شراط جدید فعالیت مشاوران املاک ۲۵ شهریور اعلام می‌شود

پایگاه خبری اختبار- آیین‌نامه مربوط به نحوه فعالیت دلالان معاملات املاک شنبه آینده ابلاغ می‌شود.

به گزارش اختبار به نقل از ایسنا، صفدر کشاورز، سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان این که اولین آیین‌نامه‌ قانون الزام به ثبت معاملات اموال غیرمنقول ۲۵ شهریور ابلاغ خواهد شد، گفت: در حال حاضر، قانون شامل ۱۴ آیین‌نامه است که از این تعداد، ۶ آیین‌نامه به تأیید رئیس قوه قضائیه رسیده و ۸ آیین‌نامه دیگر در حال بررسی و تصویب در هیئت وزیران است. برخی از این آیین‌نامه‌ها دارای مهلت‌های سه‌ماهه و شش‌ماهه هستند که باید به سرعت اجرایی شوند. آیین‌نامه ماده ۳ در فوریت ابلاغ قرارگرفته و تا شنبه هفته آتی ابلاغ خواهد شد.

کشاورز افزود: همچنین پیش‌نویس آیین‌نامه‌های دیگر توسط سازمان ثبت تدوین و به معاون اول محترم قوه‌ قضاییه تقدیم شده است که درحال گذراندن مراحل اداری خود است.

ماده ۳ این قانون اعلام می‌دارد:

 دلالان معاملات املاک اعم از مشاوران املاک و بنگاههای معاملات ملکی مکلفند پس از مذاکره مقدماتی نسبت به درج پیش نویس قرارداد در سامانه ثبت الکترونیک اسناد اقدام و پیش نویس مذکور را جهت تنظیم سند رسمی به دفاتر اسناد رسمی منعکس نمایند. این امر مانع مراجعه مستقیم مردم به دفاتر اسناد رسمی نیست چگونگی اتصال به سامانه مذکور و ارتباط دلالان معاملات املاک اعم از مشاوران املاک و بنگاههای معاملات ملکی با دفاتر اسناد رسمی و تقسیم اسناد بین دفاتر مذکور به موجب آیین نامه ای است که ظرف سه ماه از لازم الاجرا شدن این قانون توسط سازمان با همکاری وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و راه و شهرسازی تهیه می شود و به تصویب رئیس قوه قضائیه می رسد.

 

خروج از نسخه موبایل