آیین نامه اجرایی بند (ب) ماده (۱۱) قانون جهش تولید دانش بنیان
مورخ: ۱۴۰۱/۷/۴
شماره ۱۱۷۲۰۵/ت ۶۰۰۲۳هـ
مورخ: ۱۴۰۱/۷/۴
- وزارت امور اقتصادی و دارایی
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
- وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
- معاونت علمی و فناوری رییس جمهور
هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۱/۶/۱۳ به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی با همکاری معاونت علمی و فناوری رییس جمهور، وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و به استناد بند (ب) ماده (۱۱) قانون جهش تولید دانشبنیان ـ مصوب ۱۴۰۱ـ آیین نامه اجرایی بند مذکور را به شرح زیر تصویب کرد:
آیین نامه اجرایی بند (ب) ماده (۱۱) قانون جهش تولید دانش بنیان
ماده۱ـ در این آیین نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:
۱ـ قانون: قانون جهش تولید دانش بنیان ـ مصوب ۱۴۰۱ـ .
۲ـ شورا: شورای راهبری فناوری ها و تولیدات دانش بنیان موضوع ماده (۲) قانون حمایت از شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات ـ مصوب ۱۳۸۹ـ با اصلاحات بعدی آن.
۳ـ سازمان: سازمان امور مالیاتی کشور.
۴ـ اشخاص مشمول: شرکتها و مؤسسات متقاضی اعتبار مالیاتی در چهارچوب ماده (۲) این آیین نامه.
۵ ـ طرح (پروژه)های تحقیق و توسعه: طرح (پروژه)های تحقیق و توسعه که در چهارچوب ضوابط مصوب شورا با هدف تولید محصولات یا خدمات جدید، ارتقای محصولات یا خدمات فعلی و یا بهبود فرآیندهای تولید یا عملیات با به کارگیری فناوری و نوآوری در قالب طرح مشخص و حاوی زمانبندی و به تأیید دبیرخانه شورا میرسد.
ماده۲ـ شرکت ها و مؤسسات تولیدی و خدماتی که دارای پروانه بهره برداری یا مجوز فعالیت از وزارتخانه ها و نهادهای ذیربط هستند، میتوانند مشمول این آیین نامه قرار گیرند.
تبصره۱ (اصلاحی ۱۴۰۱)ـ سرمایهگذاری برای توسعه زیستبوم نوآوری اعم از آزمایشگاههای مرجع در دانشگاهها، مؤسسات پژوهشی، پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد مورد تأیید وزارتخانههای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در صورتی که مالکیت آن به دانشگاهها، مؤسسات پژوهشی، پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد مربوطه منتقل شود، از شمول این بند مستثنی بوده و هزینهکرد مرتبط با این بند نیز با تأیید شورا مشمول مصادیق سرمایهگذاری مورد تأیید این آییننامه است.
متن سابق: در اجرای تبصره (۱) ماده (۲) قانون حمایت از شرکتها و مؤسسات دانشبنیان و تجاریسازی نوآوریها و اختراعات، شرکتها و مؤسساتی که از حمایتهای مالیاتی موضوع این آیین نامه بهرهمند میشوند، در چهارچوب مصوبات شورا در همان سال مالی امکان استفاده از حمایتهای مالیاتی موضوع مواد (۳) و (۹) قانون حمایت از شرکتها و مؤسسات دانشبنیان و تجاریسازی نوآوریها و اختراعات ندارند.
تبصره۲ـ در اجرای تبصره (۱) ماده (۲) قانون حمایت از شرکتها و مؤسسات دانشبنیان و تجاریسازی نوآوریها و اختراعات، در صورتی که اشخاص مشمول موضوع این آیین نامه از اعتبار مالیاتی این آیین نامه برخوردار شده باشند، بابت کالاها و خدمات تولید شده از نتیجه طرح (پروژه)های تحقیق و توسعه مذکور، در چهارچوب مصوبات شورا مشمول مشوقهای مالیاتی موضوع مواد (۳) و (۹) قانون حمایت از شرکتها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوریها و اختراعات نمیباشند.
تبصره۳ـ هزینه های مشمول حمایتهای بند (س) ماده (۱۳۲) قانون مالیاتهای مستقیم ـ مصوب ۱۳۶۶ ـ و اصلاحات بعدی آن به عنوان هزینه های مورد تأیید این آیین نامه محسوب نخواهد شد.
ماده۳ـ معادل هزینه های انجامشده در طول برنامه زمانبندی و تا سقف هزینه های مندرج در طرح (پروژه)های تحقیق و توسعه مصوب بر اساس راهبردها و اولویتهای اعلامی و در چهارچوب مواد (۱۴۷) و (۱۴۸) اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم ـ مصوب ۱۳۹۴ـ و سایر مقررات مرتبط به عنوان اعتبار مالیاتی با قابلیت انتقال به سنوات آتی به اشخاص مشمول اعطا میشود و معادل آن از مالیات قطعی موضوع ماده (۱۰۵) قانون مالیاتهای مستقیم مربوط به سال انجام هزینه مذکور یا سالهای بعد کسر میشود. راهبردها و اولویتها و ضوابط مربوط به فرآیند تصویب و چهارچوب تدوین طرح (پروژه)های تحقیق و توسعه توسط شورا تعیین میشود.
تبصره۱ـ اعتبار مالیاتی موضوع این آیین نامه مشمول جایزه خوش حسابی موضوع ماده (۱۹۰) و خسارت و استرداد موضوع ماده (۲۴۲) قانون مالیاتهای مستقیم و تهاتر با بدهی سنوات گذشته قبل از سال انجام هزینه و سایر منابع مالیاتی نخواهد بود.
تبصره۲ـ هزینه هایی که در اجرای بند (ب) ماده (۱۱) قانون به عنوان اعتبار مالیاتی از مالیات قطعی شده سال انجام هزینه مذکور یا سالهای بعد کسر میشوند، مجددا به عنوان اعتبار مالیاتی یا هزینه قابل قبول مالیاتی از جمله هزینه استهلاک پذیرفته نخواهد شد. همچنین مالیات بر ارزش افزوده پرداختشده بابت کالا و خدمات موضوع این آیین نامه مشمول اعتبار مالیاتی موضوع این آیین نامه نیست.
تبصره۳ـ در صورت اظهار خلاف واقع هزینه های طرح (پروژه)های تحقیق و توسعه، اشخاص مشمول از حمایتهای مالیاتی این آیین نامه محروم شده و سازمان مکلف است نسبت به مطالبه اعتبار مالیاتی اعطا شده و جرایم متعلقه قانونی اقدام نماید.
ماده۴ـ سرفصلهای هزینه کرد تحقیق و توسعه طرح (پروژه)های موضوع این آیین نامه از جمله هزینه های منابع انسانی، مواد، ملزومات، تجهیزات و خدمات مورد نیاز تحقیق و توسعه و شرایط پذیرش هریک از آنها با رعایت مفاد این ماده توسط شورا تعیین میشود و باید در چهارچوب مواد (۱۴۷) و (۱۴۸) قانون مالیاتهای مستقیم صورت گرفته باشد و در سرفصلهای جداگانه در دفاتر قانونی ثبت و نگهداری شود.
تبصره۱ـ هزینه خرید زمین و ساختمان و یا احداث آن جزء سرفصلهای مورد پذیرش هزینهکرد تحقیق و توسعه نیست.
تبصره۲ـ هزینه خرید و نگهداری خودرو به عنوان سرفصل هزینهکرد مورد پذیرش نبوده و صرفاً در صورتی که برای مهندسی معکوس و اجرای طرح (پروژه) تحقیق و توسعه به کار رود، با تأیید دبیرخانه شورا به میزان استهلاک سالیانه و بر اساس ماده (۱۴۹) اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم ـ مصوب ۱۳۹۴ـ به عنوان هزینهکرد تحقیق و توسعه قابل پذیرش است.
تبصره۳ (منسوخ)ـ هزینه خرید ماشینآلات و تجهیزات به میزان استهلاک سالیانه در طرح (پروژه) تحقیق و توسعه در چهارچوب مصوبات شورا و بر اساس ماده (۱۴۹) اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم به عنوان هزینهکرد تحقیق و توسعه قابل پذیرش است.
تبصره۴(منسوخ)ـ هزینه خرید مواد اولیه در چهارچوب مصوبات شورا و صرفاً به میزانی که در طرح (پروژه) استفاده شده است ، به عنوان هزینهکرد تحقیق و توسعه قابل پذیرش است.
ماده۵ ـ اشخاص مشمول موظفند طرح (پروژه)های تحقیق و توسعه پیشنهادی خود را همراه با مستندات مورد نیاز در چهارچوب مشخص شده توسط شورا به دبیرخانه شورا ارائه نمایند.
تبصره ـ دبیرخانه شورا باید امکان دسترسی برخط به طرح (پروژه)های تحقیق و توسعه مصوب را که در برگیرنده نام شرکت، موضوع طرح (پروژه)، میزان هزینه های طرح، مدت زمان و همچنین فهرست طرح (پروژه)های تحقیق و توسعه موضوع این آیین نامه و تأییدیه های مربوط را برای سازمان فراهم آورد.
ماده۶ ـ به منظور تحقق اهداف مندرج در صدر ماده (۱۱) قانون، طرح (پروژه)های تحقیق و توسعه موضوع این آیین نامه منوط به فعالیتهای فناورانه، نوآورانه و دانشبنیان و رعایت چهارچوب تعیینشده توسط شورا، از مشوقهای موضوع این آیین نامه بهرهمند میگردند.
ماده۷ـ تعیین و تأیید میزان هزینهکرد مجاز در طرح (پروژه)های اعلامی مصوب اشخاص مشمول برای اقلام طرح (پروژه) تحقیق و توسعه بر عهده دبیرخانه شورا خواهد بود. دبیرخانه شورا موظف است مجموع هزینهکرد مورد تأیید اشخاص مشمول را در هر سال مالی حداکثر تا چهارماه پس از پایان سال مالی در اختیار سازمان قرار دهد. سازمان موظف است با بررسی اسناد هزینهای معتبر نسبت به راستیآزمایی هزینه کرد اعلامی دبیرخانه شورا اقدام کرده و میزان هزینهکرد تحقیق و توسعه نهایی را از سر جمع مالیات عملکرد اشخاص مشمول در آن سال مالی یا سنوات آتی کسر نماید.
تبصره ـ سازمان موظف است نسبت به درج جدول/ جداول ویژه اظهار هزینه های تحقیق و توسعه و استفاده از اعتبار مالیاتی موضوع این آیین نامه و انتقال به سنوات بعد موضوع بند (ب) ماده (۱۱) قانون در اظهارنامه مالیاتی سال ۱۴۰۱ به بعد اقدام نماید. دستگاه های اجرایی مکلف به همکاری، ارائه اطلاعات و دسترسیهای لازم به دبیرخانه شورا به منظور ارزیابی و شناسایی هزینه های تحقیق و توسعه هستند.
ماده۸ ـ صرفاً هزینه انجام شده در طرح (پروژه)های تحقیق و توسعه با رعایت مفاد این آیین نامه به عنوان اعتبار مالیاتی قابل کسر از مالیات قطعیشده سال انجام هزینه یا سنوات آتی اشخاص مشمول خواهد بود. اعتبار مالیاتی موضوع این آیین نامه قابل تسری به سایر هزینه های اشخاص مشمول نمیباشد.
ماده۹ـ اعتبار مالیاتی موضوع این آیین نامه، صرفاً برای طرح (پروژه)هایی که پس از لازمالاجراشدن قانون به تأیید دبیرخانه شورا میرسند قابل اعمال میباشد.
تبصره ـ در تعیین مصادیق طرح (پروژه)های تحقیق و توسعه، دبیرخانه شورا در فرآیند تأیید در صورت لزوم نظر تخصصی دستگاه اجرایی مربوط را دریافت نماید.
ماده۱۰ـ دبیرخانه شورا موظف است دستورالعمل های لازم برای اجرای این آیین نامه را با همکاری سازمان تهیه و به تصویب شورا برساند. نظارت بر حُسن اجرای این آیین نامه بر عهده شورا خواهد بود و شورا موظف است گزارش عملکرد آن را سالیانه تهیه و به هیئت وزیران ارسال نماید.
ماده۱۱ـ قراردادهای تحقیق و توسعه موضوع ماده (۱۳) قانون در چهارچوب ضوابط این آیین نامه مشمول بهرهمندی از اعتبار مالیاتی میباشد.
معاون اول رئیس جمهور ـ محمد مخبر