درگذشت استاد نام‌آور حقوق، دکتر محمدجعفر جعفری لنگرودی

پایگاه خبری اختبار- انتشارات گنج دانش در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که استاد دکتر محمدجعفر جعفری لنگرودی، حقوقدان، فقیه، مجتهد، حقوق‌پژوه، محقق و قاضى و اولین نویسنده دایره‌المعارف حقوقى ایران روز دوشنبه هشتم اسفند ۱۴۰۱ در ایستبورن انگلستان درگذشته است.

استاد جعفری لنگرودی متولد فروردین ۱۳۰۲ بود و علاوه بر دکتری تخصصی رشته حقوق خصوصی، در فقه و اصول نیز به درجه اجتهاد رسیده بود.

اختبار درگذشت این عالم فرزانه و سرمایه ارزشمند را به جامعه حقوقی کشور و خانواده و شاگردان آن مرحوم تسلیت می‌گوید.

از شمار دو چشم یک تن کم

وز شمار خرد هزاران بیش

مشاهده آثار زنده یاد دکتر جعفری لنگرودی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۵ دیدگاه ها

  1. آخرین کتابی که از زنده یاد حضرت استاد جعفری لنگرودی مطالعه کردم آخرین تألیف ایشان به نام (جامع علوم انسانی، عناصرشناسی عمومی) بود. کتابی بس عمیق که حاصل عمری فیش برداری ایشان است و آن هم به قول استاد، فیش جامع علوم انسانی!
    شخصیت ایشان از لحاظ علمی تک بعدی نبود و ذوالفنون بودند. احاطه علمی ایشان به ادبیات فارسی و عرب، فلسفه، منطق، عرفان، تصوف، تاریخ، تاریخ ادبیات و فقه مذاهب اربعه (= فقه جمهور) و امامیه، زبان و حقوق فرانسه و انگلیس و مهمتر از همه این‌که ایشان علاوه بر این‌که مؤلف بود مبدع نیز بود.
    به نظرم این که بگوییم فقط روحت شاد و به به و چه چه کردن فایده‌ای ندارد و زمانی روح آن استاد فقید شاد می‌شود که آثار و راه ایشان به آیندگان معرفی شود مانند آثار فاخری همچون مبسوط در ترمینولوژی حقوق، الفارق، دانشنامه حقوقی، تاریخ حقوق ایران از انقراض ساسانیان تا آغاز مشروط، عناصرشناسی، دایرهالمعارف علوم اسلامی (بخش قضایی)، جامع علوم انسانی – عناصرشناسی عمومی و سایر آثار عمیق ایشان چه در حوزه حقوق، ادبیات، شعر و فلسفه.
    دقت و ظرافت و جامع بودن آثار ایشان مثال زدنی است.
    متأسفانه طالبان علم ایشان به حدی کم و قلیل است که مثلاً شمارگان (چاپ) کتاب‌های جدید ایشان از دویست جلد تجاوز نمی‌کند!
    روح آن استاد فرزانه شاد و راهش پر رهرو…

  2. با درود
    یاد آن زنده روان گرامی باد.تلاشهای بسیاری را در عرصه تئوریک در حقوق ایران به انجام رساند.نوآوری در شمار زیادی از موضوعات حقوقی ازجمله حقوق تطبیقی و فلسفه حقوق در موضوعات گوناگون را وارد فضای حقوق ایران نمود.نمود باشندگی آن مرد بزرگ در پهندشت اندیشه ورزی حقوق ایران جاودانه خواهد بود.روانش شاد باد.

    1. آقای سعیدی عزیز فکر کنم شما آثار استاد فقید دکتر جعفری لنگرودی رو مطالعه نکرده‌اید چرا که ایشان فقط از لحاظ تئوری حوزه حقوق ایران و بلکه بالاتر از آن حقوق اسلام را ارتقاء نداده‌اند! بلکه هر کجا موضوعی حقوقی شرح می‌دهند شاهدی از عرف عادت (= عرف و عادت به تعبیر استاد غلط است) و حتی از سیره عملی پیامبر اکرم (ص) مثال می‌زنند به عنوان مثال در بیان شرکت عقدی وقتی می‌گویند در این نوع شرکت، امتزاج مادی اموال لازم نیست از سیره و رفتار عملی از پیامبر اکرم (ص) مثال می‌زنند که ایشان در امر تجارت شریکی از اعراب در زمان جاهلیت داشتند و شراکت آنان بدون امتزاج مادی اموال بود!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا