مقررات نظارت بر حسن اجرای سیاستهای کلی نظام
ابلاغی ۱۳۸۴/۰۶/۱۵
ماده ۱- نظارت بر حسن اجرای سیاستهای کلی نظام به موجب تفویض اختیار از سوى مقام معظم رهبرى توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام مطابق این مقررات صورت می گیرد.
تبصره ۱: سیاستهاى کلى نظام، سیاستهایى است که از سوى مقام معظم رهبرى به موجب بند ۱ از اصل ۱۱۰ قانون اساسى تعیین می شود.
تبصره ۲: نظارت بر حسن اجرای سیاستهای کلی شامل نظارت بر اعمال سیاستهاى کلى در قوانین، مقررات و مراحل اجرایى است.
ماده ۲- قوانین و مقررات به خصوص قانون برنامه و بودجه هاى سنواتى باید در چارچوب سیاستهاى کلى تنظیم شود. قوانین و مقررات در هیچ موردى نباید مغایر سیاستهاى کلى باشد.
ماده ۳- مقامات مسؤول درقواى سه گانه، نیروهاى مسلح، صدا و سیما و نهادهاى عمومی، مسؤول اجراى سیاستهاى کلى نظام در دستگاه هاى مربوط می باشند.
تبصره: شیوه ى اعمال نظارت در مورد نیروهاى مسلح، با تصویب و ابلاغ فرماندهی کل نیروهای مسلح تعیین خواهد شد.
ماده ۴- به منظور بررسى، ارزیابی، تلفیق و جامع نگری موضوعات ارجاعى مجمع درخصوص نظارت برحسن اجراى سیاستهاى کلی، «کمیسیون نظارت» با ترکیب اعضاى زیر در مجمع تشکیل می شود:
- - رئیس مجمع
- - دبیر مجمع
- - دو نماینده از میان اعضاى هر یک ازکمیسیونهاى موضوعى مجمع به انتخاب خود کمیسیونها
- - رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شوراى اسلامی
- - رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شوراى اسلامی
- - رئیس سازمان بازرسى کل کشور
- - رئیس دیوان محاسبات مجلس شوراى اسلامی
- - دادستان کل کشور
- - رئیس دیوان عدالت ادارى کشور
تبصره ۱: رؤساى سه قوه یا نماینده ى هر یک از آنان و رؤساى کمیسیونهاى اصلى ذىربط در مجلس شوراى اسلامی ، می توانند با حق رأى در جلسات کمیسیون نظارت شرکت کنند.
تبصره ۲: کمیسیون نظارت هنگام بررسى گزارش هاى رسیده، از وزیر یا رئیس دستگاه ذىربط براى شرکت در جلسات کمیسیون «با حق رأى» دعوت بعمل می آورد.
ماده ۵- مقامات مذکور در ماده ۳ موظف اند گزارشهاى ادوارى، شامل سالیانه و پنج ساله خود را از اجراى سیاستهاى کلى و میزان تحقق آنها بر اساس شاخص ها و نماگرهاى معتبر تهیه و در پایان تیرماه سال بعد به مجمع ارسال کنند. مجمع پس از بررسى، موارد مغایرت و عدم انطباق حسب مورد با سیاستهاى کلى را اعلام خواهد کرد. دستگاهها باید نتیجه اقدامات اصلاحى خود را در این رابطه مجدداً به مجمع گزارش نمایند.
تبصره: دستگاه هاى مختلف قواى سه گانه، صدا و سیما و نهادهاى عمومی مکلف اند، حسب درخواست کمیسیون نظارت مجمع، اطلاعات و گزارشهاى لازم را درخصوص اجراى سیاستهاى کلى در حوزه ى فعالیت خود بر اساس شاخص هاى معتبر تهیه کنند و حداکثر ظرف مدت دو ماه از تاریخ درخواست، در اختیار مجمع قرار دهند.
ماده ۶- نسخه اى از دستور جلسات کمیسیون نظارت، قبل از طرح در جلسه، در اختیار کمیسیون هاى تخصصى مرتبط مجمع قرار می گیرد. این کمیسیونها ظرف مدت حداکثر یک ماه نظر خود را بصورت مکتوب براى طرح و تصمیم گیرى درکمیسیون نظارت ارائه می کنند. در مورد دستور جلسات فورى، کمیسیونهاى تخصصى، نظرات خود را به صورت شفاهى ازطریق نماینده ى خود در کمیسیون نظارت ارائه خواهند کرد.
تبصره۱: هر یک ازکمیسیونهاى تخصصى مجمع، درحوزه ى فعالیت خود، گزارش سالانه اى از نحوه ى اجرا و پیشرفت سیاستهاى کلى تهیه می کنند. این گزارشها پس از بررسى وتلفیق درکمیسیون نظارت، براى اظهارنظر به مجمع ارائه می شود.
تبصره۲: پیگیرى امور و کارشناسى نظارت، به عهده دبیرخانه مجمع است.
تبصره۳: دبیرخانه مجمع موظف است با همکارى مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع و شوراى دستگاه هاى نظارتی کشور، مرکزى را در دبیرخانه براى تهیه ى گزارشهاى ارزیابى راهبردى از اجراى سیاستهاى کلى و در صورت نیاز ارزیابى آمارهاى رسمی منتشره ایجاد کند.
گزارش هاى تهیه شده توسط این مرکز به صورت ادوارى منتشر و در اختیار مجمع قرار میگیرد.
ماده ۷- رئیس مجلس شوراى اسلامی موظف است پس از اعلام وصول طرحها و لوایح در مجلس، نسخه اى از آنها را براى اطلاع مجمع ارسال نماید. همزمان با بررسى طرحها و لوایح به خصوص قانون برنامه، قانون بودجه و تغییرات بعدى آنها در مجلس شوراى اسلامی ، کمیسیون نظارت مجمع نیز محتواى آنها را از نظر انطباق و عدم مغایرت با سیاستهاى کلى مصوب بررسى می نماید. کمیسیون نظارت مواردى را که مغایر یا غیرمنطبق (حسب مورد) با سیاستهاى کلى می بیند به شوراى مجمع گزارش می نماید. در صورتىکه مجمع هم مغایرت یا عدم انطباق را پذیرفت، نمایندگان مجمع موارد مغایرت و عدم انطباق (حسب مورد) را در کمیسیون هاى ذیربط مجلس طرح می کنند و نهایتاً اگر در مصوبه نهائى مجلس مغایرت و عدم انطباق باقى ماند، شوراى نگهبان مطابق اختیارات و وظایف خویش بر اساس نظر مجمع تشخیص مصلحت اعمال نظر می نماید.
ماده ۸- وظایف کمیسیون نظارت عبارت است از:
- - تدوین خط مشىها، شاخصها و شیوه هاى اعمال نظارت با همکارى کمیسیونهاى ذىربط.
- - اجراى وظایف مندج در مواد ۷،۶،۵ و سایر موارد ارجاعى.
- - تعیین نمایندگان براى حضور در جلسات تنظیم و تصویب برنامه هاى توسعه در دولت و مجلس.
- - ارزیابى و سنجش میزان تحقق سیاستهاى کلى و حسن اجراى آنها بر مبناى شاخص هاى مصوب و تلفیق گزارش هاى نظارتى.
- - ارائه کلیه گزارشها و تصمیمات به شوراى مجمع جهت اطلاع و تصویب.
ماده ۹- قواى سه گانه، ستاد کل نیروهاى مسلح، صدا و سیما و دستگاه هاى نظارتى از قبیل دیوان محاسبات، شوراى نظارت صدا و سیما، سازمان حسابرسى دولتى و کمیسیون اصل نود، دیوان عدالت ادارى، سازمان بازرسی کل کشور، نهادها، بانک ها، سازمانها، شرکتهاى دولتى و همچنین نهادهاى عمومی موضوع تبصره ذیل ماده ۵ قانون محاسبات عمومی ، شهرداری ها و کلیه سازمانهایى که شمول قانون بر آن ها مستلزم ذکر نام است و مؤسسات عمومی غیردولتى با درخواست مجمع ازطریق بالاترین مقام هر دستگاه، همکارى لازم را در اعمال نظارت موضوع این مقررات به عمل خواهند آورد. در هرحال، تشخیص و اعلام مغایرت یا عدم مغایرت با سیاستهاى کلى بر عهده ى مجمع خواهد بود.
ماده ۱۰- نتایج بررسى هاى انجام شده در خصوص نحوه ى رعایت و اجراى سیاستهاى کلى، همراه اقدامات انجام شده به مقام معظم رهبرى گزارش می شود.
ماده ۱۱- مقامات مذکور در ماده ۳ موظف اند، سیاستهاى ابلاغى مقام معظم رهبرى را براى اجرا به زیرمجموعه هاى مربوط به خود ابلاغ کنند و نیز یک نسخه از کپی مصوبات خود را بلافاصله پس از تصویب به مجمع ارسالى نمایند.
۱) توضیحات:
ج – موادى از آئیننامه داخلى مجمع که با امر نظارت مرتبط است.
ماده ۳۱- به منظور تنظیم کار کمیسیونهاى دائمی و کمیسیونهاى خاص و برقرارى ارتباط با دستگاه هاى مسؤولى دولتى و نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتى و استفاده کامل از فرآورده هاى کارشناسى آنها و نیز ارتباط مستمر با شوراهاى مشورتى و نظارت بر کارهاى ادارى و کارشناسى کمیسیونها و ایجاد گنجینه اطلاعات کارآمد از مطالعات و تحقیقات و گزارشهاى مهم کارشناسى مربوط به مسائل ایران و جهان و همحنین نظارت بر حسن اجراى سیاستهاى کلى که به تایید مقام معظم رهبرى رسیده است و پیگیری آنها و نیز ابلاغ مصوبات و تصمیمها و تدوین صورت مشروح مذاکرات و دیگر امور ادارى و اجرائى مجمع، دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکیل میشود. مسؤولیت دبیرخانه با دبیر مجمع است که ریاست دبیرخانه را به عهده خواهد داشت.
ماده ۳۴- دبیر مجمع براى اداره امور دبیرخانه و نیزکمیسیونها و نظارت و پیگیرى تصمیمها وسیاستهاى مورد تایید مقام معظم رهبریو همچنین دیگر امور ادارى و مالى مجمع، تشکیلات لازم را تدوین می کند. این تشکیلات باید به تأیید ریاست مجمع برسد.