گفت‌وگو با محمد حاجی پور رتبه ۵ علوم قضایی آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۳

پایگاه خبری اختبار- محمد حاجی پور متولد سال ۱۳۷۷ و فارغ‌التحصیل رشته حقوق دانشگاه زند شیراز است که در آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۳ موفق به کسب رتبه ۵ رشته علوم قضایی شده است.

گفت‌وگوی اختبار با این رتبه برتر آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۳ را در ادامه می‌خوانید

از کی مطالعه برای آزمون ارشد را شروع کردید و شیوه مطالعه شما به چه ترتیبی بود؟  فرصت مطالعه تمام‌وقت را داشتید یا احیاناً شاغل بودید؟

از اواخر آبان سال ۱۴۰۲ مطالعه را شروع کردم، البته بنده از قبل به واسطه علاقه‌ای که به درس مدنی و جزا داشتم، دارای آمادگی نسبتا خوبی در این دو درس بودم و مرجع خوانی در این دو درس دید استدلالی بسیار خوبی به من داده بود.

منابع مطالعاتی‌تان چه بود و چطور این منابع را انتخاب کردید؟

در مورد منابع مطالعاتی به جز متون فقه و متون حقوقی، از همان کتاب‌هایی که در زمان تحصیل در مقطع کارشناسی استفاده می‌کردم، بهره بردم.

منابعی که برای آزمون مورد مطالعه قرار دادم عبارتند از:

کمک حافظه امین رضا کوهستانی و حبیب الله حبیبی در درس متون حقوقی که البته در درس متون حقوقی صرف مطالعه کتاب کفایت نمی کند و نیاز به دانش متوسطی در دستور زبان دارد.

علی‌رغم گذشت چندین سال از تألیف کتاب قانون مدنی در نظم حقوقی کنونی دکتر کاتوزیان، کماکان این کتاب برای داوطلب‌هایی که دارای سطح نسبتا مناسبی در درس حقوق مدنی هستند، بسیار کارا، جامع و مناسب هست و بنده از این کتاب همیشه نهایت استفاده را کردم، برای تست هم کتاب تست دکتر قربانی در درس حقوق مدنی مناسب است.

در خصوص آیین دادرسی مدنی بیشتر متن قانون آیین دادرسی مدنی و قوانین خاص را مطالعه کردم، البته بایسته های آیین دادرسی مدنی دکتر عمروانی را هم مطالعه مختصری داشتم.

صفرتا‌صد متون فقه و ۱۱۰۰ تست برگزیده متون فقه هردو از دکتر سینجلی در درس متون فقه.

۴ جلدی دکتر میرمحمد صادقی و مختصر مطالعه ای بر کتاب جزای پیشرفته دکتر کامفر و کتاب تست دکتر غفوری در درس جزای اختصاصی.

کتاب نکته ها در قانون آیین دادرسی کیفری برای درس آیین دادرسی کیفری واقعا فوق العاده است و به داوطلبین توصیه می کنم از این اثر ارزشمند استفاده کنند.

درباره برنامه مطالعاتی‌تان کمی توضیح بدهید.

در خصوص برنامه مطالعاتی، با توجه به اینکه از اواخر آبان ماه ۱۴۰۲ مطالعه را شروع کردم، هرشب برنامه روز بعد را می‌نوشتم و اکثرا هرروز ۲ تا نهایتا ۳ درس را مطالعه می کردم.
روزهای نخست بین ۴ تا ۶ ساعت مطالعه داشتم تا به تدریج این زمان افزایش پیدا کرد و یک‌ماه مانده به آزمون روزانه بین ۱۰ تا ۱۲ ساعت مطالعه روزانه داشتم که البته به جهت تمرکز کامل بر آزمون ارشد تقرببا تمام فعالیت های شغلی خودم را در بازه زمانی‌ ۴۵ روزه به آزمون، متوقف کردم.
سعی می‌کردم حقوق مدنی و آیین دادرسی مدنی را باهم و آیین دادرسی کیفری و جزا اختصاصی را نیز با هم مطالعه کنم.
همچنین تلاش می‌کردم بعد از مطالعه مثلا مبحث حدود در حقوق جزا اختصاصی، روز بعد باب حدود متون فقه را مطالعه کنم.

پرسش های آزمون چقدر با انتظار شما مطابقت داشت؟ نکته ای در شیوه طراحی پرسش ها یا منابع مورد استناد بود که شما را غافلگیر کرده باشد؟

امسال طراح سوال درس متون حقوقی، شکل دیگری از طراحی سوال را برگزیده بود و برخلاف سبک طراحی سال‌های گذشته بود و به طبع آن داوطلب را در جلسه آزمون غافلگیر کرد.
همچنین در درس حقوق مدنی سوالات اصلا سخت نبودند، فقط طراح توجه ویژه ای به مباحثی کرده بود که سال‌ها از آن‌ها سوال طرح نمی شد یا اگر طرح می‌شد تعداد آن بسیار کم بود که این مورد نیز باعث غافلگیری شد.
در درس متون فقه نیز از باب های مختلفی سوال طرح شده بود و هرداوطلبی که قصد دارد درصد خوبی در این درس کسب کند، نباید از کنار هیچ‌یک از باب ها در متون فقه به آسانی بگذرد.
سوالات درس حقوق جزای اختصاصی و آیین دادرسی کیفری هم ساده تر از سال گذشته بود.

برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد انتخاب شما کدام دانشگاه بود؟ چرا؟

ان‌شاءالله دانشگاه علوم قضایی تهران.

لطفا در مورد گرایش علوم قضایی توضیح دهید

این گرایش زمان زیادی نیست به آزمون ارشد اضافه شده است و به اعتقاد بنده فرصتی طلایی برای علاقه‌مندان به قضاوت و تصدی منصب قضا را فراهم کرده ‌و جا دارد که همین‌جا از فرصت استفاده کرده و از وزارت علوم و قوه قضائیه و دانشگاه علوم قضایی بابت تدارک این فرصت برای داوطلبین تشکر کنم.
این گرایش در آزمون ارشد دارای کد ضریب ۱۳ و شامل ۶ درس ضریب‌دار است، که باتوجه به ۶ درسِ بودن، واقعا داوطلب را با چالشی جدی در مدیریت زمان آزمون مواجه می‌کند به طوری که بنده نیمی از سوالات جزا اختصاصی و تمامی سوالات آ.د.ک را فکر می کنم در ۷ یا ۸ دقیقه پاسخ دادم و همزمان تعدادی از سوالات حقوق مدنی و آیین دادرسی مدنی را علامت زده بودم که در زمان مرور سوالات به آن‌ها پاسخ بدهم که متاسفانه به دلیل ضیق وقت این مهم میسر نشد و شاید اگر تنها دقایقی وقت بیشتری می‌بود، به خصوص در درس حقوق مدنی و جزای اختصاصی درصدهای بسیار بالاتری در دسترس بود.

 چه توصیه ای برای داوطلبان این آزمون دارید؟

واقعیت این هست که در حقوق فارغ التحصیلی وجود ندارد و شخص همیشه دانشجو خواهد ماند و هیچ‌زمان نباید ارتباط دانشجو با کتب مرجع قطع شود و منابع و جزوات آزمونی جایگزین شود و به اعتقاد بنده هیچ‌یک از این جزوات آزمونی به اندازه مرجع خوانی عمیق به دانشجو کمک نخواهد کرد و تنها دید استدلالی ناشی از مرجع خوانی و مباحثه حقوقی می‌تواند یاور دانشجو در آزمون های حقوقی با هر سبک و شیوه طرح سوال باشد.
در پایان خداوند را شاکرم که به این کوچک‌ترین بنده خود کمک کرد حائز این رتبه در آزمون بشوم و تشکر می کنم از خانواده، دوستان و اساتید بزرگوارم که در این مسیر همیشه یاور و پشتیبان بنده بودند.

همچنین از پایگاه خبری اختبار بابت ترتیب این مصاحبه سپاسگزارم.

کارنامه محمد حاجی پور رتبه 5 علوم قضایی آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۳

بیشتر بخوانید:

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا