوای مدعی علیه را نیز مورد بررسی قرار دهد.

(۲) طرح دعوی از سوی مدعی علیه در اثنای رسیدگی به دعوای مدعی مسموع نیست.

 (۳) مدعی علیه در همه موارد ابتدا باید به دعوای مدعی پاسخ دهد و سپس دعوای خود را طرح نماید.

 (۴) حاکم میتواند در بعضی موارد در انتای طرح دعوای مدعی به دعوای مدعی علیه رسیدگی کند

۶۶-  کدام مورد درباره وکالت صحیح است؟

(۱) یجوز تعلیق الوکاله على متعلقها

(۲) یجوز تعلیق أصل الوکاله أو متعلقها على شی

(۳) یجوز تعلیق أصل الوکاله على شیء

(۴) لا یجوز تعلیق اصل الوکاله أو متعلقها على شیء

۶۷-  در صورت اختلاف وکیل و موکل در اصل وکالت، قول کدام مقدم است؟

(۱) قول الموکل

(۲) قول مدعیه

(۳)قول منکره

(۴) قول الوکیل

۶۸ شهادت تبرعی چیست؟

(۱) شهادت کسی است که داوطلبانه به ادای شهادت اقدام کند.

(۲) شهادتی است که ادای آن تأثیری بر حکم قاضی نداشته باشد.

(۳) شهادت کسی است که از ادای شهادت تبری بجوید

 (۴) شهادت کسی است که مجانی به ادای شهادت اقدام کند.

۶۹- در چه صورت تصدی منصب قضاوت بر شخص واجب عینی میشود؟

(١) لمن بر نفسه مجتهداً عادلاً جامعاً لشرایط الفتیا

(۲) اذا لم یکن فی البلد أو ما یقرب منه مما لا یتعسر الرفع الیه من به الکفایه

(۳) لو اختاره المترافعان أو الناس

(۴) لمن یثق بنفسه القیام بوظائفه

۷۰- کدام مورد در خصوص علم قاضی صحیح نیست؟

(۱) یجوز للقاضى ان یحکم بعلمه فی حقوق الله تعالى

(۲) یجوز للقاضی أن یحکم یعلمه فی حقوق الناس.

(٣) لا یجوز للقاضی أن یحکم بالبینه اذا کانت مخالفه لعلمه

(۴) یجوز للقاضی أن یحکم بالبینه اذا کانت مخالفه لعلمه

۷۱- تعریف بیع به «تملیک عین به عوض معلوم» در قانون مدنی مصداق کدام حقیقت است؟

۱) شرعی

(۲) عرفی

(۳) قانونی

(۴) لغوی

۷۲- «تخییر» در باب تزاحم بین دو تکلیف بیانگر کدام مورد است؟

(۱) حکم شرعی واقعی

۳) حکم عقلی واقعی

(۳) حکم شرعی ظاهری

۴) حکم عقلی ظاهری

۷۳- کدام یک از موارد زیر دارای مفهوم مخالف است؟

 (۱) فقط وقف مالی جایز است که با بقای عین بتوان از آن منتفع شد.

(۲) اگر کسی خانه یا بنای کسی را خراب کند باید آن را به مثل صورت اول بنا کند.

(۳) سارق محکوم به حد میشود.

(۴) هر کس حق دارد شغلی را که بدان مایل است برگزیند.

۷۴-  کدام مورد از اقسام «عام مجموعی» است؟

(۱) هرگاه تمام شرکا به تقسیم مال مشترک راضی باشند تقسیم به نحوی که شرکا تراضی نمایند به عمل می آید.

 (۲) حق مطالبه حد قذف به همه وارثان به جز زن و شوهر منتقل میشود و هر یک از ورثه میتواند آن را مطالبه کند.

(۳) کلیه معاملات تجار تجارتی است.

۴) هر یک از زن و مرد میتواند برای عقد نکاح وکالت به غیر بدهد.

۷۵- اگر علت حکم همراه آن بیان نشود و مجتهد به جست وجوی آن بپردازد و سپس در هر موضوع دیگر که این علت را یافت حکم را به آن سرایت دهد در اصطلاح چه می نامند؟

۱) تنقیح مناط

(۲) تخریج مناط

(۳) وحدت ملاک

(۴) تحقیق مناط

۷۶- تفاوت دلالت عام بر عموم و مطلق بر اطلاق در چیست؟

(۱) دلالت عام بر عموم به نبادر و دلالت مطلق بر اطلاق به اصاله الظهور است.

(۲) شمول عام نسبت به همه مصادیق، افرادی یا احوالی است ولی شمول مطلق فقط افرادی است.

(۳)  دلالت عام بر عموم مطابقی و دلالت مطلق بر اطلاق التزامی است.

(۴) دلالت عام بر عموم وضعی و دلالت مطلق بر اطلاق به مقدمات حکمت است.

۷۷- ماده ۱۹۵ ق.م: «اگر کسی در حال مستی یا بیهوشی یا در خواب معامله نماید آن معامله به واسطه فقدان قصد باطل است. حال اگر گفته شود معامله صغیر غیر ممیز باطل است بر اساس کدام استدلال است؟

(۱) قیاس اولویت

(۲) قیاس مع الفارق

(۳) قیاس منصوص العله

(۴) قیاس مستنط العله

۷۸- در کدام مواد قانونی زیر عدد دارای مفهوم مخالف است؟

 (۱) هرگاه مال غیر منقول قابل تقسیمی بین دو نفر مشترک باشد حق شفعه به وجود می آید.

 (۲) در صورتی که دو نفر به نحو اجتماع وکیل باشند به موت یکی از آنها وکالت دیگری باطل می شود.

(۳) جمع دو خواهر در ازدواج ممنوع است اگرچه به عقد منقطع باشد.

 (۴) موصی میتواند یک نفر را برای نظارت در عملیات وصی معین نماید.

 ۷۹- تقدم قاعده لاضرر بر قاعده تسلیط با کدام مورد مطابق است؟

(۱) تخصص

(۲) حکومت

 (۳) تخصیص

(۴) ورود

۸۰-  کدام یک از مواد قانونی زیر مفهوم ندارد؟

(۱) اسناد از حیث تنظیم تابع قانون محل تنظیم خود میباشند.

 (۲) امین نمیتواند غیر از جهت حفاظت تصرفی در ودیعه کند.

(۳) هیچ کس نمی تواند طرق و شوارع عامه و کوچه هایی را که آخر آنها مسدود نیست تملک نماید.

 (۴) اطفال در صورت ارتکاب جرم مبرا از مسئولیت کیفری هستند.

نمایش بیشتر
دوره DBA-MBA حقوقی مدرک دانشگاه تهران موسسه دکتر بهنیایی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا