نحوه گزارش نارضایتی از عملکرد قضات و تخلفات احتمالی آنها
پایگاه خبری اختبار- سخنگوی قوه قضاییه شیوه گزارشدادن تخلفات احتمالی قضات را تشریح کرد.
به گزارش اختبار به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه، مسعود ستایشی در نشست خبری امروز (سهشنبه) خود در واکنش به این سوال که با توجه به جذب قضات جوان در بدنه دستگاه قضا طریق نظارت بر رفتار و اعمال این افراد به چه صورت است؟ و در صورت تخلف یک قاضی مردم از چه طریقی میتوانند موارد را به اطلاع مسئولان نظارتی و عالی دستگاه قضا برسانند، گفت: با انجام آزمون قضاوت کسانی که قرار است در دستگاه قضا جذب شوند، مقدمات امر فراهم میشود.
وی افزود: افرادی که در این آزمون شرکت میکنند جوان، مستعد قضاوت، اصلح و در شمول نخبگان تلقی میشوند نه اینکه دست هر کسی را بگیریم و برای امر قضاوت به دستگاه قضا بیاوریم.
بیشتر بخوانید:
مهمترین تخلفات انتظامی قضات در قوانین
نحوه طرح شکایت در دادسرای انتظامی قضات
سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: با توجه به اهمیت مقام و جایگاه قضا در فرآیند جذب قضات به ویژه قضات جوان ابتدا دقت لازم و بررسیهای کامل و جامع انجام میشود.
وی افزود: لازمه تحول در قوه قضاییه استفاده از نخبگان و قضات جوان است که این افراد به محض ورود به منصب قضاوت تحت نظارت دستگاههای نظارتی اعم از دادسرای انتظامی قضات، مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضاییه، دفتر بازرسی و رسیدگی به حقوق شهروندی قرار میگیرند.
ستایشی بیان کرد: در صورت مشاهده هرگونه مورد تخلفی و زمینه انحراف از ناحیه قضات مراتب در کمیته صیانت قضایی متشکل از حفاظت اطلاعات، دادسرای انتظامی قضات، روسای دادگستریهای استانها با انجام اقدامات صیانتی از قبلی تذکر، توجیح، ارشاد؛ موارد در دستور کار قرار میگیرد.
سخنگوی قوه قضاییه اظهار کرد: در جهت ارائه خدمات مطلوب و کسب رضایتمندی حداکثری، نهادهای نظارتی دستگاه قضایی از جمله مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضاییه به صورت شبانه روزی در قالب سامانه تلفنی ۱۵۸۰ آماده دریافت گزارشات و شکایات و اخبار ملت شریف ایران هستند.
وی افزود: شهروندانی که به هر دلیلی از قضات گلایهمند هستند میتوانند با مراجعه به واحد ارزشیابی استانها براساس تقدیم لایحه به این مجموعه، شکایات خود را مطرح کنند، در صورتی که در این رابطه به نحو دلخواهشان ترتیب اثر داده نشد، افراد میتوانند شکایت خود را برای ریاست کل دادگستری استانها برده و از این طریق اقدام کنند.
ستایشی گفت: دادگستریها طبق قانون مکلف هستند تا ظرف یک هفته شکایات مردمی را ثبت و به دادسرای انتظامی قضات ارسال کنند، همچنین شکات میتوانند شکایات خود را به صورت مستقیم به دادسرای انتظامی قضات برده و شخصا موارد را پیگیری کنند.
سلام ماهم ناراضی هستیم از روند رسیدگی قضایی چندسال یک پرونده را طول میدهند تا از آن پرونده صد پرونده سازی کنند وان پرونده پایمال شود
سلام
به تخلفات قضات اصلا رسیدگی نمیشود .بیشتر آرای صادره خلاف شرع و خلاف قانون است.
من خانمی متاهل و کارمند هستم به دلیل مزاحمت افراد ناشناس و با وسایلی ناشناخته به دادسرا شکایت کردم که نه تنها شکایتم پیگیری نشد بلکه به پلیس فتا نیز جهت پیگیری ارجاع ندادند و از طرفی این وسایل که با آن برای من ایجاد مزاحمت می شود در دست افراد خلافکار می باشد و لی پلیس می گوید ما نمی دانیم چیست و دانش آن را نداریم و چون پرونده پیگیری نمی شود این افراد با وقاحت بیشتر به اعمال وقیحانه و غیر اخلاقی خود ادامه می دهند و من با توجه به اینکه برای پیگیری پرونده ای که مختومه شد از کار و زندگی خود بسیار وقت
گذاشتم علاوه براین مزاحمتها بسیار لطمه دیدم دیگر نمی توانم وقت بگذارم باید این مساله توسط همان دادسرا با دستور مقام اجرایی بالاتر پیگیری شود یا اینکه از این دادسرا به مرجعی که کار من توسط آنها پیگیری میشود ارجاع دهند من از این وضعیت بسیار خسته و درمانده شده ام این افراد نسبت به مشکلات من به عنوان یم عضو از مردم جامعه بسیار بی تفاوت هستند
درود بر شما
وققتون بخیر
متاسفانه دوتا تلفن گذاشتین که هیچکدوم جواب نمیدین
با سلام و تحیات. آیا قاعده ی فقهی اهل سنت(حنبلی):«المعروف عرفا کالمشروط شرطا». یا«المشروط عرفا کالمشروط شرطا» در مورد مبایعه نامه های تنظیمی که در آن تمامی موارد تصریح شده و این اصول در آن فاقد حجیت های لازم است کاربرد دارد یاخیر؟ آیا می تواند برای صدور رای در محکمه(در صورت عدم وجود حجیت ها) مورد اشاره قرار گیرد؟
سلام استان خوزستان شهرستان باغملک
درد اگر داری به خدا بگو نه بنده خدا . تو اگر از قاضی ناراحتی او از چیز دیگه ای ناراحت است . دنیا همینه ………