نماد سایت پایگاه خبری اختبار

مصوبه فراهم‌کردن زمینه اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها

مصوبه فراهم‌کردن زمینه اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها

مصوبه فراهم‌کردن زمینه اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها

تصویب‌نامه در خصوص فراهم کردن زمینه اشتغال دانش آموختگان دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی، وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ـ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

وزارت صنعت، معدن و تجارت ـ وزارت نفت ـ وزارت نیرو

وزارت جهادکشاورزی ـ سازمان برنامه و بودجه کشور

سازمان حفاظت محیط زیست

هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۳/۳/۹ به پیشنهاد شماره ۱۴۰۲/۳۰۱۶۷ مورخ ۱۴۰۲/۹/۱۹ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

ماده۱ـ به ­منظور فراهم­شدن زمینه اشتغال دانش ­آموختگان دانشگاه ­ها و مؤسسات آموزش عالی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موظف است با استفاده از ظرفیت دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی که در این مصوبه به اختصار «دانشگاه» نامیده می­ شود و سایر دستگاه ­های اجرایی ذی­ربط نسبت به بسترسازی برای توسعه آموزش­ های مهارتی در محیط واقعی کار در قالب طرح آموزش برای اشتغال دانش ­آموختگان (آباد)، به میزان اشتغال حداقل (۵۰) هزار نفر در هر سال اقدام نماید. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موظف است گزارش اقدامات صورت­ گرفته را سالانه به هیئت وزیران ارائه نماید.

تبصره ـ در حوزه ­های مرتبط با بهداشت، درمان و سلامت که طبق قوانین و مقررات مسئولیت برنامه ­ریزی آموزشی بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می ­باشد، انجام آموزش ­های مهارتی موضوع این ماده منوط به موافقت و تأیید آن وزارتخانه است.

ماده۲ـ به منظور پیشبرد اهداف این تصویب­نامه، ‌دانشگاه موظف است طی تفاهم با دستگاه ­های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶ و اصلاحات بعدی آن، زمینه استفاده از تجهیزات و امکانات دستگاه ­های مذکور را فراهم نماید. دستگاه ­های اجرایی موظفند در چارچوب قوانین و مقررات همکاری لازم را به ­عمل آورند.

ماده۳ـ سازمان امور مالیاتی کشور موظف است هزینه­ کرد در اختیار قراردادن امکانات اشخاصی که مکلف به نگهداری دفاتر هستند را برای تأمین و تجهیز فضاهای مورد نیاز طرح و با تأیید دانشگاه و پس از رسیدگی مالیاتی و صحت­ سنجی و با رعایت قوانین و مقررات به حساب هزینه قابل قبول کمک­ کننده به طرح ­آباد منظور نماید.

تبصره ـ شرایط و ضوابط اجرایی این ماده به موجب دستورالعملی است که توسط وزارتخانه­ های علوم، تحقیقات و فناوری و امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور تهیه و ابلاغ می­شود.

ماده۴ـ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است نسبت به ارائه تسهیلات اشتغال­زایی به دارندگان گواهینامه­ های صادره از سوی دانشگاه که در چارچوب اجرای این طرح به افراد واجد شرایط اعطا می ­شود، مشابه فارغ­ التحصیلان سازمان آموزش فنی و حرفه ­ای کشور اقدام نماید.

ماده۵ ـ با هدف ترغیب بنگاه­ های اقتصادی مشارکت ­کننده برای به اشتراک­ گذاری محیط واقعی کار با محیط آموزشی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است در چارچوب قوانین بودجه سنواتی ظرف دو ماه ضوابط مربوط به ارایه مشوق ­های لازم به کارگاه ­ها و بنگاه ­های اقتصادی مشارکت ­کننده در طرح­آباد به عنوان مجری طرح را تنظیم و ابلاغ نماید.

ماده۶ ـ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است در چارچوب قوانین و مقررات نسبت به ارایه سیاست­ های فعال بازار کار از جمله مشوق­ های بیمه­ ای، معافیت ­های بیمه‌ای، کارورزی و یارانه دستمزد به افراد مشمول این مصوبه و با تأیید دانشگاه اقدام نماید.

ماده۷ـ وزارتخانه ­های صنعت، معدن و تجارت، نفت، نیرو، ارتباطات و فناوری اطلاعات، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت محیط زیست و سایر دستگاه ­های اجرایی ذی­ربط موظفند با مشارکت صنایع و مشاغل مستقر در شهرک­ های صنعتی، نواحی صنعتی و شهرک­ های کشاورزی و انجام نیازسنجی منطقه­ ای نسبت به رفع نیازهای آموزشی و توانمندسازی نیروی انسانی متخصص حرف و مشاغل مرتبط از طریق طرح­ آباد و یا سایر ظرفیت­ های مقرر در چارچوب قوانین و مقررات اقدام نمایند .

ماده۸ ـ با هدف حمایت از اشتغال و تولید، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور موظفند ترتیبی اتخاذ نمایند تا هرساله از محل منابع در اختیار از جمله منابع مرتبط با حمایت از اشتغال و تولید و در چارچوب قوانین بودجه سنواتی، نسبت به ارائه مشوق تسهیلاتی به مجریان طرح­ آباد معرفی­ شده از طرف دانشگاه اقدام نمایند. دستگاه ­های اجرای مجازند منابع یادشده را در چارچوب قوانین و مقررات و با تأیید دانشگاه برای اجرای این ماده هزینه نمایند.

ماده۹ـ احکام موضوع این تصویب­نامه با رعایت قوانین و مقررات و تأمین منابع مالی مورد نیاز از محل اعتبارات مصوب مربوط می ­باشد.

معاون اول رئیس ‎جمهور ـ محمد مخبر

خروج از نسخه موبایل