آییننامه شناسایی و صیانت از وسیلههای نقلیه تاریخی
آییننامه شناسایی و صیانت از وسیلههای نقلیه تاریخی
مصوب جلسه ۱۳۹۵/۶/۱۴ هیأت وزیران
هیأت وزیران در جلسه ۱۴/۶/۱۳۹۵ به پیشنهاد شماره ۱۰۳۱/۱۰۰/ص/۹۲ مورخ ۱۹/۱۱/۱۳۹۲ وزارت ورزش و جوانان و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آییننامه شناسایی و صیانت از وسیلههای نقلیه تاریخی را به شرح زیر تصویب کرد:
آییننامه شناسایی و صیانت از وسیلههای نقلیه تاریخی
ماده۱ـ وسیله نقلیه تاریخی، وسیله نقلیه با نیروی محرکه مکانیکی است که ضمن داشتن اصالت، از سلامت فنی کامل برخوردار بوده، حداقل سی سال قدمت داشته و در شرایط مطلوب و مناسب نگهداری شده باشد و به عنوان وسیله حمل و نقل روزمره از آن استفاده نشود و انواع آن به شرح زیر است:
الف ـ وسیله نقلیه نفیس: وسیله نقلیهای که بیش از پنجاهسال از تولید آن گذشته باشد.
ب ـ وسیله نقلیه قدیمی: وسیله نقلیهای که بیش از سی سال از تولید آن گذشته باشد و از لحاظ طراحی و مهندسی ساخت بینظیر باشد.
پ ـ وسیله نقلیه ویژه: وسیله نقلیهای که دارای بعد فرهنگی باشد.
ت ـ کارگروه: کارگروه موضوع ماده (۲) این آییننامه.
ث ـ سازمان: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری.
ماده۲ـ کارگروهی با حضور نمایندگان تامالاختیار بالاترین مقام اجرایی سازمان (رییس)، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت ورزش و جوانان (فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی)، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران
(معاونت راهنمایی و رانندگی)، کانون جهانگردی و اتومبیل رانی جمهوری اسلامی ایران به منظور شناسایی مصادیق وسیله های نقلیه تاریخی و اتخاذ تدابیر هماهنگ برای حفظ و صیانت از آنها تشکیل میشود. دبیرخانه کارگروه مذکور در سازمان مستقر میشود.
تبصره ـ اعضای کارگروه حداکثر دو هفته پس از لازمالاجراشدن این آییننامه موظف به معرفی نماینده تام الاختیار خود به رییس کارگروه میباشند.
ماده۳ـ وظایف کارگروه به شرح زیر است:
الف ـ شناسایی، تشخیص، دستهبندی و معرفی وسیلههای نقلیه موضوع ماده (۱) به مراکز مرتبط برای صیانت از آنها با رعایت حفظ سرمایه مجموعه داران.
ب ـ تهیه فهرست وسیلههای نقلیه موضوع ماده (۱) جهت صدور شناسنامه تاریخی توسط سازمان.
پ ـ تعیین مقدار کیلومتر تردد سالانه و ثبت در شناسنامه تاریخی خودرو براساس دستورالعمل ابلاغی کارگروه.
ت ـ تأیید ضوابط و شاخصهای شناسایی و دستورالعمل اجرایی، کاربرگهای کارشناسی و سربرگهای مورد نیاز به منظور دستهبندی وسیلههای نقلیه تاریخی موضوع ماده (۱) جهت ثبت در شناسنامه تاریخی خودرو که توسط سازمان تدوین گردیده است.
تبصره ـ کارگروه، دستورالعملهای مربوط به ماده (۱) را با رعایت قوانین و مقررات مربوط تنظیم مینماید.
ماده۴ـ نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظف است برای وسیلههای نقلیه تاریخی شناسنامه مالکیت و پلاک تاریخی را طراحی و صادر نماید.
تبصره ـ وسیلههای نقلیه دارای شناسنامه تاریخی از سوی سازمان به نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران جهت دریافت پلاک تردد معرفی میگردند.
ماده۵ ـ دستگاههای متولی از رده خارج کردن وسیلههای نقلیه موظفند نسبت به از رده خارج کردن خودروهایی که حسب اعلام کارگروه، تاریخی محسوب میشوند خودداری نمایند.
ماده۶ ـ تردد وسیلههای نقلیه تاریخی در معابر عمومی ممنوع است، ولی تردد موردی آنها اعم از انفرادی و گروهی و یا برگزاری نمایشگاههای دایمی و موقت وسیلههای نقلیه تاریخی منوط به موافقت کارگروه و اخذ مجوزهای قانونی لازم از دستگاههای ذیربط بلامانع است.
ماده۷ـ خروج وسیلههای نقلیه تاریخی از کشور پس از تأیید کارگروه صرفاً با اخذ مجوز از سازمان و رعایت سایر قوانین و مقررات مربوط امکانپذیر است.
ماده۸ ـ هرگونه فعالیت در زمینه مجموعهداری، تأسیس موزه تخصصی وسیلههای نقلیه تاریخی منوط به اخذ مجوز میباشد.
تبصره ـ اشخاصی که قبل از لازمالاجرا شدن این آییننامه در این خصوص مبادرت به فعالیت نمودهاند موظفند ظرف سه ماه پس از لازمالاجرا شدن آن فعالیت خود را با مفاد این آییننامه منطبق نمایند.
ماده۹ـ برگزاری مسابقات رالی مطابق الزامات فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی انجام خواهد شد.
ماده۱۰ـ تصمیمنامه شماره ۲۷۰۰۱/۴۴۳۹۸ مورخ ۸/۲/۱۳۸۹ لغو میشود.