مخالفت مجلس با کلیات طرح تدریس ادبیات زبانهای محلی در مدارس
پایگاه خبری اختبار- نمایندگان مجلس شورای اسلامی با طرح تدریس ادبیات زبانهای قومی و محلی در مدارس کشور مخالفت کردند.
به گزارش اختبار، در جلسه علنی امروز (چهارشنبه ۸ اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی، طرح تدریس ادبیات زبانهای قومی و محلی در مدارس کشور موضوع اصل ۱۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در دستورکار قرار گرفت.
پس از مطرح شدن نظرات موافقان و مخالفان، کلیات طرح با ۱۰۴ رای موافق، ۱۳۰ رای مخالف و پنج رای ممتنع تصویب نشد.
متن طرح تدریس ادبیات زبانهای محلی و قومی در مدارس کشور (موضوع اصل پانزدهم قانون اساسی) به شرح زیر است:
طرح تدریس ادبیات زبانهای محلی و قومی در مدارس کشور موضوع اصل (۱۵) پانزدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
ماده ۱ – کتاب ها و مواد درسی و آموزشی (به جز درس زبانهای خارجی) و تدریس در تمام پایه های تحصیلی باید به زبان و خط فارسی باشد و معلمان باید به زبان فارسی، محتوای کتاب های درسی را آموزش دهند.
ماده ۲ – وزارت آموزش و پرورش می تواند در چهارچوب بودجه سنواتی خود، از سال تحصیلی ۱۴۰۵ – ۱۴۰۴ ترتیبی اتخاذ نماید تا ادبیات زبانهای محلی و قومی متناسب با هر منطقه، بصورت دو واحد اختیاری ( دو ساعت در هفته) در پایه های هفتم و دهم آموزش داده شود.
تبصره – مرجع تشخیص زبانهای محلی و قومی هر منطقه، فرهنگستان زبان و ادب فارسی است.
ماده ۳ – سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش می تواند با رعایت ماده (۲) این قانون و تبصره آن، در چهارچوب حفظ وحدت ملی و با مشارکت کارشناسان خبره موضوعی، نسبت به تدوین برنامه درسی آموزشی ادبیات زبانهای محلی و قومی اقدام کند. رسم الخط محتوای آموزشی مذکور، فارسی است و استفاده از سایر رسم الخط ها ممنوع است.
ماده ۴ – وزارت آموزش و پرورش مجاز است در هر منطقه از طریق دانشگاه فرهنگیان یا برگزاری دورههای آموزشی ضمن خدمت، دوره آموزشی روش تدریس درس (ادبیات زبانهای محلی و قومی) را وفق تبصره ماده (۲) این قانون، برای دانشجویان داوطلب آن دانشگاه و معلمان علاقمند (ترجیحا معلمان زبانهای فارسی، عربی و انگلیسی) برگزار نماید.
ماده ۵ – وزارت آموزش و پرورش گزارش اجرای این قانون را هر شش ماه یکبار به کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی ارائه مینماید.
ماده ۶ – آییننامه اجرایی این قانون حداکثر ظرف سه ماه پس از ابلاغ این قانون، توسط وزارت آموزش و پرورش تهیه میشود و به تصویب هیات وزیران میرسد.
فراگیری و تکلم به زبان مادری حق همه اقوام است همینطور که تا حالا هم مانعی برای آن در ایران نبوده اما زبان مشترک فارسی است و فارسی حلقه اتصال همه اقوام ایرانی میباشد اگر قرار باشد آموزش دروس به زبان مادری باشد پس زبان مشترک دیگر مفهومی ندارد و این یعنی هرج مرج زبانی در یک کشور ،دسیسه آموزش به زبان مادری یعنی تجزیه خاموش و بی سر و صدای ایران و از بین بردن تدریجی تاریخ و تمدن و فرهنگ هزاران ساله این مرز و بوم .
بعضی از کشور ها مثل ترکیه و ترکمستان و عربستان و …حتی اسم این کشور ها هم قومیتی و نژاد پرستانه است .