طرح الحاق دو جزء به تبصره (۲) بند (چ) ماده (۳۸) قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور

تاریخ وصول: 1400/09/15

طرح الحاق دو جزء به تبصره (۲) بند (چ) ماده (۳۸) قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور

ماده واحده- دو جزء به عنوان اجزای (۵) و (۶) به تبصره (۲) بند (چ) ماده (۳۸) قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب۱۳۹۴/۲/۱  به شرح زیر الحاق میشود:

۵- اجزاء و قطعات منفصله وارده فاقد مشابه تولید داخل باشد.

۶- امکان تولید اجزاء و قطعات منفصله وارده توسط تولید کنندگان داخلی وجود نداشته باشد.

مقدمه (دلایل توجیهی):

همانگونه که مستحضرید مقام معظم رهبری (مدظله العالی) شعار سال ۱۴۰۰ را  «تولید، پشتبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» نامیدند.

یک از راههای حمایت از تولید و پشتیبانی‌ها از این امر، جلوگیری از ورود کالاهای خارجی که مشابه تولید داخل دارند یا امکان تولید آنها در داخل وجود دارد میباشد. اما متأسفانه حکم بند(چ) ماده(۳۸) قانون رفع موانع تولید و رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و تبصره (۲) که در راستای حمایت از تولید داخل کشور تدوین گردیده است به دلیل برخی از نواقص زمینه سوء استفاده برخی از افراد سودجو جهت واردات قطعات که مشابه تولید داخل دارند را فراهم کرده است که این مسأله منجر به آسیب جدی به تولید شده و رقیب جدی تولید کنندگان داخل است.

به جهت ابهام در متن قانون ، مجوز واردات برخی کالا های ممنوع با عنوان قطعات منفصله و با پرداخت حقوق ورودی آن داده می شود و بدون وجود هر گونه دانش فنی صرفاً اقدام به مونتاژ قطعات منفصله می نمایند درحالی که  این قانون به جهت حمایت از تولید و افزایش عمق ساخت داخل و بومی سازی قطعات بوده است

ولی این بند از قانون نه تنها نتوانسته انگیزه مناسبی برای افزایش سطح داخلی سازی ایجاد کند بلکه به جهت ابهام قانون به یک ابزار ضد انگیزشی تبدیل شده است و برای تولیدی کنندگانی که جهت بومی سازی تولید قطعات و انتقال دانش فنی سرمایه گذاری  نموده اند تهدید بزرگی محسوب می شوند و در بازار نیز غالبا با تبلیغات اغوا کننده کالاهای مونتاژی را با عنوان محصول خارجی به مصرف کنندگان ایرانی به فروش می رسانند.

مطابق تبصره (۱) بند(چ) ماده (۳۸) قانون رفع موانع تولید و رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مقرر گردیده که جدول مربوط به میزان درصد ساخت و متصل کردن قطعات منفصله توسط کارگروهی تهیه و جهت استفاده از تسهیلات این قانون ابلاغ گردد.

در شرایط کنونی کشور واردات کالاهایی که مشابه ساخت داخل دارد به صورت کامل (CBU) ممنوع می باشد اما گمرک ایران با تفسیر جدول تسهیلات این تبصره به این ترتیب که وقتی قانون گذار برای واردات کالایی تخفیف قائل می گردد به طریق اولی ورود آن کالا آزاد است.

بنابراین استدلال ورود قطعات کامل یک محصول که در داخل تولید می شود از مجرای این ماده صورت می پذیرد و متاسفانه استثناء جای اصل را گرفته است.

بنابراین لازم است به شرایط مندرج در تبصره(۲) بند(چ) ماده(۳۸) قانون رفع موانع تولید و رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور در راستای حمایت از تولید کنندگان داخلی و جلوگیری از هر گونه سوء استفاده در واردات کالاهای دارای مشابه تولید داخل، شروطی به شرح زیر اضافه شود:

اول- اجزاء و قطعات منفصله وارده فاقد مشابه تولید داخل باشند

دوم- امکان تولید اجزاء و قطعات منفصله وارده توسط تولید کنندگان داخلی وجود نداشته باشد.

بنابراین پس از اصلاح فوق الذکر مفاد بند(چ) مذکور به شرح زیر خواهد شد:

« چ- حقوق ورودی قطعات وارده تلفن همراه، لوازم خانگی اعم از برقی و غیربرقی، وسایل برقی به استثنای خودرو و قطعات خودرو، و صنایع پیشرفته (High Tech) نسبت به حقوق ورودی واردات کالاهای کامل (CBU)براساس درصد ساخت و متصل کردن قطعات منفصله (مونتاژ) کالا در داخل تعیین میشود.

تبصره ۱- جدول مربوط به میزان تسهیلات براساس درصد ساخت و متصل کردن قطعات منفصله(مونتاژ) کالا در داخل توسط کارگروه مشترکی متشکل از نمایندگان بخش صنعت و بازرگانی، وزارت‌خانه‌های صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی (گمرک ایران) تهیه و ابلاغ میشود.

تبصره ۲- به منظور استفاده از تسهیلات موضوع این بند رعایت مفاد ذیل ضروری است:

۱-تعیین درصد ساخت داخل و یا متصل کردن قطعات منفصله (مونتاژ) قطعات وارده توسط واحدهای تولیدی دارای پروانه بهرهبرداری معتبر از وزارت صنعت، معدن و تجارت و اعلام موضوع به گمرک جمهوری اسلامی ایران

۲-اعطای تسهیلات توسط گمرک ایران براساس مطابقت جدول مربوط به میزان تسهیلات با درصد ساخت و یا میزان اعلام شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت

۳-اجزاء و قطعات وارده توسط واحدهای تولیدی جهت استفاده در ساخت کالاهای داخلی که به تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت فاقد ساخت داخل میباشد از بیست درصد (۲۰%) حقوق ورودی متعلقه معاف میباشد.

۴-ورود محصولات کشاورزی و نهادههای دامی و تجهیزات و مواد غذایی مورد نیاز صنایع غذایی و تبدیلی، مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی، بهداشتی، دارویی و تجهیزات پزشکی که با سلامت و بهداشت عمومی دام، گیاه و انسان مرتبط است با أخذ مجوز از دستگاههای ذیربط (وزارت‌خانه‌های جهادکشاورزی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حسب مورد و سازمان ملی استاندارد) انجام میگیرد.

دستگاههای صادرکننده و یا استعلام شونده مکلفند ظرف مدت حداکثر هفت روز پس از تسلیم مستندات و نمونه، پاسخ استعلام را به گمرک جمهوری اسلامی ایران ارسال کنند.

۵- اجزاء و قطعات منفصله وارده فاقد مشابه تولید داخل باشند

۶- امکان تولید اجزاء و قطعات منفصله وارده توسط تولید کنندگان داخلی وجود نداشته باشد.»

لذا در سال تولید پشتیبانی ها و مانع زدایی ها ضرورت دارد جهت حمایت از تولید کنندگان ، طرح ذیل جهت طی مراحل قانونی تقدیم مجلس شورای اسلامی شود.

اسامی امضا کنندگان طرح الحاق دو جزء به تبصره (۲) بند (چ) ماده (۳۸) قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور

حسینعلی حاجی دلیگانی – کمال حسین پور – امیرحسین بانکی پورفرد – سارا فلاحی ایلام – علیرضا سلیمی – احمدحسین فلاحی همدان – رحیم زارع – حسین جلالی – الهویردی دهقانی – یحیی ابراهیمی – موسی احمدی – فاطمه رحمانی – سیدمحمود نبویان – فتح اله توسلی – سیدجلیل میرمحمدی میبدی- قاسم ساعدی – احمد محرم زاده یخفروزان – محمدحسن آصفری – یعقوب رضازاده – سیدناصر حسینی پور گچساران – روح اله متفکرآزاد – نصراله پژمان فر – جعفر راستی – مهدی عسگری – جواد نیک بین – مجتبی توانگر – حسین رجایی ریزی – بهروز محبی نجم آبادی – جعفر قادری – سیدالبرز حسینی – سیدعلی یزدی خواه – صدیف بدری – حسن همتی – سیداحسان قاضی زاده هاشمی – مجید نصیرائی – سیدجواد حسینی کیا – کیوان مرادیان کوچکسرائی – علی اکبر بسطامی – فداحسین مالکی – الیاس نادران – علی اکبر علیزاده برمی – مالک شریعتی نیاسر – حسین حق وردی – غلامحسین کرمی-  علیرضا عباسی – سیدمسعود خاتمی – مجتبی رضاخواه – محمدحسین فرهنگی – عباس جهانگیرزاده- سیدعلی موسوی – فرهاد طهماسبی

خروج از نسخه موبایل