مدارک و فرایند دریافت یا تعویض گذرنامه
مدارک و فرایند دریافت یا تعویض گذرنامه
قانون گذرنامه را از اینجا بخوانید
۱- اقدامات مقدماتی:
۱-۱) تهیه فرم و شناسه گذرنامه از دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+۱۰) (هزینه اخذ شناسه ۱.۰۰۰ تومان میباشد)
۱-۱) تهیه فرم و شناسه گذرنامه از دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+۱۰) (هزینه اخذ شناسه ۱.۰۰۰ تومان میباشد)
۲-۱) پرداخت مبالغ زیر از طریق دستگاه کارتخوان (POS) مستقر در دفاتر
توجه: واریز از طریق اینترنت، عابربانک و فیش واریزی بانک به هیچ عنوان قابل قبول نیست.
توجه: حضور شخص متقاضی (صاحب گذرنامه) در همه گروههای سنی الزامی است.
ردیف | مبلغ |
۱ |
۳۷.۵۰۰ ریال (سه هزار و هفتصد و پنجاه تومان) |
۲ |
۱.۰۰۰.۰۰۰ ریال (صد هزار تومان) |
۲- موارد مشترک میان بانوان و آقایان:
توجه: حضور شخص متقاضی الزامی است.
۱-۲) اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی و یا تأئیدیه ثبت احوال برای کلیه متقاضیان.
۲-۲) ارائه اصل آخرین گذرنامه (در صورت معتبر بودن)
۳-۲) یک (۱) قطعه عکس ۶×۴ جدید و رنگی با زمینه سفید و تمام رخ به طوری که:
الف: ۶ ماه از تاریخ انداختن آن نگذشته باشد.
ب:آقایان بدون کلاه و عینک کراوات و زیور آلات و آرایش مو و محاسن به طوری که پیشانی و گوشها مشخص باشند. همچنین رنگ لباس و زمینه یکسان نباشد.
ج:خانمها با حجاب کامل بدون آرایش و زیورآلات، با استفاده از روسری و یا مقنعه ساده و تیره به طوری که گردی صورت مشخص باشد. (برای دختران بالای ۶ سال با حجاب کامل)
۴-۲) اجازه محضری برای افراد زیر ۱۸ سال از سوی پدر و یا قیم قانونی.
۵-۲) افراد بالای ۱۵ سال ضمن حضور در دفتر میبایست شناسنامه عکسدار ارائه نمایند.
۶-۲) افراد زیر ۱۵ سال ضمن حضور در دفتر میبایست گواهی اشتغال به تحصیل، دفترچه بیمه و یا گذرنامه عکسدار ارائه نمایند.
توجه: برای افراد زیر ۶ سال، کودک میبایست در دفتر حاضر شده و ولی کودک یک قطعه عکس از کودک خود را ارایه نماید.
۷-۲) بازنشستگان نظامی که ۵ سال تمام از بازنشستگی آنها نگذشته است ارائه نامه از حفا یگان مربوطه الزامی است.
۸-۲) بازنشستگان نظامی که ۵ سال از بازنشستگی آنها میگذرد میبایست اصل و کپی کارت کانون بازنشستگان را ارایه دهند (نیازی به ارایه گواهی از سازمان متبوع نمیباشد).
۹-۲) نظامیان شاغل میبایست نامه موافقت حفا یگان مربوطه را ابتدا به دبیرخانه اداره گذرنامه ارایه و پس از ثبت به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی ارایه نمایند.
۳- موارد مخصوص بانوان:
۱-۳) اجازه محضری برای بانوان متأهل از سوی همسر.
۱-۳) اجازه محضری برای بانوان متأهل از سوی همسر.
توجه ۱: بانوان مقیم خارج احتیاج به اجازه محضری همسر ندارند، همچنین اقامت با گذرنامه ایرانی قابل قبول است.
توجه ۲: بانوانی که همسر آنها فوت نموده، میبایست اصل گواهی فوت همسر و یا اصل شناسنامه باطل شده همسر و بانوان مطلقه میبایست اصل طلاقنامه را ارائه نمایند.
۴- موارد مخصوص آقایان:
۱-۴) ارائه اصل و کپی کارت پایان خدمت یا معافیت صرفاً هوشمند(کارتهای قدیمی اعتبار ندارند) و یا موافقتنامه سازمان وظیفه عمومی برای مشمولین.
۱-۴) ارائه اصل و کپی کارت پایان خدمت یا معافیت صرفاً هوشمند(کارتهای قدیمی اعتبار ندارند) و یا موافقتنامه سازمان وظیفه عمومی برای مشمولین.
توجه ۱: کسانی که اقدام به تعویض کارت پایان خدمت یا معافیت قدیمی به هوشمند نمودهاند، بعد از گذشت ۲۴ ساعت از درخواست تعویض، میتوانند با ارایه برگه ثبت درخواست تعویض کارت به افسران گذرنامه مستقر در دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی، درخواست صدور یا تعویض گذرنامه دهند.
توجه ۲: آقایان بالای ۵۰ سال احتیاج به ارایه کارت پایان خدمت ندارند.
۲-۴) آقایان دانشجو و یا دانش آموز برای خروج از کشور میبایست نامه از محل تحصیل خود دریافت و به سازمان وظیفه عمومی تحویل نمایند.
۵- چند نکته مهم:
۱-۵) برای متولدین خارج از کشور ارایه مدرک نحوه ورود الزامی است.
۱-۵) برای متولدین خارج از کشور ارایه مدرک نحوه ورود الزامی است.
۲-۵) برای ابطال گذرنامههایی که بالای یک سال اعتبار دارند ارائه نامه از ادارات گذرنامه الزامی است.
۶- نحوه اقدام درخصوص افرادی که گذرنامه معتبر آنها مخدوش بوده و یا آن را مفقود نمودهاند:
شهروندان تهران جهت اعلام فقدان و تعویض گذرنامه مخدوش – بررسی ممنوعیت فقط میبایست به اداره گذرنامه تهران بزرگ واقع در خیابان مطهری، خیابان کوه نور مراجعه نمایند.
شهروندان تهران جهت اعلام فقدان و تعویض گذرنامه مخدوش – بررسی ممنوعیت فقط میبایست به اداره گذرنامه تهران بزرگ واقع در خیابان مطهری، خیابان کوه نور مراجعه نمایند.
توجه: افرادی که اعتبار گذرنامه آنها به اتمام رسیده و مفقود یا مخدوش گردیده است نیازی به اعلام فقدان نداشته و میتوانند مستقیماً به دفاتر مراجعه نمایند.
نرخ این خدمت در دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی با احتساب هزینه پستی مبلغ ۳۶۹.۸۰۰ ریال (سی و شش هزار و ششصد و هشتاد تومان) میباشد که از طریق دستگاههای کارت خوان موجود در دفاتر دریافت میشود.