سیاستهای اجرایی مربوط به تنظیم ظرفیت مؤسسات آموزش عالی
سیاستهای اجرایی اقدام ملی ۱۴ از راهبرد کلان ۶ مربوط به تنظیم ظرفیت مؤسسات آموزش عالی
(با رعایت ملاحظات آمایش سرزمین)
مصوب جلسه ۴۷ در۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور
سیاست۱: بازنگری و تعیین ظرفیت های آموزش عالی و میزان جذب دانشجو در هر رشته و مقطع تحصیلی با توجه به:
الف) نرخ فارغالتحصیلان بیکار در هر رشته، نرخ اشتغال فارغ التحصیلان یک رشته در مشاغل غیر مرتبط با آن رشته تحصیلی، نرخ اشتغال فارغ التحصیلان رشته های دیگر در مشاغل مرتبط با آن رشته تحصیلی (به صورت ملی و استانی)
ب) نرخ افزایش یا کاهش فرصت های شغلی و کارآفرینی دانشآموختگان
ج) برآورد میزان نیاز ملی ناشی از برنامه های توسعه کشور، برنامه های توسعه استانی ، اولویت های نقشه جامع علمی کشور، علوم و فناوری های نوین و آینده پژوهی علمی و فناوری
د) میزان مهاجرت دانش آموختگان و اعزام نیروی متخصص به خارج از کشور
ه) تعداد دانشجویان و تعداد فارغ التحصیلان شاغل هر رشته تحصیلی
سیاست۲: توزیع مأموریت آموزش نیروی انسانی متخصص موردنیاز، منتج از سیاست ۱، در رشته ها و مقاطع مختلف تحصیلی بین مؤسسات آموزش عالی ملی و استانی با توجه به:
الف) نیازهای محلی و مزیت های نسبی استان ها و مناطق مرتبط با مؤسسه مورد نظر در رشته های مختلف تحصیلی به ویژه در رشته های مهارتی
ب) قابلیت هیأت علمی، امکانات و استانداردهای آموزشی مؤسسه مربوطه در رشته مورد نظر
ج) رتبه و عملکرد مؤسسه و یا واحدهای تابعه آن در نظام رتبه بندی مؤسسات آموزش عالی
د) مأموریت های تعیین شده برخی از مؤسسات آموزش عالی به منظور پرداختن به مسائل جدید علم و فناوری و کمک به اجرای برنامه های ملی پیشرفت علمی و فناوری
سیاست۳: توجه به اقتضائات جنسیتی نیروی انسانی متخصص مورد نیاز در تعیین ظرفیت جذب دانشجو در رشته ها، محل ها و مقاطع مختلف تحصیلی.
سیاست۴: هما هنگی و توازن در میزان جذب دانشجو در مقاطع مختلف آموزش عالی و تحصیلات تکمیلی به نحوی که هرم نیروی انسانی در زمینههای مورد نیاز کشور به صورت متعادل شکل گیرد.
سیاست۵: توزیع مأموریت و هماهنگی میان بخش غیردولتی و دولتی آموزش عالی در گسترش مقاطع آموزش عالی و رشتههای دانشگاهی به منظور متناسب سازی سهم هر کدام از زیرنظام های آموزشی (دولتی، پیامنور، آزاد اسلامی، علمی ـ کاربردی، غیرانتفاعی و غیره).
سیاست۶: ساماندهی تقاضای اجتماعی آموزش عالی مازاد بر سقف نیاز کشور، منتج از سیاست ۱، از طریق افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه های مجازی و سایر دانشگاهها در رشته های متناسب با نیازهای زندگی فردی و اجتماعی اقشار مختلف جامعه با رعایت استانداردهای آموزشی.
سیاست۷: استفاده از نهادهای ملی و استانی به منظور احصاء سقف نیاز کشور به رشتههای مختلف تحصیلی و تعیین میزان عرضه آموزش عالی به صورت مستمر.
سیاست۸: افزایش ظرفیت جذب دانشجو از کشورهای دیگر به خصوص جهان اسلام توسط دانشگاههای واجد شرایط در راستای اثربخشی علمی، فناوری، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در آن کشورها، تحقق مرجعیت علمی و ارتقای توان مالی مؤسسات آموزش عالی.
سیاست۹: ایجاد تناسب و هماهنگی میان هدایت تحصیلی دانشآموزان در زمینههای مختلف در نظام آموزش و پرورش و میزان پذیرش دانشجوی مرتبط با حوزههای تحصیلی در رشتههای آموزش عالی.
سیاست۱۰: تأمیـن استاد از خارج از کـشور یا اعزام دانشجو به خارج از کشور در موضوعات مورد نیاز، جدید و اولویتدار فاقد منابع انسانی یا امکانات لازم برای تربیت نیروی انسانی مورد نیاز در داخل کشور.
سیاست۱۱: بازنگری در میزان عرضه ی آموزش عالی به منظور کاهش تدریجی ظرفیتهای مازاد.
سیاست۱۲: شفاف سازی و اطلاع رسانی وضعیت اشتغال و بیکاری در هر یک از رشته های تحصیلی برای داوطلبین ورود به دانشگاه ها.