چگونه رتبه یک وکالت شدم (قسمت دوم)
به قلم علی اکبر غلامی رتبه اول آزمون وکالت ۱۳۹۴ کانون وکلای دادگستری مرکز و حائز بالاترین نمره در کشور
قسمت اول این نوشته را اینجا بخوانید
اما با وجود این اختلاف نظرات بین رتبه ها، برای ۳ ماهِ پایانی چگونه تصمیم گرفتم؟
مرحله به مرحله برای ۵ مورد به شرح زیر تصمیم گیری کردم:
۱⃣ انتخاب آزمون آزمایشی:
بهتر است قبل از شرکت در آزمون اصلی وکالت، لااقل در یک آزمون مشابه شرکت کنیم.
آزمون های مرحله ایِ موسسات را به دلایلی انتخاب نکردم. تجربه سالها تدریس ریاضی و رویارویی با کنکورهای آزمایشی به من نشان داده که آزمونهای مرحله ای بسیار غیراستاندارد است. این آزمونهایِ دارای بودجه بندی ممکن است برای افرادی مناسب باشد که بخواهند بر طبق همان بودجه بندیِ آزمون مطالعه نمایند.
✅ ولی آزمونهای جامع میتواند تا حدودی استاندارد باشد و برای کسانی که طبق برنامه شخصی خود مطالعه میکنند، محک مناسبی باشد. همانگونه که تمام رتبه ها در مصاحبه های خود، از شرکت در آزمونهای جامع موسسات خبر داده بودند.
? ولی من حتی در آزمونهای جامع موسسات نیز شرکت نکردم! چون علاقه ای نداشتم که نتیجه تلاشم را موسسه ای به نام خود ثبت کند آنهم به صِرفِ اینکه دو آزمون جامعِ آن را شرکت کرده ام! (البته ناگفته نماند که این دلیل کاملا شخصی است. داوطلبان برای محک خود میتوانند در آزمونهای جامع شرکت نمایند.)
✅ با این اوصاف، تصمیم گرفتم در یک آزمون رسمی شرکت کنم ولی به طور آزمایشی.
آزمون قضاوت مناسب بود؛ هم رسمی بود و هم یک ماه قبل از وکالت برگزار میشد.
۲⃣ انتخاب کلاس:
اگر شخصی بر اساس کتاب مرجع یا با استفاده از کتابهای تکمیلی و جزوات، به تنهایی میتواند بر حقوق مسلط شده و قانون را تحلیل کند، نیازی به کلاس ندارد.
✅ همانگونه که من نیز از هیچ نوع کلاسی استفاده نکردم. (نه کلاسهای دانشگاه و نه موسسات) زیرا در زمان دانشجویی، ترم به ترم، مطالعه کتب مرجع مربوط به دروس همان ترم را به صورت خودخوان (بدون استاد و کلاس) در دستور کار داشتم.
چون خودم تجربه سالها تدریس و برگزاری کلاس ریاضی داشته ام، میدانم که کلاس به درد چه افرادی میخورد.
✅ کلاس برای آن دسته از افرادی سودمند است که به تنهایی قادر نباشند با استفاده از ابزارهای پیش گفته، به توانایی تجزیه و تحلیل قانون دست پیدا کنند.
برای این دسته از داوطلبان، دو نکته را بر اساس تجربیات تدریس خود بیان میکنم:
۱- کلاسهای گروهی (با تعداد نفرات بالا) بازدهی بسیار پایینی دارد. تنها مزیت اینگونه کلاسها، هزینه پایین آن است. اما تجربه نشان داده است که چنین کلاسهایی تقریبا هیچ مزیت دیگری ندارند!
بنا بر همین داستان، کلاسهای خودم را برای ریاضی همواره به صورت ۵ الی ۶ نفره برگزار میکردم.
۲- کلاسی که زمان زیادی را از شخص در طول روز میگیرد نیز کارایی کمی دارد. مثلا کلاسهایی که از صبح تا شب برگزار میشود، بسیار فرسایشی و بدون بازدهی کافی هست.
کلاسهای من برای ریاضی بیشتر از ۴ ساعت در یک روز نبود. بطوریکه پس از آن، شاگردانم کلاس دیگری نداشتند و با استراحتی کوتاه، میتوانستند بقیه زمان روز را به مطالعه اختصاص دهند.
✅ مطالعه شخص بعد از کلاس، بسیار بیشتر از کلاس رفتن اهمیت دارد.
✅ بنابراین بهتر است انتخاب کلاس مطابق موارد بالا باشد. یعنی:
اولاً شخص مطمئن باشد که به تنهایی نمیتواند از پسِ آن درس یا آن مبحث برآید؛
ثانیاً کلاسی مناسب از نظر تعداد افراد انتخاب کند؛
ثالثاً زمان کلاس آنقدر طولانی نباشد که تمام وقت شخص در روز گرفته شود.
۳⃣ انتخاب جزوه یا کتاب تکمیلی:
هیچ اعتقادی به جزوه و… نداشتم. پیش از آن، در زمان دانشجویی، تمام کتب مرجع را خوانده بودم و دیگر چیزی به نام جزوه برایم مفهومی نداشت. بنابراین جزوه ها و کتابهای تکمیلی پیشنهادی رتبه ها را از انتخابم حذف کردم.
جزوه و کتاب تکمیلی زمانی ارزشمند است که: یا کتاب مرجع وجود نداشته باشد؛ یا به هر دلیلی از این کتابها استفاده نکرده باشیم.
✅ اگر برای یک درس، کتاب مرجع نخوانده باشیم، باید:
? یا یک کتاب تکمیلی انتخاب کنیم؛
? یا یک جزوه؛
? یا هیچکدام! (مثلا بگوییم: فقط قانون را میخوانم)
✅ از همه بهتر و کاملتر، کتاب مرجع است. هیچ جایگزینی برای کتب مرجع وجود ندارد. اما اگر قبل از ۳ ماهِ پایانی، سراغِ کتب مرجع نرفته باشیم، ناچاراً میتوان برای این ۳ ماه، جزوه یا کتاب تکمیلی انتخاب کرد. البته فقط یکی از آنها!
هم جزوه و هم کتاب تکمیلی، انتخاب جالبی نیست. اگر بناست انتخاب کنیم، فقط یکی از آنها بهتر است؛ نه هر دو.
همه چیز را با هم نباید مخلوط کرد. یعنی نباید دور خود را شلوغ کنیم!
قسمت سوم این نوشته را اینجا بخوانید
منبع : کانال وکالت علی اکبر غلامی
آخرین اخبار آزمون وکالت را اینجا پیگیری کنید