گفت‌وگو با مرتضی فروزان‌فر رتبه ۱ حقوق تجاری اقتصادی بین المللی آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۳

گفت‌وگو با مرتضی فروزان‌فر رتبه ۱ حقوق تجاری اقتصادی بین المللی آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۳

لطفاً  ضمن معرفی خودتان، مختصری از سوابق تحصیلی و شغلی تان بگویید.

با سلام و احترام، مرتضی فروزان‌فر هستم، دانشجوی کارشناسی رشته حقوق ورودی سال ۹۹ دانشگاه مفید قم.

از کی مطالعه برای آزمون ارشد را شروع کردید و شیوه مطالعه شما به چه ترتیبی بود؟  فرصت مطالعه تمام‌وقت را داشتید یا احیاناً شاغل بودید؟

بنده از شهریور ماه، مطالعاتم را شروع کردم و ابتدا یک دور به صورت اجمالی و به سرعت، منابع مورد‌ نیاز را مطالعه کردم و نهایتا از مهرماه به مطالعه تفصیلی منابع پرداختم.
من شاغل نبودم و از مهرماه غیر از کلاس های کارشناسی، مشغولیت خاصی نداشتم.
البته در خصوص شیوه مطالعه لازم به ذکر است که هر شخصی باید با توجه به شناختی که از خودش دارد، شیوه خاص و منحصر به فرد خود را انتخاب کند و تجویز نسخه واحد برای همه افراد، منطقی نیست. این امر در خصوص انتخاب منابع هم صادق است

منابع مطالعاتی‌تان چه بود و چطور این منابع را انتخاب کردید؟

برای درس تجارت، دو جلدی حقوق تجارت آقای رشیدی‌نسب و تست دکتر قربانی.

برای درس تعهدات، شرح جامع قانون مدنی دکتر فرهاد بیات و تست دکتر قربانی. در این دو درس، از مطالعه درسنامه تست آقای قربانی، غافل نشوید.

برای درس بین‌الملل خصوصی، کتاب دکتر الماسی و دکتر نصیری و تنها برای جمع‌بندی و مرور، کتاب مدرسان شریف.

برای درس متون فقه، بنده مطالعه آزمونی نداشتم ولی کتاب آقای سینجلی و تست ایشان، مناسب است.

برای درس متون حقوقی، از دوره جامع بنیادین آقای دکتر طاهر حبیب‌زاده استفاده کردم، علاوه بر این دوره، برای افزایش دایره واژگان، از کتاب ۱۱۰۰ واژه دکتر رمضانی بهره بردم.

درباره برنامه مطالعاتی‌تان کمی توضیح بدهید.

بر خلاف برخی از داوطلبین که برنامه ریزی دقیقی برای خواب و بیداری و مطالعه دروس دارند، من هیچ برنامه‌ریزی مشخصی در این زمینه نداشتم؛ اساسا معتقدم برنامه ریزی قبلی و تعیین ساعت خاص، در صورتی که نشود طبق برنامه‌ پیش رفت، ممکن است باعث ایجاد دلزدگی و استرس شده و مطالعات روز های بعد را تحت تاثیر قرار دهد؛ فلذا از همان ابتدا سعی کردم به صورت تمام وقت و هر ساعتی از روز که فرصت فراهم بود، مطالعه کنم.
چینش دروس هم به این صورت بود که درس متون حقوقی را هر روز مطالعه می‌کردم و در کنار آن، یک روز درس تعهدات و روز دیگر درس تجارت را مطالعه می کردم و درس بین‌الملل خصوصی را هفته‌ای دو روز مطالعه داشتم. من تست زنی را بعد از چند دور مطالعه کامل مطالب شروع کردم و درسنامه هر تست را همزمان مطالعه می‌کردم.

پرسش های آزمون چقدر با انتظار شما مطابقت داشت؟ نکته ای در شیوه طراحی پرسش ها یا منابع مورد استناد بود که شما را غافلگیر کرده باشد؟

سوالات سطح خوبی داشت و غالبا مطابق با انتظارم بود؛ تنها در درس متون حقوقی، طراح ابتکار کمتری به خرج داده بود و سوالات این درس نسبت به سال‌های قبل، متنوع نبود و پاسخ به سوالات عمدتا راحت ولی زمانبر بود؛ همین امر سبب شد زمان بیشتری را برای این درس صرف کنم و فرصت پاسخ به برخی از سوالات متون فقه را از دست بدهم.

برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد انتخاب شما کدام دانشگاه بود؟

دانشگاه تهران

چه توصیه ای برای داوطلبان این آزمون دارید؟

مطالعه ای سودمند است که مستمر باشد؛ فلذا توصیه من این است که نوسانی عمل نکنید و استمرار در مطالعه داشته باشید مخصوصا در ماه منتهی به آزمون که مصادف با امتحانات پایان ترم دوره کارشناسی است، سعی کنید ولو یک ساعت در روز، مطالعه آزمونی داشته باشید.

حرف آخر

تلاش و استمرار، شروط لازم برای موفقیت هستند ولی کافی نه؛ توکل، توسل و نیز حمایت معنوی خانواده، چراغ راه موفقیت در این مسیر هستند. خدا را شاکرم و از خانواده‌ام که همواره حامی من بودند، کمال قدردانی را دارم.

کارنامه مرتضی فروزان‌فر رتبه ۱ حقوق تجاری اقتصادی بین المللی آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۳

بیشتر بخوانید:

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا