گفت‌وگو با آرمان علی هادی رتبه ۶ حقوق جزا و جرم‌شناسی آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۳

پایگاه خبری اختبار  آرمان علی هادی متولد سال ۱۳۸۰ و دانشجوی حقوق دانشگاه تهران است که در آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۳ موفق به کسب رتبه ۶ حقوق جزا و جرم‌شناسی و رتبه ۵ حقوق کیفری اطفال و نوجوانان شده است.

گفت‌وگوی اختبار با این رتبه برتر آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۳ را در ادامه می‌خوانید.

لطفاً  ضمن معرفی خودتان، مختصری از سوابق تحصیلی و شغلی تان بگویید.

با سلام و عرض ادب. اینجانب آرمان علی هادی متولد سال ۸۰ درحال حاضر دانشجوی ترم هشت حقوق دانشگاه تهران می‌باشم و در کنکور ارشد سال ۱۴۰۳ در گرایش جزا و جرم‌شناسی توانستم رتبه ششم را کسب نمایم.

از کی مطالعه برای آزمون ارشد را شروع کردید و شیوه مطالعه شما به چه ترتیبی بود؟  فرصت مطالعه تمام‌وقت را داشتید یا احیاناً شاغل بودید؟

ترم شش که بودم سعی کردم مرجع‌خوانی را شروع کنم و کتب حقوق جزای عمومی و اختصاصی و نیز آیین دادرسی کیفری را که در طول ترم های قبلی نیز یکبار خوانده بودم، مجددا مطالعه نمایم لذا سه جلد جزای عمومی دکتر اردبیلی و جزای اختصاصی جلد یک، دو و بخش های ابتدایی جلد سوم دکتر میرمحمد صادقی و نیز دو جلد آیین دادرسی کیفری دکتر خالقی را به عنوان آشنایی بیشتر با استدلال ها و نقطه نظرات اساتید، مورد مطالعه قرار دادم.

بعد از پایان امتحانات ترم شش هم در تابستان به دلیل مشغله های زیادی که برایم پیش آمد تنها توانستم درس جزای عمومی را به صورت پراکنده مطالعه کنم و به صورت جدی هم از اول مهرماه شروع به خواندن جزای اختصاصی، آیین دادرسی کیفری، متون حقوقی و متون فقه نمودم.

به واسطه اینکه ۱۹ واحد در ترم هفت داشتم که شامل ۵ درس یک واحدی می‌شد، در طول هفته زمانم کامل پر بود و مجبور می‌شدم صبح زود به دانشگاه بیایم و ضمن گذراندن کلاس‌های درسی، معمولا تا ساعت ده شب در دانشگاه بمانم و در کتابخانه‌های دانشگاه مشغول مطالعه باشم که موجب تحمیل فشار زیادی به بنده می‌شد. به عنوان تجربه باید عرض کنم اگر داوطلبی از اول تابستان با روزی حداکثر سه ساعت شروع به مطالعه کند، نه تنها با فشار کمتری می تواند دروس کنکور را جمع کند بلکه حتی اگر دانشجو باشد باز وقت کافی برای شرکت در کلاس ها خواهد داشت. البته مرجع‌خوانی‌ای که در ترم شش داشتم باعث شده بود تا ضمن آشنایی با مباحث، از آمادگی ذهنی بالایی هم برای مطالعه دورس برخوردار باشم لذا به دانشجویان ترم پنج و شش که تصمیم به شرکت در کنکور ارشد گرفته اند، توصیه می‌کنم با خواندن کتب مرجع در گرایش موردنظر، آمادگی خود را برای ورود به مطالعه کنکوری افزایش بدهند.

من به خاطر مشکلاتی نتوانستم از فرصت تابستان استفاده کنم و با بار روانی بیشتر و ساعت مطالعه افزون‌تری دروس کنکور را مطالعه می‌کردم به گونه ای که در طول هفته  حداقل روزی شش الی هفت ساعت به مطالعه می‌پرداختم و در آخر هفته نیز با مقداری کم و بیش مشابه، به مطالعه ادامه می‌دادم. در پایان ترم در دو هفته فرجه و نیز دو هفته برگزاری امتحانات، از مطالعه جدی دروس کنکور محروم شدم هر چند قبل شروع فرجه دو بار مباحث جزای عمومی، جزای اختصاصی، آیین دادرسی کیفری و متون فقه را تمام کرده بودم لذا در طول فرجه تنها توانستم روزی تقریبا یک ساعت به مرور مطالب و خلاصه هایی که آماده کرده بودم، اختصاص دهم تا آمادگی‌ام همچنان محفوظ بماند.

بعد از امتحانات نیز سه هفته تا روز کنکور فاصله بود که به طور کامل به دوره مطالب اختصاص دادم و مطلب جدیدی نخواندم و تمرکزم را بیشتر روی نکات مهم آزمونی و پر تکرار و نقاط اشکال خودم قرار دادم و تقریبا

حدود نه الی ده ساعت در روز مطالعه می‌کردم و مطالب را مرور می‌نمودم.

 منابع مطالعاتی‌تان چه بود و چطور این منابع را انتخاب کردید؟

برای انتخاب منابع با دانشجویان کارشناسی ارشد حقوق جزای دانشگاه تهران مشورت کردم و اغلب ایشان برای دروس جزا کتاب آقای غفوری را پیشنهاد دادند و منم همین کتاب را استفاده کردم که به نظرم مطالب را به خوبی توضیح داده و از نظم مناسبی هم برخوردار است. برای تست هم از کتاب ایشان استفاده نمودم.

برای درس آیین دادرسی کیفری بعضی از دانشجویان کارشناسی ارشد کتاب نکته های دکتر خالقی را پیشنهاد دادند و برخی هم کتاب آقای غفوری را. من به خاطر اینکه دیر شروع به مطالعه کرده بودم از کتاب آقای غفوری استفاده کردم که نسبت به کتاب نکته ها مختصر تر بود. با توجه به سوالات کنکور امسال و سال های قبل، به نظرم بهتر است داوطلبان متن قانون را مبنا قرار بدهند و نکات کتاب آقای غفوری را در آن حاشیه‌نویسی کنند تا با توجه به حجم قانون آیین دادرسی کیفری و نوع سوالات کنکور که اکثرا حفظی هستند، بتوانند روی متن خود ماده تمرکز کنند و دوره مطالب هم سریع تر باشد.

برای درس متون حقوقی به جمع بندی نرسیدم و از ۱۱۰۰ واژه دکتر رمضانی و کتاب آزمون یار ایشان استفاده کردم. روش مطالعه‌ام بدین نحو بود که از کتاب ۱۱۰۰ واژه روزانه سعی می‌کردم حداقل بیست لغت بخوانم و بعد به مرور شروع به تست‌زنی نمودم. با توجه به اینکه سوالات متون حقوقی کنکور از پنج متن تشکیل شده‌‌، به نظرم داوطلبان تمرکز خود را بیشتر روی تست‌زنی و افزایش مهارت درک مطلب قرار بدهند و با تکنیک خواندن سوالات و پیدا کردن جواب در متن، هم روی سرعت تست زنی و هم روی درک مطلب تمرکز کنند چراکه اگر بخواهند متن را کامل ترجمه کنند، وقت زیادی را هدر می‌دهند. درنهایت می توانند بعد از خواندن متن، معنی کلماتی که نمی‌دانند در متن پیدا کنند تا بدین شکل با کلمات تخصصی حقوقی نیز آشنا شوند.

چالش اصلی من بیشتر انتخاب منبعی برای درس متون فقه بود که به این جمع بندی رسیدم خواندن دو جلد تحریرالروضه با توجه به سبک سوالات کنکور ارشد که بیشتر به سمت درک متن پیش‌رفته مناسب تر است. با توجه به زمان محدودی که داشتم توانستم یکبار دو جلد را مطالعه کنم و برخی باب های پرتکرار در کنکور مثل متاجر، حدود، قصاص، اجاره و نکاح را مجددا نیز دوره کنم. البته نتوانستم کتاب تست مناسبی با رویکردی که جدیدا در کنکور ارشد اتخاذ شده، برای درس متون فقه پیدا کنم.

درباره برنامه مطالعاتی‌تان کمی توضیح بدهید.

از آنجا که برای کنکور ارشد جزا پنج درس متون حقوقی، متون فقه، جزای عمومی، جزای اختصاصی و آیین دادرسی کیفری باید مورد مطالعه قرار گیرند، و مطالعه تنها یکی از این دروس طی یک روز باعث می‌شود میزان یادگیری کاهش یابد و برای ایجاد تنوع در برنامه مطالعاتی‌ام، سعی کردم هر روز حداقل سه درس فوق را مطالعه کنم. بدین نحو که تا آذرماه برنامه‌ام را جوری چیدم تا حداقل یکبار تمام مطالب دروس فوق را مطالعه کنم که در درس متون حقوقی تنها روزی بیست کلمه می‌خواندم، در درس متون فقه روزی هفت صفحه از متن عربی کتاب را مطالعه می کردم، از جزای اختصاصی هم روزی پانزده صفحه و آیین دادرسی کیفری هم روزی دوازده صفحه می‌خواندم.

درس جزای عمومی را به خاطر اینکه در تابستان خوانده بودم، تنها به دوره مطالب پرداختم. طی دو ماه توانستم با تقسیم مطالب کل دروس فوق‌الذکر را به جز متون فقه به خاطر حجم بالای متون، یکبار مطالعه کنم. بعد از آن هم شروع به دوره مطالب نمودم که به نظرم اصلی ترین نکته دوره مناسب و فراوان دروس می‌باشد یعنی هر داوطلبی به خاطر طبیعت فَرّار بودن مطالب و برای تسلط بر قانون، باید مدام در حال تکرار و مرور کردن باشد. برای مرور هم توصیه می‌کنم حتما داوطلبین خودشان مطالب را خلاصه نویسی کنند چرا که در طول سه هفته منتهی به کنکور به واسطه خلاصه هایی که از مباحث قصاص، جزای عمومی، تعزیرات بخش های جعل، جرایم علیه امنیت، جرایم رایانه‌ای و برخی دیگر از فصول داشتم، خیلی راحت تر و سریع تر توانستم مطالب را مرور کنم. در آیین دادرسی کیفری هم همین توصیه را می‌کنم زیرا برخی مباحث مثل صلاحیت ها با داشتن خلاصه نویسی راحت‌تر قابل دوره کردن و یادآوری است.

ضمن اینکه در آزمون‌های آزمایشی هم شرکت نمودم و توصیه می‌کنم داوطلبین برای آشنایی با شرایط کنکور و شبیه سازی فضای آن، بهتر است در آزمون ها شرکت کنند هرچند بهتر است نتایج آزمون ها را با درصدهای کنکور خود تطبیق ندهند چراکه دیده‌شده لزوما سوالات مشابه سبک کنکور ارشد نبوده اما برای تجربه فضای کنکور موثر است به طوری که در یکی از آزمون ها بنده با درصدهای عجیبی در کارنامه مواجه شدم که ‌وقتی پیگیری کردم فهمیدم به واسطه استفاده از مداد نوکی، پاسخنامه کاملا پررنگ نشده برای همین در کنکور حتما از مداد اچ بی استفاده نمودم یا در مسئله مدیریت زمان خیلی راحت توانستم در کنکور ارشد نیم ساعت وقت اضافی برای مرور مطالب بدست آورم. در کل حتی اگر نمی‌خواهند در آزمون ثبت نام کنند، بهتر است خودشان را در موقعیت شبیه‌سازی شده قرار دهند و از سوالات سال‌های قبل کنکور ارشد استفاده کنند تا با مسائل جانبی کنکور از جمله مدیریت استرس هم آشنا شوند.

پرسش های آزمون چقدر با انتظار شما مطابقت داشت؟ نکته ای در شیوه طراحی پرسش ها یا منابع مورد استناد بود که شما را غافلگیر کرده باشد؟

پرسش های آزمون تقریبا به همان سبک سوالاتی بود که انتظار داشتم و شیوه طراحی مشابه آزمون پارسال بود. به نظرم جزای عمومی در برخی از سوالات نکته‌دارتر شده بود. جزای اختصاصی هم از پارسال نسبتا چالشی تر بود. به نظرم سوالات در کل سخت تر شده بود اما این نکته قابل پیش‌بینی بود چرا که سطح سوالات پارسال خیلی آسان‌تر بود.

برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد انتخاب شما کدام دانشگاه بود؟ چرا؟

به امید خدا دانشگاه تهران را انتخاب می کنم. بیشتر به این دلیل که اساتید درجه یکی در دانشکده حقوق دانشگاه تهران مشغول تدریس هستند که زمینه علاقه‌مندی دانشجویان به گرایش حقوق جزا و جرم‌شناسی را فراهم نمودند. اساتیدی که با تعهد مثال‌زدنی تمام تلاش خود را صرف رشد و بالندگی دانشجویان کرده و به راستی از هیچ تلاشی مضایقه نکردند. بر خود لازم می‌دانم از اساتید دانشکده حقوق به ویژه گروه جزا من جمله دکتر بهره مند، دکتر برهانی، دکتر خالقی، دکتر یکرنگی، و دکتر غلاملو تشکر و قدردانی نمایم. ایشان اساتید برجسته‌ای هستند که افتخار شاگردی ایشان در کارشناسی نصیب اینجانب شد و از اینکه قرار است در کارشناسی ارشد هم از وجود ایشان استفاده نمایم، بسیار مسرورم.

چه توصیه ای برای داوطلبان این آزمون دارید؟

انتخاب گرایش ارشد موضوع مهمی است که بیشتر متکی بر علاقه دانشجویان است زیرا هم برای آمادگی در کنکور و هم برای گذراندن دو سال ارشد، نیاز است داوطلب علاقه جدی به رشته مورد نظر خود داشته باشد که شکل‌گیری این علاقه هم می‌تواند مبتنی بر درآمدی باشد که در آینده می‌توان از آن رشته کسب نمود یا به خاطر دغدغه خاطری که به مسائل آن رشته دارند یا به خاطر سرعت یادگیری دروس رشته موردنظر و یا به خاطر علاقه به موضوعات مورد بحث در آن رشته. بهترین زمان انتخاب گرایش موردنظر نیز طی ترم پنج و شش کارشناسی است تا ضمن مطالعه دروس ترمی، به مطالعه کتب مرجع رشته خود بپردازند چرا که  خواندن کتب مرجع هر گرایش به فهم عمیق تر و راحت تر مطالب کمک می‌کند.

نکته مهم دیگر آن است که سعی کنند حتما برنامه‌ریزی مناسبی برای مطالعه کنکور داشته باشند و با ساعت‌های مطالعه منظم، به صورت پیوسته به مطالعه بپردازند و سعی کنند حتما تمام دروس را در برنامه مطالعاتی روزانه خود قرار دهند و هیچ درسی را کنار نگذارند به خصوص دروس متون فقه و متون حقوقی را که موجب تفاوت رتبه داوطلبین به طور محسوسی می‌شوند.

بهترین زمان برای شروع جدی مطالعه کنکوری از تابستان قبل ترم هفت می‌باشد که با در اختیار گذاشتن زمان کافی هم از استرس داوطلب می کاهد و هم با زمان زیادتری که داوطلب داشته، فرصت مرور بیشتری را برای او فراهم می‌کند. البته تجربه من نشان داد که حتی اگر داوطلبی از مهر ماه و با آغاز ترم هفت با داشتن ۱۹ واحد شروع به مطالعه ارشد کند، امکان موفقیت او همچنان وجود دارد و با برنامه ریزی مناسب و تلاش کافی میتوان به هدف و مقصود خود رسید.

در نهایت از داوطلبان گرامی می‌خواهم خودشان را برای دوره کردن زیاد مطالب آماده کنند که در دفعات اول و دوم غالبا تسلط زیادی روی مباحث به خاطر حجم زیادی که دارند، حاصل نمی‌شود و هرچقدر هم مطالب را دوره کنند، هم سرعت مرورشان و هم میزان یادگیری شان افزایش چشمگیری خواهد داشت.

کارنامه آرمان علی هادی رتبه 6 حقوق جزا و جرم‌شناسی آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۳

 

بیشتر بخوانید:

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۳ دیدگاه ها

  1. سلام،لطفا اولویت خبری خودتون رو پیگیری نتایج آزمون اسفندماه مرکز وکلا قرار بدین، بیش از صد هزار نفر از جامعه حقوقی کشور منتظر یه خبر از سنجش یا مرکز وکلا هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا