پایگاه خبری اختبار- رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس گفت: در این مجلس یک موضوعات بحث برانگیزی مطرح میشود و علیرغم اینکه نمایندگان میدانند که کار مفیدی نیست ولی قاطبه آنها نمیخواهند به این اذعان کنند.
به گزارش اختبار، غلامرضا نوری در واکنش به احتمال بررسی لایحه عفاف و حجاب بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی (به شکل غیرعلنی در کمیسیون مشترک) گفت: من به شخصه مخالف این گزارش ۷۰ مادهای بودم و برای این گزارش هم پیشنهادات و اصلاحات زیادی داشتم، بهتبع و اولیتر از آن با اصل ۸۵ی شدنش هم کاملا مخالفم چون این اتفاق فرصت بررسی و اصلاح را از نمایندگان و صحن مجلس میگیرد.
شتر سواری دولادولا با استفاده از اصل ۸۵
وی ادامه داد: پیشبینی من این است که اگر بحث بررسی براساس اصل ۸۵ قطعیت پیدا کند این گزارش با این ۷۰ مادهای که پر از اشکال تهیه شده بود ۱۰-۱۵ درصد بدتر از این هم خواهد شد و از آن کمیسیون اصل ۸۵ خارج خواهد شد. به نظر من این مساله اصلا برای جامعه خوب نیست و مناسب حال فعلی جامعه ما نخواهد بود و کار درستی انجام نخواهد شد.
نماینده مردم بستانآباد در پاسخ به سوالی درباره تعدد رجوع به اصل ۸۵ در مجلس یازدهم گفت: به نظر من علت این است که در این مجلس موضوعات بحث برانگیزی مطرح میشود و علیرغم اینکه نمایندگان میدانند کار مفیدی نیست ولی قاطبه آنها در عین حال نمیخواهند به این اذعان کنند که کار مفیدی نیست، یعنی به نوعی شتر سواری دولادولا را با استفاده از اصل ۸۵ در مجلس یازدهم دنبال میکنند.
بیشتر بخوانید:
تلاش بعضی نمایندگان برای تصویب مخفیانه لایحه حجاب
متن نهایی لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب (مصوب کمیسیون قضایی مجلس)
وی ادامه داد: شما محتواهایی که به این شکل مطرح شد را ببینید همین حجاب، بحث صیانت یا جمعیت، اینها همه مسائلی هستند که بحثهای زیادی نسبت به آنها وجود دارد و تقریبا آحاد و اقشار جامعه یعنی تقریبا تمام جمعیت کشور را تحت تاثیر قرار میدهند. خب موضوعی به این مهمی چرا در صحن علنی بررسی نشود؟ برای اینکه همه میدانند که این کار ایراد و اشکالات اساسی دارد ولی در عین حال نمیتوانند آن اشکالات را بگویند.
رئیس فراکسیون مستقلین مجلس تصریح کرد: این باعث میشود که یک جوری از زیر آن در بروند یا همان تعبیر شتر سواری دولادولا که از یک طرف هم قانون شود و بعضی نهادها و بعضی اشخاص خوششان بیاید و از آن طرف هم مردم نشنوند و رأی ندهند. به همین خاطر یک حالت بینابینی پیدا شده به نام اصل ۸۵ که هر وقت موضوع مهم و پرهزینهای است و آحاد جامعه با آن سروکار دارند چون ظاهرا تصمیم بر خلاف منافع جمع و جامعه گرفته میشود، از بیان آنها و تکرار آنها خودداری میشود.
لایحه اشکالات اساسی زیادی دارد
نوری در خصوص اینکه در جزئیات این گزارش به نظر میرسد مواردی وجود دارد که مورد نقد فراوان باشد و جامعه نسبت به آن واکنش منفی داشته باشد، به ویژه بحث جریمههای مالی که حتی کار را به جایی رسانده که در افکار عمومی به کنایه میگویند انگار قرار است از این محل بودجه تامین شود، گفت: متاسفانه بله، این هم مستفاد میشود و از این مواد و جریمههایی که در این مواد آمده این برداشت را هم عدهای حق دارند که داشته باشند. این لایحه ایراد و اشکالات اساسی زیادی دارد از جمله بیتوجهی به شرایط موجود جامعه، شرایط اجتماعی، غفلت از روح شریعت اسلامی یعنی عقلانیت و اخلاق در تنظیم لایحه، اینکه به محل اصلی نزاع که در بحث روسری و حجاب شرعی است اصلا وارد نشده است؛ خب چطور به محل اصلی نزاع وارد نشده، به مباحث اصلی و مبنایی وارد نشده اما میخواهد راهکار به ما بدهد؟ طبیعتا این نقص دارد یعنی نقص را در دل خودش دارد و باید به این توجه شود.
تناسبی بین جرم و مجازات در این گزارش نیست
نماینده مردم بستانآباد در مجلس با اشاره به مجازاتهای مندرج در گزارش، تاکید کرد: هیچ تناسبی بین جرم و مجازات در این گزارش نیست، در برخی موارد مجازات را دوبار دارد اعمال میکند مثلا اگر کسی کارمند یک مجموعهای است و براساس این قانون تخلفی مرتکب شود، یک بار در قوه قضاییه رسیدگی میشود بعد از آن رسیدگی و مجازات یک بار دیگر باید به حراست مجموعه محل اشتغال اعلام شود که اینها را ببرند در تخلفات اداری دوباره مجازات کنند. ما کجا داریم که یک مجرم را به خاطر یک جرم که یک مجازات دارد، دوبار مجازات کنیم؟ به هر حال این گزارش ۷۰ مادهای آن هدفی که طراحان لایحه که قوه قضاییه بوده داشته را تامین نمیکند.
نمیدانیم این گزارش را دستپخت چه نهادی بدانیم
نوری در ادامه عنوان کرد: من نمیدانم با چه نگاههایی این گزارش تنظیم شده است، ما الان این گزارش را خروجی کجا بدانیم؟ بگوییم ما در کشور دانشگاهی مانند دانشگاه امام صادق داریم و این خروجی دانشگاه امام صادق است؟ یا مثلا موسسهای مانند موسسه امام خمینی(ره) در قم داریم که اینها سالهاست در این حوزه فعالیت میکنند و این گزارش خروجی آنها است؟ بالاخره این خروجی و دستپخت چه کسی و چه نهادی است؟