گفتگوی مدیر کل اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور
مدیرکل اسناد هویتی سازمان ثبتاحوال کشور:
برای صدور شناسنامههای جدید به هیچ عنوان فراخوان نخواهیم داشت
استفاده از هویتهای واهی در دستگاههایی که به پایگاه ثبت احوال متصل هستند، به صفر رسیده است
محسن اسماعیلی مدیرکل اسناد هویتی سازمان ثبتاحوال کشور درباره آخرین اقداماتی که سازمان برای صدور شناسنامههای جدید انجام داده است، به خبرنگار ایسنا گفت: صدور شناسنامههای مکانیزه از سال ۸۹ در دستور کار ثبت احوال قرار گرفته و تاکنون پنج میلیون و ۳۰۰ هزار شناسنامه جدید، صادر و تحویل مردم شده است.
برای صدور شناسنامههای جدید به هیچ عنوان فراخوان نخواهیم داشت
وی با تاکید بر اینکه برای صدور شناسنامههای جدید به هیچ عنوان فراخوان نخواهیم داشت، گفت: ظرفیت تولید شناسنامه خام در کشور سالانه چهار میلیون جلد است که این تعداد برای ۲.۵ میلیون نفری که به سن بالای ۱۵ سال میرسند و همچنین افرادی که شناسنامه آنها نیاز به تعویض دارد و یا مفقود شده، در نظر گرفته شده است و ۱.۵ میلیون جلد نیز برای کودکان تازه متولد شده است که برای آنها شناسنامه صادر میشود و بیش از این نیز امکان تولید و صدور شناسنامه جدید نداریم.
به گزارش ایسنا، محدودیت منابع و ظرفیت تولید شناسنامه خام باعث شده که روند تعویض شناسنامهها نه تنها از سرعت کافی برخوردار نباشد بلکه مدیرکل اسناد هویتی ثبت احوال نیزبه این نکته تاکید کرده که اعتبار شناسنامههای قدیمی یا همان شناسنامههایی که به جلد قرمز رنگ هستند همچنان به قوت خود باقیست و با اینکه بنده مسئولیتی در ثبت احوال دارم شناسنامهام قرمز رنگ است و تاکنون لزومی برای تعویض نبوده، لذا تا زمانی که ضرورتی وجود نداشته باشد نیازی به تعویض شناسنامه نیست. به نظر میرسد شناسنامههای قدیمی همچنان روی دست صاحبانشان بمانند و تا ضرورتی ایجاد نشده باشد به این زودیها قرار نیست به خاطرهها به پیوندند.
به گفته اسماعیلی اولویت صدور شناسنامههای جدید برای افرادی است که به سن ۱۵ سالگی میرسند و باید شناسنامه آنها عکسدار شود. همچنین کسانی که به علت اصلاح مشخصات از جمله تغییر نام، تغییر نام خانوادگی و یا شناسنامه آنها تعویض شود، در اولویت قرار دارند. ضمن آنکه افرادی که اعلام فقدان شناسنامه میکنند نیز در این گروه در اولویت قرار میگیرند.
وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر سازمان ثبت احوال کشور جوابگوی همین تعداد است، گفت: یکی از اقداماتی که در سازمان ثبت احوال برای شناسنامهها صورت گرفته، بهرهبرداری از آرشیو اسناد الکترونیکی ولادت و فوت است که نیازی به مراجعه به محل صدور شناسنامه نیست و در همان ادارات و یا دفاتر پیشخوانی که درخواست انجام میشود، با استفاده از پایگاه الکترونیکی، شناسنامه افراد صادر میشود.
به گفته مدیرکل اسناد سجلی سازمان ثبت احوال کشور، شش خدمت به صورت الکترونیکی در حال حاضر برای مردم در حوزه شناسنامه انجام میشود که تعویض شناسنامه، صدور المثنی، تغییر نام، تغییر نامخانوادگی، پاسخگویی به استعلام مراجع ذیصلاح و هیات حل اختلاف از جمله این بسته خدمتی است و در حالی که این اقدامات در گذشته با مراجعه به محل صدور باید انجام میشد، امروز در همان محل ادارات انجام میشود.
هزینه صدور شناسنامه جدید برای افراد بالای ۱۵ سال، ۱۵ هزار تومان است
وی تصریح کرد: بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، هزینه صدور شناسنامه جدید برای افراد بالای ۱۵ سال، ۱۵ هزار تومان تعیین شده است.
توسعه خدمات الکترونیک
«خدمات الکترونیک» مجموعه خدماتی هستند که با بهرهگیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات، در جهت راهبردهای دستیابی به توسعه پایدار و ارتقای سطح کیفیت زندگی در تمام زمینهها، به کار گرفته میشوند.
در گذشته جهت ارائه خدمات ثبتاحوال به دلیل انجام بعضی مراجعات به اسناد هویتی و همچنین ثبت تحولات در اسناد و پس از ارائه مطلوب آن به مردم و دستگاههای دولتی و بخش غیردولتی زمان نسبتا طولانی صرف و باعث کندی ارائه خدمات به مردم میشد، اما امروز با مکانیزه کردن فرآیندهای تخصصی در راستای ارائه خدمات Online به مردم، هر خدمتی به صورت لحظهای قابل ارائه بوده که سهم بسیار زیادی در تکریم ارباب رجوع داشته است.
استقرار سازمان الکترونیک و نظام جامع شناسایی ایرانیان از جمله اهداف کلان سازمان ثبت احوال در سالیان اخیر است که در راستای تحقق آن پورتفولیو (Portofolio) از طرحها و پروژهها شناسایی و اقدامات اساسی جهت اجرایی شدن آنها صورت گرفته و در حال انجام است.
در این خصوص از جمله طرحهای زیربنایی توسعه پورتال سازمان است که در این طرح علاوه بر توسعه کمی و کیفی پورتال سازمان ثبت احوال، با هدف اطلاعرسانی الکترونیکی و بسترسازی جهت ارائه خدمات تعاملی و خدمات تراکنشی، مبادرت به ایجاد ۳۱ وبسایت مستقل ادارات کل استانها، ۵۰۰ وبسایت ادارات تابعه و ۲۷ وبسایت ادارات کل و واحدهای ستادی شد و در سومین جشنواره ارزیابی وبگاههای حاکمیتی، این سازمان توانست حائز رتبه سوم در محور خدمات تراکنش مالی شود.
راهاندازی بزرگترین پایگاه اطلاعاتی جمعیتی
یکی از بزرگترین پایگاههای اطلاعاتی موجود در کشور پایگاه اطلاعات جمعیتی بوده که در سازمان ثبت احوال طی سالهای گذشته راهاندازی شده است.این پایگاه، اطلاعات هویتی ایرانیان اعم از زنده یا فوت شده را ذخیره و قابل بهرهبرداری کرده است و در حال حاضر یکی از اهداف آن برقراری ارتباطات سببی و نسبی و تهیه آمارهای جمعیتی مکان محور است.
تحقق امکان بهرهبرداری آماری از پایگاه اطلاعات جمعیت کشور به صورت لحظهای برای ادارات سراسر کشور در قالب پیادهسازی سامانه بر خط گزارشات آماری یکی از تحولات چشمگیر سازمان ثبت احوال در فرآیند نوینسازی ارائه خدمات به عنوان یک سازمان پیشرو بوده است. همچنین در عرصه بکارگیری فناوری اطلاعات، تولید مستقیم آمارهای جمعیتی ایرانیان از پایگاه اطلاعات جمعیت کشور و تامین آمارهای مورد نیاز نظام آماری و برنامهریزی اقداماتی صورت گرفته که فراهم کردن امکان اعلام دقیق آخرین اطلاعات و آمار جمعیتی کشور از جمله اهداف کلان ایجاد این پایگاه بوده است.
به گزارش ایسنا، در حال حاضر، حدود ۶۰۰ اداره و نمایندگی سازمان در نقاط مختلف کشور به صورت برخط به ثبت اطلاعات وقایع حیاتی در پایگاه اطلاعات جمعیت کشور اقدام میکنند که این امر در انتشار منظم و مستمر و حتی لحظهای حرکات و تحولات جمعیتی و مطلع نمودن مسئولین، سیاستگذاران و برنامهریزان کلان کشور نقش موثری دارد.
کارت هوشمند ملی کلید ورود به دولت الکترونیک
به گزارش ایسنا، با شروع دگرگونیهای نحوه ارائه خدمات به مردم و آغاز دولت الکترونیک، سازمان ثبت احوال کشور به عنوان یک دستگاه حاکمیتی مسئولیت احراز هویت اشخاص حقیقی را در فضای مجازی به عهده داشته و مسئولیت با صدور کارت هوشمند ملی در سازمان ثبت احوال تعریف و اجرایی شد.این کارت به عنوان کلید ورود به دولت الکترونیک به اشخاص اجازه میدهد در این فضا خود را معرفی و از امکانات ویژه کارت از قبیل امضای دیجیتال استفاده کنند. همچنین توانایی ارائه خدمات دیگری را نیز فراهم میکند، به طوری که در حال حاضر زیرساختهای لازم برای صدور کارت در فاز اولیه مهیا و صدور کارت به صورت پایلوت در استان قم در دست اقدام است.
استعلام بر خط هویت از سوی حدود ۱۰۰ دستگاه مهم کشوری
یکی از نیازهای اساسی بانکهای اطلاعاتی در کشور که به نوعی با افراد سر و کار دارند، صحتسنجی اطلاعات مخاطبان خود در جهت حذف هویتهای واهی و جعلی و نیز جلوگیری از تکرار رکوردها است که این مهم صرفا از طریق تقابل اطلاعاتی با بانک ثبت احوال میسر شده است. سازمان ثبت احوال با تولید شمارهای یکه و واحد برای تکتک ایرانیان به نام «شماره ملی» زمینه انجام این امر را فراهم کرده و امروزه حدود ۱۰۰ دستگاه مهم کشوری به پایگاه داده سازمان متصل بوده و عملیات راستیآزمایی هویت افراد تحت پوشش خود را متداوماً به انجام رسانیده و مرتباً بر تعداد این دستگاهها اضافه میشود.
امروزه استفاده از هویتهای واهی برای بهرهبرداریهای نادرست اقتصادی، سیاسی، اجتماعی در دستگاههایی که به پایگاه ثبت احوال متصل هستند، به صفر رسیده و حذف این گروه مخرب موجب استقرار امنیت برای شهروندان و کاهش پروندههای قضایی مرتبط خواهد شد.
همچنین ارتباط دستگاههای بیمهگر و سازمانهای بازنشستگی با این پایگاه موجبات اطلاع صحیح و به موقع از ثبت فوت افراد تحت پوشش را فراهم آورده و از این رهگذر به گونهای موثر از اتلاف منابع اعتباری قابل توجه جلوگیری میشود.
سازمان ثبت احوال خود را موظف کرده تا در آینده نزدیک، بانک اطلاعات هویتی ایرانیان را در تمامی سازمانهای دولتی و دفاتر پیشخوان خدمات دولت و در همه سازمانهایی که برای ارائه خدمات به مراجعین خود به نوعی نیازمند به تصدیق هویت دارند، به صورت برخط (Online) همواره در دسترس داشته و از این رهگذر ضمن جلوگیری از هر گونه سوء استفاده هویتی، موجبات جلوگیری از حملونقل بیمورد مدارک و اسناد هویتی گوناگون توسط مردم را فراهم کند.
اجرای پروژه بزرگ آرشیو الکترونیکی ۱۲۶ میلیون اسناد هویتی
در راستای تحقق دولت الکترونیک و در جهت خدمترسانی به مردم به صورت برخط و در جهت نیل به هدف راهبردی سازمان مبنی بر ارائه خدمات هویتی به مردم فارغ از محل صدور شناسنامه، پروژه عظیم آرشیو الکترونیکی اسناد سجلی پس از امکانسنجی، انجام مطالعات تطبیقی، تحلیل، طراحی و تولید نرمافزار و نیز فراهم کردن دستورالعملهای مربوطه و تهیه سختافزار لازم در نیمه دوم سال ۸۹ اجرایی شد. به طوری که تاکنون بالغ بر ۹۵ درصد از اسناد ولادت و فوت پس از تصویربرداری و انجام اعتبارسنجیهای مورد نیاز و نظارت کیفی استانی و ستادی، در مرکز داده سازمان بارگذاری شده و در چرخه ارائه خدمات قرار گرفته است.
مشارکت در اجرای طرحهای ملی نظیر طرح هدفمندسازی، یارانهها
سازمان ثبت احوال پس از انقلاب و بویژه در سالهای اخیر رشد چشمگیری در زمینه استفاده از فناوری اطلاعات داشته و به نوعی نوینسازی خود را تجربه میکند و نقش این سازمان در اجرای بسیاری از طرحهای ملی نظیر طرح هدفمندسازی یارانهها، توزیع سهام عدالت، طرح آتیه مهر، انتخابات الکترونیکی و … کلیدی و موثر بوده ، به نحوی که میتوان گفت تحقق دولت الکترونیک بدون بهرهگیری از توان این سازمان زیربنایی غیرممکن خواهد بود.
به گزارش ایسنا، خدمات جدیدی در پورتال سازمان ثبتاحوال ارائه شده که اعلام شناسنامه و کارت شناسایی ملی پیدا شده، یکی از خدمات سازمان ثبت احوال است و هدف این سامانه ارائه اطلاعات محل نگهداری شناسنامهها و کارتهای ملی پیدا شدهای است که تحویل ادارات ثبت احوال میشود.
برای این منظور اطلاعات این مدارک توسط ادارات در سامانه وارد شده و افرادی که مدرک خود را گم کردهاند، قادر خواهند بود بلافاصله از طریق سایت سازمان با ارائه شماره ملی خود از محل نگهداری مدرک آگاه شوند. بر این اساس تحویل مدرک به صورت حضوری است و لذا این افراد میتوانند با مراجعه حضوری به اداره ثبت احوال نزدیک محل سکونت خود، درخواست دریافت مدرک گم شده خود را به آن اداره ارائه کنند.
درخواست تغییرنشانی و کد پستی از طریق سامانه
سامانه اعلام تغییر نشانی نیز از خدمات دیگر این سازمان است. لذا در صورت تغییر محل سکونت، افراد میتوانند با مراجعه به سایت سازمان و با وارد کردن نشانی و کد پستی جدید، درخواست ثبت تغییر نشانی و کد پستی خود را در پایگاه داده ثبت احوال ثبت کنند.
پیگیری وضعیت صدور کارت شناسایی ملی
اگر شخصی درخواست کارت شناسایی ملی داده باشد، در هنگام درخواست رسیدگی به او داده میشود که حاوی یک شماره پیگیری است که با استفاده از این شماره در این سامانه میتواند از وضعیت صدور کارت خود مطلع و اطلاعات این سامانه توسط سازمان در پورتال قرار داده میشود.
مشاوره انتخاب نام و تغییر نام و نام خانوادگی
به گزارش ایسنا، سازمان ثبت احوال در بسته خدمتی خود مشاوره انتخاب نام و تغییر نام را در دستور کار قرار داده و افراد متقاضی میتوانند با درج مشخصات فردی و همینطور پست الکترونیکی خود و انتخاب موضوعی برای درخواست خویش در قسمت متن، درخواست خود را مطرح و از خدمات مشاوره سازمان ثبت احوال کشور درباره انتخاب، تغییر و مشاوره نام در این خصوص بهرهمند شوند . همچنین این امکان برای نام خانوادگی نیز در این سامانه مهیا شده است.
درخواست صدور گواهی فوت
در این سامانه کلیه متقاضیان قادر خواهند بود با وارد کردن اطلاعات متوفی و پرداخت هزینه به تعداد مورد نیاز درخواست صدور گواهی فوت کنند. گواهی فوت بعد از صدور توسط پست به آدرس متقاضی ارسال میشود.
طرح مکانیزه شدن کامل ثبت ازدواج و طلاق و صدورکارت هوشمند ملی در آینده
به گزارش ایسنا، در راستای ایجاد نظام جامع شناسایی ایرانیان، لزوم تکمیل پایگاه داده و برقراری ارتباطات سببی و نسبی رکوردهای موجود در آن امری اجتنابناپذیر است. در حال حاضر با استفاده از منابع موجود، بخشی از پایگاه ارتباطات سببی و نسبی در حال شکلگیری است که با استفاده از سامانههای ثبت ولادت، طرح مکانیزه شدن کامل ازدواج، طلاق و صدورکارت هوشمند ملی تکمیل و بروزرسانی خواهد شد.
خدمات الکترونیکی به ایرانیان خارج از کشور
به منظور تسهیل و تسریع در ارائه خدمات به ایرانیان خارج از کشور و کاهش هزینه و زمان، بخش عمدهای از خدمات حوزه ثبت از جمله ارائه درخواست و ارسال مدارک، وب سرویس کارت شناسایی ملی، ثبت اطلاعات وقایع ولادت و فوت از طریق وب، آرشیو اسناد ازدواج و طلاق، آرشیو اسناد فوت، دسترسی وزارت امور خارجه به سامانه استعلام و ارتباط الکترونیکی با نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران از جمله خدماتی است که به صورت الکترونیک به ایرانیان خارج از کشور ارائه میشود.
براین اساس، ایرانیان خارج از کشور جهت انجام اموری مانند ازدواج، اقامت و اشتغال نیازمند ارائه گواهی تجرد صادره از سوی سازمان ثبت احوال کشور و ارائه آن به مقامات خارجی هستند. لذا با برنامهریزیهای صورت گرفته درخواست گواهی تجرد و صدور آن به صورت الکترونیکی صورت میگیرد.همچنین با هماهنگی صورت گرفته با وزارت امور خارجه، هماکنون در نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور برای کلیه متولدین زنان خارجی که با مردان ایرانی ازدواج میکنند شناسنامه به صورت مکانیزه چاپ میشود.
رائۀ ۱۱ خدمت در دفاتر پیشخوان خدمات ثبت احوال
دفاتر پیشخوان خدمات ثبت احوال یکی از مهمترین خدمات سازمان ثبت احوال که در راستای دولت الکترونیک به عنوان دستگاه پیشرو همسو با سیاستهای دولت با هدف تسهیل و تسریع دسترسی مردم به خدمات ثبتاحوال، کاهش سفرهای درون و برون شهری، افزایش رضایتمندی شهروندان، افزایش بهرهوری از طریق برونسپاری فعالیتهای قابل واگذاری در راستای سیاستهای خصوصیسازی و کوچکسازی بدنه دولت و تقویت بخش غیردولتی، به راهاندازی خدمات ثبت احوال در دفاتر پیشخوان دولت شکل گرفته است و مقرر شده کلیه خدمات قابل ارائه مشتمل بر ۱۱ خدمت از خدمات ثبت احوال از طریق دفاتر پیشخوان خدمات دولت ارائه شود.