شرایط شرکت در آزمون و اخذ پروانه کارآموزی وکالت ۱۴۰۳ کانون‌های وکلای دادگستری

پایگاه خبری اختبار- بر اساس شرایط شرکت در آزمون و اخذ پروانه کارآموزی وکالت ۱۴۰۳ کانون‌های وکلای دادگستری در دفترچه راهنمای این آزمون به اتباع خارجه، محجورین، کسانی که سن آنها کمتر از ۲۵ سال باشد و … پروانه وکالت داده نمی شود.

به گزارش اختبار، دفترچه راهنمای آزمون وکالت ۱۴۰۳ (کانون‌های وکلای دادگستری) روز گذشته مورخ ۵ مهر ماه در وب سایت سازمان سنجش منتشر شد.

بند ۳ این آگهی به شرایط شرکت در آزمون و اخذ پروانه کارآموزی وکالت ۱۴۰۳ اختصاص دارد که در آن شرایط داوطلبان، موارد ممانعت از اعطای پروانه وکالت و … بیان شده است.

جهت دانلود دفترچه از دکمه زیر استفاده کنید:

دانلود دفترچه راهنمای آزمون

بر اساس این دفترچه شرایط شرکت در آزمون و اخذ پروانه کارآموزی وکالت سال حاری به شرح زیر است:

شرایط شرکت در آزمون و اخذ پروانه کارآموزی وکالت ۱۴۰۳ کانون‌های وکلای دادگستری

۳-۱ : بر اساس ماده ۲ قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری مصوب سال ۱۳۷۶ داوطلبان باید دارای شرایط ذیل باشند:

الف- تابعیت جمهوری اسلامی ایران

ب – اعتقاد و التزام عملی به احکام و مبانی دین مقدس اسلام

ب اعتقاد و تعهد به نظام جمهوری اسلامی ایران ولایت فقیه قانون اساسی

ت نداشتن پیشینه محکومیت موثر کیفری

ت – نداشتن سابقه عضویت و فعالیت در گروههای الحادی و فرق ضاله و معاند با اسلام و گروه هایی که مرام نامه آنها مبتنی بر نفی ادیان الهی است.

ج- عدم وابستگی به رژیم منحوس پهلوی و تحکیم پایه های رژیم طاغوت

چ- عدم عضویت و هواداری از گروهکهای غیر قانونی و معاند با جمهوری اسلامی ایران

ح-عدم اعتیاد به مواد مخدر و استعمال مشروبات الکلی

خ- دارا بودن دانشنامه لیسانس یا بالاتر حقوق از دانشکده های حقوق داخل یا خارج کشور که مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باشد یا دانشنامه لیسانس فقه و مبانی حقوق اسلامی یا معادل آن از دروس حوزوی و دانشگاهی با تایید مرجع صالح.

تبصره ۱- کانونهای وکلا مکلفند به منظور احراز شرایط فوق از مراجع ذیصلاح مربوطه استعلام نمایند و مراجع مزبور مکلفند حداکثر ظرف مدت ۲ ماه پاسخ لازم را اعلام نمایند.

تبصره ۲- برای اشخاصی که مطابق قانون از کارآموزی معاف هستند در صورتی پروانه وکالت صادر میشود که دارای شرایط این ماده باشند.

تبصره ۳- مدت کارآموزی اعضای هیات علمی دانشکده های حقوق نصف مدت سایر کارآموزان خواهد بود.

تبصره ۴- اقلیتهای مذهبی رسمی از دارا بودن شرایط مندرج در بند ب مستثنی هستند.

تبصره ۵- اعتبار پروانه وکالت سه سال بوده و تمدید آن منوط به درخواست متقاضی است. هرگاه وکیلی فاقد یکی از شرایط این قانون تشخیص داده شود کانون موظف است موضوع و دلایل آن را به دادگاه انتظامی وکلا اعلام و درخواست رسیدگی نماید. دادگاه مذکور پس از رسیدگی نسبت به تمدید پروانه رای مقتضی صادر میکند پروانه این اشخاص تا صدور حکم قطعی معتبر خواهد بود مگر در مواری که دادگاه با توجه به ضرورت حکم تعلیق صادر نماید.

تذکر ۱- کسانی که فاقد مدرک کارشناسی حقوق فقه و مبانی حقوق اسلامی یا معادل آن از دروس حوزوی و دانشگاهی با تایید مرجع صالح بوده و فقط دارای مدارک بالاتر آن هستند حق شرکت در آزمون را ندارند؛ بنابراین از ارائه مدارک بالاتر به جز مدارک کارشناسی عنوان شده خودداری نمایند.

تذکر ۲- دارندگان مدارک کارشناسی ناپیوسته حقوق با مدرک کاردانی مرتبط به شرط آن که واحدهای دروس دوره کارشناسی حقوق را گذرانده باشند مجاز به شرکت در آزمون هستند.

۳-۲ براساس ماده ۱۰ لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب سال ۱۳۳۳ به اشخاص زیر اجازه وکالت داده نمی شود

الف – اتباع خارجه.

ب – قضات و مستخدمین دولتی و بلدی و مملکتی و بنگاه هایی که تمام یا قسمتی از سرمایه آن متعلق به دولت است در حین اشتغال به خدمت به استثنای استادان دانشکده حقوق که اشتغال به تدریس در یکی از شعب حقوقی دارند در صورت اجازه شورای دانشگاه

ب – محجورین و همچنین کسانی که سن آنها کمتر از ۲۵ سال باشد.

ت – محکومین به انفصال ابد از خدمات دولتی

ث – اشخاص مشهور به فساد اخلاق و تجاهر به استعمال مسکر و افیون و اعمال منافی عفت

ج- محکومین به جنایت مطلقاً و محکومین به جنحه هایی که منافی با امانت و عفت و شئون وکالت است به تشخیص هیأت مدیره کانون و یا آن که به موجب قانون مستلزم محرومیت از بعضی حقوق اجتماعی است.

چ – کسانی که به اتهام جنایت یا جنحه های مذکور در ماده فوق تحت محاکمه هستند.

ح – اشخاصی که طبق حکم محکمه از وکالت محروم شده اند.

۳-۳- شرایط سنی:

پروانه کارآموزی وکالت دادگستری در حوزه قضائی استان تهران فقط به کسانی داده میشود که هنگام ثبت نام سن آنها از چهل (۴۰) سال تمام بیشتر نباشد و برای سایر حوزه های قضائی پروانه کارآموزی به کسانی داده میشود که هنگام ثبت نام سن آنها از پنجاه (۵۰) سال تمام بیشتر نباشد.

تبصره- با توجه به مصوبه هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز متقاضیانی که در زمان ثبت نام سنشان بیشتر از ۴۰ سال تمام و کمتر از ۵۰ سال تمام باشد، صرفاً میتوانند محل اشتغال و کارآموزی خود را استان سیستان و بلوچستان تعیین کند.

۴-٣- اشخاصی مجاز به شرکت در آزمون و صدور پروانه کارآموزی هستند که دارای شرایط مندرج در قوانین و مقررات ناظر بر وکالت باشند.

خروج از نسخه موبایل