آییننامه اجرایی ماده (۷) قانون هوای پاک
آییننامه اجرایی ماده (۷) قانون هوای پاک
مصوب ۱۳۹۷/۰۶/۲۱ هیات وزیران
هیأت وزیران در جلسه ۱۳۹۷/۶/۲۱ به پیشنهاد وزارت کشور، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و سازمان حفاظت محیط زیست و به استناد تبصره ماده (۷) قانون هوای پاک ـ مصوب ۱۳۹۶ ـ آییننامه اجرایی ماده مذکور را به شرح زیر تصویب کرد:
آییننامه اجرایی ماده (۷) قانون هوای پاک
ماده۱ـ دراین آییننامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:
الف ـ محدوده ممنوعه تردد: محدودههای جغرافیایی مشخص در داخل محدوده شهر که عبور و مرور برای تمام یا برخی از وسایل نقلیه موتوری به صورت دایم یا موقت در آنها ممنوع است.
ب ـ وسایل نقلیه عمومی: وسایل نقلیه جمعی که در شبکه حمل و نقل عمومی شهری برای خدمات رسانی به عموم شهروندان به کارگرفته میشوند .
ماده۲ـ اعمال ممنوعیتها یا محدودیتهای زمانی، مکانی و نوعی تردد وسایل نقلیه موتوری به منظور کاهش آلودگی هوا و ساماندهی سفرهای روزانه شهری به پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست یا شهرداری یا پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و تأیید شورای هماهنگی ترافیک شهرهای استان و در تهران شورای حمل و نقل ترافیک تهران با رعایت ضوابط شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور انجام میشود.
ماده۳ـ وسایل نقلیه مجاز به ورود و تردد در محدودههای ممنوعه تردد باید دارای مجوز از شهرداری مربوط باشند.
تبصره۱ـ مجوز وسایل نقلیه امداد حوادث آب، برق، مخابرات و گاز، وسایل نقلیه خدماتی و حمل و نقل عمومی بار و مسافر در حد تعداد مورد نیاز و با رعایت محدودیتهای موضوع مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک مربوط براساس مصوبه شورای هماهنگی ترافیک استان و در شهر تهران، براساس مصوبه شورای حمل و نقل ترافیک شهر تهران توسط شهرداری صادر میشود.
تبصره۲ـ عوارض مربوط به صدور مجوز تردد انواع وسایل نقلیه در محدودههای ممنوعه تردد به تفکیک وسایل نقلیه برقی، هیبریدی و فسیلی پس از تصویب شورای اسلامی شهر و با رعایت قوانین و مقررات مربوط، توسط شهرداری مربوط اخذ میشود.
تبصره۳ـ وسایل نقلیه انتظامی، آتش نشانی و فوریتهای پزشکی (اورژانس) از شمول این ماده مستثنی میباشند.
ماده۴ـ شهرداریها موظفند ضمن اطلاعرسانی عمومی درمورد محدودهها و ساعات ممنوعه تردد از طریق رسانههای همگانی، علایم ویژه راهنمایی یا وسایل اطلاعرسانی الکترونیک و مخابراتی، با هماهنگی پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در مبادی ورودی به محدوده ممنوعه تردد و در داخل آن هشدارهای لازم را به عموم افراد بدهند .
ماده۵ ـ شهرداریها موظفند پیش از اعمال محدودههای ممنوعه تردد، سامانه حمل و نقل عمومی متناسب با تقاضا را در این مناطق پیشبینی و تأمین نمایند، به طوری که از ابتدای برقراری این محدودهها اختلالی در تردد شهروندان ایجاد نشود.
ماده۶ ـ وزارتخانههای دادگستری، راه و شهرسازی و کشور موظفند جریمههای عبور از محدودههای ممنوعه تردد موضوع این آییننامه را با رعایت ماده (۲۱) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی ـ مصوب۱۳۸۹ ـ به نحوی پیشنهاد و بروزرسانی نمایند که میزان جریمههای مذکور از بازدارنگی لازم برای ورود به محدودههای ممنوعه تردد برخوردار باشند.
ماده۷ـ به منظور توسعه کاربرد وسایل نقلیه عمومی، کلیه دستگاههای اجرایی دولتی میتوانند در چهارچوب قوانین و مقررات و در حدود اعتبارات مصوب مربوط، نسبت به راهاندازی وسیله (سرویس) رفت و آمد کارکنان در قالب خرید خدمت از بخش خصوصی و تعاونی مشروط به اینکه کلیه وسایل نقلیه دیزلی مورد استفاده در سرویسهای مذکور دارای عمر کمتر از پنج سال یا دارای پالایشگر(فیلتر) دوده استاندارد یا گازسوز یا برقی باشند، اقدام نمایند.
تبصره ـ دستورالعمل اجرایی این ماده ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این تصویبنامه توسط وزارت کشور و سازمانهای اداری و استخدامی کشور و برنامه و بودجه کشور تدوین و ابلاغ میشود.
معاون اول رئیسجمهور ـ اسحاق جهانگیری
ماده ۷ قانون هوای پاک:
شهرداریها، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، وزارتخانهها و سازمانهای ذیربط موظفند نحوه تردد وسایل نقلیه موتوری و سامانه(سیستم) حمل و نقل شهری را بهصورتی طراحی و ساماندهی کنند که ضمن کاهش آلودگی هوا جوابگوی سفرهای روزانه شهری باشد.
تبصره ـ آییننامه اجرائی این ماده که در برگیرنده ساعات و محدوده مجاز تردد شهری، پیشبینی استفاده مطلوب و بیشتر از وسایل نقلیه عمومی میباشد توسط وزارت کشور، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و سازمان حداکثر ظرف مدت سه ماه از تاریخ ابلاغ این قانون تهیه میشود و به تصویب هیأت وزیران میرسد.