گفت‌وگو با محمد رفوگر رتبه ۱ سهمیه ۵ درصد (رتبه ۸ بدون سهمیه) حقوق خصوصی آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۳

پایگاه خبری اختبار- محمد رفوگر متولد سال ۱۳۸۰ و فارغ‌التحصیل رشته حقوق دانشگاه تهران است که در آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۳ موفق به کسب رتبه ۱ سهمیه ایثارگران (۵ درصد) حقوق خصوصی و حقوق مالکیت فکری شده است.

گفت‌وگوی اختبار با این رتبه برتر آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۳ را در ادامه می‌خوانید

لطفاً ضمن معرفی خودتان، مختصری از سوابق تحصیلی و شغلی تان بگویید.

محمد رفوگر متولد سال ۱۳۸۰ هستم و فارغ‌التحصیل کارشناسی حقوق از دانشگاه تهران در سال ۱۴۰۲.

از کی مطالعه برای آزمون ارشد را شروع کردید و شیوه مطالعه شما به چه ترتیبی بود؟ فرصت مطالعه تمام‌وقت را داشتید یا احیاناً شاغل بودید؟

از اواسط مردادماه با تاکید بر دو درس مدنی و تجارت مطالعه را شروع کردم. در ابتدا روزی یک الی دو ساعت مطالعه داشتم و تا اواخر شهریورماه میانگین زمان مطالعه را به ۵ ساعت رساندم. با اینکه شاغل نبودم و فرصت مطالعه تمام وقت داشتم اما از هراس خستگی و رها کردن، تلاشی برای افزایش ساعت مطالعه نکردم و همین میانگین را تا روزهای پایانی حفظ کردم.

طی تابستان توانستم مطالعه نیمی از حقوق مدنی و تمام حقوق تجارت را به پایان برسانم. دروس دیگر هم به موازات این دو درس مطالعه داشتم اما انسجام و استمرار کافی وجود نداشت؛ به عبارتی هنوز در مرحله آزمون و خطای منابع و شیوه مطالعه این دروس بودم‌‌.
از مهر ماه و طبق بودجه‌بندی آزمونی، مطالعه متون فقه را به صورت جدی شروع کردم‌‌‌. در رابطه با درس متون حقوقی، از آنجا که نسبتا سطح زبان خوبی داشتم، زمان زیادی به این درس اختصاص ندادم و به دوره متون حقوقی استاد امیربیک بسنده کردم.
برای درس آیین دادرسی مدنی مطالعه کمی داشتم و با این توجیه که مطالب این درس فرار هستند و ضریب و تاثیر چندانی ندارد، مطالعه را به هفته‌های پایانی موکول می‌کردم. در آخر هم با توجه به حجم مطالب، ترجیح دادم اندک زمان باقی مانده را به دروس دیگر اختصاص داده و به سوالات این درس پاسخ ندهم.

منابع مطالعاتی‌تان چه بود و چطور این منابع را انتخاب کردید؟

منابع را با مشورت دوستان، بررسی نمونه‌ صفحات و مقایسه با سایر منابع انتخاب کردم.

برای درس حقوق مدنی مجموعه دو جلدی حقوق مدنی دکتر توکلی را به عنوان منبع اصلی و برای ایجاد شاکله مباحث انتخاب کردم و از کتاب شرح جامع قانون مدنی دکتر بیات به عنوان منبع تکمیلی استفاده می‌کردم.

برای درس حقوق تجارت هم دو منبع مطالعه داشتم و درسنامه جامع حقوق تجارت دکتر معتمدی را به عنوان منبع اصلی و دوجلدی حقوق تجارت دکتر توکلی را به عنوان منبع تکمیلی پیشنهاد می‌کنم.

برای درس متون فقه در ابتدا سعی داشتم از کتاب‌های مطرح آزمونی استفاده کنم اما از آنجایی که معمولا جامع نکات و مقطع هستند، ارتباط خواننده با جریان و مسیر متن اصلی قطع می‌شود و درک یکپارچه صورت نمی‌گیرد. از این جهت مطالعه دوجلدی تحریرالروضه و کتاب فقه استدلالی را شروع کردم.

برای درس متون حقوقی دوره استاد امیربیک را پیشنهاد می‌کنم. برای بخش واژگان نیز مطالعه و مرور دائمی جزو‌ه‌های گزیده واژگان کفایت می‌کند و نیازی به مطالعه کتاب‌های چندصد و چندهزار واژه نیست؛ چرا که بسیاری از این‌ واژگان برای آزمون ارشد کاربرد ندارند و یا از آنجایی که مورد استفاده دائم نیستند، به راحتی از خاطر می‌روند‌.

برای درس آیین دادرسی مدنی مطالعه منسجمی از یک منبع خاص نداشتم. پیشنهادم به دوستان این است از هر منبعی که استفاده می‌کنند سعی بر پوشش تمام مطالب نداشته باشند، گزیده بخوانند و مرتب مرور کنند‌‌.

درباره برنامه مطالعاتی‌تان کمی توضیح بدهید.

سعی می‌کردم تنوع حفظ شود و هر روز تمام دروس را مطالعه کنم، با این حال زمان بیشتری به دروس مدنی و تجارت اختصاص می‌دادم.
طی تابستان تا آنجا که ممکن بود مطالب را پیش بردم و از مهرماه با توجه به بودجه‌بندی آزمون‌های آزمایشی مطالب جدید را مطالعه می کردم و مطالب قبلی را مرور می‌کردم؛ البته تلاش داشتم مقداری از برنامه جلوتر باشم.

یکی از مواردی که برای بنده مفید واقع شد، نکته نویسی حین مطالعه بود. برای دروس مدنی و تجارت کتاب قانون نکته‌نویس تهیه کردم و هر مطلب مهمی که حین مطالعه یا تست به آن برمی‌خوردم، کنار ماده مربوطه یادداشت می‌کردم. همین نکات در آخر تبدیل به منبع مفیدی شد جهت مرور سریع اما کامل مطالب.

بنده تا دی ماه خیلی کم تست می‌زدم و بیشتر زمان را صرف مطالعه و یادداشت نکات می‌کردم. با این حال بعد از پوشش تمام مطالب و به موازات آزمون‌های جمع‌بندی، با استفاده از خلاصه و نکات یادداشت شده مطالب را مرور می‌کردم و تمام تست‌های ارشد و دکتری آن مبحث را پاسخ می‌دادم.

سعی می‌کردم دیدگاه غالب در تست‌های هر بخش را پیدا کنم و با مطالعات قبلی خودم مطابقت بدهم‌ و بعضا حتی توجیه کنم. از این جهت تاکید بر تست‌های ارشد و دکتری دارم که ساختار ذهنی داوطلب تا حد ممکن به طراحان سوالات نزدیک شود و بر مطالب مربوطه تمرکز کنند‌.

تا دو هفته آخر، بخش زیادی از مدنی و تجارت را با استفاده از نکاتی که یادداشت کرده بودم و حل تست، مرور کردم. متون فقه هم باب‌هایی که فراوانی سوالات بیشتری داشتند انتخاب کردم و از کتاب تحریرالروضه دوره می‌کردم.

در دو هفته پایانی یک روز در میان با رعایت شرایط آزمون، کنکورهای سال قبل را پاسخ می‌دادم، درصد می‌گرفتم و تحلیل می‌کردم.

پرسش های آزمون چقدر با انتظار شما مطابقت داشت؟ نکته ای در شیوه طراحی پرسش ها یا منابع مورد استناد بود که شما را غافلگیر کرده باشد؟

تیپ سوالات مقداری با سال‌های قبل متفاوت بود و این اقتضای کنکور است. معمولا اکثر افراد بعد از آزمون اظهار غافلگیری می‌کنند. در مورد این کنکور هم به نظر بنده چند مورد جالب توجه بود: یکی اینکه هیچ قاعده و قانونی برای پاسخ به تست‌ها نمی‌توان یافت و همه چیز بسته به سواد و مهارت داوطلب است.

دوم اینکه به هیچ وجه به فراوانی سوالات هر مبحث در سال‌های قبل دقت نکنید و تمام مطالب را بخوانید. بارها تکرار شده که چندین سوال از مطالبی طرح شده که به اعتقاد بسیاری از افراد مهم نیستند و طراحان توجه چندانی به آن‌ ندارند. در مدنی کنکور امسال، فراوانی سوالات سال‌های قبل رعایت نشده بود.

سوم اینکه در تحلیلی خواندن و حفظ کردن مطالب، تعادل را رعایت کنید. اگر به صورت مطلق یک روش را اتخاذ کنید حتما ضرر خواهید کرد. تحلیلی بخوانید و عمیق یاد بگیرید اما در ماه آخر حتما مرور و حفظ کردن برخی مطالب را در برنامه خود قرار دهید. امسال در درس تجارت شاهد اهمیت این موضوع بودیم.

برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد انتخاب شما کدام دانشگاه بود؟ چرا؟

بنده در مقطع کارشناسی در دانشگاه تهران تحصیل کردم و اساتید بزرگوار دانشکده حقوق در تصمیم من برای ادامه تحصیل در مقطع ارشد بسیار موثر بودند. انتخاب اول بنده مجدد همین دانشگاه است.

چه توصیه ای برای داوطلبان این آزمون دارید؟

کوتاه عرض کنم: کمال‌گرایی را کنار بگذارید، استمرار داشته باشید و هرگز به مسیر و توانایی‌ خودتان شک نکنید.

حرف آخر

قدردان و سپاسگزار همه عزیزانی که بنده را در این مسیر همراهی و پشتیبانی کردند هستم، خصوصا خانواده عزیزم و سرکار خانم جمالی بابت حمایت بی‌دریغشان.

از دوست عزیزم جناب آقای مرادی و همچنین اختبار برای ترتیب دادن مصاحبه‌ها و ایجاد منبعی مفید برای داوطلبان کمال تشکر و قدردانی را دارم.

کارنامه محمد رفوگر رتبه ۱ سهمیه ۵ درصد (رتبه 8 بدون سهمیه) حقوق خصوصی آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۳

بیشتر بخوانید:

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۳ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا