گواهی پایانکار و نحوه دریافت آن
گواهی پایانکار ساختمان و نحوه دریافت آن
گواهی پایانکار، سندی است که پس از اتمام کلیه عملیات ساختمانی، بر اساس تقاضای مالک یا وکیل قانونی او توسط شهرداری و با توجه به شناسنامه فنی و ملکی ساختمان صادر میشود. گواهی پایانکار باید به تائید تمام ناظران ساختمانی برسد و پس از صدور شناسنامه فنی و ملکی توسط سازمان نظام مهندسی در شهرداری صادر میشود.
شناسنامه فنی و ملکی، سندی است که حاوی اطلاعات فنی و ملکی ساختمان بوده و توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان صادر میشود و در این شناسنامه چگونگی رعایت مقررات ملی ساختمان و ضوابط شهرسازی و ضوابط کیفیت فنی ساختمان قید میشود. بر مبنای قانون، ارائه این شناسنامه در تمام نقل و انتقالات ساختمان برای آگاهی خریدار از مشخصات ساختمان الزامی است.
صدور گواهی پایان کار ساختمان به این معنی است که از لحاظ مقررات فنی و شهرسازی و از نظر شهرداری و سازمانهای ذیربط قانونی، ساختمان احداث شده مورد تائید است. تا زمانی که گواهی پایان کار ساختمان از سوی شهرداری صادر نشود، امکان تنظیم صورتمجلس تفکیکی بهوسیله اداره ثبت اسناد و املاک، وجود ندارد و تا زمانی که صورتمجلس تفکیکی وجود نداشته باشد، امکان صدور سند مالکیت مجزی برای هر یک از واحدهای احداث شده در ساختمان وجود ندارد. به عبارت دیگر، گواهی پایانکار پیشنیاز صدور سند برای ساختمان است. پایان کار یکی از مهمترین مدارکی است که یک ساختمان دارد و در آن کاربری ملک مشخص میشود.
پس از اتمام روند احداث ساختمان برای دریافت گواهی پایانکار، باید به شهرداری که پروانه احداث بنا را صادر کرده است، مراجعه کرد. یک سری مدارک باید تهیه شود. ابتدا باید فرم درخواست پایان کار ساختمان تهیه و تکمیل شود.
باید توجه داشت اگر ساخت و ساز برای نوسازی بوده است، عوارض نوسازی پرداخت و رسید آن دریافت شود. سپس با ارائه سند مالکیت رسمی، درخواست در دبیرخانه شهرداری همراه با شماره و تاریخ ثبت و زمان برای بازدید کارشناس دفتر فنی تعیین میشود. کارشناسان دفتر فنی و شهرداری از ساختمان بازدید میکنند که مدارک بازدید و تأیید آنان و همچنین فرم تکمیلشده گزارش عملیات روند اجرای ساختمان از سوی مهندس ناظر، برای اخذ گواهی پایانکار ضروری است. پس از بازدید صورت گرفته، در صورتی که ملک خلافی نداشته باشد به قسمت محاسبات که شامل ارائه رسید عوارض، گزارش ناظر در مرحله اتمام و برگ اتمام بنا (شامل پیشنویس پایانکار و تأیید رئیس بازرسی) است میرود.
پس از ارجاع به واحد محاسبات، اگر بدهی قبلی وجود نداشته باشد، مدارک تکمیل و پیشنویس تهیه میشود؛ اما اگر بدهی قبلی داشته باشد، ابتدا بدهی اخذ و تسویه حساب ارائه میشود و سپس مدارک تکمیل و پیشنویس تهیه میشود. در نهایت به ترتیب به تأیید رئیس نظارت فنی، معاون شهرسازی و معماری منطقه و شهردار منطقه میرسد و گواهی پایانکار صادر و به مالک تسلیم میشود.
تذکر
در صورتی که ملک دارای تخلف ساختمانی باشد، در کمیسیونهای داخلی و ماده ۱۰۰ بررسی میشود و پس از تعیین تکلیف در این کمیسیون، بقیه مراحل اجرا میشود. در این حالت با ارسال درخواست کتبی به مالک، طی مهلت ده روزه از وی توضیح میخواهند و سپس تصمیم میگیرند. در این میان، اگر رأی کمیسیون ماده ۱۰۰ مبنی بر جریمه باشد، به مالک جریمه تعلق میگیرد و اگر مالک جریمه را پرداخت کند، عملیات تمدید پروانه ساختمان یا اخذ گواهی پایانکار ساختمان مالک انجام میشود. اما اگر او جریمه را پرداخت نکند، پرونده به کمیسیون تجدید نظر ماده ۱۰۰ ارجاع و رأی تخریب از سوی کمیسیون صادر میشود. حکم تخریب از سوی شهرداری به مالک ابلاغ میشود و اگر ظرف دو ماه قلع بنا صورت نگیرد، شهرداری رأساً اقدام و هزینهها را از مالک دریافت میکند.
مدارک لازم برای ثبت فرم درخواست گواهی پایانکار
اصل و تصویر مدرک مالکیت؛
اصل کپی شناسنامه و کارت ملی مالک یا مالکین؛
نقشه ساخت تفکیکی با مهر و امضاء مهندس ذیصلاح توسط مالک یا مهندس ذیصلاح مشخص شده باشد؛
اصل و تصویر صورتمجلس تفکیکی برای املاک دارای سند آپارتمانی یا املاک اوقافی؛
اصل کپی انحصار وراثت در صورت فوت مالک؛
نقشه GIS که محل ملک روی آن توسط مالک یا مهندس ذیصلاح مشخص شده باشد؛
الزامی بودن حضور مالک یا وکیل قانونی؛
اصل کپی وکالتنامه و شناسنامه و کارت ملی وکیل یا قائم مقام قانونی در صورت مراجعه وکیل قانونی؛
گزارش مهندس ناظر (شماره یا تصویر گزارش ارائه شده به دفاتر خدمات الکترونیک)؛
فیشهای آب، برق، گاز، تلفن و نوسازی.
مدارک لازم برای تهیه پیشنویس
تأییدیه استاندارد آسانسور برای ساختمانهای دارای آسانسور؛
تأییدیه آتشنشانی؛
فیش نوسازی سال جاری پرداخت شده؛
برگه گواهی اتمام بنا با تأیید امضای محضری توسط مالک و ناظر؛
نامه تسویه حساب کامل برای املاکی که عوارض آنها تقسیط شده است.