موافقت مجلس با افزایش سن بازنشستگی

پایگاه خبری اختبار- نمایندگان مجلس با افزایش سن بازنشستگی به صورت پلکانی به ازای سنوات باقی مانده از خدمت موافقت کردند.

به گزارش اختبار به نقل از ایرنا، نمایندگان در نشست علنی امروز یکشنبه ۲۸ آبان مجلس شورای اسلامی وارد بررسی مواد و بندهای لایحه برنامه هفتم توسعه ارجاعی از کمیسیون تلفیق مجلس پرداختند.

داود منطور رئیس سازمان برنامه و بودجه در موافقت با بند «ج» ماده ۲۹ لایحه برنامه هفتم توسعه ارجاعی از کمیسیون تلفیق اظهار کرد: این حکم حتما کمک می کند پوشش بیمه های اجتماعی را افزایش دهیم برخی رانندگان تاکسی های اینترنتی و پلتفرم ها بیمه ندارند که ۳۰۰ هزار نفر هستند و تحت پوشش بیمه قرار ندارند ندارند؛ این حکم کمک می کند تا آنها هم مشمول بیمه های پایه شوند و ما با این حکم موافقیم

بند «ج» ماده ۲۹ لایحه برنامه به رأی گذاشته شد و به تصویب رسید که به شرح زیر است:

ماده ۲۹ بند «ج»- ارائه دهندگان خدمات حمل و نقل بار و مسافر که از طریق سکو (پلتفرم) های مجازی به فعالیت مشغول بوده و بیمه بازنشستگی ندارند، مجاز به بیمه کردن خود نزد سازمان تأمین اجتماعی هستند. آیین نامه اجرایی موضوع این بند به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حداکثر ظرف ۳ ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون تهیه می شود و به تصویب هیأت وزیران می رسد.

نمایندگان سپس وارد بررسی بند «خ» ماده ۲۹ لایحه برنامه توسعه ارجاعی از کمیسیون تلفیق شدند که محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی درباره آن اظهار کرد: بند «خ» ماده ۲۹ لایحه برنامه هفتم خلاف اصل ۸۵ قانون اساسی است چون خواسته است تا تصمیم گیری نظام تأمین اجتماعی به دولت واگذار شود که با اصل ۸۵ قانون اساسی مغایر است.

معاون سازمان برنامه: سن امید به زندگی مردان ۷۶ و زنان ۷۸ سال شده است

در ادامه محسن نجفی خواه معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی امور حقوقی دستگاه‌های اجرایی به نمایندگی از دولت در موافقت با بند الحاقی به بند «خ» ماده ۲۹ لایحه برنامه هفتم توسعه ارجاعی از کمیسیون تلفیق مجلس اظهار کرد: یکی از مشکلات دولت حل مشکلات ناترازی صندوق های بازنشستگی است یکی از مسائل کشور هم تغییر سیاست های جمعیتی است لذا از یک سو کاهش باروری داریم و از سوی دیگر افزایش سن امید به زندگی داریم که در مردان ۷۶ و زنان ۷۸ سال است حوزه سلامت و سبک زندگی و شرایط حاکم بر کشور به گونه ای است که سن امید به زندگی در جامعه افزایش یافته که از افتخارات نظام اسلامی است.

وی افزود: وضعیت برخی صندوق ها به گونه ای است که سن بازنشستگی در آنها پیش بینی شده مثلا معلمان در ۴۸ سالگی می توانند بازنشسته شوند در این حکم خواسته ایم تا این افراد بتوانند به کار خود ادامه دهند. لذا با این مکانیزم پلکانی در کمیسیون تلفیق، حقوق مکتسبه افراد تضییع نمی شود در نهایت سن مردان در بازنشستگی با ۶۲ و زنان با ۵۵ سال با میزان سابقه کار، بازنشسته شوند؛ مشکل اشتغال و ناترازی صندوق ها هم برطرف می شود. اما با تبصره های ۵ و ۶ مخالفیم.

محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس گفت: چون قرار شد حقوق بازنشستگان متناسب سازی شود، دولت به دنبال آن است تا سن بازنشستگی را افزایش دهیم که دولت گفته بود به ازای سال باقی مانده از خدمت ۴ ماه افزایش یابد ولی ما آن را تغییر دادیم.

قالیباف رئیس مجلس توضیح داد: این موضوع ابهام ندارد و به جای ۳۰ سال خدمت، در ۳۰ سال و ۵۰ ماه خدمت بازنشسته می شوند؛ اما درباره تبصره ۵ و ۶ این بند که نماینده دولت گفت نیز باید بگویم این قانون برای افرادی است که در مسیر خدمت هستند و برای ورودی ها به اشتغال محسوب نمی شود اما اگر تنقیح نیاز داشت، بعدا آن را اعمکال می کنیم

بند الحاقی بند «خ» ماده ۲۹ با موافقت دولت و کمیسیون برنامه به رأی گذاشته شد که به تصویب رسید و به شرح زیر است:

ماده ۲۹ بند «خ» بندالحاقی- به منظور کاهش ناترازی صندوق های بازنشستگی و تقویت توان صندوق ها در انجام تکالیف محوله:

۱- بیمه پردازانی که ۲۸ تا ۳۰ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنها برای بازنشستگی اضافه نمی گردد.

۲- بیمه پردازانی که ۲۵ تا ۲۸ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی دو ماه اضافه می گردد.

۳- بیمه پردازانی که ۲۰ تا ۲۵ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی سه ماه اضافه می گردد.

۴- بیمه پردازانی که مطابق قوانین ۱۰ تا ۲۰ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی چهارماه اضافه می گردد.

۵- بیمه پردازانی که مطابق قوانین تا ۱۰ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی پنج ماه اضافه می گردد.

تبصره ۱- اجرای تمام یا بخشی از احکام فوق الذکر مشروط بر آن است که سن بیمه شده در زمان بازنشستگی برای مردان از ۶۲ سال و برای زنان از ۵۵ سال بیشتر نباشد.

تبصره ۲- اصلاحات فوق در قوانین صندوق های بازنشستگی به استثنای صندوق هایی که حداقل سن بازنشستگی بیمه شدگان آنها از ارقام مذکور در تبصره(۱) بیشتر است به صورت دائمی اعمال می گردد.

تبصره ۳- ایثارگران و مشمولان قوانین سخت و زیان آور مشمول قوانین خاص خود هستند.

تبصره ۴ – اشخاص موضوع این حکم با رضایت خود و موافقت دستگاههای ذی ربط میتوانند بدون نیاز زمان های مذکور در بندهای(۲) الی(۵) تا سقف سن موضوع تبصره(۱) حسب مورد به خدمت ادامه دهند. خدمت مازاد بر اساس قوانین و مقررات مربوطه امکان پذیر است.

تبصره ۵- چنانچه دستگاه ها به خدمات برخی از کارکنان نیاز نداشته باشند حسب مورد میتوانند بدون لحاظ زمانهای مذکور با پیشنهاد بالاترین مقام دستگاه و موافقت معاون اول رئیس جمهور بر اساس قوانین مربوط نسبت به صدور احکام بازنشستگی آنان اقدام کنند.

تبصره ۶- افرادی که تقاضای خود مایل به بازنشستگی زودتر از موعد فوق الذکر باشند، بازنشستگی آنها مطابق قوانین مربوطه و بدون رعایت بندهای(۱) تا (۵) بلامانع است و حقوق بازنشستگی آنان مطابق احکام این سند برقرارخواهد شد

بیشتر بخوانید:

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۵۹ دیدگاه ها

  1. این یعنی اینقدر کار کن تا بمیری چون به بازنشتگی نمیرسی دیگه، بعد پول تو دولت بخوره! و بیشترین ضررش هم برای دهه شصتی ها شد چون معمولا بین ۱۰ تا ۲۰ سال سابقه هستن، با اینکارشون نماینده ها فراد رای هم میخوان از مردم …

  2. متاسفانه متاسفانه
    طرحی که مجلس تصویب کرده به درد خود مجلسیها میخوره تا بتونن ۴۲.۵سال خدمت کنن وحقوق نجومی بگیرن نه کارگر بدختی که هیچ پشتوانه ای نداره که کارفرما بگه فردا نیا سر کار کار نیست همیشه قشر کارگر زخم خورده تا زمانی که خودشون تو شرایط یه کارگر کار نکرده واصلا از قشر کارگر نیستن چه میدونن شب ونصف شب از خواب بلند شدن چیه چه میدونن یه ساعت میخواب از خواب پامیشه پاهات جون ندارن حرکت کنن باید یه نیم ساعت دستا بگیر به این ور واون ور تا پاهات از هم باز بشه وحرکت کنی چون مجبوری باید کار کنی اگه منم تو تابستون زیر کولر باشم تا مثل ابر بهاری عرق نریزم زیر افتاب ومهتاب وتوزمستون بغل بخاری انگشتام ذوق ذوق نکنه وانگشت پاها وقتی میری خونه یه ساعت کنار بخاری بلرزی تا سر جات بیای میفهمیدن قوانینی که وضع میشه فقط برای کارگر بدبخت وضع میشه حقوق هامونم که یکی بود یکی نبود نصف یک کارمند حقوق گرفتن هنر میخواد بیخود نیست در جامعه دزدی وفحشا زیاد شده دیگه جرات ندارم بچه دوازده سالما غروب بیرون بفرستم توقع دارن از لحاظ فرهنگی پیشرفت هم داشته باشیم به خدا لگد مال ترین افراد تو این جامعه قشر کارگر که هر کسی به خودش اجازه میده بهش زور بگه چون چاره نداره باید سرکنه ولی یه جایی سر باز میکنه این زخم کهنه را نمک نزینید کاری نمیکنید نمک نزنید گناه دارن باید یه روزی جواب بدید کسری بودجه دارید این بدبختها چه کردن اون موقع که حجم عزیمی از این پولهای بیمه را از ماها گرفتن نگفتن کجا رفت چه کردن با اون پولها که کم آوردن میخوان سن بازنشستگی را زیاد کنن دور از انصافه ما نسل انقلاب بودیم و کاش نبودیم چون تمام بدبختیا مال ماها بود والان هرکسی فقط به فکر اینه که بره کار دولتی بگیره تا حالا دیدید برای کارگری جایی صف بکشن آزمون بزارن چون دیگه ارزش نداره پست ترین شغل تو ایران کارگری یه زجز کش نیست بین افراد که آه این کارگرا را بگه به مسوولین محترم ایا خدایی وجود داره اصلا

  3. با سلام
    امید است با توجه به نا عادلانه بودن قانون افزایش سن بازنشستگی برای کارکنانی که در بدو خدمت با شرایط ۳۰ سال به استخدام دولت در امدن وجبران ورشکستگی صندوه های از حقوق حقه کارکنان که ان ورشکستگی ناشی از عدم مدیریت در صندوق های بازنشستگی و انتصاب بر اساس معیاری غیر از شایستگی ، حقوق های نجومی برای کار کنان و زیر مجموعه صندوقها ، و…. می باشد شورای محترم نگهبان با قانون فوق مخالف…………………………….ت کند.

  4. آقایون مسئول ما نفهمیدیم دشمن شما اسرائیل یا کارگرای دهه شصت ؟ تکلیفمونو روشن کنید ما هم بدونیم‌ یه جوری گارد گرفتین برا زمین زدن کارگرای دهه ی شصتی که انگار دشمن اصلیتون همینا هستن . بعد انتظار دارین ملت بیان رای بدن ؟

  5. من که از همین الان راندمانو به میزان ۵ درصد کاهش میدم که دو سال اضافه شده را بتوانم پوشش بدهم. به فکر پوشک و واکر و عصا هم باشید. جدول حل کنید آلزایمر نگیرید. ضرر صندوق را چرا من باید بدهم. ضمنا از گزینه های دیگه استفاده می کردید. مثلا افزایش درصد پرداختی ۷ و ۲۳ کارمند/کارگر و کارفرما. یا کاهش حقوق مستمری طبق ۳۰ روز به ۲۹ روز. یا افزایش جریمه و خسارت عدم پرداخت حق بیمه. یا جلوگیری از ساخت و پاخت برای افزایش حقوق سالهای آخر خدمت. افزایش نظارت بر صندوق و ایجاد سایر معافیت ها. روزی که من قرارداد بستم برای کار، ملاک سن ۶۰ بود و نه ۶۲. از کجا معلوم ده سال دیگه تغییرات دیگه ای ایجاد نمی کنید که به ضرر بازنشسته و بازنشستگی باشه!؟

    1. قطعاً سن بازنشستگی به بالاتر از ۶۲ در سال های آینده نمیرسه چون شما فرض کنید یه کارگر ساده کدوم کارگاهی تا سن ۶۲ می تونه طرف رو نگهداره ممکنه قند داشته باشه فشار خون یا دیسک کمر … من فکر میکنم امید به زندگی تو ایران به طور فزاینده ای زیاد شده که این طرح رو دارن البته برای مجلسی ها که پشت میز نشستن و حقوق خوبی دارن با اضافه کاریاش عالیه ولی ای کاش تامین اجتماعی و اداره کار هم مکلف کنند که بازرسی های چند ماه یکبار رو از همه جا داشته باشند تا حق کارگری ضایع نشه چون کارفرما برای طرف حداقل رد میکنه بعد آخر کار که بازنشستگی میشه همه اعتراض دارن که چرا حداقل حقوق بیمه هم میگه خب حداقل رد میکردن بعد میگن برو شکایت کن که کارفرما رو جریمه کنن که حقت گرفته میشه .. میخوام اینو بگم اگر نظارت بود یا سیستمی یا بازرسی شاید می تونستند تامین اشتباهی رو از ورشکستگی نجات بدن البته در دوران قبل هر چی شرکت ورشکسته بود داده بودن به این سازمان و حالا چوبش رو باید مردم بخورن اینم دولت مردمی .. اگر این طرح اجرایی بشه باید سازمان تامین اجتماعی و اداره کاد رو مکلف کنند به بازرسی همیشگی از کارگاه ها تا حداقل اونموقع اون کارگر یا کارمند دیگه حقوق ۸ میلیونی نگیرن و فرضا امسال دوبرابر بهشون بدن

      امیدوارم هر کسیکه باعث مشکل برای قشر کارگری میشه زن و بچش و نسل اندر نسلشون دچار همین گرفتاری بشن واقعا ظلم در حق کارگرها

  6. کی گفته امید به زندگی مردان ۷۶ سال هست؟؟؟؟این قانون فقط واسه دولت و تامین اجتماعی خوبه نه عموم مردم…تورم و دزدی کنترل کنید لازم نیست سن بازنشستگی افزایش بدین ….نیروی خسته از کار و روزگار به کار بگیرین فرسایشی ، نیروی جوان آماده به کار هم تو صف باشه تا مردان ۷۰ ساله بازنشسته بشن، جایگزینشون بشن ؟؟؟؟؟

  7. اگر بخوان بیش از ۳۰ سال کسی کار کنه باید تو بازنشستگی بیش از ۳۰ روز حقوق هم بدن. آیا خواهند داد؟

  8. سلام و عرض خسته نباشیدحضورهموطنهای ارجمند وگرامی ؛آقای نمایندگان محترم فقط یه روزخودتان را در جایگاه کارگران بگذاریدکه هرروزاز ساعت۷صبح تا۱۹ عصر وگاها تا ساعت۲۲شب وحتی روزهای جمعه که درکارخانه های خصوصی وشخصی کارمیکنند ودرسالن های تولیدبالاسرشون صدها دوربین گذاشته ومثل یه سگ ازشون کارمیکشندخیلی معذرت میخواهم.حتی نه صبحانه وناهارهم نمی دهندوفقط بخاطر۷میلیون حقوق چندرگاز؛خودتان را به جای آنها قراردهیداگرخودتان کارگربودیدقبول می کردیداینچنین قانونی براتون اجرا کنندنماینده عزیز یه ذره درتصمیم گیری هاتون خدارا درنظربگیریدبیاییدمیان کارگران ازشون سوال کنید در ماه چقدربرای خانواده شان وقت میگذارند آیا بمسافرت می روند و….. .فقط همه اش شب وروز کار کار کار… .لطفا بیایید نظارت کنید دراطراف شهرهای بزرگ وصنعتی کسانی هستندیه کارخانه و یا سوله احداث کرده بدون کداقتصادی وبدون تابلو وپلاک خون کارگران بیچاره را شب و روز میمکنندباحقوق مزایای بسیارکم…‌.مثل رییس و معاون ادارات نیستندماهی حقوق چندده و یاصدمیلیونی داشته، پنجشنبه وجمعه ها ومناسبتهای سال کلا تعطیل بوده و درکنارخانواده در مسافرت و خوش وبش باشند اگه حدودا در کشورما۱۵میلیون نفرکارگر فرض کنیم باشه وهرکدام سرپرست یه خانواده۲یا۳نفری باشند جمعیت جامعه ی کارگری بیش از ۵۰میلیون بوده تحت فشارند ومشکلات مالی گریبانگیرشان شده و ضمنااکثر فرزندان آنان که به سن ازدواج رسیده چه دختر ویا پسرباشه بدلیل مشکلات مالی وکمبودرفاه معیشتی وفقر مالی و عدم ثبات شغلی، رغبتی به ازدواج نشان نمیدهندچون ثبات شغلی در کارخانه و شرکتهای خصوصی نبوده و باکوچکترین بهانه کارگر قراردادی بیچاره را پس از مدتی فهالیت با دست و نا امید اخراج میکنند ودر آنصورت شرمنده خانواده اش می شه و روزگارشان سیاه میشه به نظرمن اگه روال بدین صورت پیش بره جامعه ی کارگری از بین می رود و امیدبه زندگی و آرامشی برای کارگران نیست لذا از شما مسولین و دست اندرکاران محترم خواهش میکنم و استدعا دارم بیایید برای همدیگه کمک کنیم خلاصه تا مشکلات از این بدتر نشه ببخشید وقت تان را گرفتم ملت ایران بهترین و با عاطفه ترین ملت دنیاست دوستتان دارم از صیمیم قلب خدانگهدار….. .ا.ن.

  9. اینا تصمیم گرفتن دیگه حقوق بازنشستگی به کسی ندن انگار طرف احمقه ۴۰ سال کار کنه و بیمه بریزه بعدش موقع مرگ بازنشسته بشه قشنگ دارن مردم رو نابود میکنن

  10. بجای اینکه پیرها را در کار نگه دارند باید نیروهای جوان را استخدام کنند. مگر ما چقدر توان کار کردن داریم. افرادی که مسن می شوند بازده کاریشان پایین می آید.

  11. خدا قوت با چه عقلی از طرف مردم تصمیم می گیرند همیم تصمیم رو اروپایی ها گرفتند این ها چند بار شلوغی ها و تظاهرات رو نشان دادند ولی الان شد برای خود مان قانون بابا جان بزار زود بروند نیروی جوان مستعد نخبه بیاد سر کار و آمار بیکاری کم بشه چرا باید ۳۵سال کار کنیم و ۳۰روز حقوق بگیریم

  12. باید همه کارمندا و کارگران به دیوان عدالت اداری شکایت کنن. ما شاغلان چه کارمند چه کارگر ،دقیقا براساس زمانی که مشعول بکار شدیم باید طبق اون قانون بازنشسته بشیم . طبق اون قرارداد سی سال خدمت بازنشسته میشیم.

    هیچ قانونی عطف به ماسبق نمیشه.

    هر کار میخوان بکنن اعم از اینکه افزایش سن بازنشستگی اعمال کنن ،صرفا بایست شامل افرادی بشه که بعداز وصع این قانون ظالمانه استخدام بشن و قرارداد باهاشون بسته بشه.

  13. این کار باعث میشه دیگه کسی بیمه نشود سن و سابقه بازنشستگی در برخی از کشورهای توسعه یافته بیشتر است اما با این تفاوت که کارگری که در اون کشورها کار میکنه به اندازه یه کارگر ایرانی فرسودگی نداره میگن امید به زندگی در ایران ۷۵ ساله اگر این طور باشه بیمه ها ثروتمند میشن و بیمه شده ها عملا نمی‌توانند از مزایای آن استفاده کنن باید فقط سن و سابقه برای بیمه شده های جدید افزایش پیدا کنه این کار مجلس ایجاد بی انگیزه شدن و ناامیدی را در جامعه بوجود میاره

  14. از ما که گذشت جوانها از ایران برید یک زندگی برای خودتان بسازید اینجا سرکوب دستمزده چشم به هم بزارید پیر شدید مریضی میاد سراغتون،هزینه درمان هم ندارید با این وضع صندوقها که خوشون میگن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا