دستورالعمل نحوه محاسبه خسارت کسر قیمت وسیله نقلیه
مصوب مورخ ۱۴۰۳/۰۸/۰۲ شورای عالی بیمه
شورای عالی بیمه در جلسه مورخ ۱۴۰۳/۰۸/۰۲ به استناد ماده (۷) آیین نامه اجرایی ماده (۳۰) قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه موضوع تصویب نامه شماره ۵۰۲۶۸ت ۶۲۴۹۵هـ مورخ ۱۴۰۳/۰۳/۲۳ هیئت وزیران دستورالعمل «نحوه محاسبه خسارت کسر قیمت وسیله نقلیه را مشتمل بر ۱۳ ماده و ۶ تبصره به شرح زیر تصویب نمود:
دستورالعمل نحوه محاسبه خسارت کسر قیمت وسیله نقلیه
فصل اول – تعاریف
ماده ۱- در این دستورالعمل اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند و سایر اصطلاحات مندرج در این دستورالعمل تابع تعاریف مندرج در قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه – مصوب ۱۳۹۵ است
۱- قانون: قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه – مصوب ۱۳۹۵.
۲- مؤسسه بیمه: شرکت سهامی بیمهایران و مؤسسه بیمهای که مجوز فعالیت در رشته بیمه اجباری شخص ثالث را از بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران دریافت کرده باشد.
۳- وسیله نقلیه: انواع خودرو سواری و سواری کار
۴- کسر قیمت وسیله نقلیه: کاهش ارزش معاملاتی وسیله ی نقلیه که یه علت ورود خسارت به قطعات وسیله ی نقلیه ناشی از حادثه ی موضوع این دستورالعمل ایجاد شده باشد.
۵- حادثه: هر یک از حوادث موضوع بند «پ» ماده (۱) قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه.
۶- ضریب تصادف جمع ضرایب مربوط به شدت آسیب وارد شده به هر وسیله نقلیه ناشی از حادثه موضوع این دستور العمل که براساس جدول شماره (۱) تعیین میشود.
۷- ضریب سن: ضریبی که بر اساس سن وسیله نقلیه تعداد سال سپری شده از سال ساخت) و طبق جدول شماره (۲) تعیین میشود.
۸- خسارت جزئی: خساراتی که در اثر آن قطعات جدول شماره (۱) به دلیل حادثه دچار تغییر شکل نمیشود و نیاز به صافکاری ندارد اما نیاز به ترمیم رنگ وسیله نقلیه وجود دارد.
۹- خسارت متوسط: خساراتی که در اثر آن قطعات جدول شماره (۱) به دلیل حادثه دچار تغییر شکل و یا ریختگی رنگ میشود و نیاز به صافکاری و رنگآمیزی دارد.
۱۰- خسارت شدید: خساراتی که در اثر آن قطعات جدول شماره (۱) به دلیل حادثه نیاز به تعویض داشته باشد.
فصل دوم- روش محاسبه کسر قیمت وسیله نقلیه
ماده ۲- مؤسسه بیمه ارزیاب مستقل خسارت بیمهای و کارشناسان رسمی دادگستری و قوهقضاییه موظفند همزمان با ارزیابی و تعیین سایر خسارتهای مالی وارد شده به وسیله نقلیه حادثه دیده کسر قیمت وسیله نقلیه را طبق ماده (۳) این دستورالعمل و با رعایت قاعده ی تبصره (۳) ماده (۸) قانون و اصلاحات بعدی آن محاسبه نمایند.
ماده ۳- میزان کسر قیمت وسایل نقلیه با توجه به شاخصهای ارزش وسیله نقلیه ضریب سن و ضریب تصادف از فرمول زیر محاسبه میشود
۴۰۰/ (ضریب سن * ضریب تصادف * ارزش وسیله نقلیه) = کسر قیمت
تبصره- در فرمول محاسباتی فوق ارزش وسیله نقلیه حداکثر معادل گرانترین خودرو متعارف (وفق حکم مندرج در تبصره ۴ ماده (۸) قانون) میباشد. در خصوص وسایل نقلیهای که ارزش آنها کمتر از مبلغ مذکور است، ارزش معاملاتی بلافاصله قبل از وقوع حادثه با نظر مؤسسه بیمه ارزیاب مستقل خسارت بیمهای و کارشناسان رسمی دادگستری و قوهقضاییه لحاظ میشود.
ماده ۴- ضریب تصادف بر اساس قطعه آسیب دیده وسیله نقلیه و طبق مقادیر مندرج در جدول شماره (۱) به شرح ذیل محاسبه میشود.
تبصره ۱- خسارت وارده به قطعات زیر مشمول پرداخت کسر قیمت وسیله نقلیه نمی باشد؛ سپر جلو و عقب، چراغها جلو پنجره، آیینهها، شیشهها، شیشه سائروف و پانوراما، قفل دربها، لوازم تزئینی، تایرها و رینگ آنها، دستگیرهها، زهها دیفیوژ، فلاپها، برف پاکنها، دوربینها، قطعات برقی، باتری، رادیاتور، حسگرها و قطعات داخلی اتاق وسیله نقلیه.
تبصره ۲- برای وسایل نقلیهای که در زمان وقوع حادثه پنج سال یا کمتر از تاریخ تولید آنها گذشته باشد و به دلیل شدت حادثه با رعایت ماده (۳۰) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی تعویض موتور آنها ضرورت داشته باشد، قطعات خسارت دیده با ضریب تصادف ۵ محاسبه می گردد.
ماده ۵- چنانچه محرز شود قطعات مندرج در جدول شماره (۱) این دستورالعمل، قبل از وقوع حادثه دچار خسارت متوسط یا شدید شده یا قبلاً از محل بیمه شخص ثالث و یا بیمه بدنه بابت خسارتهای متوسط یا شدید وارده به قطعات مذکور مبالغی بابت کسر قیمت وسیله نقلیه دریافت شده است آن وسیله نقلیه مشمول خسارت کسر قیمت نمیشود.
ماده ۶- ضریب سن بر اساس سال ساخت وسیله نقلیه و طبق مقادیر مندرج در جدول شماره (۲) به شرح ذیل است.