معافیت‌های مالیاتی اجاره‌نامه‌های واحدهای مسکونی

قرارداد سه ساله اجاره مسکونی از مالیات معاف است

پایگاه خبری اختبار- یک مقام مسئول در سازمان امور مالیاتی اظهار کرد:‌ مالکانی که انعقاد قرارداد بلند مدت انجام دهند در طول دوره درآمد اجاره برای قرارداد دو ساله مشمول ۷۰ درصد تخفیف و برای قرارداد سه سال و بیشتر مشمول معافیت ۱۰۰ درصد خواهند بود.

به گزارش اختبار به نقل از باشگاه خبرنگاران توانا، جهانگیر رحیمی مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی کشور  درباره معافیت‌های مالیاتی اجاره نامه‌های واحدهای مسکونی، اظهار داشت: براساس تبصره ۱۱ ماده (۵۳) قانون مالیات‌های مستقیم، مالکان مجتمع‌های مسکونی دارای بیش از سه واحد استیجاری که با رعایت الگوی مصرف مسکن بنا به اعلام وزارت راه و شهرسازی ‌ساخته شده باشند، از مالیات معاف خواهند بود. در غیر این صورت درآمد هر شخص‌ ناشی از اجاره واحد یا واحدهای مسکونی در تهران تا مجموع ۱۵۰ متر مربع زیربنای مفید و در سایر نقاط تا مجموع ۲۰۰ متر مربع زیربنای‌ مفید از مالیات بر درآمد ناشی از اجاره املاک مشمول معافیت می‌شوند.

وی در خصوص شرایط پرداخت مالیات از سوی مالکانی که املاک خود را به صورت بلند مدت اجاره می‌دهند، بیان کرد: مالکانی که انعقاد قرارداد بلند مدت انجام دهند در طول دوره درآمد اجاره برای قرارداد دو ساله مشمول ۷۰ درصد تخفیف و برای قرارداد سه سال و بیشتر مشمول معافیت ۱۰۰ درصد خواهند بود.

مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی افزود: درآمد ناشی از اجاره برای سرپرست خانوار تا سقف میزان معافیت مالیات بر درآمد حقوق موضوع ماده (۸۴) این قانون و درآمد ناشی از اجاره برای موجرینی که همزمان در واحد مسکونی دیگری مستأجر هستند تا سقف اجاره ای که می‌پردازند، مشمول صددرصد (۱۰۰%) تخفیف خواهند شد.

رحیمی در خصوص پرداخت مالیات از سوی مالکانی که املاک خود را به خانوار دارای شرایط خاص اجاره می‌دهند، گفت: اشخاصی که املاک خود را به  خانوارهای که سه فرزند و بیشتر، خانوار تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور و یا سه دهک پایین درآمدی بر اساس تأییدیه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اجاره دهند، مشمول صد درصد تخفیف می‌شوند.

وی در خصوص اعمال معافیت‌های مالیاتی اجاره نامه‌ها، تصریح کرد: از آنجا که برخی از تبصره‌های مربوط به ماده (۵۳) قانون مالیات‌های مستقیم امسال مصوب شده‌اند، آثار مالیاتی آنها در سال آتی رسیدگی خواهد شد؛ مطابق ماده (۸۰) قانون مذکور، مالکانی که املاک خود را اجاره می‌دهند می‌بایست تا تیرماه سال آینده‌اش نسبت به ارائه اظهارنامه اقدام کنند.

مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی در پایان گفت: معافیت‌ها در شرایطی اعمال خواهند شد که  اطلاعات مربوط به قرارداد اجاره املاک و مستغلات در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور یا در سامانه الکترونیک ثبت اسناد با رعایت قوانین و مقررات ثبت و شرایط برخورداری از معافیت احراز شود.

بیشتر بخوانید:

خروج از نسخه موبایل