طرح تبدیل وضعیت استخدامی معلمین
ماده واحده: کلیه معلمان حق التدریس، معلمان مدارس زیر نرم، نیرو های دارای شناسه نیروی انسانی (کدپرسنلی) و دوره دیده در دانشگاه فرهنگیان، مربیان پیش دبستانی غیردولتی، نیرو های خرید خدمات (برون سپار در هنرستان ها)، آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی و نیرو های خرید خدمات آموزشی که از تاریخ ۱۳۹۱/۱/۱ تا۱۳۹۹/۷/۱به صورت مستقیم با آموزش و پرورش و یا شرکت های عمومی و خصوصی (معرفی شده توسط آموزش و پرورش) و یا هیات امنای مدرسه بصورت مستمر یا غیرمستمر قرارداد داشته و حقوق و مزایای خود را از آنان دریافت کرده اند، در هر گروه با اولویت میزان سابقه همکاری، پس از طی دوره آموزشی در دانشگاه فرهنگیان و قبولی در آزمون پایان دوره حداکثر تا پایان سال ۱۴۰۴ هجری شمسی استخدام رسمی می شوند.
بار مالی ناشی از تصویب این قانون در حد سقف حق التدریس سالانه و از محل حق التدریس پرداختی به کارکنان بازنشسته که مجدد به کارگرفته شده اند و از محل بودجه طرح بسته حمایتی و خروج بازنشستگان و حذف طرح معلم تمام وقت و با پیش بینی ردیف های اعتباری لازم در قوانین بودجه ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۴ کل کشور تامین می شود.
تبصره: آیین نامه اجرائی این قانون مشتمل بر زمان بندی استخدام، احتساب سوابق بیمه ای افراد مشمول، نحوه آموزش گروه ها در دانشگاه فرهنگیان و پذیرش آنان حداکثر ظرف مدت سه ماه توسط وزارت آموزش و پرورش و سازمان امور اداری و استخدامی کشور با نظارت کمیسیون های آموزش، تحقیقات و فناوری و اجتماعی مجلس شورای اسلامی تهیه می شود و به تصویب هیات وزیران می رسد
مقدمه (دلایل توجیهی):
قانون در مورد نحوه به کارگیری نیرو های ذیل مسکوت مانده است. با توجه به همکاری، کسب تجربه و مهارت کافی این گروه ها در مدارس مناطق محروم و صعب العبور کشور که با تعلق کم ترین مزایا و عدم امنیت شغلی همراه بوده است و همچنین در جهت رفع کمبود نیروی انسانی در وزارت آموزش و پرورش، استخدام گروه های ذیل در راستای بسط عدالت می باشد.
*معرفی نیرو های مشمول طرح:
– معلمین حق التدریس:
به افرادی اطلاق می شود که در بازه زمانی سال ۹۱ تا قبل از مهرماه ۹۹ با داشتن کد پرسنلی در مدارس دولتی به عنوان نیروی حق التدریس آزاد همکاری داشته و حقوق و مزایای خود را از اعتبارات دولتی دریافت کرده اند.
– مربیان پیش دبستانی غیردولتی:
به کلیه نیرو هایی اطلاق می شود که از مهرماه ۹۱ تا قبل از مهرماه ۹۹ با داشتن تاییدیه از هسته گزینش آموزش و پرورش با یکی از مراکز پیش دبستانی غیردولتی که محل تشکیل کلاس های آن ها در مدارس دولتی و یا فضای مازاد مدارس دولتی بوده همکاری داشته اند و حقوق و مزایای خود را از موسس یا مشارکت های مردمی و یا وزارت آموزش و پرورش یا مدیر و یا از طریق شهریه نوآموزان دریافت کرده اند و در سوابق آن ها حداقل یکسال تحصیلی همکاری ثبت شده است.
– نیرو های دارای کد پرسنلی و دوره دیده در دانشگاه فرهنگیان:
به کلیه نیرو های درگیر با آموزش و پرورش از هر نوعی اطلاق می شود که با دارا بودن کد پرسنلی، تاییدیه ی هسته گزینش و مدرک دانشگاهی مورد تایید وزارت علوم، در دوره های بدو خدمت دانشگاه فرهنگیان و یا دوره هایی که مستقیما زیر نظر آن دانشگاه برگزار شده، شرکت کرده اند و در بازه زمانی ۹۱/۱/۱ لغایت ۹۹/۷/۱ با داشتن ابلاغ رسمی در مدارس دولتی تدریس کرده اند و در سوابق آن ها حداقل یک سال تحصیلی همکاری ثبت شده است و همچنین کلیه حقوق و مزایای خود را از وزارت آموزش و پرورش دریافت کرده اند.
– معلمین مدارس زیر نرم:
به کلیه افرادی گفته می شود که در بازه زمانی ۹۱/۱/۱ تا ۹۹/۷/۱ با انتخاب و معرفی آموزش و پرورش در یکی از مدارسی که دانش آموزان آنان از نظر تعداد به حد نرم قانونی نرسیده اند، تدریس نموده اند و حقوق خود را به صورت مستقیم یا غیر مستقیم از آموزش و پرورش دریافت کرده اند.
– نیرو های خرید خدمات (برون سپار در هنرستان ها):
به کلیه نیرو هایی اطلاق می شود که از ۹۱/۱/۱ تا قبل ۹۹/۷/۱ با دارا بودن مدرک تحصیلی دانشگاهی لیسانس و بالاتر و پس از گزینش، از طریق موسس شرکت واسط با اداره کل آموزش و پرورش قرارداد غیرمستقیم داشته و حقوق خود را از اعتبارات دولتی توسط شرکت (قرارداد دوطرفه) دریافت کرده اند و در هنرستان های دولتی تدریس داشته اند و در سوابق آن ها حداقل یک سال تحصیلی همکاری ثبت شده است.
– آموزش دهندگان نهضت سواد آموزی:
کلیه نیرو هایی که در بازه زمانی ۱۳۹۲/۱/۱ لغایت ۹۹/۷/۱ با نهضت سواد آموزی همکاری کرده و حداقل یک دوره از دوره های سه گانه سوادآموزی (سواد، تحکیم، انتقال) کلاس گذاری برای آن ها ثبت شده است
– نیرو های خرید خدمات آموزشی:
به کلیه نیروهایی اطلاق می شود که از اول مهرماه ۹۲ تا قبل از مهر ماه ۹۹ با دارا بودن مدرک تحصیلی دانشگاهی لیسانس و بالاتر و پس از گزینش، از طریق موسس با اداره کل آموزش و پرورش قرارداد مستقیم داشته و حقوق خود را از اعتبارات دولتی دریافت کرده اند.
ضمیمه نظر اداره کل تدوین قوانین
بیان مستندات و دلایل مغایرت:
در رابطه با طرح/لایحه تقدیمی از نظر اصل ۷۵ قانون اساسی: به نظر فراز پایانی طرح که منابع لازم برای اجرای این طرح را بیان کرده است، مبهم است و این امر را موکول به پیش بینی در بودجه سال آینده کرده است، فلذا مغایر با اصل ۷۵ می باشد