پایگاه خبری اختبار- منابع آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ به سه دسته عمومی، اختصاصی و تخصصی تقسیم شده است.
در ارزیابی تکمیلی، کسب (۹۵) امتیاز از شایستگی های عمومی، (۷۰) امتیاز ازشایستگی های اختصاصی و (۴۰) امتیاز از شایستگی های تخصصی به عنوان حدنصاب الزامی است.
مواد امتحانی عمومی آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۳
مواد و منابع عمومی آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۳ | |
مواد | منابع |
تاریخ و فرهنگ تمدن | ۱) خدمات متقابل ایران و اسالم نویسنده: شهید مطهری انتشارات صدرا
۲) مروری بر دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی ایران ۳) کتاب توسعه و مبانی و مبانی تمدن غرب نوشته سید مرتضی آوینی |
تعلیم و تربیت اسلامی | ۱) مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی-عمومی جمهوری اسلامی (بخش دوم مبانی، قسمت های: چیستی، چرایی و چگونگی تربیت رسمی – عمومی)
۲) کتاب تعلیم و تربیت در اسلام نوشته شهید مرتضی مطهری |
معارف و اندیشه های اسلامی و انقلابی | داوطلبان اهل تشیع:
۱) طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن (بخش اول: ایمان) نویسنده: سید علی خامنه ای، انتشارات: صهبا ۲) همرزمان حسین (ع)، نویسنده: سیدعلی خامنه ای، انتشارات: انتشارات انقلاب اسلامی داوطلبان اهل سنت: سوالات مربوطه از تعالیم و احکام فقهی آنان طراحی می گردد. |
دانش سیاسی، اجتماعی و حقوق اساسی | ۱) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
۲) وصیت نامه الهی سیاسی حضرت امام خمینی ۳) بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی |
توانایی های عمومی و ذهنی | — |
اقلیت های دینی مصرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از پاسخگویی به سؤالات معارف اسلامی معاف بوده و در محاسبه نمره کل عمومی (که حیطه عمومی نامیده می شــود)، این درس لحاظ نخواهد شــد، ولی چنانچه داوطلب اقلیت دینی به ســؤالات معارف اسلامی پاسخ دهد، این درس با تأثیر مثبت در محاسبه نمره کل عمومی لحاظ خواهد شد. در واقع دو نمره کل عمومی، یک نمره کل با لحاظ نمره خام درس مذکور و یک نمره کل بدون لحاظ نمره خام درس مذکور، محاسبه و نمره کل بالاتر ملاک قرار خواهد گرفت.
مواد امتحانی اختصاصی آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۳
مواد و منابع اختصاصی آزمون آموزگاری و دبیری ۱۴۰۳ | |
مواد | منابع |
اسناد و قوانین بالادستی آموزش و پرورش | ۱) سیاست های کلی ایجاد تحول در آموزش و پرورش
۲) سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی – مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی ۳) آیین نامه اجرایی مدارس، مصوب سال ۱۴۰۰ شورای عالی آموزش و پرورش |
روش ها و فنون تدریس | با تاکید بر محورهای:
۱) مبانی نظری تدریس و یادگیری ۲)مدیریت و طراحی فعالیت های آموزشی ۳) اصول و شیوه های مدیریت کلاس درس؛ ۴) مهارت های خلق موقعیت و فرصت های یادگیری ۵) آشنایی با روش های تدریس مبتنی بر شناخت گرایی و سازنده گرایی با رویکرد تحولی ۶) راهبردهای یاددهی و یادگیری ۷) مهارت های اساسی مورد نیاز معلم پیش از تدریس، حین تدریس ؛ پس از تدریس ۸) مدل ها و الگوهای تدریس |
روانشناسی تربیتی | برای داوطلبان رشته آموزگار ابتدایی
با تاکید بر محور های: ۱) کاربرد نظریه های یادگیری در کلاس ۲) کاربرد نظریه های هوش، تفکر، خالقیت و استعداد در کلاس ۳) کاربرد نظریه های انگیزش و هیجان در آموزش ۴) کاربرد نظریه های تحولی در آموزش ۵) شناخت تفاوت های فردی در یادگیری ۶) تعاریف مفاهیم و اصطلاحات مرتبط |
برای داوطلبان رشته آموزگار استثنایی
با تاکید بر محورهای : ۱) تعاریف و طبقه بندی دانش آموزان استثنایی ۲) شناخت و آموزش کودکان و دانش آموزان کم توان ذهنی ۳) شناخت و آموزش کودکان و دانش آموزان ناشنوا و نابینا (با آسیب های بینایی و شنوایی) ۴) شناخت و آموزش کودکان و دانش آموزان با اختلال یادگیری ویژه ۵) شناخت و آموزش کودکان و دانش آموزان با اختلال های هیجان رفتاری و اختالالت ارتباطی ۶) شناخت و آموزش کودکان و دانش آموزان با مشکلات جسمی – حرکتی و چند معلولیتی ۷) شناخت و آموزش کودکان و دانش آموزان با اختلال طیف اتیسم ۸) توان بخشی و مداخله بهنگام در کودکان و دانش آموزان استثنایی ۹) خانواده و مداخله بهنگام در کودکان و دانش آموزان استثنایی |
|
روانشناسی رشد و اختلالات یادگیری | با تاکید بر محور:
۱)تعریف مفاهیم و اصطلاحات مرتبط ۲) گروه بندی و مراحل شناسایی و تشخیص دانش آموزان دچار ناتوانی یادگیری ۳) روش های درمانی و رفع مشکلات آموزشی |
سنجش و اندازه گیری پیشرفت تحصیلی | با تاکید بر محور: تعریف مفاهیم و اصطلاحات مرتبط، سنجش مشاهده ای، سنجش عملکردی، سنجش عاطفی، سنجش رفتاری، سنجش تکوینی؛ پوشه کار |
منابع تخصصی آزمون آموزگار ابتدایی
منابع تخصصی آزمون استخدامی رشته آموزگار ابتدایی ۱۴۰۳ | |
عنوان | منابع |
مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی قرآن و هدیههای آسمانی دوره ابتدایی | نهجالقرآن راهنمای معلم قرآن اول تا ششم ابتدایی/ راهنمای معلم هدیههای آسمانی پایه سوم و ششم |
مفاهیم پایه متون و روشهای یاددهی ریاضی دوره ابتدایی | راهنمای معلم ریاضی اول و ششم |
مفاهیم پایه متون و روشهای یاددهی علوم تجربی دوره ابتدایی | کتاب راهنمای معلم علوم تجربی دوم و چهارم و ششم |
مفاهیم پایه متون و روشهای یاددهی فارسی دوره ابتدایی | راهنمای معلم فارسی اول و چهارم و ششم |
مفاهیم پایه متون و روشهای یاددهی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی | کتاب راهنمای معلم اجتماعی پنجم و ششم ابتدایی |
منابع تخصصی آزمون دبیری
در جداول زیر محتوای ارزیابی و همچنین منبع هر یک را برای حیطه های مختلف دبیری قید شده است که جزئیات آن به شرح زیر می باشد:
منابع تخصصی دبیر تربیت بدنی ۱۴۰۳ | |
محتوای ارزیابی | منابع آزمون |
۱) یادگیری و کنترل حرکتی
۲) اندازه گیری سنجش و ارزشیابی در تربیت بدنی ۳) مدیریت و طرز اجرای مسابقات ورزشی ۴) آسیب شناسی ورزشی ۵) درس تربیت بدنی در مدارس |
راهنمای معلم تربیت بدنی و سلامت پایه های هفتم، هشتم و نهم دوره اول متوسطه |
راهنمای معلم تربیت بدنی و سلامت پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم دوره دوم متوسطه | |
یادگیری و کنترل حرکتی شامل مباحث:
– پردازش اطلاعات و عملکرد حرکتی – مبانی عملکرد حرکتی انسان – مبانی نظری و سنجش یادگیری حرکتی انسان – سازماندهی تمرین – بازخورد و آموزش مهارت های حرکتی |
|
آسیب شناسی ورزشی شامل مباحث:
– اصول پیشگیری از آسیب در تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی – کمک های اولیه در ورزش – انواع آسیب های رایج در تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی |
|
اندازه گیری، سنجش و ارزشیابی در تربیت بدنی شامل مباحث:
– مبانی سنجش و اندازه گیری در تربیت بدنی – مقدمات آمار توصیفی – سنجش آمادگی جسمانی – سنجش مهارت های ورزشی – نمرات استاندارد |
|
مدیریت و طرز اجرای مسابقات ورزشی شامل مباحث:
– برنامه ریزی مسابقات و رویدادهای ورزشی ـ سازماندهی مسابقات و رویدادهای ورزشی ـ داوطلبی در مسابقات و رویدادهای ورزشی ـ مدیریت برگزاری مسابقات و رویدادهای ورزشی ـ آشنایی با جداول ورزشی |
منابع تخصصی دبیر فرهنگ و هنر ۱۴۰۳ | |
محتوای ارزیابی | منابع آزمون |
۱) مبانی هنرهای تجسمی
۲) طراحی ۳) خلاقیت تصویری ۴) درک عمومی هنر |
کتاب معلم فرهنگ و هنر پایه هفتم |
راهنمای معلم فرهنگ و هنر | |
مبانی هنرهای تجسمی (۱ و ۲) | |
نقاشی ایرانی از دیرباز تا امروز | |
هنر و تمدن اسلامی |
منابع تخصصی دبیر مطالعات اجتماعی ۱۴۰۳ | |
محتوای ارزیابی | منابع آزمون |
۱)مبانی و نظریه های جامعه شناسی
۲) مفاهیم و حوزه های جامعه شناسی ۳) روش آموزش مطالعات اجتماعی ۴) تاریخ جهان (اروپا – قرون وسطا – رنسانس – قرون جدید) ۵) تاریخ ایران پیش از اسلام (ایران باستان) ۶) تاریخ ایران دوره اسلامی (ایران در دو قرن نخستین – ایران میانه تا صفوی) ۷) تاریخ ایران معاصر (با نگاهی ویژه به انقلاب اسلامی) ۸) جغرافیای شهری و روستایی ۹) آب و هواشناسی ۱۰) ژئومورفولوژی |
کتاب معلم مطالعات اجتماعی پایه هفتم |
مطالعات اجتماعی | |
راهنمای مطالعات اجتماعی | |
راهنمای معلم تاریخ ۲ | |
راهنمای معلم تاریخ ۳ / ایران و جهان معاصر | |
جهاد تبیین در اندیشه آیت ا… خامنه ای | |
روش نظام مند تحلیل سیاسی آیت ا… خامنه ای | |
مبانی و نظریه های جامعه شناسی | |
مفاهیم و حوزه های جامعه شناسی |
منابع تخصصی دبیر زبان و ادبیات فارسی ۱۴۰۳ | |
محتوای ارزیابی | منابع آزمون |
۱) نظم و نثر فارسی
۲)تاریخ ادبیات و سبک شناسی ۳) عروض و قافیه و فنون ادبی ۴) زبان فارسی (املا – نگارش و ویرایش – دستور زبان) |
راهنمای معلم فارسی ۱ |
راهنمای معلم نگارش ۱ | |
علوم و فنون ادبی ۱ | |
راهنمای معلم فارسی ۲ | |
راهنمای معلم نگارش ۲ | |
راهنمای معلم علوم و فنون ادبی ۲ | |
راهنمای معلم فارسی ۳ | |
راهنمای معلم نگارش ۳ | |
راهنمای معلم علوم فنون ادبی ۳ | |
راهنمای معلم فارسی کد ۷۵ | |
فارسی پایه هفتم (سال اول دوره اول متوسطه) | |
آموزش مهارت های نوشتاری (نگارش و انشا) پایه هفتم | |
کتاب معلم آموزش مهارت های نوشتاری (نگارش و انشا) | |
راهنمای معلم فارسی کد ۸۲ | |
کتاب معلم (راهنمای تدریس) فارسی پایه نهم دوره اول متوسطه | |
راهنمای معلم آموزش مهرت های نوشتاری (نگارش و انشا) |
منابع تخصصی دبیر علوم تجربی – شیمی ۱۴۰۳ | |
محتوای ارزیابی | منابع آزمون |
۱) مبانی آموزش علوم تجربی، طراحی آموزشی در آموزش علوم تجربی، هنر در آموزش علوم تجربی، فیزیک عمومی، زیست شناسی عمومی، زمین شناسی عمومی
۲) شیمی فیزیک ۱ و ۲ ۳) شیمی معدنی ۱ و ۲ ۴) شیمی آلی ۱ و ۲ و ۳ و طیف سنجی ۵) شیمی تجزیه ۱ و ۲ و دستگاهی |
کتاب معلم علوم تجربی پایه هفتم |
کتاب معلم علوم تجربی پایه هشتم | |
کتاب معلم علوم تجربی کد ۹۰ | |
راهنمای معلم شیمی ۱ | |
راهنمای معلم آزمایشگاه علوم تجربی ۱ | |
راهنمای معلم شیمی ۲ | |
راهنمای معلم آزمایشگاه علوم تجربی ۲ | |
راهنمای تدریس شیمی ۳ | |
راهنمای معلم علوم تجربی پایه نهم | |
راهنمای معلم آزمایشگاه علوم تجربی |
منابع تخصصی دبیر علوم تجربی – فیزیک ۱۴۰۳ | |
محتوای ارزیابی | منابع آزمون |
۱) مبانی آموزش علوم تجربی، طراحی آموزشی در آموزش علوم تجربی، هنر در آموزش علوم تجربی، شیمی عمومی، زیست شناسی عمومی، زمین شناسی عمومی
۲)مجموعه فیزیک (شامل مباحث مکانیک، الکتریسیته، مغناطیس، فشار هیدرو استاتیک، حرکت نوسانی و امواج، نور، حرارت و ترمودینامیک، فیزیک جدید |
کتاب معلم علوم تجربی پایه هفتم |
کتاب معلم علوم تجربی پایه هشتم | |
کتاب معلم علوم تجربی | |
راهنمای معلم فیزیک ۱ | |
راهنمای معلم آزمایشگاه علوم تجربی ۱ | |
راهنمای معلم فیزیک ۲ (کد ۱۱۱۳۷۵) | |
راهنمای معلم آزمایشگاه تجربی ۲ | |
راهنمای معلم فیزیک ۳ |
منابع تخصصی دبیر علوم تجربی – زیست شناسی ۱۴۰۳ | |
محتوای ارزیابی | منابع آزمون |
۱) مبانی آموزش علوم تجربی، طراحی آموزشی در آموزش علوم تجربی، هنر در آموزش علوم تجربی، فیزیک عمومی، شیمی عمومی، زمین شناسی عمومی
۲)زیست سلولی و ملکولی ۳) بیوشیمی ۴) ژنتیک ۵) فیزیولوژی جانوری و گیاهی ۶) میکروبیولوژی |
کتاب معلم علوم تجربی پایه هفتم |
کتاب معلم علوم تجربی پایه هشتم | |
کتاب معلم علوم تجربی | |
راهنمای معلم زیست شناسی ۱ | |
راهنمای معلم آزمایشگاه علوم تجربی ۱ | |
راهنمای معلم زیست شناسی۲ | |
راهنمای معلم آزمایشگاه علوم تجربی ۲ | |
راهنمای معلم انسان و محیط زیست | |
راهنمای معلم زیست شناسی ۳ |
منابع تخصصی دبیر عربی ۱۴۰۳ | |
محتوای ارزیابی | منابع آزمون |
۱) قواعد صرف و نحو
۲) ترجمه و تعریب ۳) درک مطلب ۴) علوم بلاغی (معانی، بیان، بدیع، عروض) ۵) تاریخ ادبیات و نقد ادبی
|
عربی زبان قرآن ۱ |
راهنمای معلم عربی، زبان قرآن ۲ (کد ۱۱۱۳۶۹) | |
راهنمای معلم عربی، زبان قرآن ۲ (کد ۱۱۱۳۸۰) | |
راهنمای معلم عربی، زبان قرآن۳ (کد ۱۱۲۳۶۹) | |
راهنمای معلم عربی، زبان قرآن۳ (۱۱۲۳۸۰) | |
راهنمای معلم عربی، زبان قرآن پایه هفتم | |
کتاب ّ معلم عربی پایه هفتم(اول متوسطه اول) | |
کتاب معلم عربی پایه هشتم | |
راهنمای معلم عربی، زبان قرآن (هشتم) | |
کتاب معلم عربی پایه نهم | |
راهنمای معلم عربی، زبان قرآن (نهم) |
منابع تخصصی دبیر حکمت و معارف اسلامی ۱۴۰۳ | |
محتوای ارزیابی | منابع آزمون |
۱) اندیشه اسلامی ۲) آئین زندگی ۳) شناخت منابع و متون اسلامی و منابع فقه ۴) علوم و تفسیر قرآن ۵) احکام تفسیر ۶) منطق ۷) فلسفه و کلام اسلامی ۸) تاریخ فلسفه |
راهنمای معلم دین و زندگی ۱ |
راهنمای معلم منطق | |
راهنمای معلم فلسفه ۱ | |
راهنمای معلم دین و زندگی ۳ | |
راهنمای معلم فلسفه ۲ | |
منشور حکومت علوی آیت ا… خامنه ای |
منابع تخصصی دبیر ریاضی ۱۴۰۳ | |
محتوای ارزیابی | منابع آزمون |
۱) مجموعه ریاضیات (ریاضی عمومی- معادلات دیفرانسیل – آمار و احتمال – گسسته)
۲) مبانی آنالیز ریاضی، مبانی جبر و مبانی آنالیز عددی ۳) اصول آموزش ریاضی و خلاقیت ریاضی ۴) هندسه ۵) حسابان |
کتاب معلم (راهنمای تدریس) ریاضی و آمار۱ |
راهنمای معلم ریاضی ۱ | |
کتاب معلم هندسه ۱ | |
راهنمای معلم ریاضی و آمار ۲ | |
راهنمای تدریس ریاضی ۲ | |
راهنمای معلم هندسه ۲ | |
راهنمای معلم حسابان ۱ | |
راهنمای معلم آمار و احتمال | |
راهنمای معلم ریاضیات گسسته | |
راهنمای معلم ریاضی ۳ | |
راهنمای معلم ریاضی و آمار ۳ | |
راهنمای معلم هندسه ۳ | |
راهنمای معلم حسابان ۲ | |
ریاضی پایه هفتم و هشتم (سال اول دوره اول متوسطه) | |
کتاب معلم ریاضی نهم دوره اول متوسطه |
منابع تخصصی دبیر زبان انگلیسی ۱۴۰۳ | |
محتوای ارزیابی | منابع آزمون |
۱) زبان شناسی
۲) اصول و تئوری های تدریس ۳) آزمون سازی ۴) روش تحقیق |
راهنمای معلم انگلیسی |
راهنمای معلم انگلیسی ۳ | |
کتاب معلم (راهنمای تدریس) انگلیسی (کد: ۷۹) | |
کتاب معلم (راهنمای تدریس) انگلیسی (کد: ۸۵) | |
کتاب معلم (راهنمای تدریس) انگلیسی (کد: ۹۱) | |
اصول وتئوری های تدریس | |
آزمون سازی کتاب درسی فجب | |
روش تحقیق ۱ و ۲ |
منابع تخصصی دبیر کار و فناوری ۱۴۰۳ | |
محتوای ارزیابی | منابع آزمون |
۱) تاسیسات ساختمان (مکانیکی – الکتیریکی)
۲) فناور اطلاعات و ارتباطات ۳) نقشه کشی عمومی ۴) صنایع دستی (بافت، فلز، چوب) ۵) کشاورزی و غذا ۶) ساخت و تولید (فلز کاری) ۷) ساختمان و معماری |
کار و فناوری پایه هفتم (کد: ۱۰۲) |
آموزش گام به گام زبان برنامه نویسی پایتون | |
دانش فنی پایه رشته های امور دامی / صنایع چوب و مبلمان / الکترونیک/شبکه و نرم افزار رایانه/تاسیسات مکانیکی و مکانیک خودرو شاخه فنی و حرفه ای پایه دهم |