ضوابط جدید سهمیه ایثارگران در آزمون وکالت ۹۶

سهمیه ایثارگران در آزمون وکالت ۹۶ چگونه اعمال می‌شود؟

پایگاه خبری اختبار- در پی انتشار سخنان رییس اتحادیه کانون وکلای دادگستری (اسکودا) درخصوص وسیع‌تر شدن تعریف ایثارگر و اضافه شدن مصادیق جدید به داوطلبان ایثارگر در آزمون وکالت سال ۹۶، درباره این تغییرات و چگونگی اعمال آن ابهاماتی برای برخی داوطلبان ایجاد شده است.

در این نوشتار می‌کوشیم به این ابهامات پاسخ بگوییم.

جدول تحلیلی اعلام ظرفیت آزمون وکالت ۹۶

سهمیه چیست؟

اصولاً پذیرش داوطلبان در آزمون کارآموزی وکالت در دو سهمیۀ آزاد و ایثارگران انجام می شود.

تا سال گذشته (۱۳۹۵) طبق ماده ۵۹ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، کانون‌های وکلای دادگستری مکلف بودند ۲۵% ظرفیت پذیرش خود را به خانواده شاهد شامل خانواده‌های معظمی که در راه اعتلای اهداف عالیه انقلاب اسلامی و مبارزه با دشمنان انقلاب یکی از اعضای خانواده‌شان (پدر، مادر، همسر، فرزند) شهید یا مفقودالأثر یا اسیر شده باشد، جانبازان بیست و پنج درصد (۲۵%) و بالاتر و آزادگان با شش‌ماه سابقه اسارت و رزمندگان با شش‌ماه سابقه حضور در جبهه و در صورت واجد شرایط بودن اختصاص بدهند.

اما با توجه به بند چ ماده۸۸ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه… -مصوب ۱۴اسفند ۱۳۹۵- که از امسال اجرا خواهد شد، ماده ۵۹ مکرر به شرح زیر به قانون فوق‌الذکر، الحاق شد:

ماده ۵۹ مکرر قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران:

«قوه قضائیه، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، کانون وکلای دادگستری، کانون کارشناسان رسمی، مرکز وکلاء و کارشناسان قوه قضائیه، مکلفند سی‌درصد(۳۰%) از سهمیه صدور دفاتر خدمات قضائی و الکترونیک، سردفتری، صدور پروانه وکالت، مجوز کارشناسان رسمی دادگستری را به فرزندان و همسران شهدا، جانبازان با حداقل ده درصد (۱۰%)، آزادگان با داشتن حداقل سه‌ماه سابقه اسارت و رزمندگان با داشتن حداقل شش‌ماه حضور در جبهه و همسر و فرزندان جانبازان بیست و پنج درصد(۲۵%) و بالاتر و فرزندان و همسران آزادگان و فرزندان رزمندگان دارای حداقل دوازده‌ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه، بدون رعایت شرط سنی در صورت واجد شرایط بودن اختصاص دهند.»

بنابراین؛

اولاً، ظرفیت اختصاص یافته به داوطلبان سهمیه ایثارگران، از ۲۵ به ۳۰ درصد افزایش یافته است؛

ثانیاً، گروه بیشتری از افراد شامل تعریف جدید خواهند شد.

نحوه اعمال سهمیه چگونه است؟

پرسش دیگری که برای داوطلبان ایجاد شده است، این است که آیا داوطلبان، به‌صرف این که مشمول این تعریف جدید هستند، در آزمون وکالت ۹۶ پذیرفته خواهند شد یا ضوابط دیگری نیز برای پذیرش در این آزمون ضرورت دارد؟

شورای اجرایی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران-اسکودا، در جلسه روز ۱۳۹۶/۵/۲۶ چنین اتخاذ تصمیم کرد:

«الف – تغییرات ناشی از بند چ ماده ۸۸ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه با لحاظ قیود مندرج در ماده سه قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت در آگهی ثبت‌نام آزمون سال ۹۶ اعمال شود.

ب – بدیهی است کلیه مقررات و ضوابط موجود حاکم بر نحوه پذیرش کارآموزان وکالت کماکان ملحوظ و مجرا خواهد بود.»

بنابراین، آنچه تغییر یافته است، تعداد ظرفیت و مصادیق داوطلبان سهمیه ایثارگران است و سایر مقررات و ضوابط  موجود حاکم بر نحوه پذیرش کارآموزان وکالت، همچنان اجرا خواهد شد.

دیگر ضوابط برای پذیرش برای داوطلبان ایثارگر چیست؟

هر یک از داوطلبان آزمون وکالت ۹۶ در میان داوطلبان سهمیه خودش به رقابت می پردازند و رتبۀ اعلام شده برای هر داوطلب مشخص کننده موقعیت داوطلب در میان داوطلبان همان سهمیه است؛ بنابراین در هر کانون مثلاً یک نفر با رتبه یک در سهمیه آزاد و یک نفر دیگر با رتبه یک در سهمیه ایثارگران خواهیم داشت.

کانون‌های وکلای دادگستری از سال ۱۳۹۲ و با توجه به اجرایی شدن قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران به استناد ملاک تبصره ماده ۷۰همین قانون احراز حداقل ۷۰% نمرۀ آخرین فرد پذیرفت شده در سهمیه آزاد را به عنوان شرط «واجد شرایط بودن» در نظر می گیرند و این موضوع در بند ۵ قسمت تذکرات مهم آگهی آزمون وکالت ۹۵ نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

بنابر این پس از وصول نمرات داوطلبان به کانون‌های سراسر کشور، هیأت مدیره هر کانون با بررسی نمرات داوطلبان سهمیه ایثارگران و سهمیه آزاد و به دست آوردن تعداد داوطلبان ایثارگری که حدنصاب نمره را کسب نموده اند، بقیه ظرفیت آن کانون را از میان داوطلبان سهمیه آزاد به عنوان کارآموز وکالت پذیرش خواهند نمود.

از کجا بفهمیم با اعمال سهمیه ها احتمال قبولی ما وجود دارد یا نه؟

اگر کانونی که شما برای کارآموزی در آن ثبت نام کرده اید مثلا ۱۰۰ نفر ظرفیت دارد، و رتبه شما ۷۰ یا کمتر شده است، تقریباً می‌توانید مطمئن باشید که جزو پذیرفته‌شدگان نهایی خواهید بود؛ ولی اگر در همین کانون رتبه شما بین ۷۰ تا ۱۰۰ باشد باید منتظر باشید و ببینید که عملکرد داوطلبان سهمیه ایثارگران در این کانون به چه نحو بوده است، اگر از میان داوطلبان سهمیه ایثارگران تعدادی کمتر از ۳۰ نفر باقیمانده بتوانند ۷۰ درصد نمره آخرین فرد قبول شده در سهمیه آزاد را کسب کنند، باقیمانده ظرفیت آن کانون از داوطلبان سهمیه آزاد تکمیل خواهد شد.

به طور معمول داوطلبان سهیه ایثارگران از همه سهمیه ۳۰ درصدی خود از ظرفیت کانون‌ها استفاده نمی‌کنند و داوطلبان سهمیه آزاد که رتبه‌شان بیشتر از ۷۰ درصد کل ظرفیت است می‌توانند امیدوار باشند که به عنوان پذیرفته شده نهایی اعلام شوند. به عنوان نمونه در آزمون وکالت ۹۵ فقط ۳ نفر از داوطلبان سهمیه ایثارگر موفق به کسب حدنصاب لازم برای پذیرش نهایی در کانون وکلای دادگستری خراسان (با ۱۰۵  نفر ظرفیت) شدند.

برای اطلاع فوری از اخبار و جزییات آزمون وکالت ۹۶، علاوه بر تعقیب بخش ویژه آزمون وکالت در پایگاه خبری اختبار، بهتر است عضو کانال اطلاع رسانی اختبار نیز بشوید.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۳۱۹ دیدگاه ها

  1. با عرض سلام و خسته نباشید
    لططفا بفرمایید برای فرزندان رزمندگان که ۱۲ ماه سابقه حضور در جبهه دارن شرایط مثل گروههای دیگه ایثارگران هست؟
    یعنی این افراد هم اگر ۷۰ درصد نمره نفر آخر را کسب بکنند میتوانند امیدوار به قبولی باشند؟

  2. سلام بین خود ایثارگران مثلا فرزند جانباز با انهایی که از حصور ۱۲ ماه پدرشان در جبهه سهمیه دارن هم فرقی هست؟

  3. با سلام من در کنکور ۹۶ از سهمیه ۵ درصد ایثارگری استفاده کردم و روزانه مجاز شدم ولی در انتخاب رشته رد شدم حالا می تونم برای کنکور ۹۷ ازش استفاده کنم خواهش می کنم پاسخ بدین خییلی نگران این موضوع هستم

  4. سلام رسیدگی به سهمیه چه زمانی هست؟چون پدرم تازه اقدام کرده برای فعال سازی کارت و گرفتن کد،کد ۱۲ رقمی بعد دادن آزمون وکالت آماده میشه و البته قطعا هم صادر میشه.الان یک کد الکی زدم.بعد آزمون اگر قبول شدم میتونم برم کد ۱۲ رقمی اصلی را بدم و اعمال کنند یا کلا قبولیم باطل میشه؟لطفا حتما حتما زود ج بدید..ممنون

    1. اگر هنگام صدور کارت شرکت در آموزن سهمیه شما ایثارگری (بسته به نوع ایثارگریش – مثلا فرزند جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر) روی کارت درج شده به معنای تایید سهمیه شما میباشد . همه ی مشمولین سهمیه ایثارگری نیازی به درج کد ۱۲ رقمی ندارن . فقط عده ی محدودی از آنها نیازمند درج کد ۱۲ رقمی هستند . که در رفترچه راهنما ثبتنام بطور واضح بیان شده .

  5. سلام. آیا اینکه پدرم سابقه حضور ۲۱ ماه سربازی به عنوان خدمت وظیفه در منطقه عملیاتی داشته و کارت ایثار دارد سهمیه ۳۰ درصد ایثارگری شامل من میشود؟

  6. یه سوال داشتم خدمتتون :
    منظور ۷۰٪؜ معدل نفره آخره یا ۷۰٪؜ تراز نفر آخر؟
    آخه تو خوندن خیلی فرق میکنه

    1. خیر این قضیه آوردن ۷۰ درصد نمره آخرین نفر قبولی بعنوان شرط پذیرش و قبولی سهمیه ایثارگری اصلا میبنای قانونی ندارد . در سنوات قبل هم کانونها بر خلاف قانون از زیر اختصاص سهمیه ایثارگران در میرفتن . با احترام به نگارش و توضیحات نگارنده ی متن بالا / باید عرض کنم قسمت اخیر آن در خصوص مبنای آوردن ۷۰ درصد نمره آخرین نر قبولی در سهمیه آزاد …………… کاملا اشتباه است . و اتفاقا یکی از دلایل بسیار مهم تجدید نظر در ماده ۵۹ ق ج خ ر ب ایثارگران ( بند چ ماده۸۸ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه….. ) همین برداشت اشتباه و معضل بود . قبلا هم در پاسخ یکی دیگر از دوستان توضیح دادم .
      شاید بد نباشه دوباره عرض کنم که : قید کلمه “مکلفند” در بند چ ماده ۸۸ برنامه ۵ ساله ششم توسعه (یا همان ۵۹ مکرر قانون جامع خدمات به ایثارگران) بهانه کانونها را که در سنوات قبل میگفتند که ما مکلف به جذب حداقل سی درصد سهمیه ایثارگران نیستیم و به همین بهانه سهمیه ایثارگران رو به بهانه های واهی غیر قانونی دیگر (به مانند شرط اخذ ۷۰ درصد نمره قبولی آخرین نفر پذیرفته شده در سهمیه آزاد ــ که این موضوع اساسا و مطابق قانون مربوطه صرفا برای ورود داوطلبین ایثارگر به دانشگاهها و مسائل آموزشی میباشد . نه اشتغال و … ــ قیچی میکردند و اگه سهمیه ایثارگران مثلا در یک کانون بیست نفر بود به چهار یا پنج نفر تقلیل میدادند برداشته اشت . قانونگذار کانونها را مکلف به پذیرش حداقل سی درصد سهمیه ایثارگران نموده است که همین بند چ ماده ۸۸ ق ب ۵ ساله توسعه ششم ناظر به قسمت اخیر ماده ۳ قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری مصوب ۱۷ فروردین ۱۳۷۶ مجلس شورای اسلامی نیز میباشد که صراحتا بیان گردیده که سهمیه موضوع این ماده: از بین ایثارگرانی که بیشترین نمره را آورده اند انتخاب خواهند شد. و هیچگاه اسمی از بدست آورده ۷۰ درصد نمره قبولی آخرین نفر پذیرفته شده در سهمیه آزاد برده نشده . بازهم تاکید میکنم که قانوگذار به صراحت بیان کرده از بین ایثارگرانی که بیشترین نمره را آورده اند انتخاب خواهند شد. پس استفاده از سهمیه ایثارگری یک رقابت درون سهمیه ای (سی درصدی) در میان خود ایثارگران است تا کانون به مصداق قید همان کلمه مکلف است / بتواند به تکلیف قانونی خود (جذب سی درصدی سهمیه ایثارگران) عمل کرده باشد . بدیهی است که باید به تبصره ذیل ماده ۳ قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری توجه داشت که عینا گفته : تبصره – استفاده از این سهمیه مانع از پذیرش ایثارگرانی که نمره قبولی سهمیه آزاد را آورده اند نمی باشد.

      1. واقعا تاسف آور و نا امیدکنندست که در سیستم آموزشی و استخدامی تبعیض از طرف قانونگذار نهادینه بشه

  7. اصلاحیه
    در مورد فرزندان رزمندگان با حضور داوطلبانه
    ۱۲ ماه حداقل.
    پدر من حدودا ۹۴ ماه حضور در جبهه داشته.استخدام ارتش بوده.نیروی دریایی
    ولی نمیدونم داوطلبانه بوده یا نه
    خودش هم نمیدونه داوطلبانه هست یا نه
    منظور از داوطلبانه چیه

  8. باسلام لطفا بفرمایید که حضور داوطلبانه شامل کسانی که نیروی وزارت دفاع مثل سپاه بوده اند میشود یاخیر اگرپاسخ منفی است چرا درسایت ثبت نامی کانون وکلا گزینه موردنظر(خدمت درنیروهای مسلح)موجود بود؟ ممنون میشم جواب بدید چون سوال خیلیهاست

  9. سلام
    اگر از سهمیه استفاده کردیم و در آزمون قبول نشدیم برای سال بعد هم میتوان از سهمیه استفاده کرد یا خیر؟

  10. با سلام پدر بنده سابقه حضور در جبهه بصورت وظیفه و ۴ ماه بصورت داوطلبانه دارد.آیا سهمیه شامل بنده هم میشود؟

    1. مطابق مقررات در این زمینه سه چهارم مدت حضور در جبهه یعنی مناطق عملیاتی در قالب خدمت وظیفه بعنوان حضور داوطلبانه محسوب میشه.

  11. ایا در ازمون کانون تمایزی میان فرزندان حایز سهمیه ٢۵ درصد جانبازی به بالا و فرزندان کسانی که صرفا دوازده ماه داوطلبانه در جبهه بوده اند وجود دارد؟
    گویا در کنکور سراسری اینگونه بوده که ٢۵ درصد از سی درصد اختصاص داده شده به سهمیه ایثارگران، متعلق به دارندگان سهمیه سابق(قانون جامع خدماترسانی به ایثارگران) است و تنها پنج درصد از سی درصد مذکور به ملحق شدگان جدید به این سهمیه تخصیص یافته است.
    ممنون میشم در خصوص ازمون وکالت نیز بررسی کنید و مارا نیز مطلع

  12. سلام و خسته نباشید ،همسر من کارت ده رقمی ایثارگری داشتند و بعد از اعلام خبر در سایت کارتشون رو فعال کردند و کد ۱۲رقمی گرفتند البته ایشون خدمت سربازی رو در زمان جنگ با ۲۴ماه خدمت گذراندند ،من برای ازمون وکالت میتونم از این امتیاز استفاده کنم ؟ ممنون میشم پاسخگو باشید ،تشکر از وقتی که میذارید

    1. سلام

      استفاده از این امتیاز منحصر به فرزندان رزمندگان با ۱۲ ماه خدمت داوطلبانه است

      ماده (۵۹) مکرر قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران

      قوه قضائیه، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، کانون وکلای دادگستری، کانون کارشناسان رسمی، مرکز وکلاء و کارشناسان قوه قضائیه، مکلفند سی‌درصد(۳۰%) از سهمیه صدور دفاتر خدمات قضائی و الکترونیک، سردفتری، صدور پروانه وکالت، مجوز کارشناسان رسمی دادگستری را به فرزندان و همسران شهدا، جانبازان با حداقل ده درصد (۱۰%)، آزادگان با داشتن حداقل سه‌ماه سابقه اسارت و رزمندگان با داشتن حداقل شش‌ماه حضور در جبهه و همسر و فرزندان جانبازان بیست و پنج درصد(۲۵%) و بالاتر و فرزندان و همسران آزادگان و👈 فرزندان رزمندگان دارای حداقل دوازده‌ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه، بدون رعایت شرط سنی در صورت واجد شرایط بودن اختصاص دهند.

    2. مطابق مقررات در این زمینه سه چهارم مدت حضور در جبهه یعنی مناطق عملیاتی در قالب خدمت وظیفه بعنوان حضور داوطلبانه محسوب میشه.

  13. سلام سوال داشتم و خواهش دارم مستند جواب بدید.
    ۱- آیا برای قبولی در سهمیه ایثارگران درآزمون سال ۹۶ کانون مرکز شرط سنی ۴۰ سال رعایت میشه ،یا ایثارگران با سن ۵۰ سال هم میتونن کانون مرکز قبول بشن؟
    ۲- آیا بین سهمیه های مختلف ایثارگران در پذیرش نهایی تفاوتی وجود داره یا نه؟ مثلا کسی هم رزمنده هست هم فرزند آزاده در اعمال سهمیه و قبولی بین این دوتا سهمیه تفاوتی وجود داره؟
    ۳-آیا شرط کسب حد نصاب ۷۰ درصد نمره آخرین فرد قبولی برای قبول شدن با سهمیه ایثارگران در آزمون وکالت ۹۶ رسما برداشته شده و کانونها مکلف به تمکین هستند یا فقط در بخش نامه برداشته شده و کانون ها تبعیت نمی کنند و به این بهانه ،داوطلبان سهمیه را کنار میزارن؟
    ممنون از پاسخ شما

    1. شرط سنی مطلقا برداشته شده که شامل کانون مرکز هم میباشد . ایثارگران دقت داشته باشند در صورت تخلف کانونها از قانون (بویژه بهانه های من درآوردی و غیر قانونی شرط آوردن ۷۰ درصد نمره قبولی آخرین نفر پذیرفته شده) به مراجع ذیصلاح شکایت بکنند که حتما نتیجه خواهند گرفت . قید کلمه “مکلفند” در بند چ ماده ۸۸ برنامه ۵ ساله ششم توسعه (یا همان ۵۹ مکرر قانون جامع خدمات به ایثارگران) بهانه کانونها را که در سنوات قبل میگفتند که ما مکلف به جذب حداقل سی درصد سهمیه ایثارگران نیستیم و به همین بهانه سهمیه ایثارگران رو به بهانه های واهی غیر قانونی دیگر (به مانند شرط اخذ ۷۰ درصد نمره قبولی آخرین نفر پذیرفته شده در سهمیه آزاد ــ که این موضوع اساسا و مطابق قانون مربوطه صرفا برای ورود داوطلبین ایثارگر به دانشگاهها و مسائل آموزشی میباشد . نه اشتغال و … ــ قیچی میکردند و اگه سهمیه ایثارگران مثلا در یک کانون بیست نفر بود به چهار یا پنج نفر تقلیل میدادند برداشته اشت . قانونگذار کانونها را مکلف به پذیرش حداقل سی درصد سهمیه ایثارگران نموده است که همین بند چ ماده ۸۸ ق ب ۵ ساله توسعه ششم ناظر به قسمت اخیر ماده ۳ قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری مصوب ۱۷ فروردین ۱۳۷۶ مجلس شورای اسلامی نیز میباشد که صراحتا بیان گردیده که سهمیه موضوع این ماده: از بین ایثارگرانی که بیشترین نمره را آورده اند انتخاب خواهند شد. و هیچگاه اسمی از بدست آورده ۷۰ درصد نمره قبولی آخرین نفر پذیرفته شده در سهمیه آزاد برده نشده . بازهم تاکید میکنم که قانوگذار به صراحت بیان کرده از بین ایثارگرانی که بیشترین نمره را آورده اند انتخاب خواهند شد. پس استفاده از سهمیه ایثارگری یک رقابت درون سهمیه ای (سی درصدی) در میان خود ایثارگران است تا کانون به مصداق قید همان کلمه مکلف است / بتواند به تکلیف قانونی خود (جذب سی درصدی سهمیه ایثارگران) عمل کرده باشد . بدیهی است که باید به تبصره ذیل ماده ۳ قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری توجه داشت که عینا گفته : تبصره – استفاده از این سهمیه مانع از پذیرش ایثارگرانی که نمره قبولی سهمیه آزاد را آورده اند نمی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا