رای دادگاه عالی انتظامی قضات: داشتن کارت پایان خدمت در روز ثبت‌نام در آزمون وکالت ضروری نیست

پایگاه خبری اختبار- در پی شکایت یکی از پذیرفته‌شدگان آزمون وکالت سال ۱۴۰۲، دادگاه عالی انتظامی قضات حکم بر صدور پروانه کارآموزی برای وی را صادر کرد.

به گزارش اختبار، بر اساس آگهی ثبت‌نام آزمون وکالت ۱۴۰۲ یکی از مدارک لازم برای شرکت داوطلبان مرد، «تصویر کارت یا گواهی پایان خدمت یا معافیت دائم» است.

همچنین در بند ۳ ماده ۴۴ آیین‌نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری آمده است: « تاریخ پایان خدمت یا معافیت باید قبل از تاریخ ثبت‌نام آزمون ورودی باشد».

با توجه به این الزام، هیات مدیره کانون وکلای دادگستری اصفهان با درخواست صدور پروانه کارآموزی برای یکی از قبول‌شدگان آزمون وکالت مخالفت کرد.

این متقاضی در ۴ مهرماه ۱۴۰۲ خدمت نظام وظیفه خود را به پایان رسانده بود؛ درحالیکه زمان برگزاری آزمون در مرداد ۱۴۰۲ بود. به این ترتیب این داوطلب نه در روز ثبت‌نام و نه در روز برگزاری آزمون کارت پایان خدمت خود را اخذ نکرده بود.

بااینحال شعبه دادگاه عالی انتظامی قضات شکایت او نسبت به تصمیم هیات مدیره کانون وکلای دادگستری اصفهان را وارد دانسته و اعلام کرد:

وضعیت نظام وظیفه اشخاص مشمول در وزارت خانه ها و … نهادهای قانونی (به هر صورت اعم از رسمی پیمانی و …) باید در زمان به خدمت گرفته شدن آنان روشن شود و مستفاد از این مقررات صدور پروانه کارآموزی از سوی کانون وکلای دادگستری به عنوان یک نهاد قانونی مستلزم ارائه برگ پایان خدمت توسط متقاضی در زمان صدور پروانه است و در این پرونده متقاضی پیش از تاریخ ثبت نام برای صدور پروانه کارآموزی وکالت و در تاریخ ۱۴۰۲/۰۷/۰۴ خدمت نظام وظیفه عمومی خود را به پایان رسانده است.

متن کامل دادنامه را در ادامه می‌خوانید:

خلاصه جریان پرونده

به حکایت محتویات پرونده آقای سعید نصر اصفهانی فرزند حسین در آزمون ورودی کارآموزی وکالت مؤرخه ۱۴۰۲/۰۵/۱۳ با احراز نمره علمی و رتبه ۶۶۹۷ حد نصاب در سهمیه آزاد (در کانون اصفهان ۴۶۱) پذیرفته شد و برای ثبت نام و صدور پروانه کارآموزی به کانون وکلای دادگستری اصفهان معرفی گردید.

هیأت مدیره آن کانون مؤرخه ۱۴۰۲/۱۰/۰۳ به دلیل آن که پایان خدمت نظام وظیفه او بعد از زمان ثبت نام در آزمون ورودی و مؤرخه ۱۴۰۲/۰۷/۰۴ بوده با درخواست صدور پروانه کارآموزی او مخالفت کرد. ایشان پس از ابلاغ این تصمیم از آن دادگاه عالی انتظامی قضات شکایت نمود و پرونده او طی نامه شماره … منضم به پاسخ کانون یاد شده به شکایت متقاضی به این دادگاه فرستاده شد و رییس محترم دادگاه عالی انتظامی قضات آن را برای رسیدگی به این شعبه ارجاع کردند.

اینک جلسه دادگاه تشکیل است و اعضای آن پس از خواندن محتویات پرونده و انجام مشاوره با اعلام پایان رسیدگی و یاری از خداوند متعال به شرح آتی انشای رأی می کنند.

«رأی دادگاه»

شکایت آقای سعید نصر اصفهانی فرزند حسین از تصمیم مورخه ۱۴۰۲/۱۰/۰۳ هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری اصفهان که به موجب آن با درخواست صدور پروانه کارآموزی وکالت برای او به سبب آن که پایان خدمت نظام وظیفه او پس از زمان ثبت نام در آزمون ورودی و در تاریخ ۱۴۰۲/۰۷/۰۴ بوده مخالفت به عمل آمد و قبولی وی کان‌لم‌یکن تلقی شد به تشخیص این دادگاه وارد است.

زیرا برابر ماده ۲ آیین نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری اصلاحی ۱۴۰۲/۰۴/۱۱، کانون وکلای دادگستری به عنوان یک نهاد قانونی عهده دار خدمت عمومی است و مطابق بند «ح» ماده ۱۰ اصلاحی قانون خدمت وظیفه عمومی مصوب ۱۳۹۰ وضعیت نظام وظیفه اشخاص مشمول در وزارت خانه ها و … نهادهای قانونی (به هر صورت اعم از رسمی پیمانی و …) باید در زمان به خدمت گرفته شدن آنان روشن شود و مستفاد از این مقررات صدور پروانه کارآموزی از سوی کانون وکلای دادگستری به عنوان یک نهاد قانونی مستلزم ارائه برگ پایان خدمت توسط متقاضی در زمان صدور پروانه است و در این پرونده متقاضی پیش از تاریخ ثبت نام برای صدور پروانه کارآموزی وکالت و در تاریخ ۱۴۰۲/۰۷/۰۴ خدمت نظام وظیفه عمومی خود را به پایان رسانده است.

از این رو به استناد ماده ۵۱ آیین نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب۱۴۰۰/۲/۴ (با اصلاحات و الحاقات بعدى) ضمن نقض تصمیم مورخه ۱۴۰۲/۱۰/۰۳ هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری اصفهان حکم به الزام آن کانون به صدور پروانه کارآموزی وکالت در حق آقای سعید نصر اصفهانی فرزند با رعایت سایر شرایط قانونی صادر و اعلام می‌کند. رای صادره قطعی است.

شعبه … دادگاه عالی انتظامی قضات

بیشتر بخوانید:

نمایش بیشتر
دوره DBA-MBA حقوقی مدرک دانشگاه تهران موسسه دکتر بهنیایی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا