نماد سایت پایگاه خبری اختبار

شرایط ثبت نام آزمون سردفتری ازدواج و طلاق ۱۴۰۳

شرایط ثبت نام آزمون سردفتری ازدواج و طلاق ۱۴۰۳

شرایط ثبت نام آزمون سردفتری ازدواج و طلاق ۱۴۰۳

پایگاه خبری اختبار- شرایط ثبت نام آزمون سردفتری ازدواج و طلاق ۱۴۰۳ به دو دسته شرایط عمومی و اختصاصی تقسیم می شود.

به گزارش اختبار، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در اجرای ماده (۳) نظامنامه دفاتر ازدواج و طلاق و با توجه به اعلام نیاز واحدهای ثبتی در سراسر کشور از بین آقایان از طریق آزمون کتبی، اختبار (مصاحبه) و گزینش ، سردفتر ازدواج و طلاق برای نقاط مورد نیاز کشور انتخاب می نماید.

ثبت‌نام آزمون سردفتری ازدواج و طلاق ۱۴۰۳ از ۱۸ تا ۲۴ تیرماه در سایت سازمان سنجش انجام می‌شود و آزمون روز جمعه ۲۰ مهرماه ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

سیستم ثبت نام آزمون انتخاب سردفتر ازدواج و طلاق سال ۱۴۰۳

بر طبق راهنمای ثبت نام آزمون انتخاب سردفتر ازدواج و طلاق سال ۱۴۰۳ که توسط سازمان سنجش منتشر شد، شرایط متقاضیان ثبت نام شامل موارد زیر است:

شرایط عمومی

۱- تدین به دین مبین اسلام

۲- اعتقاد و التزام به احکام شرعی و قانون اساسی جمهوری اسلامی

۳- تأهل

۴- حسن شهرت

۵- توانایی انجام کار و برخورداری از سلامت کامل جسمانی و روانی

۶- داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم از خدمت نظام وظیفه عمومی

۷- دارا بودن حداقل ۲۴ سال و حداکثر ۵۰ سال ضمناً ایثارگران مشمول بند (ج) ماده (۸۸) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از محدودیت سنی مذکور معاف هستند. (ملاک محاسبه سن اولین روز ثبت نام است.)

مواد آزمون سردفتری ازدواج و طلاق ۱۴۰۳

🟠 ادبیات فارسی (ضریب ۲)

🟠 عربی (ضریب ۲)

🟠 معارف اسلامی (ضریب ۲)

🟠 متون فقهی (مباحث مرتبط با نکاح و طلاق) (ضریب ۳)

🟠 حقوق مدنی (ضریب ۳)

🟠 مقررات مربوط به ازدواج و طلاق (ضریب (۳)

 شرایط اختصاصی

۱- داشتن مدرک کارشناسی در رشته های حقوق، علوم ثبتی، علوم قضائی، الهیات و معارف اسلامی (گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی یا مدرک سطح دو حوزوی یا بالاتر با تأیید مرکز مدیریت حوزه های علمیه که دارای مجوز صدور مدرک حوزوی از شورای عالی حوزه ها هستند) همچنین دارندگان مدرک سطح یک حوزه به شرط دارا بودن مدرک تحصیلی کارشناسی در یکی از رشته های ادبیات (زبان فارسی یا عربی)، علوم قرآنی و الهیات معارف اسلامی.

۲- اشخاص مذکور در بند (۱) که دارای مدرک یا کارشناسی ارشد دکتری در رشته های فوق هستند در شرایط مساوی دارای اولویت خواهند بود. به عبارت دیگر در شرایط مساوی اولویت ابتدا با دکتری، سپس کارشناسی ارشد و بعد کارشناسی است.

۳- مدارک حوزوی اهل سنت باید مورد تأیید شورای عالی مدارس علوم دینی اهل سنت باشد.

۴- دارندگان مدرک اجتهاد یا افتاء که به تأیید شورای عالی حوزه ها رسیده باشد از آزمون کتبی معاف بوده و پس از ثبت نام و احراز شرایط از سایر جهات صرفاً توسط هیأت از آنان مصاحبه بعمل خواهد آمد.

۵-  انتخاب سردفتران اقلیت های دینی موضوع اصل سیزده قانون اساسی با رعایت ماده (۴) نظامنامه ازدواج و طلاق و پس از معرفی و گواهی مراکز رسمی دینی مربوط خواهد بود.

تذکرات مهم

۱- برابر بند (چ) ماده (۸۸) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران سی درصد (۳۰%) از سهمیه صدور مجوز سردفتری ازدواج و طلاق به فرزندان و همسران شهدا، جانبازان حداقل ده درصد (۱۰) آزادگان با داشتن حداقل سه ماه سابقه اسارت و رزمندگان با داشتن حداقل شش ماه حضور در جبهه و همسر و فرزندان جانبازان بیست و پنج درصد (۲۵%) و بالاتر و فرزندان و همسران آزادگان و فرزندان رزمندگان دارای حداقل دوازده ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه اختصاص می یابد ضروری است مشمولین این بند نسبت به تکمیل گزینه سهمیه ایثارگری و درج کد مربوط به آن در فرم تقاضانامه اقدام نمایند در غیر این صورت هیچ گونه مسئولیتی جهت اعمال سهمیه مزبور پذیرفته نمی شود.

یادآوری: متقاضیان حائز شرایط سهمیه ایثارگری که میخواهند از سهمیه ایثارگری استفاده نمایند باید در زمان ثبت نام کد محلی که دارای ظرفیت ایثارگری است را انتخاب نمایند.

۲- برابر ماده ۸۱ قانون ثبت اسناد و املاک تعیین تعداد دفاتر و محل استقرار دفترخانه بر اساس نیاز محل و امتیاز مکتسبه داوطلبان از بالاترین نمره علمی با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خواهد بود.

۳- هر متقاضی حق انتخاب یک محل را دارد و لازم است نام و کد محل مورد تقاضا را در فرم تقاضانامه ثبت نام اینترنتی درج نماید و به هیچ وجه محل انتخابی پس از آزمون قابل تغییر نخواهد بود.

۵- حداقل نصاب نمره قبولی در آزمون کتبی برای مناطق مختلف توسط سازمان تعیین می شود.

۶- طبق تبصره (۲) ماده (۳) نظامنامه دفاتر ازدواج و طلاق، شرکت سردفتر در دوره های آموزشی که در شروع بکار یا در ضمن خدمت توسط سازمان یا کانون برگزار می شود الزامی است.

۷- صدور ابلاغ سردفتری منوط به گذراندن (۳) ماه دوره کارآموزی در یکی از دفاتر ازدواج و طلاق است.

۸- هزینه شرکت در آزمون کتبی به عهده متقاضی است.

چه کسانی نمی توانند در آزمون سردفتری ازدواج و طلاق شرکت کنند؟

الف – اتباع بیگانه

ب- کسانی که تحت ولایت یا قیومیت هستند.

پ- محکومان به انفصال دائم از خدمات دولتی، قضایی یا وکالت دادگستری، هم چنین محکومان به انفصال موقت از خدمات و مشاغل مزبور در مدت انفصال یا تعلیق.

ت- محکومان به ارتکاب جرائم منافی عفت و محکومان به جرائمی که مطابق قانون مستلزم محرومیت از بعضی حقوق اجتماعی مذکور در قانون مجازات اسلامی است در مدت محرومیت.

ث- معتادان به مشروبات الکلی، مواد مخدر و روانگردان.

ج- اشخاص فاقد صلاحیت اخلاقی یا سوء شهرت.

چ- دارندگان پایه های قضایی، وکلای دادگستری، سران دفاتر اسناد رسمی، دفتریاران، کارکنان رسمی پیمانی و قراردادی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶

خروج از نسخه موبایل