گفت‌وگو با محمدرضا جلیلی رتبه ۳ (سهمیه آزاد) حقوق تجارت بین‌ الملل آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۳

پایگاه خبری اختبار- محمدرضا جلیلی متولد سال ۱۳۷۰ و فارغ‌التحصیل رشته حقوق است که در آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۳ موفق به کسب رتبه ۳ حقوق تجارت بین‌الملل و رتبه ۱۰ حقوق مالکیت فکری شده است.

گفت‌وگوی اختبار با این رتبه برتر آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۳ را در ادامه می‌خوانید

لطفاً ضمن معرفی خودتان، مختصری از سوابق تحصیلی و شغلی تان بگویید.

محمدرضا جلیلی متولد ۱۳۷۰ هستم. در آزمون ارشد ۱۴۰۳ موفق به کسب رتبه ۳ حقوق تجارت بین الملل و رتبه ۱۰ حقوق مالکیت فکری شدم. فارغ التحصیل کارشناسی حقوق، کارمند سابق دادگستری و در حال حاضر کارآموز وکالت کانون وکلای دادگستری همدان و همچنین فارغ التحصیل مهندسی فناوری اطلاعات نیز هستم.

از کی مطالعه برای آزمون ارشد را شروع کردید و شیوه مطالعه شما به چه ترتیبی بود؟ فرصت مطالعه تمام‌وقت را داشتید یا احیاناً شاغل بودید؟

بنده مطالعه برای ارشد را از آذر ماه به صورت جدی شروع کردم. البته برای آزمون وکالت سال ۱۴۰۲ که مرداد ماه بود، مطالعاتی را از خرداد شروع کردم و بعد از آزمون یک وقفه چند ماهه ایجاد شد تا آذر ماه که به منظور آزمون ارشد مطالعه را دوباره شروع کردم. شیوه و ترتیب مطالعاتی هرکسی به زعم بنده به عادت و تجربه های گذشته هر فرد بستگی دارد، اما من ابتدا درسنامه ها و سپس تست و مرور را انتخاب کردم. فرصت مطالعاتی بنده تا اواسط آذر که شاغل بودم به صورت نیمه وقت بود و بعد از اینکه استعفا دادم تا زمان آزمون تمام وقت مطالعه کردم.

منابع مطالعاتی‌تان چه بود و چطور این منابع را انتخاب کردید؟

برای درس متون حقوقی حتما باید زبان عمومی دوستان در حد قابل قبولی باشد. صرفا مطالعه لغات تخصصی کارساز نیست و دوستان باید حتما نسبت به تقویت مهارت زبان عمومی اقدام کنند و بعد از اینکه به سطح قابل قبولی رسیدند لغات تخصصی حقوق را یاد بگیرند. من برای لغات تخصصی این درس از کتاب آقای کوهستانی استفاده کردم.

برای درس مدنی از کتاب های دوجلدی آقای توکلی و برای تست کتاب آقای قربانی استفاده کردم.

برای تجارت از دو جلدی آقای رشیدی نسب و تست آقای قربانی استفاده کردم.

برای درس حقوق بین الملل خصوصی از کتاب های آقایان الماسی و نصیری استفاده کردم و برای تست این درس از کتاب آزمونی انتشارات ماهان.

درس حقوق بین الملل عمومی را به خاطر حجم بالای مطالب و تنوع زیاد سوالات این درس و با توجه به اینکه در گرایش حقوق تجارت بین الملل ضریب یک داشت از برنامه مطالعاتی کنار گذاشتم. انتخاب این منابع از طریق اساتید و جستجو در اینترنت بود.

درباره برنامه مطالعاتی‌تان کمی توضیح بدهید.

به نظر من برنامه مطالعاتی هر شخصی منحصر به خود آن شخص است و نمی شود برای همه افراد فرمول یکسان تجویز کرد. برنامه ای که خودم با آن ارتباط گرفتم به این صورت بود که ابتدا به مطالعه درسنامه های هر کتاب اقدام می کردم و در حد امکان خلاصه نویسی مختصر و کوتاه انجام می دادم. پس از اینکه تمام کتاب ها را مطالعه کردم بعد از آن شروع به تست زنی می کردم و هرجا مطلبی را فراموش کرده بودم، نسبت به مرور خلاصه نویسی و نکات و بعضی اوقات مطالعه مجدد آن درسنامه بر حسب مورد می پرداختم. دو هفته آخر پایانی هم صرفا به مرور دوباره نکات و مواد مهم اقدام کردم.

پرسش های آزمون چقدر با انتظار شما مطابقت داشت؟ نکته ای در شیوه طراحی پرسش ها یا منابع مورد استناد بود که شما را غافلگیر کرده باشد؟

سوالات تا حدودی مطابق انتظارات بود غیر از چندتا سوال از درس مدنی که نیاز به مطالعه کتاب های مختلف از اساتید حقوق داشت. با این حال سطح سوالات بالا بود. سوالات درس متون حقوقی وقت زیادی را از من گرفتم و این باعث شد که برای بقیه دروس با کمبود وقت مواجه شدم و همین موضوع منجر به این شد که در دروس مدنی و تجارت چند سوال را با دقت پایین پاسخ بدم و باعث افت درصدم در این دوتا درس شد.

 برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد انتخاب شما کدام دانشگاه بود؟ چرا؟

با توجه به علاقه ای که به گرایش حقوق تجارت بین الملل دارم، انتخاب بنده دانشگاه شهید بهشتی است با توجه به سطح خوب دانشگاه و اساتیدی که در این حوزه هستند.

چه توصیه ای برای داوطلبان این آزمون دارید؟

به داوطلبان عزیز توصیه می کنم حتما نسبت به تقویت زبان انگلیسی عمومی اقدام کنند. صرف مطالعه لغت تخصصی کافی نیست. سعی کنند هر روز یک متن تخصصی یا غیرتخصصی را مطالعه کنند و کم کم مهارت درک مطلب خودشان را با این شیوه بالا ببرند. همچنین در سایر دروس تست زدن و مرور کردن مستمر را فراموش نکنند. تا مطالبی که مطالعه کردید را چندبار مرور نکنید و تست نزنید امکان موفقیت در آزمون وجود نداره. کلید موفقیت مرور مستمر به همراه تست زنی هست.

آیا تجربه شرکت در سایر آزمون های حقوقی را هم دارید؟

در آزمون کانون وکلای دادگستری سال ۱۴۰۲ هم شرکت کردم و در حال حاضر کارآموز وکالت هستم.

کارنامه محمدرضا جلیلی رتبه ۳ حقوق تجارت بین‌الملل آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۳

بیشتر بخوانید:

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام
    با تبریک به ایشون. خواستم به نکته ای اشاره کنم که بر طبق تصاویر ایشون فارغ التحصیل پیام نور بودن و این مورد نشون دهنده این هست که دانشجویان پیام نوری که کیفیت خوبی دارن و تلاش کردن سطح بالایی دارن. کاش در این مورد هم از ایشون سوال می شد و یا اینکه خودشون مطلبی می گفتند. به هر حال پرچم پیام نوری ها بالاست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا