اصلاح دستورالعمل حفظ شان و منزلت کارکنان قوه ‌قضاییه 

مصوبه شماره ۹۰۰۰/۱۷۰۹۰/۱۰۰ مورخ ۱۴۰۳/۴/۶ رئیس قوه قضاییه

اصلاح دستورالعمل حفظ شان و منزلت کارکنان قوه ‌قضاییه 

در اجرای بند هفتم حکم ابلاغی مورخ ۱۳۹۷/۱۲/۱۶ مقام معظم رهبری، سیاست‌های کلی نظام برای حفظ شان و استقلال قضات مصوب ۱۳۸۴/۱۲/۲۷ مجمع تشخیص مصلحت نظام و بند ۱ مبحث دوم از فصل سوم سند تحول و تعالی قوه قضاییه، دستورالعمل حفظ شان و منزلت کارکنان قوه قضاییه مصوب ۱۴۰۰/۱/۲۳، به شرح زیر اصلاح می شود:

۱ـ یک تبصره به شرح زیر به ماده (۲) دستورالعمل الحاق می‌شود:

« تبصره ـ حمایت قضایی از قضات و کارکنان قوه قضاییه در دعاوی مطرح شده علیه آنان در نزد مراجع قضایی مشمول قانون حمایت قضایی از کارکنان دولت و نیروهای مسلح مصوب ۱۳۷۶ است. نحوه اجرای این حکم برای کارکنان قضایی به موجب شیوه ‌نامه‌ای است که به تصویب رئیس قوه قضاییه می‌رسد.»

۲ـ یک ماده به عنوان ماده (۲) مکرر به دستورالعمل الحاق می‌شود:

«ماده۲ مکررـ مشارکت مقامات قضایی و نمایندگان قوه قضاییه در مراجع مختلف از جمله شوراهای تصمیم‌گیر و کمیسیون‌های شبه قضایی، با رعایت اصل استقلال نظر قاضی و حفظ شأن قوه قضاییه می‌باشد. معاونت حقوقی و امور مجلس با همکاری معاونت اول قوه قضاییه، تمهیدات قانونی و زمینه‌ها و لوازم این امر را فراهم می‌آورد.»

 ۳ـ یک بند به عنوان بند چ به شرح زیر به ماده (۶) الحاق و بند چ به بند ح اصلاح می‌شود.

چ ـ‌ معاون حقوق و امور مجلس:

۱ـ‌ تهیه «منشور اخلاق حرفه‌ای قضات » با همکاری دیوان عالی کشور، دادسرا و دادگاه عالی انتظامی قضات، مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه و پیشنهاد آن به رییس قوه قضاییه جهت تصویب؛

منشور فوق می‌تواند به عنوان راهنمایی برای کلیه قضات ، دادسرا و دادگاه عالی انتظامی قضات باشد.

۲ـ تهیه «شیوه‌نامه جامع تأمین امنیت قضات و کارکنان قوه قضاییه» با همکاری مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه با هدف آموزش و اطلاع‌رسانی و به منظور ارتقاء امنیت قضات و کارکنان، متناسب با جایگاه و شرایط خدمات آن‌ها و پیشنهاد آن به رییس قوه قضاییه جهت تصویب.

۴ـ دو جز به عنوان جز (۶) و جز (۷) به بند (ث) ماده (۶)  به شرح زیر الحاق می‌شود:

۶ ـ سنجش رضایت کارکنان از عملکرد و رفتار مدیران و ارزیابی مدیران شایسته نسبت به میزان رضایت کارکنان متبوع؛

۷ـ تدوین شیوه‌نامه نحوه اجرا و سنجه و شاخص‌های ارزیابی مدیران و کارکنان با همکاری معاونت حقوقی و امورمجلس و ارایه آن به معاون اول قوه قضاییه جهت تصویب.

۵ ـ ماده (۸) دستورالعمل به شرح زیر اصلاح و یک تبصره به عنوان تبصره (۲) به آن الحاق و تبصره آن به تبصره ۱ اصلاح می‌شود:

« ماده ۸ ـ به منظور تسهیل و تسریع در رسیدگی به مشکلات اداری، استخدامی یا مالی کارکنان و شکایت آنان  «کمیسیون رسیدگی به مشکلات و شکایات کارکنان قوه قضائیه» تشکیل می‌شود تا در چارچوب اختیارات رئیس قوه قضاییه به درخواست کارکنان رسیدگی کند. اعضای کمیسیون با پیشنهاد معاونت منابع انسانی برای مدت دو سال از سوی رئیس قوه قضاییه منصوب می‌شوند. کمیسیون مرکب از ۵ عضو اصلی و دو عضو علی‌البدل است که به مدت دو سال از سوی رئیس قوه قضاییه منصوب می‌شوند.

تبصره۲ـ نحوه رسیدگی در این کمیسیون و اجرای تصمیمات آن، به موجب شیوه‌نامه‌ای است که توسط معاونت حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه تهیه و به تصویب رییس قوه قضاییه می‌رسد.»

۶ ـ یک ماده به عنوان ماده (۹) به شرح زیر به دستورالعمل الحاق و ماده ۹ آن به ماده ۱۰ اصلاح  می‌شود:

«نظارت بر اجرای این دستورالعمل بر عهده معاونت اول قوه قضاییه می‌باشد و گزارش اجرای آن را هر یک ‌سال یک ‌بار به ریاست قوه قضاییه اعلام می‌کند.»

این اصلاحیه در شش بند در تاریخ ۱۴۰۳/۴/۶ به تصویب رییس قوه قضاییه رسید و از تاریخ تصویب لازم‌الاجرا است.

رئیس قوه قضائیه ـ غلامحسین محسنی اژیه

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا