مصوبه شورای عالی اداری در خصوص شناسه خدمت
مصوبه شورای عالی اداری در خصوص شناسه خدمت
مصوب ۱۳۹۵/۱۱/۹
تمامی دستگاههای اجرایی مشمول ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری
شورای عالی اداری در یکصد و هفتاد و هشتمین جلسه مورخ ۹/۱۱/۱۳۹۵ بنا به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور، در اجرای مواد ۳۶ و ۳۷ قانون مدیریت خدمات کشوری و نیز نقشه راه توسعه دولت الکترونیک با هدف تحقق بندهای ۱۱، ۱۲ و ۱۵ تا ۱۸ سیاستهای کلی نظام اداری، ابلاغی مقام معظم رهبری و به منظور ایجاد وحدت رویه در ارایه خدمات دولتی، هماهنگی، یکسانسازی و بهبود فرآیندهای موردعمل در دستگاههای اجرایی، تصویب نمود:
ماده۱ـ در اجرای ماده۹ ضوابط فنی اجرایی توسعه دولت الکترونیکی، موضوع مصوبه شماره ۱۴۵/۲۰۰ مورخ ۱۱/۶/۱۳۹۳ شورای عالی فناوری اطلاعات، سازمان اداری و استخدامی کشور موظف است با همکاری دستگاههای اجرایی، نسبت به احصاء ، تدوین شناسنامه و اعطای شناسه منحصر به فردی، که مشخصکننده ویژگیهای هر یک از خدمات دستگاههای اجرایی بوده و از این پس «شناسه خدمت» نامیده میشود، به تمامی خدمات دستگاههای اجرایی اقدام نماید. در این راستا، دستگاههای اجرایی موظفند حداکثر طی مدت ۴ ماه، اطلاعات مربوط به هر یک از خدمات خود را به سازمان ارائه نمایند.
تبصره ـ دستگاههای اجرایی که شناسنامه خدمات آنها به تأیید سازمان رسیده و شناسه دریافت نمودهاند، موظفند در صورت هرگونه تغییر در خدمات خود، اطلاعات مربوط به شناسنامه خدمات خود را به روز نموده و مجدداً به تأیید سازمان برسانند. همچنین در صورت اضافه شدن هرگونه خدمت جدید به خدمات دستگاههای اجرایی، اطلاعات مربوط به آن، جهت تدوین شناسنامه و اعطای «شناسه خدمت» در اختیار سازمان قرار خواهدگرفت.
ماده۲ـ سازمان اداری و استخدامی کشور نسبت به راهاندازی «سامانه مدیریت خدمات دولت»، با قابلیت بهروزرسانی شناسنامه خدمات و فرآیندها و به منظور بهبود ساختارها، حداکثر طی مدت یک سال اقدام مینماید.
ماده۳ـ در اجرای ماده۳ ضوابط فنی اجرایی توسعه دولت الکترونیکی، موضوع مصوبه شماره ۱۴۵/۲۰۰ مورخ ۱۱/۶/۱۳۹۳ شورای عالی فناوری اطلاعات، کلیه دستگاههای اجرایی موظفند خدمات خود را براساس چارچوب مرجع معماری خدمات دولت الکترونیک که توسط کمیسیون توسعه دولت الکترونیکی ابلاغ میشود، بهروزرسانی نمایند.
ماده۴ـ براساس دستورالعمل اصلاح فرآیندها و روشهای انجام کار (دستورالعمل شماره ۱۳۷۰۴۷ مورخ ۷/۱۱/۱۳۹۳ سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور)، کلیه دستگاههای اجرایی موظفند طی مدت ۶ ماه، نسبت به شناسایی، احصاء و اصلاح فرآیندهای موردعمل خود، اقدام نموده و گزارش دورهای پیشرفت انجام کار را به سازمان اداری و استخدامی کشور ارائه نمایند.
ماده۵ ـ دستگاههای اجرایی موظفند طی مدت ۳ ماه برنامه الکترونیکی کردن خدمات خود را از طریق سازمان اداری و استخدامی کشور جهت بررسی و تأیید به کمیسیون توسعه دولت الکترونیکی ارائه دهند. کمیسیون موظف است طی مدت ۳ ماه پس از دریافت برنامه مذکور، نسبت به اعلام نظر درخصوص آن اقدام نماید.
ماده۶ ـ وزراء و بالاترین مقام اجرایی در دستگاههای اجرایی، مسئول حسن اجرای این مصوبه بوده و دبیرخانه شورای عالی اداری گزارش ادواری آن را به شورا ارایه مینماید.
رئیسجمهور و رئیس شورای عالی اداری ـ حسن روحانی