چگونه در سامانه اداره کار شکایت کنیم؟

سامانه جامع روابط کار یکی از نوآوری‌های مهم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که با هدف فراهم کردن دسترسی آسان‌تر به خدمات اداره کار و افزایش شفافیت در روند رسیدگی به شکایات طراحی شده است.

این سامانه به کاربران امکان می‌دهد بدون نیاز به مراجعه حضوری به ادارات کار، شکایات خود را به صورت آنلاین ثبت کرده و مراحل پیگیری آن را مشاهده کنند. علاوه بر این، سامانه جامع روابط کار خدمات متنوعی مانند ثبت قراردادهای کاری، درخواست اینترنتی بیمه بیکاری و سایر خدمات مرتبط با حقوق نیروی کار را ارائه می‌دهد و گامی موثر در جهت تسهیل امور اداری و حمایت از حقوق کارگران به شمار می‌رود.

خدمات اینترنتی سامانه جامع روابط کار شامل موارد زیر است:

  • ثبت الکترونیکی قراردادهای کار (موضوع ماده ۱۰ قانون کار)
  • ثبت الکترونیکی دادخواست کارگران. برای ثبت شکایت کارگران از کارفرمایان نیازی به مراجعه حضوری به اداره کار نخواهد بود.
  • انجام مراحل رسیدگی به صورت اینترنتی و صدور دعوتنامه، ابلاغیه، دادنامه به صورت اینترنتی و الکترونیکی.
  • درخواست بیمه بیکاری به صورت الکترونیکی
  • تایید صلاحیت شرکت های خدماتی
  • تایید صلاحیت مسئولیت ایمنی
  • ثبت درخواست های بررسی مشاغل سخت و زیان آور
  • بررسی و تایید آیین نامه های انضباط کار
  • بررسی و تایید پیمان های دسته جمعی
  • بررسی و تایید طرح های طبقه بندی مشاغل

انواع شکایات قابل ثبت در سامانه

این سامانه قابلیت ثبت شکایات مختلفی را دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

راهنمای ثبت شکایت در سامانه شکایت اداره کار

به منظور ثبت شکایت در سامانه جامع روابط کار، ابتدا لازم است به سایت رسمی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به نشانی prkar.mcls.gov.ir مراجعه کنید.

راهنمای ثبت شکایت در سامانه شکایت اداره کار

برای استفاده از سامانه، لازم است در سایت ekyc.done.ir احراز هویت انجام دهید، سپس با نام کاربری و کلمه عبوری که برای شما پیامک شده است به سامانه جامع روابط کار وارد شوید.

پس از ورود به سامانه می بایست باکس پنجره خدمات را انتخاب نمایید، در صفحه پنجره خدمات روی گزینه ثبت دادخواست کلیک کنید.

توجه کنید پس از انتخاب ثبت دادخواست ابتدا صفحه ای تحت عنوان ویرایش پروفایل باز می شود که در آن اطلاعات هویتی شما که در قبلا در سامانه احراز هویت تکمیل کردید نمایش داده می شود، چنانچه مغایرتی در اطلاعات وجود داشته باشد برای اصلاح آن به سامانه احراز هویت مراجعه کنید. بعد از بررسی اطلاعات هویتی تیک گزینه مورد تایید است را انتخاب و ارسال کنید.

پس از ورود به صفحه دادخواست، اطلاعات نماینده خواهان و شاکی را مشاهده می کنید، چنانچه برای ثبت دادخواست نماینده دارید، باید کد ملی آن شخص را وارد نمایید. ( اگر نماینده انتخاب کردید، اطلاعات هویتی نماینده از قبل می بایست در سامانه احراز هویت وجود داشته باشد)

در این مرحله شما یا نماینده ای که مشخص نمودید می بایست دادخواست را تکمیل کند، در ادامه اطلاعات کاری خود را وارد نمایید سپس اطلاعات شخصی مربوط به طرف شکایت را تکمیل کنید.

سپس عنوان دادخواست و شرح آن را درج نموده و چنانچه در خصوص شکایت خود مدارکی دارید در قسمت مربوط مدارک را پیوست کنید.

در انتها گزینه ارسال را انتخاب کنید و با انتخاب گزینه تایید دادخواست شما ثبت می شود، بلافاصله بعد از تایید می توانید دادخواست ثبت شده را از قسمت کار پوشه مشاهده کنید و مدارک بیشتر را به دادخواست اضافه یا اصلاح کنید.

چنانچه پس از ثبت دادخواست تمایل به انتخاب نماینده دارید، می توانید در این قسمت نماینده خود را انتخاب نمایید.

( لازم به ذکر است شما در این قسمت در صورت تمایل می توانید از دادخواست خود انصراف دهید)

اگر دادخواست شما مورد تایید کارشناسان قرار بگیرد، کاربر واحد دادخواست وقت جلسه برای شما تعیین نموده و شما می توانید گزینه دعوت نامه جلسه رسیدگی را انتخاب کنید و جزییات جلسه را مشاهده نمایید.

در صورتی که در جلسه شرکت کرده باشید از قسمت دادنامه می توانید دادنامه خود را مشاهده نمایید.

خروج از نسخه موبایل