سیاستهای ساماندهی خدمات پیامکی ارزش افزوده و پیامک انبوه در شبکههای ارتباطی
سیاستهای ساماندهی خدمات پیامکی ارزش افزوده و پیامک انبوه در شبکههای ارتباطی
مصوب جلسه بیست و یکم مورخ ۱۳۹۳/۱۱/۱ شورای عالی فضای مجازی
با توجه به توسعه و پیشرفت فناوریها در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات و گسترش استفاده از این ابزار ارتباطی در تمام سطوح جامعه و استفاده گسترده از خدمات پیامک انبوه و خدمات ارزش افزوده پیامکی در شبکههای ارتباطی سیاستهای زیر در شورای عالی فضای مجازی مورخ ۱/۱۱/۱۳۹۳ به تصویب رسید.
۱ـ تعاریف به کاربرده شده در این مصوبه به شرح زیر است:
الف) خدمات پیامک انبوه: خدماتی است که پیامکها از طریق فرستنده مشخص و از طریق شبکههای ارتباطی بدون درخواست قبلی کاربران و پرداخت هزینه توسط آنان دریافت میشود و جنبه تبلیغی و یا اطلاعرسانی دارد.
ب) خدمات ارزش افزوده پیامکی: خدماتی پیامکی است که کاربران به خواست خود آن را انتخاب نموده و باید برای دریافت این خدمات مبلغی را به ارائهکننده خدمات پرداخت کنند و شامل مسابقات، سرگرمی، محتوای فرهنگی، مذهبی و علمی است.
پ) ارائهکننده خدمات ارتباطی: دارندگان پروانه ایجاد و بهرهبرداری از شبکههای ثابت و همراه از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات.
ت) ارائهکننده خدمات محتوایی پیامرسان: اشخاصی که با دریافت مجوز موضوع بند ۳ این مصوبه، خدمات پیامکی انبوه و ارزش افزوده را از طریق شبکه ارائهکننده خدمات ارتباطی به کاربران ارائه میکنند.
۲ـ هرگونه محتوا در خدمات پیامکی انبوه و ارزش افزوده پیامکی باید با رعایت قوانین و مقررات کشور و عدم مغایرات با ارزشهای ایرانی ـ اسلامی باشد. به منظور پایش محتوا، کار گروهی با مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضویت نمایندگان دادستانی کل کشور، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت اطلاعات، وزارت کشور، وزارت دادگستری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان تبلیغات اسلامی، نیروی انتظامی و مرکز ملی فضای مجازی تشکیل شده و گزارش عملکرد آن هر شش ماه به دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی ارائه میشود.
۳ـ هرگونه فعالیت برای ارائه خدمات محتوایی پیامکی در چهارچوب قوانین و مقررات با اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امکانپذیر است. مسئولیت تمامی فعالیتهای مربوطه برعهده دارنده مجوز بوده و درصورت بروز هرگونه جرم یا تخلف در ارائه خدمات، براساس قوانین و مقررات جاری کشور و ضوابط پروانههای صادره حسب مورد با ارائهکنندگان خدمات ارتباطی یا ارائهکنندگان خدمات موضوع بند «الف» و «ب» این مصوبه به وسیله مراجع ذیربط برخورد خواهد شد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف است درصورت وجود خلاء قانونی و یا مقرراتی، پیشنهادهای لازم را تهیه و به تصویب مراجع ذیربط برساند. نحوه برخورد با تخلفات براساس آییننامهای خواهد بود که به تأیید کار گروه میرسد.
۴ـ به منظور حفظ و صیانت از اطلاعات خصوصی مخاطبان پیام و براساس قوانین به ویژه قانون جرایم رایانهای، ارائهکنندگان خدمات ارتباطی و ارایهکنندگان خدمات محتوایی پیامکی حق واگذاری، فروش و یا دراختیار قراردادن این اطلاعات به دیگران را ندارند. استفاده از فهرست مخاطبان خدمات پیامکی صرفاً با رعایت حریم خصوصی کاربران مجاز است. ضوابط این خدمات را کارگروه موضوع ماده ۲ این مصوبه تعیین خواهد کرد.
۵ـ پایش و ممیزی محتوایی که در خدمات ارزش افزوده پیامکی استفاده میشود، به صورت قبل از انتشار و محتوایی که در خدمات پیامک انبوه استفاده میشود به صورت پس از انتشار خواهد بود. ارائهکنندگان خدمات موضوع این مصوبه، مکلفند همکاری لازم را جهت فراهم کردن امکان نظارت بر خط دبیرخانه کارگروه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در چهارچوب تعیین شده برای بررسی محتوا، تعداد ارسالشده و گروه مخاطبان خدمات به عمل آورند.
۶ـ ارائهکنندگان خدمات ارتباطی باید امکان فعالسازی و یا غیرفعالنمودن دریافت پیامکهای انبوه را برای کاربران فراهم کنند.