برنامه زمانبندی اعطای وامهای دانشـجویی به دانشگاهها ابلاغ شد
پایگاه خبری اختبار- برنامه زمانبندی اعطای وامهای دانشـجویی (دانشجویان روزانه) در نیمسال دوم سال تحصــیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ از سوی صندوق رفاه دانشجویان به دانشگاه ها ابلاغ شد.
به گزارش اختبار به نقل از خبر گزارش مهر، مسعود گنجی رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، در بخشنامه ای به روسای دانشگاه ها و پژوهشگاه ها، برنامه زمانبندی اعطای وام های دانشجویی (دانشجویان روزانه) در نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ به همراه نکات حائز اهمیت و شرایط مرتبط را به شرح زیر ابلاغ کرد.
فرایند ثبت تقاضای وام توسط دانشجویان از تاریخ ۱۴۰۲.۱۲.۰۱ آغاز شده و تا تاریخ ۱۴۰۳.۰۲.۱۵ در بازه های زمانی تعیین شده برای هر وام در جدول مربوطه ادامه خواهد یافت.
دانشگاه ها موظف هستند نسبت به اطلاع رسانی مناسب و موثر بین دانشجویان در خصوص لزوم ثبت درخواست وام خود در سامانه یکپارچه صندوق رفاه دانشجویان به نشانی https://swf.ir/fa اقدام لازم به عمل آورند.
صرفًا دانشجویانی که اطلاعات هویتی و تحصیلی نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ آنها در سامانه GSB مورد تأیید قرار گیرد، می توانند نسبت به تشکیل پرونده و ثبت تقاضای وام اقدام کنند. لذا ضروری است دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی نسبت به تبادل و بروزرسانی مستمر اطلاعات آموزشی دانشجویان در درگاه تبادل اطلاعات وزارت متبوع قبل از تاریخ شروع ثبت نام وام ها تا پایان فرآیند ثبت نام وام به صورت برخط اقدام کنند.
ارائه و ثبت اطلاعات سند تعهد محضری دانشجویی و ضامنین (دارای شماره شناسه مخصوص صندوق رفاه دانشجویان وزارت عتف و رمز تصدیق مطابق متن اعلام شده) توسط دانشجویانی که در نیمسال تحصیلی جاری برای اولین بار تقاضای دریافت وام های صندوق را دارند الزامی است.
سقف مبلغ ضمانت وام های دانشجویی (بندهای ۱و ۲ و۳ ماده ۱۰ آیین نامه پرداخت و بازپرداخت وام های دانشجویی) به ترتیب ۶۰، ۱۲۰ و بیش از ۱۲۰ میلیون تومان است و ارائه گواهی کسر از حقوق صرفا برای دانشجویانی خواهد بود که مجموع وام های دریافتی آنان به بیش از ۱۲۰ میلیون تومان می رسد.
مسؤولیت کنترل و صحت سنجی مستندات، سند تعهد، شرایط ضامنین، کنترل سقف دریافت وام و تائید و رد درخواست وام دانشجویی بر عهده کاربران و معاونت دانشجویی دانشگاه ها است. از این رو معاونت دانشجویی دانشگاه قبل از تایید نهایی و ارسال درخواست های وام به صندوق رفاه، امکان رد هر درخواست وامی را خواهد داشت.
میزان اعتبار وام های تحصیلی و ضروری در نیمسال دوم سال تحصیلی جاری نیز برای هر دانشگاه به صورت مجزا تخصیص داده شده که ضروری است دانشگاه ها در چارچوب اعتبار اعلام شده نسبت به تأیید وام ها اقدام کنند و صرفا اعتبار وام ودیعه مسکن متاهلی بصورت متمرکز خواهد بود.
با توجه به ممنوعیت پرداخت وام به دانشجویان بورسیه و شاغل مطابق بند «ه» و «ز» و تبصره ۱ بند «ز» ماده۲ آیین نامه پرداخت و بازپرداخت وام های دانشجویی در چارچوب اعتبارات ابلاغی، شایسته است برنامه ریزی لازم برای اعطای وام به دانشجویان غیر شاغل با اولویت دانشجویان مستعد کم بضاعت انجام پذیرد.
ثبت شماره حساب بانک مورد تعهد و شماره شباء آن توسط دانشجویان متقاضی وام در سامانه یکپارچه الزامی است.
در راستای اجرای ماده ۸ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در خصوص وام ودیعه مسکن متاهلی شهرهای مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، قم، اهواز، کرمانشاه، ارومیه، رشت، زاهدان، همدان، کرمان، یزد، اردبیل، بندرعباس، اراک جزو دسته بندی شهرهای با جمعیت بیش از ۵۰۰ هزار نفر هستند و مابقی بجز کلانشهر تهران جزو شهرهای با جمعیت کمتر از ۵۰۰ هزار نفر در نظر گرفته می شوند.
با توجه به تجمیع رویدادهای وام ضروری مقتضی است قبل از تایید درخواست وام نسبت به کنترل حداکثر سقف امکان بهره مندی از این وام دقت کافی به عمل آید.
مبلغ وام تحصیلی دانشجویان متاهل حداکثر دو برابر مبلغ وام دانشجویان مجرد عادی است. در صورتی که زوجین هر دو دانشجو و واجدشرایط باشند، به هر دو نفر آنان وام تحصیلی متاهلی تعلق می گیرد.
ضریب ۵۰ درصدی افزایش وام تحصیلی برای دانشجویان دارای ویژگی خاص مطابق بند «د»، «ه»، «و»، «ز»، «ح» آیین نامه پرداخت و بازپرداخت وام های دانشجویی، صرفا برای دانشجویان مجرد اعمال می شود.
از نیمسال جدید شرط معدل برای وام تحصیلی بلااثر بوده و مادامی که دانشجو درسنوات مجاز رفاهی تحصیل می نماید می تواند مطابق ضوابط و مقررات از وام تحصیلی بهره مند شود.
با توجه به انتقال اطلاعات دانشجویان دارای پرونده ازسامانه فاز ۲ صندوق به سامانه یکپارچه، دسترسی مورد نیاز جهت ویرایش اطلاعات شخصی و تحصیلی مانند تاهل، شماره حساب، شماره شباء، شهر محل تولد، تلفن همراه، تلفن ثابت، شهر محل سکونت، کدپستی و آدرس، شماره دانشجویی، سال و ترم تحصیلی برای کاربران دانشگاه ها فعال بوده که در صورت لزوم می توانند نسبت به ویرایش اقدام کنند.
در صورت نیاز به ویرایش اطلاعات هویتی و تحصیلی مانند نام و نام خانوادگی، کدملی، نام پدر، شماره شناسنامه، جنسیت، تاریخ تولد، نام دانشگاه، رشته تحصیلی، نوع و مقطع تحصیلی لازم است مراتب از طریق درخواست کار به همراه مستندات مربوطه درسامانه یکپارچه به کارشناسان صندوق رفاه ارسال شود.
به منظور خدمات رسانی مطلوب و تسریع در امر پاسخگویی به مکاتبات و تماس های تلفنی همکاران یا درخواست کارها، خواهشمند است ضمن اطلاع رسانی فراگیر و بررسی و رفع مشکلات دانشجویان در دانشگاه، از ارجاع مستقیم آنان به صندوق رفاه خودداری کنند.