آیین نامه گروههای آموزشی و تربیتی
آیین نامه گروههای آموزشی و تربیتی
مصوب نهصد و چهاردهمین (۹۱۴) جلسه شورایعالی آموزش و پرورش، تاریخ ۹۴/۴/۲۹ (بررسی شده در جلسات ۹۱۲ ،۹۱۳ و ۹۱۴)
به منظور ارتقای کیفیت آموزش و پرورش و توسعه مستمر شایستگیهای حرفه ای معلمان و براساس مفاد سند تحول بنیادین ۱، وزارت آموزش و پرورش موظف است با استفاده بهینه از ظرفیت، توانمندی و مشارکت حداکثری معلمان در فرایند تعلیم و تربیت، نسبت به تشکیل و ساماندهی گروههای آموزشی و تربیتی براساس مواد زیر اقدام کند:
ماده۱ـ تعریف:
معلمان علاقهمند و واجد صلاحیت۲ (اعم از آموزگاران، دبیران، هنرآموزان، مشاوران، مربیان و مدیران مدارس) در پایهها، رشتهها یا گروههای درسی که برای ارتقای کیفیت آموزشی و تربیتی، در برنامهها و فعالیتهای مربوط، با هم تعامل، همفکری و تبادل نظر و تجربه دارند.
ماده۲ـ اهداف:
۱ ـ توسعه مستمر شایستگیها و مهارتهای تخصصی و حرفهای معلمان با بهرهگیری از ظرفیتهای درون و برون سازمانی
۲ـ ارتقای نقش معلمان در طراحی، تدوین، اجرا، نظارت و ارزشیابی برنامههای درسی و آموزشی و افزایش ارتباط و تعامل اثربخش بین معلمان و برنامهریزان درسی
۳ـ گسترش فرهنگ پژوهش و توسعه تحقیق و کاربست آن در مدارس
۴ـ تبادل نظر و تجربه بین اعضای گروههای آموزشی و تربیتی در فرآیند تعلیم و تربیت و پرورش خلاقیت و نوآوری در آنان و انتقال آن به سایر معلمان
۵ ـ نظارت بر حسن اجرای برنامهها و فعالیتهای آموزشی و تربیتی معلمان و مدارس و ارائه پیشنهادهای لازم.
ماده۳ـ اصول:
گروههای آموزشی و تربیتی مبتنی بر اصول زیر فعالیت میکنند:
ـ شایستهمحوری و تخصصگرایی
ـ مشارکتپذیری و مشارکتجویی
ـ رقابتپذیری سالم و اثربخش
ـ پژوهشمحوری و خلاقیتمداری
ـ مسئولیتپذیری و پاسخگویی
ماده۴ـ قلمرو فعالیتها:
ـ مشارکت در آموزش و توانمندسازی معلمان در چارچوب «برنامه درسی ملی» و برنامههای درسی و تربیتی مصوب، به ویژه کتابهای جدیدالتالیف
ـ بررسی و اظهار نظرتخصصی درباره برنامهها، کتابهای درسی و مواد آموزشی
ـ مشارکت در طراحی، تدوین، اجرا و ارزشیابی برنامههای درسی و تربیتی و تولید منابع آموزشی و تربیتی در سطح مدرسهای، منطقهای، استانی و ملی
ـ مشارکت در برنامهریزی و اجرای جشنوارههای علمی و الگوهای برتر تدریس، مسابقات و المپیادهای علمی و فرهنگی، عملی و مهارتی دانشآموزان و معلمان با رویکردهای نوین
ـ تعامل اثربخش با انجمنهای علمی معلمان، پژوهشسراهای دانشآموزی و مراکز علمی دانشگاهی، پژوهشی و فناوری داخلی و خارجی
ـ همکاری در فرآیند ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و بهکارگیری روشهای کارآمد برای ارتقای اثربخشی آن
ـ طراحی و انجام پژوهشهای کاربردی، با تاکید بر اقدامپژوهی۳ (پژوهش حین عمل) و درسپژوهی۴
ـ راهبری حرفهای معلمان و نظارت بر عملکرد آنان، با تاکید بر نظارت بالینی
ـ مشارکت مؤثر در سنجش صلاحیتهای تخصصی و حرفهای معلمان و همکاری در انتخاب معلمان نمونه بر اساس شیوهنامه مربوط
ماده۵ ـ انتخاب سرگروهها:
سرگروههای آموزشی توسط معلمان همگروه خود در سطح ادارات مناطق و استانها برای مدت دو سال (قابل تمدید برای یک دوره دیگر) انتخاب میشوند و حسب مورد با ابلاغ رسمی رئیس آموزش و پرورش منطقه/ مدیرکل آموزش و پرورش استان یا معاونان آموزشی ذیربط در منطقه و استان فعالیت میکنند.
تبصره ـ تشکیل دبیرخانههای راهبری دروس در قالب گروههای درسی تخصصی در سطح ستاد و استانها بلامانع است.
ماده۶ ـ منابع انسانی برای تشکیل گروههای آموزشی بر اساس ضرایب جدول زیر (ساعات تدریس موظف و غیر موظف ـ دولتی و غیردولتی) اختصاص مییابد و اعتبارات لازم برای فعالیت اعضای گروهها، از محل اعتبارات وزارت آموزش و پرورش تأمین و ابلاغ میشود.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
زیرنویس :
۱ ـ بند ۱۳ از راهکارهای کلان و بندهای ۳ـ۲، ۲ـ ۸ ، ۶ ـ ۸ ، ۴ـ۱۱ و ۷ـ۱۱ از راهکارهای هدفهای عملیاتی
۲ ـ کسی که مجموعهای از دانش، مهارت، نگرش، ویژگیهای شخصیتی، علایق، تجربهها و توانمندیهای به اثبات رسیده دارد و آنها را در رشتههای تخصصی مربوط در سطحی بالاتر از انتظار به کار میگیرد.
۳ ـ اقدام پژوهی نمود تفکر معلم به مثابه یک پژوهشگر است که در حین عمل، به ویژه طی فرایند آموزش، با انجام یا مشارکت در آن، به بهبود فهم خود از آموزش، حل مشکلات درسی و انجام اثربخش وظایف در کلاس درس، کمک میکند. این نوع تحقیق بر حل مشکلات فوری تاکید و بر کاربرد فوری نتایج تمرکز دارد.
۴ ـ نوعی پژوهش و به مفهوم تحقیق عمل که توسط گروهی از معلمان یا دانشآموزان در مورد موضوعات درسی با هدایت و راهنمایی معلم یا مربی در یک مدرسه انجام میشود.
ـ مشارکت مؤثر در مستند سازی و اشاعه دیدگاهها و تجربیات موفق معلمان و مدارس (مدیریتدانش)
ـ مشارکت در تدوین برنامههای آموزشی مدارس، مجتمعهای آموزشی و تربیتی و ادارات آموزش و پرورش.