اساسنامه دانشگاه بین‌ المللی سوره

مصوب جلسه ۹۰۳ مورخ ۱۴۰۳/۰۶/۰۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی

اساسنامه دانشگاه بین‌ المللی سوره

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

سازمان تبلیغات اسلامی

دانشگاه بین المللی سوره

«اساسنامه دانشگاه بین المللی سوره» که در جلسه ۹۰۳ مورخ ۰۶ /۰۶ /۱۴۰۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی و بر اساس مصوبه جلسات ۴۹۰ و ۴۹۶ شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است؛ به شرح ذیل برای اجراء ابلاغ می گردد :

مقدمه

برای تحقق اهداف مندرج در این اساسنامه و همچنین بر اساس بند ۱۲ مصوبه جلسات ۴۲۹ و ۴۳۰ مورخ ۱۳۷۷/۷/۲۱ و ۱۳۷۷/۸/۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی و نیز جلسه ۵۴۶ مورخ ۱۳۸۳/۶/۳۱ این شورا و در ادامه مصوبه جلسه مورخ ۱۳۹۵/۱۲/۱ شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ دانشگاه غیردولتی غیرانتفاعی سوره به دانشگاهی بین المللی با رسالتی خاص در حوزه های هنر، ادبیات، فرهنگ، رسانه، تبلیغ، ارتباطات، فناوری های جدید خصوصاً رسانه های اجتماعی و خلاقیت های نرم افزاری هنری، رسانه ای، شبکه ای و همچنین سایر فناوری های پیشران و آینده ساز مرتبط با این حوزه ها به ویژه در عرصه های فضای مجازی، هوش مصنوعی، بلاک چین و متاورس و نیز معماری و شهرسازی، برای آموزش و تربیت افراد در حوزه های گفته شده، معطوف به رفع نیازهای انقلاب اسلامی و جبهه جهانی مقاومت در داخل و خارج از کشور تبدیل می شود. بر این اساس، دانشگاه سوره از تاریخ تصویب این اساسنامه، مؤسسه ای مستقل ذیل سازمان تبلیغات اسلامی و مرتبط با حوزه هنری انقلاب اسلامی و محل تربیت سرمایه انسانی فاخر برای جبهه انقلاب اسلامی در سطح داخلی و بین المللی خواهد بود و براساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و بر مبنای قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (مصوب ۱۳۸۳/۵/۱۸)، مفاد اساسنامه حاضر و سایر قوانین و مقررات نظام آموزش عالی کشور، اداره می شود و با کمک و حمایت بخش های مرتبط دولتی، سازمان ها، دستگاه ها و نهادهای انقلابی جمهوری اسلامی ایران، خصوصاً سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه هنری انقلاب اسلامی، اهداف و وظایف مصوب در این اساسنامه را دنبال خواهد کرد :

ماده۱ـ اختصارات و تعاریف

۱ـ شورا : شورای عالی انقلاب فرهنگی

۲ـ مؤسس : سازمان تبلیغات اسلامی

۳ـ دانشگاه : دانشگاه بین المللی سوره

۴ـ وزارت : وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (عتف)

ماده۲ـ رسالت تأسیس

دانشگاه سوره به عنوان یک دانشگاه اسلامی و انقلابی، با ماهیت غیردولتی غیرانتفاعی، در میان مجموعه دانشگاه های آموزش عالی کشور، به عنوان دانشگاهی خاص، با رسالت ویژه آموزش و توسعه دانش و نیز تربیت و متشکل سازی نیروی انسانی معتقد به آرمان های انقلاب اسلامی در حوزه های هنر، ادبیات، فرهنگ، ارتباطات، رسانه، تبلیغ، معماری، شهرسازی و نیز فناوری و امور جدید مرتبط با این حوزه ها، جهت پاسخگویی به نیازهای جمهوری اسلامی ایران، جبهه مقاومت و جهان اسلام در این حوزه ها، تأسیس شده و براساس مبانی شش گانه زیر فعالیت خواهد کرد :

الف ـ اصول و ارزش های اسلام ناب محمدی (ص)، قرآن هدایت بخش و مکتب انسان ساز اهل بیت(ع)

ب ـ اندیشه ها و رهنمودهای حضرت امام خمینی(ره) و حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی)؛ به ویژه در عرصه علم، دانشگاه، فرهنگ، ادبیات، رسانه، هنر و معماری

ج ـ آرمان ها و ارزش های تاریخ ساز انقلاب اسلامی مردم ایران که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران منعکس شده است

د ـ رویکرد علمی و دانشگاهی انتقادی نسبت به مکاتب غیرالهی، آموزه های الحادی و مبانی نظری اومانیستی، سکولار و لائیک، به ویژه در مقابله و مواجهه با مظاهر و نمودهای غرب مدرن در حوزه های مرتبط با دانشگاه

هـ ـ توجه به لوازم اداره حرفه ای یک دانشگاه پیشرو جهانی نامدار و دارای مرجعیت علمی و بالاخص توجه به تغییرات میدانی متأثر از فناوری های جدید به ویژه فضای مجازی و هوش مصنوعی در حوزه های مأموریتی

و ـ اسناد و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی (از جمله موارد خاص مندرج در اساسنامه دانشگاه) و نیز سایر قوانین و مقررات نظام آموزش عالی

ماده۳ـ اهداف

۱ـ ایجاد اقتدار فرهنگی، هنری و رسانه ای و خصوصا ظرفیت سازی در فضای مجازی و فناوری های جدید مرتبط با حوزه رسالت دانشگاه، برای جمهوری اسلامی ایران و جبهه جهانی مقاومت

۲ـ استفاده از ظرفیت های سرمایه انسانی و اجتماعی جمهوری اسلامی ایران و جهان اسلام برای ایجاد شبکه های علمی در حوزه های فرهنگ، هنر و رسانه اعم از؛ رسانه های سنتی و رسانه های مدرن سکّومحور و قابلیت های جدید بر بستر بلاک چین، متاورس، واقعیت مجازی، واقعیت گسترده و مشابه آن

۳ـ پاسخگویی مستمر به نیازهای علمی ـ آموزشی و فرهنگی جامعه اسلامی و انقلابی ایران و محیط بین المللی با تأکید بر جبهه جهانی مقاومت، در حوزه رشته های دانشگاهی مرتبط از مسیر برقراری ارتباط مؤثر و تعامل با بخش های متکثر جبهه فرهنگی، هنری، ادبی، معماری، تبلیغی و رسانه ای انقلاب اسلامی

۴ـ استقرار نظام دانشگاهی در تراز جهانی، در عرصه های هنر، ادبیات، فرهنگ، رسانه، فضای مجازی، تبلیغ، ارتباطات، معماری و شهرسازی و مانند آن، با تأکید بر حوزه های فناوری های جدید، پیشران و آینده ساز متناسب با این عرصه ها

۵ ـ تربیت هنرمندان، نویسندگان، شعرا، ادبا، معماران و شهرسازان و فعالان عرصه فرهنگ، رسانه، تبلیغ و ارتباطات و همچنین منتقدان ادبی و هنری که ضمن دارا بودن دانش، خلاقیت و مهارت حرفه ای به روز، از تعهد دینی و اخلاقی و نیز هویت ملی، اسلامی و انقلابی برخوردار باشند.

۶ ـ جمع آوری نظام مند و پردازش علمی تجربه های موفق هنری، ادبی، نقد، تبلیغ، معماری، شهرسازی، ارتباطاتی و رسانه ای انقلاب اسلامی، در قالب پژوهش های دانشگاهی، با هدف تبدیل آن به محتوای آموزشی و تربیتی دانشجویان دانشگاه و نیز نظریه پردازی های علمی بنیادی و کاربردی در راستای توسعه دانش اسلامی ـ ایرانی و مطالعات انتقادی در حوزه های مرتبط برای دستیابی به مرجعیت علمی در این حوزه ها

۷ـ ایجاد شبکه گسترده از اعضای هیأت علمی پیوسته و وابسته و همچنین بهره مندی از اندیشمندان، دانشمندان و پژوهشگران ایرانی و غیرایرانی، با تأکید بر همسایگان، جبهه مقاومت و جهان اسلام، در حوزه رشته های مرتبط با دانشگاه

۸ ـ توسعه ارتباطات و همکاری های علمی و دانشگاهی داخلی و بین المللی به ویژه با همسایگان و نیز در سطح منطقه و جهان اسلام با هدف تبادلات و تعاملات علمی، پژوهشی و فکری

ماده۴ـ وظایف

در راستای تحقق رسالت و اهداف اصلی دانشگاه، وظایف زیر تعریف و تعیین می شود :

۱ـ تعلیم و تربیت دانشجویان در حوزه های هنر، ادبیات، فرهنگ، رسانه، تبلیغ، ارتباطات و نیز معماری و شهرسازی، با توجه مضاعف به چندرشته ای ها، بین رشته ای ها و میان رشته ای های فناوری های جدید، پیشران و آینده ساز مرتبط با این حوزه ها به ویژه در عرصه های فضای مجازی و هوش مصنوعی، با توجه ویژه به بنیادهای فکری و اندیشه ای مانند فلسفه، حکمت، اخلاق و فقه حوزه های مرتبط و در جهت رسالت های خاص و رویکردهای تعیین شده برای دانشگاه، در چارچوب گفتمان انقلاب اسلامی

۲ـ فراهم آوردن فضای کالبدی و سایر امکانات و تسهیلات لازم و متناسب با فعالیت های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، دانشجویی، اداری و کارآفرینی مرتبط، با اخذ کمک و حمایت بخش های مرتبط دولتی و نهادهای انقلابی جمهوری اسلامی ایران و با تأکید بر حمایت های معنوی و مادی سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه هنری انقلاب اسلامی

۳ـ پذیرش دانشجو در رشته های مرتبط با شیوه های مختلف تعریف شده؛ با استقرار سازوکارهای لازم برای گزینش دانشجویان، متناسب با اهداف دانشگاه، از مسیر آزمون های سراسری و غیر از آن

۴ـ همکاری با مراکز علمی داخل و خارج از کشور، با تأکید بر کشورهای همسایه، جبهه جهانی مقاومت اسلامی و جهان اسلام، به منظور گسترش و اعتلای نظامات و فرآیندهای آموزش و پژوهش در رشته های مرتبط

۵ ـ همکاری فعال با همه مراکز، سازمان ها و نهادهای انقلابی کشور، با اولویت حوزه هنری انقلاب اسلامی، در حوزه رشته های دانشگاه و عرصه های تعریف شده برای آن، با هدف هم افزایی و بهره برداری حداکثری از ظرفیت های موجود و توسعه آنها

۶ ـ شناسایی و جذب اعضای هیأت علمی دانشمند و متعهد به اندیشه انقلاب اسلامی و تمدن ایرانی ـ اسلامی و فراهم آوردن زمینه هم افزایی آنها در قالب گروه های علمی در راستای تولید منابع علمی و آموزشی و انجام پژوهش های مورد نیاز جمهوری اسلامی ایران و جبهه جهانی مقاومت با هدف دستیابی به مرجعیت علمی

ماده۵ ـ محل فعالیت دانشگاه در استان تهران، به مرکزیت شهر تهران است. در صورت نیاز، گشایش شعبات در داخل و خارج از کشور، با حفظ کیفیت لازم، پس از تصویب هیأت امناء و با رعایت قوانین و مقررات، امکان پذیر است.

تبصره۱ـ نشانی دانشگاه توسط مؤسس تعیین و اعلام می شود و در صورت تغییر، نشانی جدید، به مراجع مربوطه اعلام می گردد.

تبصره۲ـ زبان تدریس در شعبات دانشگاه در داخل کشور، فارسی و در شعبات خارج از کشور، متناسب با شرایط، به زبان رسمی کشور میزبان و یا زبان محلی و بومی محل استقرار شعبه خواهد بود.

ماده۶ ـ دانشگاه یک واحد آموزشی (اعم از انواع مهارت آموزی، کارآموزی، کارورزی، آموزش کارگاهی، آموزش نظری کلاسی و غیره)، پژوهشی، فرهنگی و کارآفرینی در تراز یک دانشگاه جهانی است که از جهت حقوقی، نهادی غیردولتی غیرانتفاعی، ذیل سازمان تبلیغات اسلامی و مرتبط با حوزه هنری انقلاب اسلامی است و پس از تصویب و ابلاغ اساسنامه آن توسط «شورا» و ثبت در اداره ثبت اسناد و املاک (واحد ثبت مؤسسات غیرتجاری)، دارای شخصیت حقوقی رسمی و مستقل از جهات مختلف، براساس این اساسنامه و مقررات موضوع ماده۱۹ آن، اداره می شود.

ماده۷ـ درآمدهای دانشگاه، فقط صرف تعلیم و تربیت دانشجویان در حوزه های مرتبط با رسالت دانشگاه، سرمایه گذاری های عمرانی و افزایش کیفیت و کمیت تجهیزات مورد نیاز و نیز توسعه فعالیت های مرتبط با وظایف و اختیارات دانشگاه خواهد شد.

تبصره ـ دانشگاه می تواند بخشی از حمایت ها و درآمدهای خود را صرف توسعه منظومه هنرستان های سوره در سراسر کشور نماید.

ماده۸ ـ ارکان دانشگاه

۱ـ مؤسس

۲ـ هیأت امنا

۳ـ رئیس دانشگاه

۴ـ شورای دانشگاه

ماده۹ـ مؤسس

مؤسس دانشگاه، سازمان تبلیغات اسلامی است و حوزه هنری انقلاب اسلامی، به عنوان جانشین مؤسس، وظایف و اختیارات مؤسس را در این اساسنامه عهده دار خواهد شد.

ماده۱۰ ـ وظایف و اختیارات مؤسس

۱ـ پیشنهاد افراد صالح و واجد شرایط برای عضویت آن عده از اعضای هیأت امنا که باید توسط مؤسس انتخاب و معرفی شوند و عزل هر یک از آنها

۲ـ فراهم آوردن امکانات، تجهیزات و تسهیلات لازم مادی و معنوی برای اداره یک دانشگاه کارآمد، حرفه ای و پیشرو جهانی در تراز انقلاب اسلامی

۳ـ ایجاد منابع پایدار مالی و قابل برنامه ریزی بلندمدت برای اداره دانشگاه، از همه مسیرهای قانونی دولتی، عمومی، غیردولتی، خصوصی، نهادهای انقلابی و مانند آنها

۴ـ پیشنهاد هرگونه تغییر و اصلاح در مواد اساسنامه دانشگاه، پس از طی ضوابط و مقررات مربوط، به شورا، برای تصویب

۵ ـ ثبت اساسنامه دانشگاه در اداره ثبت اسناد و املاک (واحد ثبت مؤسسات غیرتجاری) محل فعالیت دانشگاه پس از تصویب و ابلاغ اساسنامه آن توسط شورا

۶ ـ ثبت تغییرات اساسنامه دانشگاه در اداره ثبت اسناد و املاک (واحد ثبت مؤسسات غیرتجاری) محل فعالیت دانشگاه پس از تصویب توسط شورا

۷ـ پیشنهاد انحلال دانشگاه به شورا و مدیریت فرآیندهای تعریف شده برای بعد از انحلال

ماده۱۱ـ ترکیب هیأت امناء

۱ـ رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی (به عنوان رئیس هیأت امناء)

۲ـ رئیس دانشگاه (دبیر هیأت امناء)

۳ـ نماینده وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

۴ـ سه نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی در مرتبه استادیاری و بالاتر و با حداقل ۵ سال سابقه کارآموزشی و پژوهشی در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و دارای صلاحیت های عمومی و علمی، به پیشنهاد رئیس حوزه هنری

۵ ـ یک نفر روحانی آشنا به حوزه های موضوعی مأموریت دانشگاه، با پیشنهاد رئیس حوزه هنری پس از تأیید رئیس سازمان تبلیغات اسلامی

۶ ـ یک نفر از افراد برجسته، دارای سوابق فرهنگی و هنری در حوزه های موضوعی مأموریت دانشگاه با پیشنهاد رئیس حوزه هنری

۷ـ نماینده تام الاختیار سازمان برنامه و بودجه کشور

تبصره۱ـ اعضای مذکور در ردیف های ۴ و ۵ و ۶ با پیشنهاد و معرفی رئیس هیأت امنای دانشگاه (رئیس حوزه هنری) و تأیید و حکم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برای مدت ۴ سال منصوب می شوند. معرفی و انتصاب مجدد و چندباره آنان بلامانع است و تا زمانی که افراد جدیدی به جای آنان منصوب نشده باشند، همچنان به وظایف و اختیارات قانونی خود ادامه می دهند.

تبصره۲ـ هیأت امنا حداقل در هر فصل از سال، یک بار با دعوت رئیس هیأت امناء، تشکیل جلسه می دهد. در صورت لزوم، به پیشنهاد رئیس هیأت امناء و یا نماینده وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یا رئیس دانشگاه یا سه تن از اعضای دیگر پس از تأیید رئیس هیأت امنا، جلسه فوق العاده هیأت امنا تشکیل می شود.

تبصره۳ـ جلسه هیأت امنا با حضور حداقل پنج نفر از اعضاء (با حضور لازم رئیس هیأت امناء و همچنین نماینده وزارت و نیز حداقل سه نفر عضو حقیقی) رسمیت می یابد و تصمیم های آن با رأی موافق اکثریت اعضا (به گونه ای که از ۴ رأی کمتر نباشد)، معتبر است.

تبصره۴ـ رئیس دانشگاه در جلسه هیأت امناء با دستورکار انتخاب رئیس دانشگاه، مجاز به حضور در جلسه و دارای حق رأی نیست.

ماده۱۲ـ وظایف و اختیارات هیأت امنا

۱ـ تعیین سیاست ها و راهبردهای کلان دانشگاه و راهبری و نظارت برای اجرایی شدن آنها

۲ـ تصویب آیین نامه داخلی هیأت امنا

۳ـ انتخاب و پیشنهاد فرد شایسته برای انتصاب در سمت رئیس دانشگاه مطابق ماده۱۳ اساسنامه

۴ـ تصویب نمودار سازمانی و تشکیلات دانشگاه و سایر آیین نامه های لازم بنا به پیشنهاد مؤسس، رئیس دانشگاه یا حداقل ۳ نفر دیگر از اعضا

۵ ـ بررسی و تصویب طرح های تحول و پیشرفت دانشگاه بنا به پیشنهاد رئیس دانشگاه

۶ ـ تصویب آیین نامه های پذیرش دانش آموزان مستعد در حوزه های مرتبط با مأموریت دانشگاه براساس سوابق تحصیلی و عملکرد در جشنواره ها و فعالیت های دانش آموزی معتبر

۷ـ تصویب، توسعه یا انحلال رشته های آموزشی دانشگاه، متناسب با حوزه ها و رسالت های تعریف شده

۸ ـ بررسی و تصویب بودجه تفصیلی (جاری، عمرانی، تحقیقاتی، توسعه ای و غیره) دانشگاه

۹ـ تعیین خزانه دار و حسابرس رسمی دانشگاه و همچنین تعیین اشخاصی که حق گشایش حساب های دانشگاه نزد بانک ها، مؤسسات مالی و اعتباری و صندوق های قرض الحسنه و حق برداشت از حساب ها را دارند

۱۰ـ تأیید حساب ها و ترازنامه سالیانه دانشگاه با توجه به گزارش حسابرس دانشگاه و ارسال آن به مؤسس

۱۱ـ تصویب آیین نامه مالی و معاملاتی دانشگاه و شیوه های اجرایی آن

۱۲ـ تصویب مقررات اداری و استخدامی و رفاهی کارکنان دانشگاه (هیأت علمی و غیر هیأت علمی) و تعرفه حقوق و دستمزد و مزایای آنان در چارچوب ضوابط و مقررات مربوط

۳۱ـ تصویب دریافت حمایت ها و کمک های مالی و امکانات از اشخاص حقیقی و حقوقی یا تفویض آن

۴۱ـ تصویب فرآیندها و سازوکارهای گزینش، جذب و تعیین ظرفیت پذیرش دانشجو و نیز شیوه های پذیرش استعدادهای درخشان و اعطای راتبه تحصیلی به ایشان، بنا به پیشنهاد رئیس دانشگاه

۵۱ـ تصویب میزان شهریه دانشجویان و آیین نامه چگونگی دریافت آن

۶۱ـ تعیین میزان آموزانه، پژوهانه، نویسانه، ترجمانه و نظایر آن با رعایت ضوابط و مقررات وزارت یا تفویض آن به شورای دانشگاه

۷۱ـ تصویب فرآیندها و شیوه های داخلی جذب اعضای هیأت علمی پیوسته و وابسته و راتبه تحصیلی آنها بر اساس مقررات وزارت

۸۱ـ تصویب به کارگیری اعضای هیأت علمی و کارکنان بازنشسته دانشگاه های دولتی، دارای برجستگی های عملی و نظری، به پیشنهاد رئیس دانشگاه، طبق قوانین جاری کشور

۹۱ـ تعیین سال مالی دانشگاه که عبارت است از یک سال شمسی که ابتدا و انتهای آن توسط هیأت امناء تعیین می شود

۲۰ـ تصویب اخذ تسهیلات بانکی از بانک ها و مؤسسات مالی و اعتباری و اخذ قرض الحسنه از اشخاص حقیقی و حقوقی بنا به پیشنهاد مؤسس یا پیشنهاد رئیس دانشگاه یا تفویض آن

۲۱ـ پیشنهاد قبول استعفاء و عزل و رئیس دانشگاه به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

تبصره۱ـ هیأت امنا موظف است به جز در مواردی که در این اساسنامه به آنها تصریح شده است، کلیه اسناد، مصوبات، آیین نامه ها، مقررات، شیوه نامه ها و ضوابط شورا، وزارت و سایر مقررات جاری کشور را رعایت کند.

تبصره۲ـ جهت اتقان بیشتر مصوبات هیأت امنا، حسب مورد تشکیل کمیسیون دائمی وفق مقررات مرتبط، قبل از تشکیل جلسات هیأت امنا امکان پذیر است.

ماده۱۳ـ رئیس دانشگاه :

رئیس دانشگاه که نماینده قانونی دانشگاه نزد مراجع حقیقی و حقوقی است، از میان اعضای هیأت علمی واجد شرایط، به پیشنهاد رئیس هیأت امنا، تأیید هیأت امناء، هماهنگی با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، تصویب شورا (یا کمیته ذی ربط) و با حکم رئیس هیأت امنا برای مدت ۴ سال منصوب می شود. پیشنهاد و انتصاب مجدد و چندباره وی، بلامانع است.

تبصره۱ـ پذیرش استعفا و یا عزل رئیس دانشگاه پس از تصویب هیأت امناء و با حکم رئیس هیأت امنا خواهد بود.

تبصره۲ـ در صورت درگذشت، بیماری مزمن و صعب العلاج، استعفا، عزل و هر نوع علت دیگری که مانع ادامه فعالیت رئیس دانشگاه شود، رئیس هیأت امنا می تواند حداکثر تا مدت شش ماه، برای دانشگاه، سرپرست تعیین کند؛ و طی این دوره، رئیس جدید را در هیأت امنای دانشگاه، انتخاب و برای تصویب نهایی معرفی نماید.

ماده۱۴ـ وظایف و اختیارات رئیس دانشگاه

رئیس دانشگاه مسئول اداره دانشگاه و اجرای کامل و صحیح رسالت های اصلی دانشگاه و سایر مأموریت های مندرج در این اساسنامه و همه آیین نامه ها و مقررات و برنامه های آموزشی و پژوهشی مصوب شورا، وزارت و هیأت امناء و مؤسس، در حوزه های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، دانشجویی، کارآفرینی، اداری، مالی و معاملاتی، توسعه ای و استخدامی دانشگاه است. بر این اساس، موارد ذیل از جمله وظایف و اختیارات رئیس دانشگاه محسوب می شوند :

۱ ـ پیشنهاد طرح ها و برنامه های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، کارآفرینی، اجرایی و توسعه ای به هیأت امناء

۲ـ پیشنهاد نمودار سازمانی و تشکیلات دانشگاه به هیأت امناء

۳ـ تهیه، تنظیم و پیشنهاد بودجه سالیانه و تفصیلی دانشگاه به هیأت امناء برای تصویب

۴ـ پیشنهاد ظرفیت پذیرش دانشجو برای هرسال و هر دوره تحصیلی به هیأت امناء

۵ ـ پیشنهاد فرآیندها و سازوکارهای گزینش، جذب و تعیین ظرفیت پذیرش دانشجو و نیز شیوه های پذیرش استعدادهای درخشان و راتبه تحصیلی، به هیأت امناء

۶ ـ ارسال گزارش سالیانه عملکرد (فعالیت های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، کارآفرینی و اجرایی و…) و حسابرسی دانشگاه به همراه ترازنامه مالی دانشگاه به هیأت امناء دانشگاه

۷ـ استخدام، انتصاب، اعطای راتبه تحصیلی، ترفیع، تبدیل وضعیت، ارتقاء مرتبه و عزل اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه با رعایت ضوابط و مقررات و آیین نامه ها و شیوه نامه های مصوب شورا، وزارت و مراجع ذی صلاح

۸ ـ امضاء کلیه اسناد و اوراق بهادار و تعهدآور دانشگاه یا تفویض آن به افراد ذی صلاح

۹ ـ انعقاد قرارداد با اشخاص حقیقی و حقوقی، در چارچوب ضوابط و مقررات مربوط

۱۰ ـ پیشنهاد آیین نامه مالی و معاملاتی و رفاهی دانشگاه و شیوه نامه های اجرایی آن به هیأت امناء برای تصویب

۱۱ـ ارائه پیشنهاد اخذ تسهیلات بانکی از بانک ها و مؤسسات مالی و اعتباری و اخذ قرض الحسنه از اشخاص حقیقی و حقوقی به هیأت امناء دانشگاه

ماده۱۵ ـ شورای دانشگاه

شورای دانشگاه بالاترین مرجع تصمیم گیری درون دانشگاه، پس از هیأت امنا است. در امتداد این شورا؛ شوراهای تخصصی (آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، کارآفرینی و غیره) نیز مطابق آیین نامه جامع مدیریت دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری مصوب شورا تشکیل خواهند شد.

تبصره ـ ترکیب اعضای شورای دانشگاه و اختیارات و وظایف آن مطابق آیین نامه جامع مدیریت دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری، مصوب شورا، خواهد بود.

ماده۱۶ـ دانشگاه می تواند پس از تأیید هیأت امنا اقدام به تأسیس مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد پیوسته در رشته های مورد نظر دانشگاه نماید؛ فعالیت آموزشی و تربیتی دانشگاه از نظر برگزاری دوره ها و رشته های تحصیلی خاص خود، با تصویب شورای گسترش آموزش عالی وزارت امکان پذیر است.

ماده۱۷ـ نحوه گزینش عمومی و صلاحیت علمی داوطلبان عضویت در هیأت علمی دانشگاه تابع ضوابط و مقررات وزارت و سایر مراجع ذی صلاح و نیز مصوبات هیأت امناء دانشگاه است.

ماده۱۸ـ نحوه پذیرش دانشجو

پذیرش دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی به اشکال زیر امکان پذیر است :

۱ـ بر اساس انتخاب و گزینش علمی ـ عمومی اختصاصی دانشگاه از میان داوطلبان معرفی شده به تعداد چند برابر تعداد کرسی های مجاز پذیرش دانشگاه در آزمون های سراسری

۲ـ بر اساس سوابق تحصیلی، آزمون ویژه طراحی شده توسط دانشگاه و فعالیت های دانش آموزی متقاضیان در حوزه های مرتبط با مأموریت دانشگاه با تأکید بر پذیرش دانشجویان نخبه، از مدارس خاص و هنرستان های هنر مورد تأیید هیأت امنا و انتخاب از میان برگزیدگان جشنواره ها، المپیادها، مسابقات ملی و جهانی و توصیه و معرفی نهادهای انقلابی و افراد شاخص حوزه های هنر، ادبیات، فرهنگ، ارتباطات، رسانه، تبلیغ، معماری و شهرسازی

تبصره ـ پذیرش دانشجویان از مسیر بند ۲ ماده۱۸، در سقف ۲۵ درصد پذیرش دانشجو در هر سال و براساس آیین نامه ای صورت می پذیرد که به تأیید هیأت امنای دانشگاه و تصویب ستاد علم و فناوری و نوآوری شورا می رسد و کمیته ای شامل نمایندگانی از شورا، وزارت و دانشگاه که ترکیب آن به تصویب ستاد علم و فناوری و نوآوری شورا می رسد، بر اجرای آیین نامه یادشده نظارت می کند.

ماده۱۹ـ دانشگاه به جز در موارد مصرّح در اساسنامه حاضر، تابع کلیه قوانین، ضوابط، مقررات و آیین نامه های مربوط به امور آموزشی، پژوهشی، دانشجویی، فرهنگی، اداری، مالی معاملاتی و شرایط دانش آموختگی از مؤسسات آموزش عالی مصوب شورا، مجلس شورای اسلامی، وزارت، هیأت امناء و سایر ضوابط و مقررات مربوط است.

ماده۲۰ـ برنامه های آموزشی، تربیتی و درسی خاص دانشگاه می تواند در قالب مقاطع کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته، کارشناسی ارشد پیوسته و ناپیوسته و نیز دکترای تخصصی، پس از تصویب در هیأت امناء و شورای گسترش وزارت، مطابق ضوابط و مقررات وزارت اجرا شود.

ماده۲۱ـ وزارت بر کلیه فعالیت های دانشگاه در امور آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، دانشجویی و اجرایی، براساس مفاد این اساسنامه، نظارت می نماید و در صورت احراز تخلف؛ گزارش مربوط را، به شورا ارائه می دهد.

ماده۲۲ـ منابع مالی دانشگاه

منابع مالی دانشگاه بر اساس موارد زیر تأمین خواهد شد :

۱ـ هرگونه درآمدهای حاصل از فعالیت های آموزشی، فرهنگی، پژوهشی و کارآفرینی دانشگاه، با رعایت ضوابط و مقررات مربوط

۲ـ کمک ها و حمایت های معنوی و مادی سازمان تبلیغات اسلامی

۳ـ کمک ها وحمایت های معنوی و مادی حوزه هنری انقلاب اسلامی

۴ـ شهریه دریافتی از دانشجویان و هنرجویان دوره های آزاد مطابق ضوابط و مقررات مربوط

۵ ـ حمایت ها، کمک ها و هدایای اشخاص حقیقی و حقوقی، نذورات و نیز کمک های دریافتی از بخش های دولتی و غیردولتی، نهادهای انقلابی اقتصادی و نیز سایر نهادهای انقلابی و سایر عواید محلی، با رعایت ضوابط و مقررات مربوط

۶ ـ درآمدهای حاصل از فعالیت های اقتصادی و سرمایه گذاری دانشگاه، با رعایت ضوابط و مقررات مربوط

۷ـ بودجه عمومی دولت در قالب کمک، با توجه به تعیین رسالت های خاص برای دانشگاه

تبصره ـ چنانچه منابع مذکور دربندهای ۱ الی ۶ ماده۲۲ نتواند هزینه های اداره دانشگاه را تأمین کند، بنا به رسالت خاص و مأموریت متمایز تعریف شده برای دانشگاه، کسری اعتبار آن، به تشخیص و پیشنهاد هیأت امناء، از محل بودجه عمومی دولت و کمک نهادهای انقلابی، تأمین خواهد شد.

ماده۲۳ـ انحلال دانشگاه

دانشگاه در موارد زیر پس از تصویب نهایی شورا، منحل و یا در مؤسسه دیگری، ادغام می شود :

۱ـ پیشنهاد مؤسس

۲ـ در صورت تخلف دانشگاه از مقررات اساسنامه، مصوبات و ضوابط وزارت و سایر ضوابط و مقررات جاری کشور، مطابق آیین نامه رسیدگی به تخلفات مؤسسات

ماده۲۴ـ درصورتی که شورا با انحلال و یا ادغام دانشگاه موافقت اصولی نماید، مؤسس موظف است اقدامات زیر را انجام دهد :

۱ـ کلیه تعهدات مربوط به دانشجویان خود را تا اتمام دوره تحصیلات و دانش آموختگی آنها به نحو مطلوب و مطابق مصوبات و ضوابط مربوطه اجرا نماید

۲ـ کلیه امتیازات و اموالی را که در اختیار دانشگاه قرارگرفته است، پس از بازگرداندن دیون، اموال و املاک امانت گرفته شده و تسویه حساب های مالی، به مؤسس بازگرداند.

۳ـ کلیه تعهدات قانونی خود را در برابر وزارتخانه ها، مؤسسات دولتی، نهادهای عمومی غیردولتی، بانک ها، شهرداری ها، سایر اشخاص حقوقی و حقیقی (اعم از اعضای هیأت علمی و کارمندان خود) انجام دهد

ماده۲۵ـ پس از احراز اجرای تعهدات مذکور در ماده۲۴ و حل وفصل امور آموزشی و حقوقی دانشگاه و تصویب نهایی انحلال دانشگاه توسط شورا، اقدامات زیر انجام می گیرد :

۱ـ هیأت تسویه ای مرکب از افراد ذیل تشکیل و با رعایت مقررات قانونی امر تسویه نهایی دانشگاه را بر عهده خواهد داشت:

۱ـ نماینده حقوقی وزارت

۲ـ نماینده حقوقی مؤسس

۳ـ رئیس وقت دانشگاه (در غیاب رئیس دانشگاه، یکی از معاونان بنا به تشخیص مؤسس)

۲ـ مراتب تصویب انحلال دانشگاه توسط وزارت به اداره ثبت اسناد و املاک (واحد ثبت مؤسسات غیرتجاری) محل فعالیت دانشگاه اعلام می شود تا دانشگاه مطابق مقررات مربوط منحل شود.

تبصره ـ انحلال دانشگاه تا زمانی که در اداره ثبت اسناد و املاک (واحد ثبت مؤسسات غیرتجاری) محل فعالیت دانشگاه به ثبت نرسیده و اعلام نشده باشد، نسبت به اشخاص ثالث بی اثر است.

ماده۲۶ـ پس از انجام تعهدات، تعیین تکلیف دیون دانشگاه و اعلام ختم تسویه، باقیمانده دارایی های دانشگاه با رعایت بند ۲ ماده۲۴ اساسنامه به مؤسس منتقل می شود.

تبصره ـ هیأت تسویه موظف است در مورد فوق صورت مجلسی که به امضای کلیه اعضای هیأت می رسد در سه نسخه تنظیم، یک نسخه از آن را به مؤسس و نسخ دیگر را به وزارت تسلیم نماید.

ماده۲۷ـ مواردی که در این اساسنامه پیش بینی نشده است تابع مصوبات، ضوابط و مقررات شورا و وزارت و سایر مراجع ذی صلاح است.

ماده۲۸ـ هرگونه تغییر در مفاد این اساسنامه، پس از اخذ نظر مشورتی شورای گسترش وزارت و شورای ستاد علم و فناوری و نوآوری شورا، با تصویب در شورا امکان پذیر است.

ماده۲۹ـ این اساسنامه در یک مقدمه، ۲۹ ماده و ۱۶ تبصره در جلسه ۹۰۳ مورخ ۱۴۰۳/۶/۶ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و از تاریخ ثبت در اداره ثبت اسناد و املاک (واحد ثبت مؤسسات غیرتجاری)، معتبر و جایگزین اساسنامه مصوب جلسه ۴۲۳ مورخ ۱۳۷۷/۴/۳۰ شورا و اصلاحات بعدی می شود.

رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ـ مسعود پزشکیان

نمایش بیشتر
دوره DBA-MBA حقوقی مدرک دانشگاه تهران موسسه دکتر بهنیایی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا