قوه قضاییه در راستای ارائه خدمات الکترونیک به شهروندان، جهت جلوگیری از مراجعه حضوری و ارسال درخواست به صورت آنلاین با همکاری نهادهای مختلف قضایی، سامانهای جامع با عنوان سامانه «سامع» را ایجاده کرده است.
سامانه سامع (درگاه یکپارچه ارتباطات مردمی قوه قضاییه)، درگاه ارتباط مستقیم مردم با مسئولین عالی قضایی بوده و تمامی شهروندان میتوانند با ورود به این تارنما و ثبت درخواست خود مشکلات، مسائل و پیشنهادهای خود که مربوط به دستگاه قضایی است را ارسال کنند.
شهروندان می توانند برای ثبت درخواستهای اطاله دادرسی، انتقاد به فرایند دادرسی، انتقاد به نحوه اجرای آراء، درخواست ملاقات حضوری با مقامات قضایی، انتقاد به رفتار و عملکرد، دریافت گزارش و سایر موضوعات قضایی به سامانه سامع مراجعه کنند.
آموزش تصویری ثبت درخواست ملاقات حضوری در سامانه سامع
در این صورت، یک رمز موقت شش رقمی به شماره همراه شما ارسال می شود که پس از وارد کردن این رمز در کادر مشخص شده، باید دکمه ورود به سامانه را بزنید. پس از ورود به سامانه، می توانید برای ثبت درخواست خود اقدام کنید.
( لازم به ذکر است که برای ورود به سامانه سامع باید حتما در سامانه ثنا ثبت نام کرده باشید.)
در این مرحله از ثبت درخواست خود، ابتدا، مشخص کنید که این درخواست را برای چه کسی ثبت میکنید. سپس، شماره تماس، شماره ملی و تاریخ تولد خود یا آن فرد را وارد کرده تا مشخصات شما یا فرد مورد نظر، در انتهای صفحه نشان داده شود. در پایان، بر روی دکمه (ثبت و مرحله بعد) کلیک کنید.
در صفحه جدید، به منظور ثبت درخواست خود، سایر جزئیات، شامل استان و شهرستان مورد نظر و شخص ملاقات شونده را وارد کرده و پس از نوشتن شرح درخواست، مستندات و مدارک را بارگذاری کنید. سپس، در انتها، دکمه ثبت درخواست را بزنید.
به این ترتیب، مراحل ثبت درخواست در تارنمای سامع قوه قضاییه same.eadl.ir به پایان رسیده و شما میتوانید از طریق همین سامانه، برای پیگیری درخواست خود اقدام کنید.
برای ثبت هر درخواست در «سامع» ۲۰ دقیقه زمان در نظر گرفته شده است اما با نزدیک شدن به پایان این زمان، سامانه پیامی با محتوای «در صورت تمایل به ادامه فرایند دکمه بازیابی را انتخاب کنید» نمایش میدهد که با کلیک روی دکمه روبهروی این پیام که شبیه ۲ فلش در حال چرخش است، ۲۰ دقیقه دیگر برای ثبت درخواست اضافه میشود.
به منظور پیگیری درخواست در سامانه سامع قوه قضاییه، پس از ورود به سایت بر روی گزینه لیست درخواستها کلیک کنید.
نتیجه درخواست متقاضیان از طریق پیامک اطلاعرسانی خواهد شد
نتیجه درخواست متقاضیان از طریق پیامک به آنها اطلاعرسانی خواهد شد، بنابراین از مراجعه حضوری به اداره کل ارتباطات مردمی قوهقضاییه جهت پیگیری درخواستهای خود اجتناب کنید.
متقاضیان به منظور پیگیری درخواستهای خود میتوانند از دو روش اقدام کنند به این صورت که برای شهروندان تهرانی شماره تلفن ۱۲۹، داخلی ۴ و برای سایر شهرستانها شماره ۰۲۱۴۱۸۰۱، داخلی ۴ در نظر گرفته شده است تا با گرفتن این شمارهها از نتیجه درخواستهای خود با خبر شده و نسبت به پیگیری آن اقدام کنند.