گفت‌وگو با حمیدرضا فرج خواه رتبه ۳ حقوق بین الملل آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۳

پایگاه خبری اختبار- حمیدرضا فرج خواه متولد سال ۱۳۷۸ و فارغ‌التحصیل رشته علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی است که در آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۳ موفق به کسب رتبه ۳ حقوق بین الملل و رتبه ۳ حقوق بشر شده است.

گفت‌وگوی اختبار با این رتبه برتر آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۳ را در ادامه می‌خوانید

لطفاً  ضمن معرفی خودتان، مختصری از سوابق تحصیلی و شغلی تان بگویید.

بنده حمیدرضا فرج خواه هستم فارغ التحصیل مقطع کارشناسی رشته علوم سیاسی از دانشگاه علامه طباطبایی (ره) و رتبه ۳ سهمیه آزاد رشته حقوق بین الملل در آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۳.

از کی مطالعه برای آزمون ارشد را شروع کردید و شیوه مطالعه شما به چه ترتیبی بود؟  فرصت مطالعه تمام‌وقت را داشتید یا احیاناً شاغل بودید؟

ابتدا لازم بذکر است که بنده ۲ مرتبه در آزمون ارشد شرکت کردم. آزمون سال ۱۴۰۲ رتبه ۲۸ حقوق بین الملل حاصل شد ولی بدلیل مشکلات آموزشی و عدم فارغ التحصیلی مجاز به ثبت نام نشدم.
مطالعه برای آزمون ۱۴۰۳ از اواسط شهریور ماه با زمان مطالعه تقریبا ۵ ساعت در روز شروع شد و تا پایان دوره مطالعه به ۹ الی ۱۰ ساعت در روز افزایش یافت که علی القاعده این مهم با فراغت از اشتغال میسر بود.
شیوه مطالعه بنده هم حسب عادت کاملا تکرار محور بود . بدین نحو که ابتدا مطالعه عمیق و چند باره بهمراه خلاصه برداری از منابع را انجام دادم و ۳ ماه مانده به کنکور همزمان با مطالعه تست زنی و تحلیل تست را داشتم. این روال یکماه مانده به کنکور تبدیل شد به مطالعه خلاصه منابع و تحلیل تمام تست های موجود. در ۲ هفته منتهی به کنکور هم که صرفا تورق سریع خلاصه منابع و کنکور های ۵ سال گذشته را داشتم.

منابع مطالعاتی‌تان چه بود و چطور این منابع را انتخاب کردید؟

به ترتیب اهمیت دروس در مورد منابع باید گفت :
برای درس حقوق بین الملل عمومی ابتدا کتاب جناب آقای دکتر ضیایی بیگدلی و سپس با تمرکزی بیشتر جزوات ۳ گانه جناب آقای دکتر بیگ زاده را مطالعه کردم و برای تست از کتاب سرکار خانم نسرین ترازی و کتاب حقوق بین الملل مدرسان شریف بطور همزمان استفاده کردم.

لازم بذکر برای تسلط بر پرونده ها و آرا مهم همان جزوه جناب آقای دکتر بیگ زاده کفایت میکند. برخی اسناد کاربردی مانند منشور سازمان ملل متحد و اساسنامه ICJ و عهدنامه حقوق معاهدات و… هم باید جزئی و بدقت مطالعه شود.

برای درس متون حقوقی ابتدا کتاب سرکار خانم شیرین بیات و سپس کتاب متون حقوقی مدرسان شریف و در پایان کتاب law made simple جناب آقای رمضانی را مطالعه نمودم. برای تست متون حقوقی هم همان کتاب مدرسان شریف را استفاده کردم.

همچنین مطالعه برخی اسناد حقوق بین الملل مانند منشور سازمان ملل متحد و عهدنامه حقوق معاهدات به زبان انگلیسی و همچنین وب گردی در حوزه حقوق بین الملل بسیار میتواند کمک کند.

برای درس حقوق سازمانهای بین الملی ابتدا کتاب ۲ جلدی جناب آقای دکتر زمانی و سپس کتاب حقوق سازمانهای بین المللی نشر عدلیه را مطالعه و برای تست زنی از همان کتاب نشر عدلیه استفاده نمودم.

برای درس حقوق اساسی به ترتیب کتاب استاد ابوالفضل قاضی شریعت پناهی و سپس استاد سید محمد هاشمی را مطالعه نمودم و برای تست زنی از کتاب حقوق اساسی مدرسان شریف استفاده کردم. لازم بذکر است مطالعه و تکرار چندین و چند مرتبه متن قانون اساسی تاثیر بسزایی در تسلط بر محتوای این درس دارد.

نحوه انتخاب این منابع پرس و جو و گفتگو با برخی دوستان فعال در حوزه مشاوره آزمونهای ارشد و همچنین داوطلبان سال های گذشته بود

 درباره برنامه مطالعاتی‌تان کمی توضیح بدهید.

برنامه مطالعاتی بدین صورت بود که از اولین روز همه روزه مطالعه متون حقوقی و حقوق بین الملل برنامه همه روزه بود و بصورت چرخشی ۲ درس دیگر به نوبت مطالعه میشد. همچنین همه روزه از متن قانون اساسی و چند مواد از از اسناد بین المللی مهم مذکور در بالا مطالعه میشد.

پرسش های آزمون چقدر با انتظار شما مطابقت داشت؟ نکته ای در شیوه طراحی پرسش ها یا منابع مورد استناد بود که شما را غافلگیر کرده باشد؟

پرسش ها در درس متون حقوقی کمی از سال گذشته سخت تر بود و نکته اینجاست که این سختی بدلیل محتوای دشوار متن ها نبود بلکه بدلیل پیچیدگی شکلی متن ها و سختی پیدا کردن جواب سوالات از متن بود. در درس حقوق بین الملل امسال سوالات قرابت بسیار زیادی با جزوات جناب آقای دکتر بیگ زاده و کتاب گران سنگ ایشان داشت گویا طراح یا طراحان نگاه ویژه ای به این موارد داشتند.

در مورد درس حقوق سازمانها تا حدی مطابق با سال های گذشته بود با این تفاوت که در صورت تسلط کامل داوطلب به منشور ملل متحد و اساسنامه ICJ بسیاری از سوالات به آسودگی قابل تحلیل و پاسخگویی بود. در مورد حقوق اساسی باید گفت داوطلبان را بیش از هر چیزی به تسلط به متن قانون توصیه میکنم. آنقدر متن قانون را تکرار کنید که با کلمه اول یک اصل از قانون اساسی مابقی آن بسرعت در ذهنتان تداعی شود

برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد انتخاب شما کدام دانشگاه بود؟ چرا؟

در انتخاب رشته دانشگاه علامه طباطبایی (ره) را انتخاب کردم. بعد از پیگیری ها و تحقیقات بسیار مشخص شد که به لحاظ جمیع جهات این دانشگاه در این رشته پیشرو است. چهره های برجسته هئیت علمی، فرصت همفکری و امکان عملی همکاری با اساتید، فضای دوستانه حاکم بر روابط استاد – دانشجویی، پیگیری و حضور پر نقش دانشگاه علامه در فعالیت های فرعی و از همه مهمتر حمایت اساتید از این قبیل فعالیت ها و… از جمله دلایل این انتخاب بود.

چه توصیه ای برای داوطلبان این آزمون دارید؟

توصیه بنده به داوطلبان ارشد رشته حقوق بین الملل این است که ضمن حفظ آرامش در تمام طول دوره مطالعه و دوری از هرگونه استرس و اضطراب مخرب بر روی منابع دست اول و اصلی تمرکز کنند و بجای اینکه چند منبع فرعی را بصورت پراکنده و سطحی بخوانند منابع اصلی را چند مرتبه و بصورت عمیق مطالعه کنند و به مباحث تسلط واقعی داشته باشند تا اینکه سعی در جزئیات کنند.
چرا که مباحث و موضوعات این رشته گاها بسیار ریز و جزئی و فرّار است و جز با تکرار و مرور بصورت واقعی به ذهن نمی نشیند. و در پایان فراموش نکنید که “عرق سعی محال است که گوهر نشود”
برای تمامی عزیزان آرزو کامیابی و موفقیت دارم.

کارنامه حمیدرضا فرج خواه رتبه ۳ حقوق بین الملل آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۳

بیشتر بخوانید:

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا