مبلغ عیدی کارگران سال ۱۴۰۳

پایگاه خبری اختبار- حداقل عیدی ۱۴۰۳ کارگران ۱۴ میلیون و۳۳۲هزارتومان است. حداکثر عیدی نیز ۲۱ میلیون و ۴۹۸ هزارتومان اعلام شده است.

به گزارش اختبار، تمام کارفرمایان کارگاه‌هایی که تحت نظارت قانون کار فعالیت می‌کنند، باید به آن دسته از کارمندان خود که یک سال کامل فعالیت داشته‌اند، حداقل معادل ۶۰ روز و حداکثر معادل ۹۰ روز مزد روزانه، عیدی بدهند. بنابراین حداقل عیدی ۱۴۰۳ کارگران ۲ برابر پایه حقوق دریافتی آن‌ها خواهد بود.

عیدی مشمولان قانون کار با مشمولان دسـتگاه‌های دولتی متفاوت است. عیدی کارکنان دولت در پایان هرسال توسط دولت تعیین می‌شود. ولی عیدی کارگران مشمول قانون کار براساس فرمول مندرج در قانون مذکور مشخص می‌شود.

مبلغ عیدی تابع میزان حقوق پایه و تعداد روزهای کارکرد است. بر اساس قانون، هیچ کارگری نباید کمتر از حداقل حقوق دریافت کند، بنابراین عیدی به هیچ وجه از ۲ برابر حداقل حقوق کمتر نخواهد بود. حداقل عیدی کارگران ۱۴ میلیون و ۳۳۲ هزارتومان است و حداکثر عیدی ۲۱ میلیون و ۴۹۸ هزارتومان اعلام شده است.

فرمول محاسبه عیدی ۱۴۰۳ برای کارگرانی با یک سال سابقه کاری به شرح زیر است:

عیدی کامل به افرادی تعلق می‌گیرد که یک سال با سازمان و شرکتی همکاری داشته باشند. اما به این معنا نیست که افراد دارای سابقه کاری کمتر از یک سال، عیدی دریافت نکنند.

مزد روزانه * ۶۰ روز = عیدی کارگر

نحوه محاسبه عیدی ۱۴۰۳ برای کارگران با کارکرد کمتر از ۱۲ ماه

برای کارکنانی که سابقه کارشان در کارگاه کمتر از یک سال است، مبلغ پرداختی عیدی به نسبت ایام کارکرد در سال و با احتساب شصت روز مزد به عنوان مبنای محاسبه، تعیین می‌شود. مبلغ پرداختی از این بابت برای هر ماه نباید از یک دوازدهم سقف تعیین شده قانون تجاوز نماید.

(۳۶۵/۶۰) * ( مزد روزانه* تعداد روزهای کارکرد)= عیدی

جدول عیدی کارگران سال ۱۴۰۳

جدول عیدی کارگران سال 1403

 عیدی و پاداش آخر سال کارگران فصلی و کارمزدی

مبلغ پرداختی بابت عیدی و پاداش به کارگران کارگاه‌های فصلی مشمول قانون کار و همچنین کارگران سایر کارگاه‌های مشمول که کمتر از یک سال در کارگاه کار کردند، باید بر ماخذ ۶۰ روز و به نسبت ایام کارکردشان در سال محاسبه شود. ضمنا مزد مورد عمل در محاسبه وجوه عیدی و پاداش پایان سال به کارگران کارمزدی عبارت از متوسط کارمزد دریافتی آنان بر حسب مدت ایام کارکرد در سال است.

عیدی کارگران پاره وقت

بر اساس ماده ۳۹ قانون کار، مزد و مزایای کارگرانی که به صورت نیمه‌وقت یا کمتر از ساعات قانونی تعیین‌شده به کار اشتغال دارند، به نسبت ساعات کار انجام‌یافته محاسبه و پرداخت می‌شود.

محاسبه عیدی کارگران ساعتی

در مورد کارگران ساعتی که حقوق ماهانه ثابت نداشته و دستمزد آنان در ماه متغیر است، برای محاسبه عیدی و پاداش، میانگین حقوق سه ماه آخر خدمت آنها مبنای محاسبه قرار می‌گیرد.

عیدی و پاداش کارگران اخراجی و مستعفی

کارگرانی که در طول سال با کارفرما قطع رابطه می‌کنند، کارگرانی که در طول سال از خدمت مستعفی، اخراج یا بازنشسته می‌شوند یا به شکلی رابطه آنان با کارگاه قطع می‌شود، به نسبت مدت کارکرد و ماه‌هایی که کار کرده‌اند مستحق دریافت عیدی و پاداش سالانه خواهند بود.

عیدی کارگران در دوران مرخصی

برابر ماده ۷۴ قانون کار چنانچه ایام مرخصی استعلاجی کارگران به تایید کمیسیون پزشکی سازمان تامین اجتماعی رسیده باشد جزو سوابق کار آنها محسوب می‌شود، بنابراین روز‌های مذکور مشمول پرداخت مزایایی از قبیل سنوات خدمت، حق اولاد، مرخصی استحقاقی و عیدی و پاداش سالانه بوده و کارفرما موظف به پرداخت آن است.

نمایش بیشتر
دوره DBA-MBA حقوقی مدرک دانشگاه تهران موسسه دکتر بهنیایی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا