شرایط ثبت نام آزمون کارشناسی رسمی قوه قضاییه ۱۴۰۳

پایگاه خبری اختبار- کسب اطلاع از قوانین و شرایط ثبت‌نام به متقاضیان شرکت در آزمون کارشناسی رسمی قوه قضاییه ۱۴۰۳ کمک به سزایی می‌کند.

به گزارش اختبار، مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه، در اجرای آیین نامه اجرایی ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه و بر اساس قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار موظف است هر ساله از طریق سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور نسبت به برگزاری آزمون کارشناسان رسمی اقدام نماید.

آزمون کارشناسی رسمی قوه قضاییه ۱۴۰۳ در روز جمعه ۱۸ آبان ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد و فرآیند ثبت نام از ۱۱ شهریور آغاز و تا ۱۷ شهریور ادامه دارد.

جهت مشاهده لینک ثبت‌نام آزمون اینجا کلیک کنید

متقاضیان شرکت در آزمون کارشناس رسمی قوه قضاییه سال ۱۴۰۳ در صورتی که شرایط عمومی و اختصاصی مندرج در دفترچه آزمون را داشته باشند می توانند در آزمون ثبت نام کنند.

شرایط عمومی ثبت نام آزمون کارشناسی رسمی قوه قضاییه

۱-متدین به دین اسلام یا یکی از اقلیت های دینی به رسمیت شناخته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

۲-داشتن تابعیت جمهوری اسلامی ایران

۳-داشتن حداقل ۲۴ سال تمام شمسی تا زمان ثبت‌نام (ملاک حداقل سن ۱۳۷۹/۶/۱۱ به قبل)

۴-داشتن دانشنامه معتبر کارشناسی در رشته مورد تقاضا از دانشگاه های معتبر داخلی یا خارجی مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (ملاک تاریخ فارغ التحصیلی روز برگزاری آزمون است).

تذکر: ( مدارک معادل یا مدارک دارای ارزش استخدامی «داخلی سازمان‌ها» قابل پذیرش نیست.)

۵- انجام خدمت وظیفه عمومی یا ارائه مجوز معافیت از خدمت برای آقایان تا زمان برگزاری آزمون.

۶- عدم سوء پیشینه کیفری و عدم محرومیت از حقوق اجتماعی.

۷- عدم اعتیاد به مواد مخدر و سکر آور به تأیید سازمان پزشکی قانونی و عدم تجاهر به فسق.

۸- داشتن سلامت جسمی برای انجام امور کارشناسی به تأیید پزشکان معتمد مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده.

۹- داشتن وثاقت تعهد به اصل نظام و قانون اساسی و عدم سوء شهرت.

۱۰ -عدم محکومیت به انفصال دائم از کارشناسی رسمی.

۱۱- داشتن شرایط علمی و سابقه کار تجربی در رشته مورد تقاضا (تشخیص آن به عهده مرکز می‌باشد.)

۱۲- احراز سوابق شغلی بر عهده مرکز است. مدارک مورد نیاز:

  • سابقه بیمه مرتبط همراه با گواهی شغلی مذکور
  • حکم کارگزینی مرتبط همراه با گواهی شغلی مذکور
  • قرارداد معتبر مرتبط همراه با گواهی شغلی مذکور

تبصره: برای ارگان های نظامی و انتظامی داشتن حکم کارگزینی یا گواهی معتبر کافی است.

تذکر: سابقه کار تجربی باید بعد از تاریخ اخذ مدرک کارشناسی باشد.

براساس تبصره ۱ قانون ۴ توزیع استانی تسهیل پذیرفته شدگان بر اساس تقاضا یا امتیاز پذیرفته شدگان است.

شرایط اختصاصی

  1. حداقل مدرک تحصیلی مورد نیاز برای شرکت در آزمون کارشناسی رسمی، مدرک لیسانس (کارشناسی) از دانشگاه معتبر داخلی یا خارجی (مورد تایید وزارت علوم) می‌باشد. توجه داشته باشید مدرک داخلی ارگانها، معادل لیسانس یا مدرک دارای ارزش استخدامی مورد قبول نیست.
  2. داوطلبان می‌توانند در رشته‌ای تقاضای ثبت نام نمایند که در آن رشته و یا گرایش‌های مرتبط با آن تحصیل کرده باشند، توجه داشته باشید مدرک کارشناسی شخص ملاک است و چنانچه مدرک کارشناسی فرد در رشته‌ای غیر مرتبط باشد نمی‌تواند بنابه رشته تحصیلی در مقاطع بالاتر از کارشناسی تقاضای پذیرش داشته باشد لذا مدرک کارشناسی داوطلب ملاک بوده و قابل ارائه است.
  3. با توجه به اینکه کارشناس ‌باید شخصی خبره، قاطع، با تجربه و آگاه به مسائل کاری باشد، لذا می‌بایست از مدرک کارشناسی متقاضی ثبت نام در آزمون تا زمان ثبت نام آزمون کارشناسی رسمی ۵ سال گذشته باشد. درضمن ارائه گواهی سابقه کار بمدت ۵ سال الزامی می‌باشد. لازم به ذکر است گواهی سابقه کار لزوما به معنی ارائه سابقه کار با بیمه نیست.

آیا وکلا می توانند در آزمون کارشناسی رسمی قوه قضاییه شرکت کنند؟

مطابق مصوبه هیات محترم نظارت مرکز، اشتغال همزمان به وکالت و کارشناسی رسمی دادگستری یا اشتغال همزمان در دو رشته کارشناسی رسمی ممنوع است، وکلا یا کارشناسان رسمی دادگستری فقط درصورت انصراف از وکالت یا کارشناسی رسمی قبلی می توانند پروانه کارشناسی رسمی دادگستری جدید اخذ کنند

آیا افراد شاغل در مؤسسات دولتی و غیردولتی می توانند در آزمون کارشناسی رسمی قوه قضاییه شرکت کنند؟

با توجه به اینکه «کارشناسی رسمی دادگستری» شغل محسوب نمی شود، کلیه افراد شاغل در مؤسسات دولتی و غیردولتی درصورت داشتن شرایط می توانند در آزمون ثبت نام نمایند و درصورت قبولی در هر دو مرحله آزمون کتبی و بررسی مدارک احراز صلاحیت با گذراندن مراحل قانونی موفق به اخذ پروانه «کارشناسی رسمی دادگستری» شوند.

حد نصاب قبولی در آزمون کارشناسی رسمی قوه قضاییه

مطابق قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، داوطلبانی که حداقل هفتاد درصد (۷۰%) امتیاز میانگین نمرات یک درصد (۱%) حائزان بالاترین امتیاز در هر رشته را کسب کنند، به عنوان پذیرفته‌شده، برای طی مراحل مقتضی به مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه معرفی می‌شوند.

منظور از امتیاز در این قانون تراز کسب شده توسط داوطلب در آزمون می‌باشد. در واقع پس از محاسبه تراز حد نصاب (۷۰% میانگین تراز ۱% برتر آزمون)، هر داوطلبی در آزمون ترازی بیشتر از آن کسب کند، بعنوان پذیرفته شده آزمون در نظر گرفته می‌شود و دارای حد نصاب لازم می‌باشد.

لازم به ذکر است که حد نصاب نمره آزمون برای ایثارگران، حداقل شصت درصد (%۶۰) درصد امتیاز میانگین نمرات یک درصد (%۱) حائزان بالاترین امتیاز در هر رشته است.

منابع عمومی آزمون کارشناسی رسمی قوه قضاییه ۱۴۰۳

بجز مواد امتحانی تخصصی در آزمون کارشناسی رسمی قوه قضاییه سال ۱۴۰۳ که مرتبط به هر رشته تخصصی می‌باشد، مواد امتحانی مشترک کلیه رشته ها نیز وجود دارد. سوالات قوانین و مقررات کارشناسی رسمی مطابق دفترچه برای کلیه رشته ها ارائه می‌شود که در کنار سوالات تخصصی از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

مواد امتحانی مشترک برای کلیه رشته های آزمون کارشناسی رسمی دادگستری سال ۱۴۰۳ را میتوانید در کتاب «قوانین و مقررات کارشناسی رسمی دادگستری-سیاوش هوشیار» مطالعه کنید. علاوه بر منابع مواد مشترک امتحانی نمونه سوالات آزمونی همراه با پاسخ تشریحی در این کتاب ارائه شده اند.

کتاب قوانین و مقررات کارشناسی رسمی دادگستری هوشیار

نمایش بیشتر
دوره DBA-MBA حقوقی مدرک دانشگاه تهران موسسه دکتر بهنیایی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا