گفت‌وگو با محمد امین رضوانی رتبه ۲ آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه اسفند ۱۴۰۲

پایگاه خبری اختبار- محمد امین رضوانی متولد ۱۳۷۷ و فارغ التحصیل رشته حقوق، در آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه اسفند ۱۴۰۲ موفق به کسب رتبه ۲ کل کشور و رتبه ١٨ حقوق خصوصی آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۳ شده است.

در ادامه مشروح گفت و گوی اختبار با محمد امین رضوانی در خصوص منابع آزمون، زمان‌بندی، نحوه مطالعه و… را خواهید خواند:

لطفا مختصری درباره سوابق تحصیلی و شغلی‌تان بفرمایید

بنده محمد امین رضوانی هستم متولد سال ۱۳۷۷، بنده در دبیرستان در رشته ریاضی و فیزیک تحصیل می‌کردم و بعد ازآن مهندسی صنایع را به صورت ناپیوسته ادامه دادم ولی بخاطر علاقه به شغل وزین وکالت و یک سری دلایل شخصی تصمیم گرفتم وارد رشته حقوق بشوم؛ لذا در سال ٩٧ وارد رشته حقوق شدم.

اولین بار در سال ١۴٠٠ آزمون ارشد جزا شرکت کردم و چون آن سال دانشگاه اصفهان پذیرش گرایش جزا نداشت، دانشگاه کاشان را انتخاب کردم.
در طول این ایام به خاطر علاقه زیادی که به تدریس پیدا کردم، اقدام به تدریس دروس مدنی و تجارت برای دانشجویان رشته حقوق و همچنین مشاوره تحصیلی کردم.

در اسفند ماه سال ١۴٠١ به خدمت سربازی اعزام شدم و همین الان هم که خدمت شما هستم، در حال طی کردن دوران سربازی هستم که در ٢٩ ام تیرماه امسال به پایان می رسد.

در اواخر دوران سربازی یعنی در اسفند ماه ١۴٠٢ دو آزمون وکالت و ارشد خصوصی را شرکت کردم که در آزمون ارشد موفق به کسب رتبه ١٨ و در آزمون وکالت موفق به کسب رتبه ٢ کشوری شدم.

دفعه چندمی بود که در این آزمون شرکت می‌کردید؟ آیا تجربه شرکت در آزمون کانون وکلای دادگستری را هم دارید؟

با توجه به اینکه آزمون کانون وکلای دادگستری در زمان ثبت نام نیازمند مدرک پایان خدمت بود؛ در آزمون این نهاد شرکت نکردم.
اما در مورد آزمون وکالت قوه قضاییه چون بحث امکان تعهد و فرصت به ارائه مدرک بود، سال ١۴٠١ برای اولین بار در این آزمون شرکت کردم و رتبه ٨٠ کشوری را کسب نموده و در اسفند ماه سال ١۴٠٢ برای بار دوم در آزمون این نهاد شرکت کردم و موفق به کسب رتبه ۲ کشوری شدم.

شرایط شغلی و خانوادگی شما در زمان آمادگی برای آزمون چطور بود؟

خوشبختانه از لحاظ خانوادگی با هیچ چالشی روبرو نبودم و این موفقیت حاصله روا مدیون دعای خیر پدر و مادر گرانقدرم میدانم.

از لحاظ شغلی با توجه به سرباز بودنم، با دو چالش مهم « زمان » و « عدم تمرکز» مواجه بودم اما خوشبختانه با ضمیمه کردن استمرار به تلاش؛ توانستم این نتایج را کسب کنم.

منابع مطالعه‌تان چه بود و چطور این منابع را انتخاب کردید؟

اگر مهم ترین دلیل کسب این نتایج را بخواهم با عزیزان مطرح کنم، باید به این نکته اشاره کنم که من در زمان کارشناسی به جای مراجعه به جزوه خوانی، تمام تلاشم را صرف مطالعه کتاب‌های مرجع نمودم و خوب این باعث شده بود که یک پایه ی علمی مناسب پیدا کنم و برای آزمون صرفاً از کتاب‌های منبع به عنوان مرور و جمع‌بندی استفاده کنم.

برای درس مدنی علاوه‌ بر مطالعه کتب مرجع در زمان کارشناسی، برای مطالعه آزمونی ابتدا خاطرم است که کلاس استاد زارعی عزیز را شرکت کردم و بعد یافته ها را با کتاب آقایان بیات و توکلی جمع‌بندی کردم.

برای درس تجارت، من در زمان کارشناسی خیلی خوب کتاب‌های مرجع مثل کتب آقایان اسکینی، عرفانی، ستوده تهرانی و پاسبان را مطالعه کرده بودم و و مطالعه آزمونی خودم را با کتاب آقای معتمدی جمع‌بندی کردم.

برای دو درس حقوق جزا و آیین دادرسی کیفری تمام تمرکز آزمونی خودم را به مطالعه کتاب‌های استاد گرانقدرم جناب آقای کامفر اختصاص دادم و به قطع یقین موفقیت حاصل در این دو درس را مدیون ایشان هستم.

برای درس آیین دادرسی مدنی از کتب سه جلدی پیشرفته دکتر شمس استفاده کردم و مطالعه آزمونی خود را با تست زنی کتاب آقای عمروانی جمع بندی کردم.

کلیه کتب معرفی شده این مصاحبه را براحتی از سراسر کشور در وبسایت کتاب حقوقی دادبازار تهیه کنید. همچنین میتوانید کتاب خود را در پیامرسان های زیر سفارش بدهید:

پیامرسان پیامرسان ایتا

برنامه‌ریزی‌تان برای مطالعه به چه شکلی بود؟

با توجه به اینکه سرباز بودم نمی‌توانستم مدت زمان زیادی را در طول روز به مطالعه اختصاص بدهم و باز به علت اینکه سرباز بودم ممکن بود نرسم بعضی از روزها مطالعه کنم اما خب معتقدم استمرار اگر به کارهای کوچک ضمیمه بشود؛ نتایج بزرگ را به دست میارد.

چه درسی موقع مطالعه یا سر جلسه آزمون برای شما چالش برانگیز بود و چطور آن را مدیریت کردید؟ دچار کمبود وقت نشدید؟

خوشبختانه سطح آمادگیم طوری بود که با چنین چالشی در آزمون مواجه نشدم.

نظرتان درباره سوالات و شیوه برگزاری آزمون چیست؟

در مورد آزمون ارشد، چون مبنای این آزمون، طرح سوالات تحلیلی و مرجع محوره، به عزیزانم توصیه می کنم حتما یا از آموزش های مبنایی استفاده کنند یا اینکه سر صبر کتاب های مرجع را مطالعه کنند. برای مثال عرض می کنم در آزمون ارشد امسال، طراح با تکیه بر نظر دکتر شمس و بر خلاف ظهور و سکوت قانونی معتقد بود که طرح دعوای خسارت ناشی از اجرای قرار تامین خواسته، خارج از موعد ۲۰ روزه مقرر هم، نیازی به تشریفات و هزینه دادرسی ندارد و از همان دادگاه به عمل میاد.
در مورد آزمون وکالت شما باید حتماً در کنار آموزش اصولی به نص مواد قانونی هم تسلط کافی داشته باشید، اما در مورد این آزمون اصولاً نیازی به دونستن نظرات مختلف کتاب‌های مرجع نیست.

توصیه شما به داوطلبین آزمون‌های سال‌های آینده چیست؟

بطور خلاصه پیشنهادم به دوستان و مخاطبین عزیز این است که برای موفقیت در این رشته چهار مولفه را توامان جلو ببرید : ۱) آموزش اصولی داشته باشید
۲) نظم و استمرار در مطالعه را رعایت کنید
۳ ) مطلب را یکبار خوب یاد بگیرید و هزار بار مرور کنید
۴) یادگرفته های خود را با تست زنی تثبیت کنید

کارنامه محمد امین رضوانی رتبه ۲ آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه اسفند ۱۴۰۲

بیشتر بخوانید:

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۳ دیدگاه ها

  1. امین اقایه گل یکی از باسوادترین و باشخصیت ترین بچه ها حقوقیه چندین سال زحمت کشیدن برا این رتبه فکر نکنید یه شبه شده بطور مثال سه سال وقت برا مدنی فقط گذاشتن لایق این رتبه بودن بخصوص که تو اینستا هم فعالیت داشتن از برگزاری دوره و کلاس بگیر تا پاسخ به سوالاته حقوقیا مبارکه خودتون و خونوادتون و دوسانتون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا