پایگاه خبری اختبار

گفت‌وگو با فاطمه سرائی رتبه ۳ حقوق جزا و جرم‌شناسی آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۳

گفت‌وگو با فاطمه سرائی رتبه ۳ حقوق جزا و جرم‌شناسی آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۳

پایگاه خبری اختبار- فاطمه سرائی متولد سال ۱۳۸۰ و فارغ‌التحصیل رشته حقوق دانشگاه تهران است که در آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۳ موفق به کسب رتبه ۳ حقوق جزا و جرم‌شناسی و رتبه ۴ حقوق کیفری اطفال و نوجوانان شده است.

گفت‌وگوی اختبار با این رتبه برتر آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۳ را در ادامه می‌خوانید

لطفاً  ضمن معرفی خودتان، مختصری از سوابق تحصیلی و شغلی تان بگویید.

فاطمه سرائی هستم، سال ۱۳۹۸ در کنکور کارشناسی رتبه ۴۶ را کسب کردم و در دانشگاه تهران مشغول به تحصیل شدم. از آن زمان در کنار تحصیل، کار مشاوره و تدریس کنکور را انجام می‌دهم.

 از کی مطالعه برای آزمون ارشد را شروع کردید و شیوه مطالعه شما به چه ترتیبی بود؟  فرصت مطالعه تمام‌وقت را داشتید یا احیاناً شاغل بودید؟

از نیمه مهر ماه در کنار کار نیمه وقتی که داشتم، به طور میانگین روزانه ۳ ساعت مطالعه می‌کردم و مطابق با برنامه راهبردی آزمون مدرسان شریف پیش می‌رفتم و حدودا هر چهار هفته یک‌بار مرور مطالب دو آزمون اخیر را انجام می‌دادم.

البته لازم به ذکر هست که من از قبل پیش مطالعه‌ای داشتم و برای کسی که پیش‌زمینه ندارد، نیاز هست که ساعات بیشتری را به مطالعه اختصاص بدهد.

منابع مطالعاتی‌تان چه بود و چطور این منابع را انتخاب کردید؟

به پیشنهاد مشاورین و رتبه‌ برترهای سنوات اخیر منابع ذیل را انتخاب نمودم.

حقوق جزا عمومی: شرح آزمونی قانون مجازات اسلامی آقای احمد غفوری و تست ایشان

مکاتب: کتاب جزا عمومی دکتر اردبیلی و زمینه حقوق جزا عمومی دکتر رضا نوربها

حقوق جزا اختصاصی: جرائم علیه اموال و مالکیت، جرایم علیه مصالح عمومی کشور و جرایم علیه تمامیت جسمانی اشخاص دکتر حسین میر محمد صادقی و شرح قانون مجازات اسلامی آقای احمد غفوری

آئین دادرسی کیفری: ۲ جلدی آئین دادرسی کیفری دکتر علی خالقی،  نکته‌ها در قانون آئین دادرسی کیفری دکتر خالقی و شرح آزمونی قانون آئین دادرسی کیفری آقای احمد غفوری

کتاب دو جلدی دکتر خالقی را در دوران تحصیل مطالعه کردم و از مهر، ابتدا کتاب آقای غفوری و بعد در بازه‌های مرور نکته‌های دکتر خالقی را مطالعه می‌کردم.

برای آزمون کارشناسی ارشد کتاب آقای غفوری کفایت می‌کند ولی برای کسانی که علاقه‌مند هستند مطالعه عمیق‌تر و جامع‌تری داشته باشند و آئین‌نامه‌های مربوطه را مطالعه کنند، کتاب نکته‌های دکتر خالقی بسیار مناسب می‌باشد. فقط به علت حجم بیشتری که به نسبت کتب دیگر دارد، نیازمند آن است که وقت بیشتری به آن اختصاص داده شود.

متون فقه: در گذشته تحریر الروضه را به همراه دوره کامل فقه استدلالی سید مهدی دادمرزی مطالعه کرده بودم و امسال فقط لمعه دمشقیه را مطالعه نمودم. البته به همه دوستان پیشنهاد می‌کنم که حتما خود کتاب تحریر الروضه را مطالعه نمایند.
در روزهای آخر هم از تست‌ کنکورهای کارشناسی ارشد و دکتری سال‌‌های اخیر استفاده کردم.

متون حقوقی: کتاب ۱۱۰۰ واژه حقوقی آقای محمود رمضانی و تست‌های  کنکورهای کارشناسی ارشد سال‌های اخیر

قانون خاص: شرح آزمونی آقای احمد غفوری و بررسی تست‌های قانون خاص ارشد و دکتری سال‌های اخیر

رای وحدت رویه: جزوه آقای احمد غفوری

درباره برنامه مطالعاتی‌تان کمی توضیح بدهید.

برنامه درسی من مقداری متغیر بود، اما معمولا روزی یک پارت به آئین دادرسی کیفری اختصاص می دادم و یک روز در میان هم جزا عمومی و جزا اختصاصی را مطالعه می‌کردم. دو الی سه روز بعد هر مطالعه هم تست‌های آن مبحث را می‌زدم. در پارت‌های مرور هم از تست‌های مروری کتاب آقای غفوری استفاده می‌کردم.

برای متون فقه و متون حقوقی هم صرفا هفته‌های آخر باقی مانده تا کنکور تست می‌زدم.
تقریبا تا یک هفته قبل کنکور به طور میانگین در روز ۳ ساعت به مطالعه می‌پرداختم، اما در هفته پایانی روزانه ۱۰ ساعت مطالعه می‌کردم و با شبیه سازی شرایط، هر روز یکی از کنکورهای سال‌های اخیر را  می‌دادم و به تحلیل آن می‌پرداختم.

پرسش های آزمون چقدر با انتظار شما مطابقت داشت؟ نکته ای در شیوه طراحی پرسش ها یا منابع مورد استناد بود که شما را غافلگیر کرده باشد؟

متاسفانه برخی سوالات اختصاصی ایرادات و ابهامات جزئی داشت و حتی یکی از سوالات جزا عمومی مطابق با قانون سابق طرح شده بود. این مسئله باعث شد که دچار تردید بشوم و اندکی از زمان را از دست بدهم و حتی یکی از سوالات جزا اختصاصی را علی رغم اینکه می‌دانستم به همین جهت پاسخ ندادم.

متون حقوقی هم سوالات به نسبت سنوات گذشته ساده‌‌تر شده بود و تنها چالش آن طولانی بودن متن‌ها بود.
بنده چون بخشی از زمان را در سوالات اختصاصی از دست دادم مطابق زمان‌بندی مورد نظرم پیش نرفتم و تعدادی از سوالات متون حقوقی را فرصت نکردم که پاسخ بدهم.
اما اگر کسی فرصت می‌کرد تا تمام سوالات را بخواند، درصد ۸۰ به راحتی قابل کسب بود.

سوالات متون فقه هم نسبت به سال گذشته آسان‌تر شده بود و اگر فردی پیش زمینه خوبی در زبان عربی داشت، با ترجمه به راحتی می شد درصد مطلوبی را کسب کرد.

برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد انتخاب شما کدام دانشگاه بود؟ چرا؟

یکی از عللی که باعث شد من به حقوق کیفری علاقه‌مند بشم، استفاده از محضر اساتید گرانقدر دوره کارشناسی از جمله استاد یکرنگی و برهانی بود و به همین جهت انتخابم دانشگاه تهران خواهد بود.

چه توصیه ای برای داوطلبان این آزمون دارید؟

با توجه به اینکه کارشناسی ارشد مطالعه و تعمق بیشتری را نسبت به دوره کارشناسی می‌طلبد، به داوطلبان پیشنهاد می‌کنم که براساس علاقه در این مسیر گام بردارند و از مطالعه منابع اصلی در دوران کارشناسی غافل نشوند؛ زیرا علی رغم آن‌که کتاب‌های آزمونی برای کنکور کارشناسی ارشد کفایت می‌کند، اما مهارت استدلال با مطالعه منابع اصلی کسب می‌شود.
و در نهایت اگر گرایش حقوق کیفری را انتخاب نمودند، این مطلب را در نظر داشته باشند که مباحث حقوق کیفری فرّار و نیازمند مرور زیادی می‌باشد، به همین جهت از فراموشی مباحث مضطرب نشوند و با صبوری به مسیر ادامه دهند و در بازه‌های زمانی مناسب با مرور مطالب، یادگیری خود را تثبیت کنند.
همچین در نظر داشته باشند که میانگین ساعت مطالعه‌ از داوطلبی به داوطلب دیگر متفاوت است و به عواملی نظیر آمادگی پیشین و سرعت و نحوه مطالعه و منبع مطالعاتی مورد استفاده بستگی دارد.

و در نهایت از اساتید دوره کارشناسی‌ام به ویژه دکتر یکرنگی قدردانی می‌کنم که علاوه بر کلاس درس، در دفترشان نیز همیشه پاسخگو دانشجویان بوده‌اند و همچین آقای احمد غفوری که هر زمان اگر سوالی نسبت به تالیفشان پیش می‌آمد، پاسخ می‌دادند.
همچنین از خانواده‌‌ام که همیشه صبورانه همراهی‌ام کرده‌اند، سپاس‌ گزارم.

کارنامه فاطمه سرائی رتبه ۳ حقوق جزا و جرم‌شناسی آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۳

بیشتر بخوانید:

خروج از نسخه موبایل